Klimakterietråden

Bukefalos 30 år!

Hur har det fungerat för er praktiskt när ni sökt hjälp. Har det krävts prover, blodprover, gynundesökningar?

Jag behövde inte göra något extra men jag tar cellprover regelbundet (ökad cancerrisk - tätare prover) samt är tämligen väl undersökt i övrigt hälsomässigt pga kronisk sjukdom/medicinering. Jag har också återkommande svampinfektioner (delvis pga medicinering) så de har tagit prover pga det också.

• Gilla
Reactions: Sel
Någon annan förklimakterier som inte kan sova på nätterna? Tips och råd?
Innan jag började med östrogen och progesteron så provade jag preparat från hälsokosten. Det var tabletter med fermenterad soja, Femarelle och jag tyckte att de hade bra effekt på både vallningar och sömn.

Någon annan förklimakterier som inte kan sova på nätterna? Tips och råd?
Jag hade /har problem att somna och fått melatonin, tycker det hjälper. Men med det sagt så tycker jag inte det hjälper om man vaknar tidigt/på nätterna utan det hjälper mig att somna (vilkewt varit/är mitt problem).

Hur har det fungerat för er praktiskt när ni sökt hjälp. Har det krävts prover, blodprover, gynundesökningar?
Jag gjorde en gynundersökning med ultraljud och den gjordes vid varje återbesök som var en gång per år. Östrogen gör att livmoderslemhinnan förtjockas så därför måste den mätas för att avgöra hur ofta man behöver ta gestagen.

• Gilla
Reactions: Sel
Åh vad glad jag blir för din skull! Hoppas det fortsätter så!

Följdfråga (som du väljer själv om du svarar på såklart): Hur var din mens då? Mig frågar de om mensen är regelbunden och när jag svarar ja så "stängs" allt intresse från doktor att ens försöka hjälpa.
Tack ❤️
Jag har haft två "mensblödningar" dvs inte som de var förr under 2025 och en under 2026. Så den är väldigt tydligt i slutfasen. Trist att de inte vill undersöka vidare pga regelbunden mens, hormonnivåerna kan ju ha börjat leva rövare med dig trots det!

Men hur gör man då om man vill ha hjälp?

Jag har pratat med min hc- läkare och han säger att om mensen är kvar är haj inte i klimakteriet och då är det ingen mening att ta några prover.

Gör jag självtest via webben då blir svaret typ alltid att jag helt klart är i förklimakteriet och så får jag en lång lista på symtom som kan bero på klimakteriet.

Många av de symtomen stämmer ju också överens på fibromyalgin och vad som gör vad är ju omöjligt att avgöra. Men jag har ju blivit så pass mycket sämre i måendet att jag inte kan jobba längre alls, har ju ändå jobbat 25% de senaste 20 åren men har varit 100% sjukskriven sedan augusti 2024.

Jag får också kämpa betydligt mer här hemma för att orka göra "vanligt hushållsarbete". Allt är tungt och det är jättejobbigt att komma igång, förut var det iaf någon dag ibland när jag orkade göra några små projekt och kunde känna att jag hade ork, nu är det aldrig.

Och jag sover kolossalt mycket, förutom på nätterna... Och innan någon påpekar att jag skulle sova bättre på nätterna om jag inte sov på dagarna- jag har försökt, det GÅR inte att vara vaken hela dagen när tröttheten slår till...

Frustrationen är enorm... Man måste vara rätt frisk för att orka slåss när man är sjuk. Och jag vill ha hjälp NU!

Ibland känns det som om livet rinner iväg, barnen blir stora och jag bara sover och mår skit. Farligt nära att bli bitter...

Så, VAR söker man hjälp? Var har ni fått hjälp? (Och än så länge vill jag ha hjälp av den "traditionella" vården, alternativa metoderna sparar jag gärna ett tag till. )
Jag tog hjälp av Hercare för att få hjälp med mina problem som kom av att jag var i förklimakteriet. Hade som du tagit kontakt med hc och kvinnohälsan först men de föreskrev bara hormonspiral och östrogen plåster och det var jag inte intresserad av. Via hercare tog jag prover och började med progesteron då det var det som fattades just då. Jag hade tur och kunde göra detta på distans då men vet inte hur de gör nu mera.

Här är en till som (inte) vill vara med 🙋‍♀️

För det första - störtblödningar, som gör att jag knappt kan gå ut. Det påverkar naturligtvis även jobbet när jag måste byta binda stup i kvarten, men jag styr mitt eget jobb rätt mycket så det går väl. Men det är inte så kul med rädslan om man ska åka iväg eller dylikt. Oftast stannar det av efter ett dygn som tur är.

Extrakilon som biter sig fast.

Men det värsta är nog hormonerna? Jag mår så jävla dåligt veckan innan mens, de senaste månaderna har varit katastrof. I fredags stod jag och störtgrät på jobbet i min kollegas famn för ”ingenting”. Det går ju inte! Jag har till och med fått plocka fram mina lugnande tabletter (Atarax) som jag inte ätit på kanske 20 år?

Och jag har blivit mer histaminkänslig? Fick tips från en kompis att det kan ha att göra med menscykeln men också klimakteriet. Vad i hela helv…?!

Jag har en tid till gyn planerad för mina blödningar, men ska försöka ta upp övrig besvär också.

Jag fyller 40 nästa år. Om det bara tänker bli värre vet jag inte vad jag gör 😭

Jag fick svara på om jag hade regelbundna blödningar eller blödningar öht, samt gynundersökas. De såg att mina äggstockar krympt ihop och att livmoderslemhinnan var väldigt tunn. Inga blodprover, men det fick min kompis som sökte hjälp tidigare i processen ta. Hon hade progesteronbrist och fick hjälp med det.

För det första - störtblödningar, som gör att jag knappt kan gå ut. Det påverkar naturligtvis även jobbet när jag måste byta binda stup i kvarten, men jag styr mitt eget jobb rätt mycket så det går väl. Men det är inte så kul med rädslan om man ska åka iväg eller dylikt. Oftast stannar det av efter ett dygn som tur är.

Men det värsta är nog hormonerna? Jag mår så jävla dåligt veckan innan mens, de senaste månaderna har varit katastrof. I fredags stod jag och störtgrät på jobbet i min kollegas famn för ”ingenting”. Det går ju inte! Jag har till och med fått plocka fram mina lugnande tabletter (Atarax) som jag inte ätit på kanske 20 år?

Och jag har blivit mer histaminkänslig? Fick tips från en kompis att det kan ha att göra med menscykeln men också klimakteriet. Vad i hela helv…?!

Jag har en tid till gyn planerad för mina blödningar, men ska försöka ta upp övrig besvär också.

Men stackare, hoppas verkligen du får bra hjälp! Jag hade störtblödningar under något år och sen glesade det ut mot oregelbundna istället. Och ja, mitt humör under PMS var förskräckligt då. Typ eldsprutande drake...

Histaminkänslighet har dykt upp hos mig också i samband med förklimakteriet - från att aldrig nånsin tidigare haft det. Fick några rejäla reaktioner tidigare (fick åka till apotek och köpa tabletter), men efter ett år eller två lugnade det sig, och det enda jag märker nu är att näsan börjar rinna varenda gång jag äter något, så jag måste alltid snyta mig efter att ha ätit mat. 😅 Det kan jag dock leva med. 😊

Sökte hos EsterCare digitalt, man skulle ha tagit blodtryck max 14 dagar innan mötet(gratis på Apotek Hjärtat). Inga undersökningar eller prover utan de gick bara på symptom. Jag var då 46 år och hur mensen är vet jag ej pga använt p-piller tills dess.

Histaminkänslighet har dykt upp hos mig också i samband med förklimakteriet - från att aldrig nånsin tidigare haft det. Fick några rejäla reaktioner tidigare (fick åka till apotek och köpa tabletter), men efter ett år eller två lugnade det sig, och det enda jag märker nu är att näsan börjar rinna varenda gång jag äter något, så jag måste alltid snyta mig efter att ha ätit mat. 😅 Det kan jag dock leva med. 😊
Min näsa rinner eller får nysattack efter jag ätit frukost, men inga andra mål 🤷‍♀️

Jag hade /har problem att somna och fått melatonin, tycker det hjälper. Men med det sagt så tycker jag inte det hjälper om man vaknar tidigt/på nätterna utan det hjälper mig att somna (vilkewt varit/är mitt problem).
Har du provat circadin? Det är
Också melatonin men är en depottablett med långsam frisättning. Sonen har haft både melatonin och circadin när sömnen inte fungerat. Det går även att ta en tablett till under natten beroende på vilken tid man vaknar. Om sonen somnade vid 21 och vaknade innan 01 och inte somnade såg gav vi en melatonin till. Den höll i ca 4 timmar och circadin i 8.

Jag har sovit i natt! Ett uppvak men det var bara 8 min, jag lämnade inte ens sängen!
IMG_20260728_071426.webp
Helt otroligt vad det gör för både kroppen och psyket. :)

Hade tänkt försöka börja processen med att få rådgivning runt eventuellt förklimakterie, plan för preventivmedel, PMS osv eftersom jag är 39 år nu. Jag vill göra en gynundersökning för att kolla läget pga sväller enormt mycket 2/4 veckor numera och mer på ena sidan än andra.

Blev tvärstopp och jag är så sjukt arg. Nog för att det varit i tidningen om underbemanning och problem... Men jag blev runtbollad från läkare till gynekologin till barnmorskan som sa prata med läkaren eller gynekologin.

Försökte prata med barnmorskan om p-piller åtminstone och hon började jiddra om att jag för gammal, och om piller som har "kvinnliga och manliga hormoner, eller bara manliga hormoner". Jag blev så paff att det tog mig ett tag att fatta, och sen frågade jag... Menar du progesteron?

Hon kallade alltså progesteron för ett MANLIGT hormon. En utbildad barnmorska?!

Alltså vad är det här, Norrbotten är tydligen ett u-land numera. Innan pandemin hade jag inga problem att få varken gyntid eller en rådgivning med någorlunda normal IQ-nivå.

Hade tänkt försöka börja processen med att få rådgivning runt eventuellt förklimakterie, plan för preventivmedel, PMS osv eftersom jag är 39 år nu. Jag vill göra en gynundersökning för att kolla läget pga sväller enormt mycket 2/4 veckor numera och mer på ena sidan än andra.

Blev tvärstopp och jag är så sjukt arg. Nog för att det varit i tidningen om underbemanning och problem... Men jag blev runtbollad från läkare till gynekologin till barnmorskan som sa prata med läkaren eller gynekologin.

Försökte prata med barnmorskan om p-piller åtminstone och hon började jiddra om att jag för gammal, och om piller som har "kvinnliga och manliga hormoner, eller bara manliga hormoner". Jag blev så paff att det tog mig ett tag att fatta, och sen frågade jag... Menar du progesteron?

Alltså vad är det här, Norrbotten är tydligen ett u-land numera. Innan pandemin hade jag inga problem att få varken gyntid eller en rådgivning med någorlunda normal IQ-nivå.
Tyvärr verkar det vara så angående kvinnovård generellt, i hela Sverige. Jag har en kollega som genom åren brutit ben både här och där, nu tjatade hon till sig en utredning gällande benskörhet och jajamänsan hon var drabbad. Jag vet inte om hon har fått hjälp angående klimakteriebesvär men behandling med östrogen är jätteviktigt för att hämma benskörhet.

Tyvärr verkar det vara så angående kvinnovård generellt, i hela Sverige. Jag har en kollega som genom åren brutit ben både här och där, nu tjatade hon till sig en utredning gällande benskörhet och jajamänsan hon var drabbad. Jag vet inte om hon har fått hjälp angående klimakteriebesvär men behandling med östrogen är jätteviktigt för att hämma benskörhet.

Ja jag kommer att söka privat, det öppnar en miniklinik i oktober, annars flyger jag väl till Stockholm helt enkelt... Bah!

Att kalla progesteron ett manligt hormon är så illa att jag nog tycker att du borde kontakta verksamhetschefen.

Liknande trådar

• Att gå igenom en livskris och krishantering
  • Adhd
  • Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Vad är onormal trötthet?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat