Klimakterietråden

Bukefalos 30 år!

Hade tänkt försöka börja processen med att få rådgivning runt eventuellt förklimakterie, plan för preventivmedel, PMS osv eftersom jag är 39 år nu. Jag vill göra en gynundersökning för att kolla läget pga sväller enormt mycket 2/4 veckor numera och mer på ena sidan än andra.

Blev tvärstopp och jag är så sjukt arg. Nog för att det varit i tidningen om underbemanning och problem... Men jag blev runtbollad från läkare till gynekologin till barnmorskan som sa prata med läkaren eller gynekologin.

Försökte prata med barnmorskan om p-piller åtminstone och hon började jiddra om att jag för gammal, och om piller som har "kvinnliga och manliga hormoner, eller bara manliga hormoner". Jag blev så paff att det tog mig ett tag att fatta, och sen frågade jag... Menar du progesteron?

Hon kallade alltså progesteron för ett MANLIGT hormon. En utbildad barnmorska?!

Alltså vad är det här, Norrbotten är tydligen ett u-land numera. Innan pandemin hade jag inga problem att få varken gyntid eller en rådgivning med någorlunda normal IQ-nivå.
Det är tyvärr inte vara Norrbotten som har sämre vård, och då dom det verkar särskilt uselt är det för kvinnor som söker för kvinnliga besvär?

Varför får man alltid höra att det är naturligt när det gäller kvinnliga besvär?

Jag blödde som den stucken gris med hormonspiral, fick höra att det var naturligt och bara att härda ut. Bytte mensskydd varannan timme dygnet runt i flera veckor. Ingen tog det på allvar.

Om en tar hormoner och det funkar mot de klimakteriebesvär en har, fortsätter en ta hormoner hela livet då?

Om en tar hormoner och det funkar mot de klimakteriebesvär en har, fortsätter en ta hormoner hela livet då?
Nej, så har jag inte fattat det. Man tar hormoner för att bromsa in de svängningar som blir. Jag började med 1,5 mg per dag och gick sedan ner till 1,0 mg och nu 0,5 mg. Sen har ju hormoner positiva effekter på att motverka benskörhet och hjärt och kärlsjukdom så det är säkert individuellt.

Jag är så trött så jag känner mig sinnessjuk. Ingen aning om det är pga klimakteriet. Om det är pga det, finns det hjälp att få för trötthet ens? Jag sover bra (oftast) Men sover typ av ren utmattning. Skulle hormoner hjälpa? Antar att det är den så kallade hjärndimman jag har. Ibland vet jag typ inte vad jag gör? Känner ni igen er? Det är värre vissa perioder, just nu är det riktigt tufft 😪

Jag är så trött så jag känner mig sinnessjuk. Ingen aning om det är pga klimakteriet. Om det är pga det, finns det hjälp att få för trötthet ens? Jag sover bra (oftast) Men sover typ av ren utmattning. Skulle hormoner hjälpa? Antar att det är den så kallade hjärndimman jag har. Ibland vet jag typ inte vad jag gör? Känner ni igen er? Det är värre vissa perioder, just nu är det riktigt tufft 😪
Hormoner kan absolut hjälpa. Jag blir väldigt väldigt trött när mitt testosteron kraschar. Tyvärr ångest samtidigt så sova blir det inget av. Himla smidigt.

Liknande trådar

• Att gå igenom en livskris och krishantering
  • Adhd
  • Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Vad är onormal trötthet?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat