Klimatet runt blandrasprat på Buke.

Status
Stängd för vidare inlägg.
En seriös uppfödare är för mig intresserad av att kolla upp och följa hur mentaliteten ligger till i linjerna med hjälp av bland annat bph. En seriös uppfödare av sällskapshundar är uppmuntrande till att valpköpare helst ska göra bph med sin hund.

Svårt att påverka valpköpare men allra minst att uppfödaren kollat sina egna djur. Att inte göra mentaltest på egna djuren som allra minst ser jag inte som en seriös uppfödare.
Finns massor som är oseriösa och föder upp i skk men det gör inte blandrasavel till mer seriös utan lika oseriös som oseriösa inom skk.
Fast blandraser kan göra bph dom också och försvinnande få sällskapshundsuppfödare inom skk är så seriösa som du vill få det till :)
 
Visa ett register där det går att följa hälsotester i flera generationer för blandraser. Avel är inget en gör baserat endast på en eller ens ett par generationer.
Visa ett register där det går att följa hälsotester i flera generationer för blandraser. Avel är inget en gör baserat endast på en eller ens ett par generationer.
Förlåt men jag tycker dina svar är rätt underhållande:)

Du representerar den typiske hundnördenut i fingerspetsarna, min poäng är just den här att folk där ute irl behöver inte veta hälften av det du vill veta, dom är nöjda om hunden är har fyra ben och en svans :)
 
Förlåt men jag tycker dina svar är rätt underhållande:)

Du representerar den typiske hundnördenut i fingerspetsarna, min poäng är just den här att folk där ute irl behöver inte veta hälften av det du vill veta, dom är nöjda om hunden är har fyra ben och en svans :)

Vilket är en förjävla dålig inställning när en faktiskt skaffar något levande. Ett djur är inte en leksak och jag anser att en faktiskt har en skyldighet att läsa på innan en köper ett djur. Att ha djur är faktiskt inte någon rättighet.
 
Hälsotester är tillgängliga även för blandraser och rädda hundar finns både inom renras och blandras :)

Det är lika viktigt att träffa förlorarna och göra sig en bild av uppfödningen oavsett vad man köper.
Ja men de kommer aldrig att vara möjliga att kolla upp i ett offentligt register utan att passera hundägarens hand där de kan manipuleras.
Det är det som är så bra med avelsdata. Resultatet går direkt från veterinär till nätet. Gratis sen för alla att se.

Ett intyg från en veterinär är en simpelt papper som är oerhört lätt att manipulera och sen visa upp. Plus att det är orimligt att sitta och resa runt mellan blandrasuppfödare i landet för att få kika i deras pärmar och sammanställa alla kullar för att få en bild av hur hälsan ser ut.
 
Vart har jag skrivit att man kan följa linjerna?
Exakt vart?

Nedanstående inlägg. Om en vet något om avel och avelsutvärdering så vet en att register över tester är det enda sättet att "göra sig en bild av uppfödningen". Att endast träffa föräldradjuren säger inte speciellt mycket.

Dock ber jag om ursäkt om du inte vet det, eventuellt kan jag ha överskattat din kunskap.

Hälsotester är tillgängliga även för blandraser och rädda hundar finns både inom renras och blandras :)

Det är lika viktigt att träffa föräldrarna och göra sig en bild av uppfödningen oavsett vad man köper.
 
Ja tyvärr är det ju vanligt, inte att dom vill ha en sjuk eller tråkig hund men få vet hur man tar reda på mer.
Då är det ju folk som inte ska ha hund öht och deras talan är väl verkligen inget att föra och dom är väl ingenting att försvara.
Desto större anleding att upplysa de som läser här utan att vara medlemmar om att man kan göra bättre och mer medvetna val.
 
Nedanstående inlägg. Om en vet något om avel och avelsutvärdering så vet en att register över tester är det enda sättet att "göra sig en bild av uppfödningen". Att endast träffa föräldradjuren säger inte speciellt mycket.

Dock ber jag om ursäkt om du inte vet det, eventuellt kan jag ha överskattat din kunskap.
Skulle snarare säga att du överskattar dig själv.

Vi diskuterar om människor där ute irl som inte är insatta hundnördar som inte ens vet vad ett bph är för något.

Det är inte det enda sättet att göra sig en bild av uppfödningen absolut inte , vet du hur många år bph har funnits?

Du vet om att majoriteten sällskapshundar inom skk INTE gör bph?
Samt att hälsoprogram inte är obligatoriska hos alla raser?
 
Då är det ju folk som inte ska ha hund öht och deras talan är väl verkligen inget att föra och dom är väl ingenting att försvara.
Desto större anleding att upplysa de som läser här utan att vara medlemmar om att man kan göra bättre och mer medvetna val.
Ja men jag tror man måste göra det på ett betydligt mjukare sätt , dom flesta som varit inne här och nämnt blandras eller är nya med hund brukar logga ut ganska omgående ☺☺
 
Ja men jag tror man måste göra det på ett betydligt mjukare sätt , dom flesta som varit inne här och nämnt blandras eller är nya med hund brukar logga ut ganska omgående ☺☺
Mjukare? Är det hårt att upplysa om bristen på hälsokontroller och test av mentalitet?
Nej, det låter snarare som de isf är lättstötta och lättkränkta.
Eller så går de bananas och blir bannade.
 
Mjukare? Är det hårt att upplysa om bristen på hälsokontroller och test av mentalitet?
Nej, det låter snarare som de isf är lättstötta och lättkränkta.
Eller så går de bananas och blir bannade.
Det är absolut inte hårt men det görs ofta på ett omedvetet hårt sätt, kanske inte av dig du brukar vara pedagogisk men många går på väldigt hårt just för att deras personliga åsikter tar över :)
 
Det är absolut inte hårt men det görs ofta på ett omedvetet hårt sätt, kanske inte av dig du brukar vara pedagogisk men många går på väldigt hårt just för att deras personliga åsikter tar över :)
Vi har moderatorer och om något framörs på ett illa sätt så är det bara att anmäla.
Annars är det helt reko inlägg som normala människor ska kunna ta. Taket här på buke är lögre än på många andra forum och därmed är klimatet mycket bätte.
 
Vi har moderatorer och om något framörs på ett illa sätt så är det bara att anmäla.
Annars är det helt reko inlägg som normala människor ska kunna ta. Taket här på buke är lögre än på många andra forum och därmed är klimatet mycket bätte.
Ja bukefalos är förmodligen en av dom bästa forum som finns, men ja jag upplever ändå att en del blivit skrämda iväg ifrån hund, lämna i tysthet:)
 
Fast nu överdriver du något enormt.
Hästar tex hur många är inte importer helt utan linjer att följa?
Inte det minsta. Skulle våra kor mjölk så mycket om det inte fanns blup, skulle vi få höns som värper så mycket om inte dom som tar fram värphybrider var noga med att följa och följa på sin avel.
Ja, värphybrid är en korsning och en slutprodukt då deras avkommor inte värper i samma utsträckning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hur är klimatet hos er på eran ridklubb/i eran förening? Säger alla hej till alla? Hjälper man varandra? Har ni stallvärdar och/eller...
Svar
4
· Visningar
1 678
Senast: Ajda
·
Hemmet Hur får man rent en glaskeramikhäll ordentligt? Jag försökte med ättika och bikarbonat men fick inte bort särskilt mycket. Likadant med...
Svar
10
· Visningar
499
Senast: hastflicka
·
Tjatter En personlig tränare här där jag bor har ett utegym där hon kör gruppträning ute året runt. Hur klär man sig för att träna utomhus mitt...
Svar
11
· Visningar
633
Senast: Saigon
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
991
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp