Bukefalos 28 år!

Klippa hästen, men villken klippning?

B

blondi3958

Jag skall klippa häst för första gången i mitt liv.
Villken klippning skall jag välja?
Spårklippning
eller
Täckesklippning

Hästen är välldigt hårig och rids regelbundet.
Nu blir han välldigt svettig efter ett ridpass.

Om jag klipper täckesklippning fryser han då om halsen?

Klipper man under magen och mellan frambenen också?
Jag har inte ens varit med när man har klippt.

Vad skall jag använda och rita ut hur jag skall ha det?
Han är kolsvart :smirk:
Hur skall jag veta att det blir lika på varje sida?
Skall man klippa medhårs eller mothårs?

Jag kan som sagt ingenting och det finns ingen i närheten som kan hjälpa mig heller :crazy:

:bow:
 
En fråga till.Om hästen behöver "pleggas"(få lugnande medel)
skall man då kontakta veterinären så denna kommer ut samma dag som hästen skall klippas?
Eller kan man få en sådan spruta och ge den själv?
 
När vi klippte "min" häst nu gjorde jag spårklippning, just för att slippa täcka henne. Hon rids i stort sett bara ute också, så helklippning kändes lite övarambitiöst. Dessutom känns det bra att lite av halsen fortfarande har päls, så hon inte fryser. Har dock klippt högre på halsen än på din bild.
Vi klippte ner mellan frambenen och under magen också., där svettas de ju lätt. Vi ritade inte ut med något hur vi skulle ha det, man får gissa :smirk:
man kan ju mäta med ett balsnöre eller något, så det blir ungefär lika på bägge sidor. Å andra sidan ser man ju bara en sida av hästen samtidigt, så om det inte är precis likadant är det väl ingen som dör. Min häst blev fint klippt av en kompis på ena sidan, sen gick jag in och drog några tag på andra sidan, det blev urfult :o
Klipp mothårs.
Veterinären gav henne lugnande, det tror jag inte du får göra själv... Men jag är inte helt säker.
Ska du vara helt ensam i stallet kan det nog vara en god idé att ge honom något, så han inte får spel och ingen kan hjälpa dig att hålla eller något. Å andra sidan kan du nog behöva någon som håller upp huvudet på honom om han väl fått lugnande :)
 
Ska tillägga att jag avslutade klippningen längst ner vid virveln, istället för att dra den över låret, som det är på din bild.
 
Ringde du ut veterinären samma dag då eller beställde du en tid som denna skulle komma?
 
Jag skulle prova utan lugnande medel först. Bara man tar det lugnt brukar det gå bra. Håll bara koll på sladden så inte hästen trampar på den. Sedan brukar jag klippa några minuter i taget, stänga av klippmaskinen och berömma hästen (samt vila armen!). Klipp mothårs, var noga under magen och mellan frambenen + i ljumskarna - där svettas dom lätt. Svårast är att klippa mellan frambenen eftersom hunden är "lös", man får passa så man inte nyper hästen. Det finns ju halstäcken om du är orolig över att han ska frysa. Obs se till att klippmaskinen är välgjord och -smord. Det är himla skönt när det är klart! LYCKA TILL!!
 
Han bor granne med stallet, så han svängde förbi på morgonen. Det gjorde vi upp tidigare samma morgon. Men vill du vara säker på att han kan komma när det passar dig kan det ju vara bra att ringa innan.
Men som sagt, de blir riktigt trötta, så huvudet kommer hänga djuuupt, kan bli svårt att klippa då.
 
Det bästa för hästen är om du provar utan lugnande. Stoppa lite bomull i öronen om den accepterar det. Samtidigt är det inte kul om man står själv och klipper en sederad häst som blir jättetrött och står och vinglar och knappt kan hålla balansen.
 
min vet. bor ca. 500 meter ifrån stallet.Men min häst brukar gå med på det mesta, hoppas han gör det nu också :crazy:
 
Detta blir mer och mer krångligt :crazy:
Skall jag verkligen våga klippa hästen själv, har inte ens kollat på när någon har gjort det.

Finns det ingen i närheten av Hökhuvud som kan hjälpa mig :confused: :bow:
 
Det är inte så svårt! Bara att dra maskinen mothårs och vara försiktig med att inte fastna i hästens skinn och så att maskinen inte luggas. Detta går att justera med en del lite dyrare maskiner. Pröva på halsen eller kanske ett ställe som inte syns. Bestäm dig innan hur du ska klippa bara och i kanterna till man eller till själva klippningen kan man ta det långsamt för att det ska bli rakt och man inte ska ta för mycket.

Förstod du något? :D Jag är lite dålig på att förklara. :o
 
Jag lät klippa min häst av en kunnig tjej och det var inte så svårt när jag tittade.
Se till att klippmaskinen inte blir för varm och smörj den regelbundet under klippningen.Det beror på vad du har för apparat.Är det kylning i den??Bladen får inte vara slöa.Byt ut dom i sånna fall.
Raka inte med apparaten under halsen om du gör det var mycket försiktig klipp annars med en lite apparat som är finare eller med en sax.Det kommer att gå bra.
Visa hästen apparaten sätt på den när hästen är lugn så prova lite att nudda den på hästen mata hästen med en näve foder som belöning.
Fortsätt och ta lite mer blir hästen orolig så ge lite till godis.fortsätt bara hela tiden i fall hästen blir panik slagen så sluta .Det ska inte vara någon som håller i hästen när den klipps utan den ska stå uppbunden på båda sidor av grimman.Man känner inte när hästen börjar att röra sig om någon håller i då kan man klippa hästen i skinnet.
Fort den rör sig så sluta att klippa på en gång och säg till hästen att stå still och var konsekvent men snäll.Hästen märker ganska snart att det är väldigt skönt att bli av med all päls.En mycket viktig sak håll bort sladden den kan du lägga över axeln och hästen ska var ren i pälsen rykta den noggrannt innan du börjar.
 
Det lät ju inte så himmla svårt.Jag får börja under manen, då syns det inte om det blir fult :D
Jag skall hyra en klippmaskin, så jag vet inte vad det är för något :confused:
Kan klippmaskinen nypa i hästens skin :confused:
Kan man använda en tavelkrita och rita på hästen hur jag skall klippa :confused:
 
Hej!

Ja, visst kan du använda en tavelkrita så du vet var du ska klippa!
Maskinen kan nypa hästen i skinnet, men bara du är försiktig går det bra. De svåraste ställena är mellan frambenen som någon tidigare skrev då skinnet är lösare där.
Det är inte svårt att klippa, men de första gångerna kan det se lite ojämt och hackigt ut... Men pälsen växer ju ut igen iallafall :crazy:
 
Själva klippandet är inte speviellt svårt. Det är bara att ta det lugnt och metodiskt. Hästarna brukar skruva lite på sig i början men det är bara att fortsätta så vänjer de sig efterhand.
 
Ockej.Jag börjar under manen och får se hur det går sen :crazy:
Min häst brukar stå ut med allt jag hittar på :D

Fungerar det att rita med en tavel krita?
Eller så kan jag bara dra fingret mothårs så blir det en rand av allt stöv som har bakat in sig i pälsen :rofl:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker vi behöver en klipptråd! Det börjar ju bli dags och varje år så skapas det ju många trådar om klippa/inte klippa, hur klippa...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
47 998
Hästvård Snälla kloka bukare, hjälp en novis! Min förra häst stod i kallstall utan vatten och var gammal - därför helklippt och täckad upp...
Svar
4
· Visningar
1 168
Senast: aprilia
·
Hästvård Har hört att det är farligare att klippa äldre hästar, p.g.a att dem lättare drar på sig förkylningar och liknande. Dock har jag en...
Svar
11
· Visningar
3 374
Senast: c0pyright
·
Hästvård Jag har en just nu ganska rund islandshäst som går på lösdrift. I början av november klipptes han på nästan hela halsen, bogen och under...
Svar
2
· Visningar
892
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp