Klippa klorna på katten

Kivina

Trådstartare
Jag visste inte om jag skulle lägga den här under hund eller katt, men eftersom det är katten som "drabbas" så hamnar den här.

Nästa vecka kommer min nya valp hem, hon har inte träffat katter tidigare. Jag har en 9-årig katt hemma, som däremot är mycket van vid hundar. Systers båda hundar är ofta hos oss och han brukar låta sig bli terroriserad av Cockern med jämna mellanrum. Han vet också att han kan hoppa upp på höjder för att slippa hundarna. Han springer inte heller ifrån dem, så de lockas inte att börja jaga honom. Men han brukar ibland veva till dem med tassarna, men mycket sällan att han spärrar ut klorna, utan "slår" med mjuk tass.

Jag har sett honom använda klorna på hundarna 1 gång under hans livstid och den gången la han tassen på nosen på hunden och spärrade in klorna i huden. sen tog han upp tassen utan att riva hunden.

Självklart kommer jag att hålla djuren under uppsikt, men jag är ändå orolig att han kommer att tröttna på valpen och ge henne en klo i ögat eller liknande.

Han är utekatt så jag ser ju gärna att han har kvar sina klor, men om jag kan förhindra rivmärken på valpen är jag ju nöjd. Hur hade ni gjort i det här fallet?
 
Sv: Klippa klorna på katten

Att klippa klorna på en utekatt kan innebära att den inte kommer undan en fara så det skulle jag inte göra. Håll dem under uppsikt och håll dem åtskilda när du inte är i närheten och kan stoppa ett ev. anfall från kattens sida.
 
Sv: Klippa klorna på katten

Ja, han får nog ha klorna kvar.

Han är ändå så pass klok att han fattar att hoppa upp på höjder för att komma undan (sådana finns det gott om i huset), och han skulle nog aldrig gå till "anfall" oprovocerat.

Valpen kommer nog få hålla sig på begränsat område när vi inte kan ha dem under uppsikt!
 
Sv: Klippa klorna på katten

Jag skulle inte klippt dom innan jag sett hur dom beter sig mot varann.
Inte bara det att katten inte kan skydda sig ute så kan dom även ha svårt att ta sig ner från träd om dom ger sig upp.
 
Sv: Klippa klorna på katten

*kl*

Kisse fick behålla klorna och valpen försöker busa med honom.. Katten sköter det snyggt och hoppar upp på högre höjder och kommer valpen åt honom iallafall, så säger han åt henne med klorna indragna..
 

Liknande trådar

Katthälsa Hur ofta klipper ni klorna på era katter? Kanske specifikt innekatter då, fast vi brukade noppa tipparna på vissa av stallkattena också...
2
Svar
32
· Visningar
2 106
Senast: Asko
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 827
Senast: Zpunk
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 023
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 149
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp