Klippning av häst, vilken är bäst ?

I

Isbiteen__

Har en fråga, till er som brukar klippa er hästar på vintern.
Har en ponny, som blir lätt svettig.
Både vid träningspass och uteritter.
Då han blir stressad och het.

I vintras när jag fick hem honom, var han helklippt ?
han hade bara på benen, huvudet och lite där sadeln ska vara.
Sen fick han med täcke, de ska jag han göra i vinter med även om han inte blir klippt.
Men när jag rider, rider jag mycket i skogen osv.
Och tränar utom hus, men detta år ska jag nog åka till ridhuset varannan vecka o träna.

Så min fråga, är vilken rakning är bäst ?
Om man ska raka ?
Hans ägare, o dom hade han helrakad eller vad det heter.
Och red i ridhuset 1 gång i veckan ungefär, resten ute i skogen.
Har bilder på dom klippningarna, jag funderar på.
Men funkar inte o lägga in dom där.
Så ni får gärna lägga in om ni har bilder.

När är det dags o klippa hästen ?
Om man klipper hela hästen, bör man inte täcka länden då med ländtäcke när det är minus grader o man rider ute? :S
eller är de bara jag som är larvig?..
tacksam för svar
 
Sv: Klippning av häst, vilken är bäst ?

Du kan klippa redan nu om hästen är lurvig. Helklippning skulle jag föredra om hästen blir mycket svettig och man har tänkt rida ganska 'hårt'. Helklipper du bör du ha ländtäcke eller skrittäcke när du rider ute, i ridhus brukar jag ha ett tunnare om det är mycket kallt i ridhuset, annars tar jag av det när jag värmt upp.
 
Sv: Klippning av häst, vilken är bäst ?

Du kan klippa redan nu om hästen är lurvig. Helklippning skulle jag föredra om hästen blir mycket svettig och man har tänkt rida ganska 'hårt'. Helklipper du bör du ha ländtäcke eller skrittäcke när du rider ute, i ridhus brukar jag ha ett tunnare om det är mycket kallt i ridhuset, annars tar jag av det när jag värmt upp.

Okej.
Ja, redan i våras på lektionerna í paddocken blev han jätte svettig.
Han hade toppen kondis och allt, men han blir så stressad.
För han har såna tävlings instinkter, och så fort man ska galoppera.
Och man gjort de, så tar de en bra stund innan han varvar ner o slappnar av.
Han har lagt värdens päls redan, och går ändå med täcke ute.
Inte så tjockt, men blir nog en helklippning. =)
Ska prata med hans ägare också, o se vad hon tycker.
Men hon säger att jag får bestämma själv, men känns bäst o säga de ändå.
Har honom bara på foder, men han är ändå som min egna. =)
Tack för tipset..
 
Sv: Klippning av häst, vilken är bäst ?

tips-
om du använder sökfunktionen hittar du MASSVIS med aktuella trådar i samma ämne.
 
Sv: Klippning av häst, vilken är bäst ?

jag helklipper alltid om jag klipper mina. det är enklast och snyggast. men är du en sån som tycker det är bökigt att alltid behöva täcka, alltid ha ländtäcke, alltid ha filt på stallgången etc så ska du lämna kvar päls på kors och rygg. man måste vara väldigt noga med att alltid hålla korset varmt om hästen är helklippt. och en helklippt häst behöver tjockare täcke än en som har sin päls kvar på ryggen.

så det beror lite på hur man tränar, hur tjock päls hästen har, hur mkt tid (och pengar) man tänker lägga på täckning och hur viktigt det är att hästen ser snygg ut.
 
Sv: Klippning av häst, vilken är bäst ?

En sån här (halvklippning kallas det väl? ni som vet) klippning kanske skulle passa dig?


(ja bilden är redigerad, fult gjort jag vet)

Hon är klippt där hästarna brukar svettas som mest, halsen, sadelgjordstaden osv.

Nu är ju det här av en ras som tål ganska mkt så hon har gått ute utan täcke för det mesta. Enda gångerna som täcke åkt på är efter ridning (om hon blivit svettig) eller om det varit världens oväder utomhus (nästan så att hästarna har vänt i dörren och gått in igen)

Men denna klippning brukar de allra flesta hästar klara av att gå utan täcke, förutsatt att de får komma in nattetid, men givetvis beror det på individen.
Man brukar inte behöva ha ländtäcke eftersom man har som ett täcke av päls kvar på ryggen.

Personligen tycker jag att det är dumt att klippa i onödan, det är ju ändå hästens naturliga skydd, men jag förstår ju också de som får lurviga och blöta hästar vid träning. Det är inte roligt att få dem att torka och ev behöva passa en extra tid för att man inte kan släppa ut dem med en gång, utan måste åka till stallet en vända till.
 
Sv: Klippning av häst, vilken är bäst ?

Jag tycker inte det är bökigt att täcka hästen. =)
I vintras red jag "alltid" med länd eller skrittäcke, eftersom han var helrakad.
Och det var inga problem för mig, även om annat folk stör sig på sånt.
Men för mig var det naturligt, att täcka hästen ute och vid ridning för att han inte ska bli kall om korset.

Tycker också att helklippning är snyggast.
Och som jag tycker just nu, vill jag ha honom helklippt.
Men som en annan skrev här, även la in en bild.. så duger en sån klippning med..
men har väldigt svårt o tänka mig att han passar i den klippningen.
men om man har hästen hel klippt, bör den väl stå inne med stalltäcke ?..
eller kan den stå utan inne på nätterna, om den är helklippt ?
det är ju inte riktigt dags att klippa honom ännu, men tänkte tills nästa månad i allafall.
 
Sv: Klippning av häst, vilken är bäst ?

den bör ha täcke även inne i stallet.

Okej.
nu har jag lite och fundera på, hur jag ska göra.. :)
vilken klippning det blir. tack för alla tips.. undrar jag något mer skriver jag igen.
jätte tacksam för alla svar.. nu har jag lite mer info :)
 
Sv: Klippning av häst, vilken är bäst ?

Jag helklippte (fint ord va :) ) idag och satte på innetäcke som han har under skaltäcke på ute. Skönt att få det gjort då min pojke håller på att svettas ihjäl även om vi bara skrittar ute. Jag har alltid ländtäcke på vid ridning när det blir under sex-sju grader ute.
 
Sv: Klippning av häst, vilken är bäst ?

Jag helklippte (fint ord va :) ) idag och satte på innetäcke som han har under skaltäcke på ute. Skönt att få det gjort då min pojke håller på att svettas ihjäl även om vi bara skrittar ute. Jag har alltid ländtäcke på vid ridning när det blir under sex-sju grader ute.

ok. :)
jag ska halvklippa min, har prata med ägaren till honom eftersom jag bara har honom på foder. :)
hon tyckte halvklippning nu, sen ev helklippning framåt våren.
för han är rätt frusen av sig.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 224
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 333
Senast: MiniLi
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 133
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 441
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp