Knabstrupper vänner!

Sv: Knabstrupper vänner!

Ojdå, då har du lite att stå i kan man säga. Skönt att det går åt rätt håll iaf :)
 
Sv: Knabstrupper vänner!

Haha det kan man säga.. *Puuh*

Men som du skrev, det går framåt nu vet jag varför hon håller på iaf.
Men med just benen/hovarna att det blivit värre där tror jag mer är sen sparken. Denna dam är en som har svårt för att glömma hemska saker eller hur man ska säga.

Idag mucka vi lite gräl på gången igen men när hon försökte "hota" mig på sina sätt så stod jag kvar och "buffra" upp mig mot henne och efter typ 3:e gången vi tjafsa så blev hon sedan snäll som en ängel och jag kunde spraya pälsglans och putsa på henne utan problem :D

Som sagt, man ska inte bli rädd eller visa minsta tvekan när hon testar och håller på såhär. :/
Hon har blivit riktigt konstig sen vi flyttade till detta stall med, men jag hoppas det lugnar sig.

Nåja, IMORGON ska vi på löshoppning och jag har SÅ ont i magen :eek: Totalt 12 stycken pers, det är jag och en till från mitt stall iaf så EN man känner.

Men iaf, livrädd och ont i magen har jag. Har väldigt svårt för att vistas med så mycket nytt folk och att vara lite i centrum (folkskräck typ). Riktigt jobbigt men tänkte detta kunde vara en början, om inte annat så behöver min häst detta.

Och skulle det inte gå bra för min del så har jag min syster med OCH även kompisen från mitt stall som säkert kan hjälpa till.

Så får se om jag återkommer med några bilder/filmer ;)
 
Sv: Knabstrupper vänner!

Jag har varit superdålig på uppdatering här haha!

Prick har fått vila 5,5 vecka och har nu kommit igång igen med ridningen, vilket resulterade en arg matte som låg på backen!
Har nog inte ramlat av på 100 år tror jag så det blev lite snopet. Nu när man har en unghäst så får man väl vänja sig kanske haha!

Vi har börjat att lastträna och det går sisådär, hon kastar sig bakåt men går på, har inte vågat sätta bom bakom henne än då hon fått panik en gång då vi satte dit den så hon höll på att sätta sig.
Alla tips mottages tacksamt då vi vill börja med att åka iväg och träna när marken är frusen :(

Lasttraning.jpg


43264_1389265193.jpg
 
Sv: Knabstrupper vänner!

Så kan det vara, ibland har man ingen lust att skriva :)

Ajaj, använd superlim så sitter rumpan fast! Jag har hållt mig på ryggen än så länge (peppar peppar).

Läst lite om lastträningen i tråden om 10: orna. Kul att det går bättre men jag har inga tips tyvärr... Jag skulle själv behöva lastträna min. Har ingen transport själv så det blir lite bökigt. Men när jag väl börjar kommer jag ta smååååååå smååå steg och inte nöta för mycket. Nöja sig vid rätt tillfälle och låta resultatet bestämma hur snabbt vi kan gå framåt. Tex, "målet idag är att Mille ska gå fram och nosa på transporten. Om det inte bekommer honom något, kanske fälla ner rampen och nosa på den" sedan nöja sig där.

Repetera, låta dagsformen bestämma (utan att låta hästen bestämma!), bygga förtroende.

Låter lite flummigt kanske. Men så tänker jag ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Knabstrupper vänner!

I början av lastträningen skulle jag leda hästen förbi transporten bort och fram, stanna låta den lukta och titta. Stå bredvid medan någon kompis går på och av transporten ev hoppar på rampen = vänjas vid att det låter.
Gå över rampen "på fel håll" nedtill (ej in, utan över från sida till sida), stå på rampen och äta, bli borstad, myssa mm. Sen gå på, när hästen är lugn gå av och sen på igen. Först när den går på direkt och står lugn (och äter) kan man testa bomen bakom, håll bara upp den i början sätt inte fast den. Var gärna två i början av träningen.

Så skulle jag göra i alla fall :)
 
Sv: Knabstrupper vänner!

kl
Ansluter mig med är ägare till Sjögårds Mehja aka Prinsessan. Hon är född 2008 e Cippyn Red Crusader RWD5 u Liten. hon är altså en knabstruper cross. Mehja utbildas just nu i ridning och vi ska tävla dressyr i framtiden. Jag har ridit in henne själv och haft henne i snart två år.
008_51be07dee087c301f8b1b284.jpg
202_51a3bdaae087c30ce72ecb58.jpg

Vilken sötnöt! :)
 
Sv: Knabstrupper vänner!

Kl

Har nu kommit igång på riktigt på min knabstruper-jakt :D Tänkte mejla både Sackum och Sanvic om de har några hästar. Vad har ni för erfarenheter och tankar om dem/deras hästar? Verkar som att Sackum har haft stuteri under längre tid och mer typ tävlinghästar medans Sanvic är mer allround/hobbyhästar? Rätta mig om jag har fel!

Om det är någon som har en prick mellan 150-165, valack 3-8 år så kan ni ju höra av er!
 
Sv: Knabstrupper vänner!

Sanvic Cisco ska ju säljas nu när han är valack, han är sjuukt snygg, jag väntar föl efter honom :-) Kolla deras hemsida, dom har flera till salu :-)
 
Sv: Knabstrupper vänner!

Jo den är väldigt snygg! Dock fastnade jag mer för Dailuaine, men ryggen ser lite knepig ut på den? :)
 
Sv: Knabstrupper vänner!

Sanvic är lite inriktade mot hoppning tror jag.
Såg en annons på Dailuaine i höstas, tror dom skulle ha 40 000 för honom om jag minns rätt.

Har för mig att Sackum slutat avla knabstrupper, kan ha fel?
 
Sv: Knabstrupper vänner!

Cisco är ju väldigt läckert tecknad, men jag tycker inte han är så snygg i övrigt. Han ser framtung ut, med en väldigt låg halsansättning och bred hals. Jag skulle vara rädd att en häst med den exteriören blir stark och svår att rida i samling.
 
Sv: Knabstrupper vänner!

Aha okej! Tycker ni att det verkar som ett rimligt pris? Tänker att det kanske är lite mycket för en outbildad unghäst, men iofs vet jag ju inte hur gångarterna, hoppteknik osv är.. Såg några filmer på deras andra hästar som såg väldigt fina ut!

Står på Sackums sida att de inte längre har tid och ork till aveln :(
 
Sv: Knabstrupper vänner!

Tips

Finns en fin valack på hestnet till salu, sök på knabstrupper så kommer han upp.

Angående Cisco är jag själv tveksam till att köpa en valack som tidigare gått i avel, hingsttagen kan sitta i (tex "betäcka" ston). Men enligt mig är han underbart vacker :love: vilket kanske inte är så konstigt då jag väntar två föl efter honom.
 
Sv: Knabstrupper vänner!

Här är min knabbekorsning, E. Sobel U. Delila (russ/nordsvensk)
Född 2005
Han är en väldigt stor personlighet, lugn och trevlig.

Skulle vara kul att höra om det är någon som har en häst efter Sobel (tror även att han har något helsyskon) och hur de är m.m :)

1888516_814683488557094_686414792_n.jpg


1545002_797038010321642_1566981675_n.jpg
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 567
Senast: hastflicka
·
Bukefalos Listan kan ju göras mycket lång, Men jag ska försöka hålla mig till tre punkter. Räknar i omvänd ordning så det som betyder mest för...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 499
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 664
Senast: Lhas
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 003
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp