Knabstrupper vänner!

Sv: Knabstrupper vänner!

Välkommen hit!
Jag har en knabbe efter Sobel och mamman är något random halvblodssto. Min Mille är född 2010, ca 153 i mkh (mätte senast i somras lite slarvigt) och är väldigt krallig i typen. En vänlig, stabil, modig (!) och tillgiven häst som ställer upp på det mesta konstiga han blir utsatt för. Men man måste passa honom ganska noga, ger man ett lillfinger så tar han hela handen. Skulle nog ta över totalt om en nybörjare fick härja för mycket med honom. Bilder har jag inga på denna paddan men jag har varit flitig och lagt ut bilder lite överallt i tråden.

Jag har för mig att det var lite fler folk här som har avkommor från Sobel. Det står lite överallt i tråden om du kikar bakåt. :)
 
Sv: Knabstrupper vänner!

Hallå var är alla?
Kanske på FB :cautious: som jag inte har :meh:

Här växer magarna för fullt, mindre än 100 dagar kvar nu
låt nedräckningen börja :banana:
 
Sv: Knabstrupper vänner!

Kl

Hur går det med era prickar?
Jag har börjat sätta igång lite smått med min igen.

 
Sv: Knabstrupper vänner!

Hej!

Vi väntar på två (förhoppningsvis) prickiga bebisar i maj.

Ingen av mammorna är knabstrupper, men pappa är avelsgodkänd och heter Dunkans Cashmir.

Förutom friska föl hoppas jag på många prickar och "tigerögonen" är ju bara att dö för :love:
 
Sv: Knabstrupper vänner!

Välkommen

Tyvärr skriver inte så många här, men vi kanske kan hålla igång tråden nu i väntan på våra föl. Mina är beräknade till 29 maj och 5 juni.

Med Dunkans cashmir har du 50% chans att få tigrerat föl och då du väntar två efter honom borde det bli 100% (50x2) :p
 
Sv: Knabstrupper vänner!

kl

Ska bli kul när det kommer fölbilder i tråden :love:


Löshoppade min prick häromdagen, han var MYCKET entusiastisk :D

lf2_zpsd376658e.jpg


lf3_zps9066cd8e.jpg


lf5_zpsdcd3ef4d.jpg


...kanske aldrig blir nån Ninja la Silla direkt...men visst är han söt :D :love: :p
 
Sv: Knabstrupper vänner!

Välkommen

Tyvärr skriver inte så många här, men vi kanske kan hålla igång tråden nu i väntan på våra föl. Mina är beräknade till 29 maj och 5 juni.

Med Dunkans cashmir har du 50% chans att få tigrerat föl och då du väntar två efter honom borde det bli 100% (50x2) :p

Tack!

Ja, det vore väl roligt att hålla koll på hur många prickar det blir i "gruppen".

Fniss, ja, det var ju enkel matematik ;) Då är han heterozygot, eller? Det är spännande det där med färger ... Det ena stoet har vi ingen koll på härstamning, men ryktet säger att pappan är svartskäck, har det någon betydelse för hur färgerna slår igenom på fölet? Stoet själv är svart med vita tecken.
 
Sv: Knabstrupper vänner!

Eftersom Dunkans cashmir är tigrerad bär han på ett anlag för tigrering och ett för enfärgad, vilket ger 50% chans att tigergenen nedärvs.

Skäck tror jag inte ditt sto kan ge. Om jag minns rätt finns det två olika skäckgener en dominant (ett anlag räcker för att bli skäckfärgad) och ett ressesivt (två anlag krävs för skäck). Eftersom ditt sto inte är skäck är hon i så fall efter en hingst med ressensivt skäckanlag och måste alltså betäckas med en skäckhingst för att ge skäck.
Eftersom tigergenen och skäckgenen inte har något samband spelar det heller ingen roll att ditt sto bär på den, det blir ändå 50% chans till tigrerat föl.

Själv har jag betäckt med en homozygot hingst och kommer därmed få tigrerade föl. :) Plus att det ena stoet är skäck med dominant anlag, vilket ger 50% tigrerat föl resp. 50% tigerat+skäck föl:love:

Men hur många prickar det blir vet man ju aldrig, utbredningen av tigergenen går nog inte förutse om jag förstått det rätt.

Så chansen att få ett leopard tigrerat föl eller ett föl med bara en prick borde vara lika stor / liten för oss båda :cautious:
 
Idag är Aktiva på 327 dygn och Alaska på 320 dygn så fölen kan komma vilken dag som helst nu :nailbiting: :love:

Men jag tror det dröjer minst två veckor till
 
Verkar vara mycket folk med erfarenhet av knabbis här, så jag hoppar in med en fråga; Har fått berättat för mig att hästar som är homozygota för tigerfärgen även har nedsatt mörkerseende. Finns det varierande grader av nedsättning eller blir de blinda som mullvadar i mörkret?
Går i funderingar på att införskaffa knabbis och är ärligt talat fruktansvärt blödig, skulle tycka det var fasansfullt om häststackaren stod i hagen och inte såg halv sju när det blir mörkt (jag vet att hästen själv troligtvis inte lider av det, nog mest bara jag som är larvig... :p)
 
Hej! Jag vill jättegärna vara med i gruppen, då jag har en knabstrupper på 17 år:) men hur gör man? Är rätt ny på sidan..;)
 
Nu har mina föl kommit och det gick prickfritt :D (haha)
Igår morse kom ett brunt stoföl utan tecken
I natt kom en skäckfärgad hingst

Så trots homozygot hingst inga prickar :(
Men dom är lika söta ändå:love:
 
Stofölet börjar redan få vita hårstrån på rumpan så hon färgar kanske ut.
Båda är nog minimaltigrerade. Alltså bär på genen men syns inte typ.
Minimaltigrerad = ögonvita, prickar på mule, könsorgan och vid analöppning. För övrigt enfärgad. :cautious:
 
Min fölis kom 18:e maj. Stor brun hingst med vita prickar på rumpan, bläs och strumpor bak. 50%knabstrup. Spännande att se hur färgen blir som vuxen.
 
Dax att uppdatera lite.

Stofölet är en riktig tokstolle, hon far runt i hagen som hon har eld i baken:laugh:
Hingstfölet är lungnet själv. Strosar mest omkring och tycker syrran är otäck, bäst att vara nära mamma.
Inga prickar syns till än.

Kollat på Sanvic Knabstruppers hemsida vad dom fått och även där är det ont om prickar.

Har nu forskat vidare om nedärvning och det verkar som "färgade" homozygoter ger mindre färg än heterozygoter (om anlaget nedärvs). Så homozygot ger 100% tigrerade, dock mest minimaltigrerade / shabraktigrerade. Heterozygoter ger 50% tigrerade, men "strörre chans" för loepardtigrerad. Sen finns det även helvita homozygoter och dessa verkar ge mest färg. Var finns dom? Känner bara till Konrad (ej godkänd, även kallad hertigen), men vet inte om han finns kvar eller i så fall var han är.

Så helvit knabstrupperhingst sökes! ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 567
Senast: hastflicka
·
Bukefalos Listan kan ju göras mycket lång, Men jag ska försöka hålla mig till tre punkter. Räknar i omvänd ordning så det som betyder mest för...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 499
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 666
Senast: Lhas
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 003
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp