Knep för att hästen ska stå stilla vid sårvård...

acj

Trådstartare
Hjälp mig nu snälla bukare! Har fått akuta problem med mitt sto som har en ganska rejäl sårskada precis över kotan på höger framben. Skadan uppkom för 2½ vecka sedan och ända tills igår har det gått som en dans att göra rent och bandagera. (Haft vet ute för koll och fått hjälp och råd med hur det ska skötas.) Ska nu börja med Socatil och varva mellan att lägga Sorbactförband och lufta. Men igår började hon plötsligt att strula. Lyckades efter många om och men få dit bandaget till slut. Idag var det ännu värre. Bandaget hade hamnat på sniskan och såret var bart med kanterna på bandaget som skavde i överkant. Inte så bra... Försökte på alla möjliga sätt få på nytt förband men fick ge mig efter nästan en timmes försök och det hela slutade med att jag från andra sidan och snabbt som sjutton sprayade på lite Bluespray för att åtminstone få något skydd.

Hon slänger upp frambenet (och slår sig själv i magen) så fort jag kommer i närheten av såret. Kan kratsa hoven, massera benet - t o m precis runt såret, men så fort jag kommer med Sorbactkompressen och klisterbandaget krånglar hon. Har försökt med att maken håller andra benet men det slutade med att hon nästan gick omkull. Har testat mutor, att bli MYCKET bestämd, att vänta ut henne, att stå på andra sidan, att linda benet med vanliga lindor och sedan övergå till klisterbandaget mm mm.

Verkar inte som om det gör särskilt ont och det har inte hänt något speciellt (att hon blivit rädd eller annat).

Så snälla, snälla - ge mig lite goda råd för hur jag ska kunna behandla såret. :confused::cry:
 
Sv: Knep för att hästen ska stå stilla vid sårvård...

Hur ser såret ut nu? infektion? Penicillin? Får du ha på Socatyl utan problem?
 
Sv: Knep för att hästen ska stå stilla vid sårvård...

Bremsa- så går det fort o den kan få sin muta- belöning efteråt.

Beröm henne under tiden.
 
Sv: Knep för att hästen ska stå stilla vid sårvård...

Bremsa- så går det fort o den kan få sin muta- belöning efteråt.

Beröm henne under tiden.


Kan inte annat än hålla med. Bättre att bara få det gjort, så att man blir av med det...

/Camilla
 
Sv: Knep för att hästen ska stå stilla vid sårvård...

Min (mycket) bestämda herre hade också en skada över en framkota för två somrar sedan, och just sårrengöring är enligt honom uteslutande av ondo. Det som funkade bäst på honom, och då provade jag "allt", var att lyfta upp benet och pyssla på med såret så att han inte såg vad jag gjorde. För även med honom gick det fint att pilla, skrubba och hålla på men ve och fasa om jag kom med den dödliga Socatylen eller Sorbacten :eek:
 
Sv: Knep för att hästen ska stå stilla vid sårvård...

Jag håller med övriga - bremsa och få det gjort. Är det en sån sort som snedtänder på brems kan du prova 'under läppen brems¨, fungerar inte det heller får du ju ringa vet som får komma och sedera.

Hur är du när du är där? Ibland räcker det att sas en gång ordentligt ta diskussionen, och hur elak man än känner sig tala om för dem att det finns två sätt att göra det på, det lätta eller det svåra, men att alldeles oavsett så ska bandaget bytas och såret göras rent. Och att det är upp till henne om hon vill göra det lätt, stå still, eller vill göra det svårt och bråka.

OBS att jag givetvis inte menar att det ska bli regelrätt slagsmål där i stallgången, men för vissa hästar som börjat sjåpa sig (vilket det låter som hon iaf till viss del gör om du kan pilla med benet och såret utan bandage. Dock, du är säker på att hon inte fått ont av bandaget??) räcker det som sagt med att tala om att du hör, men det hjälper inte sas.

Men, prova bremsa först, enklast och behagligast för alla inblandade om det fungerar.
 
Sv: Knep för att hästen ska stå stilla vid sårvård...

Be någon lyfta motsatta sidans ben. Jag hade bara använt brems som sista utväg.
 
Sv: Knep för att hästen ska stå stilla vid sårvård...

Bremsa och var kvick i görningen. Det är väl det enklaste och smidigaste för hästen.

Alternativet är att hålla upp andra benet och låta hästen gå omkull om den nu är på det humöret, men det är inte alla som tycker det är en bra lösning.
 
Sv: Knep för att hästen ska stå stilla vid sårvård...

Beställ räddningsdroppar, om du beställer idag från djurhomeopaten och skriver att det är bråttom så har du dem förmodligen i morgon och kan greja med bandaget i lugn och ro utan att hästen behöver stressas.
 
Sv: Knep för att hästen ska stå stilla vid sårvård...

Funkar långt ifrån på alla hästar och ska dessutom noga kontrolleras mot eventuell övrig medicinering. Inget jag skulle använda utan att involvera en veterinär som är familjär med preparatet
 
Sv: Knep för att hästen ska stå stilla vid sårvård...

På min häst fungerade det som Modett beskriver. Efter att ha försökt allt möjligt lyfte jag till slut upp det benet hon hade såret på och, trots att hon inte var jättenöjd, stod hon still så att jag kunde göra rent ordentligt. Blir kanske lite knepigt när du ska lägga på bandage men kan vara värt att prova :)
 
Sv: Knep för att hästen ska stå stilla vid sårvård...

Det går bra på vissa, men ändå ett varningens ord. Många skallolyckor har inträffat när hästen slår ifrån, reser sig eller surnar på annat sätt. Tänk på att göra detta på ett säkert sätt, det är stor risk med just den hanteringen.
 
Sv: Knep för att hästen ska stå stilla vid sårvård...

Funkar långt ifrån på alla hästar och ska dessutom noga kontrolleras mot eventuell övrig medicinering. Inget jag skulle använda utan att involvera en veterinär som är familjär med preparatet
Eftersom homeopatiska preparat inte innehåller mer än en mikroskopisk andel verksamma substanser bör det vara helt ofarligt (läs: det är bara vatten). Iofs kan det finnas annan skit i.
 
Sv: Knep för att hästen ska stå stilla vid sårvård...

Jag har tejpat fast kompress på en 3-4 dm lång tygremsa, typ lakansbit, som sedan snabbt som ögat tejpas fast i överkant i sådan höjd att kompressen hänger för såret. Sitter väl remsan där brukar det gå bra att få på såpass mycket tejp att kompressen inte rör sig. Har jag väl fått på ett stadigt bandage låter jag det sitta två dagar på en sån här häst. Onödigt att riskera liv och lem varje dag för att få på ett bandage.

Viktigt att använda riktigt bra tejp. För mig är det enda som fungerat, så att kompresser och bandage suttit där det ska och inte glidit, vit vävtejp inköpt på sportaffär (till en bråkdel av priset för apotekets tejp, som suger hårt). Sån här:
6b914fdf-bd2b-49d2-a203-8f33c76d240a

,
Har du inte provat bremsa håller jag med om att du bör prova det. Det har dock inte funkat på någon av mina hästar. :crazy:
 
Sv: Knep för att hästen ska stå stilla vid sårvård...

Tidningen Ridsport har slagit upp detta stort. Att många tror att homeopatiska medel alltid är ofarliga och det kan blandas valfritt med allt annat. Långt ifrån fel. Om det är verksamt är det farligt och ska kontrolleras som vilken medicin som helst.
 
Sv: Knep för att hästen ska stå stilla vid sårvård...

Såg en studie för inte så längesedan (hittar den inte nu) som visade att homeopatiska medel inte sällan innehåller tex tungmetaller. Det vill man givetvis inte ge varken sina djur eller sig själv, men av de påstått verksamma substanserna syns inte ett spår.
 
Sv: Knep för att hästen ska stå stilla vid sårvård...

Å andra sidan är det många som innehåller örter etc som inte alls rimmar väl med annat som man får i sig eller hästen eller hunden.

Nej, är det verksamt så ska det kontrolleras är min (och tydligen veterinärmedicinens) paroll!
 
Sv: Knep för att hästen ska stå stilla vid sårvård...

Tack snälla alla ni som engagerat er! Får väl skylla på trötthet och stress men tanken på bremsning kom inte ens upp i min skalle men det är ju självklart ett alternativ. Har aldrig testat det på henne men ska göra det nästa gång det är dags för sårkoll. Det tar ju inte mer än 5 sekunder att få på själva kompressen och första varvet med klisterbandaget, sedan står hon ju stilla.

Betr homeopatmedicin så lugnar jag mig nog ett tag med den varianten. Har vet på skapligt nära håll och får väl konferera med honom i första hand om inte bremsning funkar.

Varianten med att tejpa fast kompressen och snabbt som ögat få om den har jag testat men gick inte alls. Hon är så mycket snabbare med hoven än vad jag är med handen. Tipset om vävtejpen tar jag dock tacksamt till mig!

Lyfta benet fungerar så länge jag kratsar hoven eller grejar med vad jag nu känner för - så länge jag inte kommer med kompressen. Då åker benet upp och jag har såklart inte en chans att hålla det kvar. Hon måste verkligen ha ett sjätte sinne för när jag har kompressen i näven, hon kan rimligtvis inte se den när jag gömmer den i handen m m.

Att säga ifrån och sas ta diskussionen en gång för alla är även det testat med mycket dåligt resultat. Hon klarar inte av att jag blir tuff mot henne utan blir stressad, rädd och får tendenser till att försöka försvara sig istället. Testar inte det mer. (Har gjort det i andra situationer tidigare också och det enda som funkar humörmässigt är att jag är mycket lugn, sansad och "snäll" samt berömmer massor.)

Tack igen alla för tipsen, bremsning testas så får vi se hur det går!
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 687
Senast: scizofren
·
F
Hästvård Okej, mitt sto har fått ett fult sår på ena fram. Väldigt ytligt, men rätt stort. Sitter på framsidan av benet. Hon fick ett litet...
Svar
5
· Visningar
1 896
Senast: fälttävlansnörd
·
Träning VARNING. JÄTTELÅÅÅÅNGT mail. Sitter här och är förtvivlad med gråten i halsen, vuxna människan. Igår hämtade jag hem min drömhäst...
2
Svar
31
· Visningar
5 140
Senast: Bonnielove
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 704
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp