Knep för att hästen ska stå stilla vid sårvård...

Sv: Knep för att hästen ska stå stilla vid sårvård...

Kanske kan hjälpa om någon håller för ögat på den sidan du är. Så hon inte ser att du är på väg att sätta dit kompressen. Har själv en lite fjantig dam. Men det hon inte ser har hon inte ont av. Funkar kanon på henne.
 
Sv: Knep för att hästen ska stå stilla vid sårvård...

Vad jag känner igen detta, min häst är precis likadan. Det som funkat bäst för mig är att be en medhjälpare ta ett stadigt tag om överläppen, hittills har det funkat utan problem. Vi har hittills inte behövt använda brems, men när den dagen kommer då gör den det. Hellre att han står stilla och kan få belöning än att man ska hålla på i evigheter med monstret som bara växer sig större.
 
Sv: Knep för att hästen ska stå stilla vid sårvård...

Tack både smurf321 och Kattsak! Båda tipsen ska testas innan bremsning. Har nyss haft inne pållarna i stallet efter att ha ridit den som kan ridas och passade då på att borsta osv också. Lyckades få dit en klick av Socatilen men utmanade inte ödet att lägga på kompress. Faktiskt ser såret riktigt OK ut efter luftning idag (med Bluespray på då sedan igår men i alla fall. Och ja, jag vet att man inte ska blanda hej och hå men nu blev det ju lite akut!). Är tjejen lugn när jag tar in henne för natten (tänkte göra det så länge såret är relativt öppet) ska jag testa att be min man hålla för ögat. Funkar inte det krånglar jag inte mer ikväll utan testar nästa knep med överläppen imorgon.

Tack igen! :bow:
 
Sv: Knep för att hästen ska stå stilla vid sårvård...

Bremsa- så går det fort o den kan få sin muta- belöning efteråt.

Beröm henne under tiden.

Håller med. Funkar det inte annars så är brems ett bra alternativ. Det går fort, blir ordentligt rent och bandaget sitter där det ska. Det är ju för hästens bästa.
 
Sv: Knep för att hästen ska stå stilla vid sårvård...

Hästen vet vad som komma skall o istället för att testa..... och hamna mer i clinch med diverse "mjukare" metoder, så bremsa- som att sedera.
Det är inte för att avleda smärta som man gör så, utan för att kroppen utsöndrar endorfiner= hästen mår gott.
 
Sv: Knep för att hästen ska stå stilla vid sårvård...

Be någon att hålla upp hennes vänster fram hov. Då står hästen oftast stilla.. det fick jag lära mig på en kurs
 
Sv: Knep för att hästen ska stå stilla vid sårvård...

Ville bara berätta att det funkade kanon när min man höll för ögat medan jag tog hand om såret. Inga problem alls! Tusen tack för tipset! :bow:
 
Sv: Knep för att hästen ska stå stilla vid sårvård...

Vad bra! Det måste jag prova nästa gång. Fast förhoppningsvis har hon blivit lite försiktigare med sina ben nu, det var ett tag sen hon hade några sår faktiskt. (peppar, peppar...)
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 691
Senast: scizofren
·
F
Hästvård Okej, mitt sto har fått ett fult sår på ena fram. Väldigt ytligt, men rätt stort. Sitter på framsidan av benet. Hon fick ett litet...
Svar
5
· Visningar
1 896
Senast: fälttävlansnörd
·
Träning VARNING. JÄTTELÅÅÅÅNGT mail. Sitter här och är förtvivlad med gråten i halsen, vuxna människan. Igår hämtade jag hem min drömhäst...
2
Svar
31
· Visningar
5 143
Senast: Bonnielove
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 710
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Färgtråd III
  • Födda -21
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp