Bukefalos 28 år!

Knöl på benet?

MsSleepalot

Trådstartare
En häst i stallet har en knöl på utsidan av skenbenet nästan uppe vid hasen.Den är ca 3 cm i diam och stenhård,känns nästan som ben.Han varken ömmar eller haltar.Den har kommit över 1-2 dagar för jag har inte sett den tidigare...
Vad kan det vara?
 
Funderade oxå på överben..
Det behöver ju inte vara nåt farligt om hästen inte har ont av det.
 
Låter som överban, ja. Min pålle fick det också så fort och han var inte heller öm eller varm. Det kan komma om de slår i hårt t ex. Behöver itne alls vara något farligt.

M.
 
Håller med de tre övriga som svarat.
Också jag tycker det låter som ett överben.
Men för säkerhetsskull kan du ju hålla koll på knölen så den inte växer eller att hästen verkar lida av den.
Annars så är ett överben helt ofarligt.

Lycka till :)
 
Tack så jättemycket för era svar.Alltså är det nog ett överben vilket är som ni säger helt ofarligt alltså.Men varför har han fått ett sånt då?Vad beror det på?Kommer den gå bort?
 
Hästar kan få överben pga sparkar och slag, men även överansträgning(tror jag). Det kommer inte att gå bort.
 
Den är ofarlig men den kommer sitta där..ja för alltid :smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 214
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 831
Senast: TinyWiny
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
300
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp