Köpa eller inte köpa..

F

fredde

Skulle behöva lite tips om vad ni skulle göra i min sits..
Vet inte om all bakgrundsinfo är nödvändig, men ska försöka att inte dra ut på det för mycket.

Jag bodde under ungefär två års tid mer eller mindre hemma hos min dåvarande flickvän. Särskilt under sista året så var jag nästan aldrig hemma hos mig själv (eller mina föräldrar rättare sagt). Hon bor i princip på landet och hennes mamma har inackorderingsstall där jag även har jobbat en hel del.

Sommaren 2007 började jag rida en då 3-årig valack som ägs av min ex-flickväns mamma. Det var en häst som hade "blivit över", och som dom själva inte hade någon tid för. Jag fattade mycket tycke för denna häst, som kanske inte är världens finaste, men ändå har god potential framförallt i hoppning, men även dressyr!

Dessvärre hängde ju detta lite på att jag kunde bo hos mitt ex, och när det började strula i sommras så fick hästen mest lata sig stora delar av sommaren då jag ej hade möjlighet att rida. Sen tog det slut och det gjorde ju inte det hela lättare. Har nu på sista tiden suttit och åkt till stallet (1h med bil eller drygt 1½h kommunalt) ca 3 dagar i veckan, och haft andra som har kunnat rida iaf två dagar i veckan.

Idag började jag jobba heltid, vilket jag inte har gjort tidigare, utan haft möjlighet att åka till stallet på dagtid osv. Som det är nu kommer jag kunna åka ut en kväll i veckan (har ingen egen bil utan lånar pappas, och det är lite begränsat då han tycker det blir för mycket slitage på den långa resvägen, kan heller ej åka kommunalt då kommunikationerna ej passar med dom tider jag jobbar). Sen skulle jag kunna åka ut både lördag och söndag, men då blir det kommunalt och hela helgerna går åt.

Tilläggas kan göra att exets mamma tycker att det är helt självklart att jag ska ha hästen, och att hon helst inte vill sälja till någon annan. Hon har heller inget problem med att jag bara har hand om honom och inte köper (betalar i dagsläget en mindre summa pengar varje månad + hovslagare, veterinär, utrustning m.m.).

Dom alternativ som jag ser i detta läge är:

1. Skaffa en egen bil och åka direkt efter jobbet minst två vardagskvällar + helgen.

2. Köpa hästen och flytta honom närmare jobb och bostad.


Jag har försökt väga lite fördelar och nackdelar:

Alternativ 1:
+ Låga kostnader (Betalar en ganska symbolisk summa på ca 1000 kr i månaden plus rörliga avgifter så som hovis, vet m.m.) Även om jag köper honom och han står kvar där i stallet så har jag fått löfte om en otroligt fördelaktig stallhyra!
+ Om det skulle hända något så är jag inte ansvarig för hästen, även om det i stort sett är "min" häst.
+ Det finns alltid någon annan som kan ta hand om honom när jag inte är ute.

- Det är lång resväg (dyrt med bensin och tar lång tid).

Alternativ 2:
+ Han blir min egen på riktigt
+ Jag får närmare till stallet
+ Kan rida sju dagar i veckan och satsa på ridningen!

- Stallhyran blir mycket dyrare (Vi pratar om Stockholmsområdet)
- Det finns en större risk för oanade kostnader, vid t.ex. olycka..
- Jag vet inte om jag vill börja plugga, och i så fall blir det ju lite tufft att ha en häst!


Sen rider alla i min familj, men tyvärr kan jag inte räkna med något ekonomiskt stöd därifrån då dom är emot idéen om att köpa häst.. Dock så finns det ju alltid någon som kan ta hand om hästen när jag inte hinner, vilket är en fördel!

Är bara 20, och vet inte om jag vill börja plugga, och då är det ju inte helt enkelt om man har en häst.. Fast trivs jag med mitt nya jobb, vilket chansen är rätt stor för, så lär jag ju bli kvar där minst något år!

Samtidigt känner jag att det skulle vara så roligt att ha egen häst, och jag anser mig absolut kapabel till detta då jag har hållit på väldigt mycket med hästar, särskilt sista åren, och började rida när jag var sju.

Okej, det blev sjukt långt det här, om nån orkar läsa och har några tips och råd så är dom mycket välkomna! :)
 
Sv: Köpa eller inte köpa..

om det varit jag som satt i din sitts så hade jag köpt hästen. Men jag är sån som vill äga mina hästar själv så att jag har möjlighet att bestämma allt runt den.

Men sen va som passar dig o ditt liv bäst måste du själv bestämma. Lycka till
 
Sv: Köpa eller inte köpa..

OM du nu bestämmer dig för att köpa hästen skulle jag nog föredra att flytta hästen närmare. Det tror jag besparar dig mycket energi och framför allt tid! Att det blir dyrare går inte att komma ifrån tyvärr... Om det känns som något du är villig att lägga ner tid och pengar på så tycker jag absolut att du ska köpa hästen.

Lycka till med beslutet :)
 
Sv: Köpa eller inte köpa..

För mig låter det orimligt att ha hästen så långt bort, oavsett om du äger den eller inte. Om du verkligen vill ha den och vill satsa på den så tycker jag absolut att du borde köpa den. Men, det kan du givetvis bara göra om du har en ekonomisk backup, om hästen skulle skada sig osv räcker det inte att du "bara" har råd till de månatliga utgifterna.

Om du inte köper hästen har du ju inga egentliga "rättigheter" till den, och vem vet, om situationen förändras är det inte alls säkert att du kan ha den som din. Å andra sidan om du köper den, så måste du vara medveten om att det är en ganska stor prioritering. Jag pluggar och har hästar, det går, men man blir mer låst och kan inte lägga pengar på så mycket annat som andra jämnåriga gör, t ex långa resor osv. Jag har dock aldrig ångrar beslutet att ha häst under min studietid och skulle aldrig kunna tänka mig att göra mig av med någon av dem :love:
 
Sv: Köpa eller inte köpa..

ja tror faktiskt inte de blir så mkt dyrare att köpa hästen om man räknar bensinkostnaden, den blir oerhört dyr i längden om du har den 1h bort.. Det är ju helt klart vad du tycker & tänker & känner.. Jag skulle helt klart köpt hästen & flyttat den närmare.. Men jag vill äga hästarna jag rider/älskar ;)
Lite tänk från mej :P
Lycka till me ditt beslut!
 
Sv: Köpa eller inte köpa..

Jag skulle hellre köpt hästen och flyttat den närmare, man lessnar snabbt på att bara sitta och åka. Plus att bensin är jäkligt dyrt.
Sen är det ju en fördel att kunna hinna ut till stallet tidigare på dagen, du är inte lika trött och orkar mer och du kanske hinner ut en sväng i skogen innan det är becksvart.
 
Sv: Köpa eller inte köpa..

Jag kan säga att jag redan lessnat på att sitta och åka, är otroligt segt, framförallt eftersom jag inte har egen bil, och pappa inte vill att jag ska använda bilen hela tiden då den börjar bli gammal och skruttig.

Man blir så otroligt sugen på att köpa honom när jag är här inne och läser, jag vet ju hur otroligt roligt det skulle vara, vill verkligen satsa på det här! Sen så är det ju kostnader som med allt annat, och det är jag ju medveten om, har både anställning och eget företag, och för tillfället plockar jag inte ut några pengar ur företaget utan låter bara pengarna växa på kontot för att kunna användas till min eventuella häst. Hur mycket är rimligt att ha i buffert OM något skulle hända?
 
Sv: Köpa eller inte köpa..

jag hade köpt hästen.

risken finns att ditt ex kan lägga sig i och se till så du inte får ta hand om hästen efter en period...
 
Sv: Köpa eller inte köpa..

Chansen för att detta skulle hända är i stort sett obefintlig, men det är klart, det finns ju alltid en chans att nått sånt händer, oavsett vem det är som äger hästen..
 
Sv: Köpa eller inte köpa..

En ide!
Du kan köpa hästen och Försöka skaffa medryttare ifall du inte altid kan åka till stalet och så kan du kanske få en liten slant till stallhyra!
Inte för att man skaffar medryttare för att man inte har råd ,men om du vill plugga så kanske det behövs att du har någon som har hand om din häst nån dagar i veckan.
Det är många som gör så ialla fall runtikring där ja bor.
Och medans du har medryttare så kan du spara dom pengarna du skulle lagt ut så har du en buffert ifall nått skulle hända!
Bara en ide!!
Lycka till.
 
Sv: Köpa eller inte köpa..

Du betalar 1000 + hovis och vet för hästen nu. Lägg till bensinkostnad att resa till stallet. Vad får du för kostnader då per månad?

Om du köper hästen så finns det stallar i STH området som har humana priser. Troligtvis går det jämt upp med skillnaden att du har närmare till hästen och kan satsa mer på ridningen.

KÖP
 
Sv: Köpa eller inte köpa..

Hmm... jag sitter och funderar på detta med kostnaderna...

TS skriver ju att han inte är i stallet 7 dagar i veckan när hästen står 1h bort. Jag har då svårt att tro att kostnaderna för bensin + hovis + 1000 kr kommer att nå upp till vad det skulle kosta att köpa hästen och betala en (stockholms-)hyra + andra löpande utgifter + bensin och andra bilkostnader för att ta sig till det nya stallet 7 dagar/vecka.

TS:
Gör en ekonomisk kalkyl på de båda alternativen så du ser vad det rör sig om i vinst/förlust rent ekonomiskt.
Kan du inte ta hästen på foder i en period så att du i praktiken kan se hur det fungerar, och köpa den sen om allt går bra? Du har väl ändå provanställning på nya jobbet nu, och som marknaden ser ut idag litar iaf inte jag på att ha kvar något jobb om några månader även om jag har fast tjänst sedan ett år tillbaka. Vore ju snopet om du står där efter 6 mån och inte har jobb, men dock en häst och alla de utgifter det innebär, inget man klarar på en a-kassa enligt mig (men jag är ju en pengapessimist:angel:)
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa eller inte köpa..

Hur mycket är rimligt att ha i buffert OM något skulle hända?

Mycket! :p
Men det beror på din månadsinkomst och försäkring också.

Personligen skulle ja helst föredra att ha 10.000 i buffert men eftersom min häst jämt är skadad så hinner jag aldrig spara ihop till den kostnaden :p

Min häst var skadad/sjuk mer eller mindre hela sommaren med operation, spec. röntgen osv som följd.
För mig har det blivit en kostnad på minst 2000:-/månad i snitt + medicin och extraspån (boxvila och dåligt mockat :grin: ) och såklart bensin till kliniken.
Kan man avvara några tusen varje månad i några månader så känns det inte som att buffert skulle behövas, men om man bara kan avvara nån tusenlapp eller mindre så bör man ha sparade pengar.

Jag personligen skulle nog föredra att ha en egen häst, men å andra sidan så måste du nog ändå lägga mkt tid och pengar på det.
Om du köper en bil som är billig i drift så behöver det ju inte bli några superkostnader och om någon annan rider hästen, eller du bara motionsrider så räcker det ju med 4 dgr/veckan.
Om du däremot har den helt själv så måste du ju rida fler dagar i veckan om du inte skaffar medryttare, samt betala mkt mer i alla kostnader.

Fast å andra sidan om du har hästen hemma kan du ju göra fler saker på "hästkvällarna" än att bara vara i stallet. 2 timmars resväg om dagen skulle nog inte jag stå ut med.
Den onödiga tiden kan man ju lägga på så mkt annat och man kan ju även spendera mer tid med hästen om det skulle vara nödvändigt utan att behöva ta av sin 'övriga' tid.
 
Sv: Köpa eller inte köpa..

Tack för alla kloka svar!

Jag ska räkna lite på kostnaderna, men som det känns nu så blir det nog köpa eller ge upp den här hästen, orkar inte med att sitta och åka så långt. Men som någon föreslog kanske jag kan börja ta honom på foder ett par månader, tror inte detta är något problem med ägaren.

Alla i min familj rider, så skulle jag inte kunna åka till stallet nån dag så finns det förmodligen alltid nån annan som kan göra det. Dock är dom inte så intresserade av att köpa någon häst i dagsläget, utan dom rider alla på lite olika håll, så dom är inte heller så jätteintresserade av att ställa upp att betala.. Själv tycker jag läget är optimalt för att skaffa häst, men det tycker vi visst lite olika om ;)

10 000 kr i buffert tycker inte jag låter så mycket, men å andra sidan är det ju som sagt inte alltid lätt att lägga undan pengar. Jag har ju dock fördelen att ha både anställning och företag, så pengarna från företaget behöver jag ju inte spendera då jag klarar mig gott och väl på min lön (även om jag köper hästen). Jag känner mig rätt säker på att jag kommer ha kvar mitt jobb även efter provanställningen, då företaget jag jobbar på är ett av dom få det faktiskt går bra för i dagsläget, då vår bransch har en fortsatt stark tillväxt! :)
 
Sv: Köpa eller inte köpa..

Ber om ursäkt om denna tråd börjar bli tjatig, i så fall får ni gärna säga åt mig att sluta skriva så mycket ;)

Jag höftade lite siffror och kom ganska snabbt till vilket alternativ som blir billigast.
Jag har inte tagit med dom kostnader som är samma oavsett alternativ, och de milkostnad jag har räknat med spelar ju egentligen inte heller någon roll, utan snarare jämförelsen. På alternativ ett tänker jag mig att jag är ute fem dagar i veckan, visst kan man ju dra ner på det, men känns som att hela vitsen med att ha häst försvinner om man aldrig är där. På alternativ två räknar jag med att kunna hitta ett stall inom två mil från stan, och att kunna åka kollektivt ganska många dagar i veckan.

Alt 1:
Grundkostnad: 1000 kr
Milkostnad: 15 kr x 14 mil = 210 kr
210 kr x 20 dagar = 4200 kr
Summa: 5200 kr

Alt 2:
Stallhyra: 4000 kr
Milkostnad: 15 kr x 4 mil = 60 kr
60 kr x 10 dagar = 600 kr
Summa: 4600 kr

Oavsett alternativ så räknar jag ju med kostnader en bra bit över dessa summor, har ju bortsett från vissa saker i min jämförelse som tidigare nämnt. Men det skulle vara intressant att se vad ni som står ganska nära Stockholm betalar i stallhyra?

Är väldigt sugen på att köpa nu! :)
 
Sv: Köpa eller inte köpa..

Men du, utifrån dina uträkningar så har du ju råd att köpa hästen, och dessutom vill du ju köpa hästen. Du har hjälp att få om du inte hinner med hästen någon dag och du känner redan hästen och ägarna. Finns det egentligen något att tveka på då?

Utifrån dina inlägg i tråden så föreslår jag att du ger dig själv en stor, dyr, lerig, hårig och oändligt underbar julklapp :idea:
 
Sv: Köpa eller inte köpa..

Köp säger jag, en perfekt julklapp till sig själv ju :D
 
Sv: Köpa eller inte köpa..

Haha, jag tror nog ni har rätt, fortsättning lär följa ;)
 
Sv: Köpa eller inte köpa..

Kan bara uppdatera tråden och berätta vad som har hänt.

Har bestämt att jag kommer att ta honom på foder till att börja med. Vi skriver kontrakt på ett år, där jag sedan får köpa honom för ett pris som vi har kommit överens om redan nu. Får självklart köpa honom innan det, och jag har hur som helst första tjing även om ägaren skulle säga upp kontraktet i förväg.

Har även ordnat stallplats i nacka, vilket passar mig perfekt. Han ska besiktigas nästa fredag, så nu är det bara att hålla tummarna för att det inte är något som är fel..
 
Sv: Köpa eller inte köpa..

Grattis och lycka till.

Detta var väl ett bra alternativ.

/B
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 038
Senast: BornAgain
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 623
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 117
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp