Bukefalos 28 år!

Köpa foder

Gammeln

Trådstartare
I ett kollektivstall har man bestämt sig för att köpa ensilage till sina hästar. Man har ringt runt på några annonser och bestämt sig för 3 olika foderproducenter. Nu ska man på ett stallmöte diskutera från vilken producent man ska köpa sitt foder. Man har fått följande anbud:

Producent A: Balarna väger 700kg i snitt, Ts-halt 34%, kostar 0,51kr/kg foder. Man räknar 700kg för varje bal.

Producent B: Varje bal kostar 356.40kr st, Ts-halt 55%. Han räknar med att balarna väger 432kg st och tar betalt efter detta.

Producent C: Han vill ha 1,50kr/kgTs, Ts-halt 63%. Varje bal väger 378kg i snitt och det tar betalt efter detta.

Näringsinnehållen är lika /kgTs i alla foder och den hygienska analysen är likvärdig.

Vilken producent bör man köpa av :confused:? Motivera ditt förslag.
 
Den som kör hem dem gratis? Samtliga är ju för tunga för att man ska kunna hantera dem själv, priset är lika, innehållet är lika. Det är väl om hästar ska ha någon särskild TS-grad som kan avgöra. Fast det vet jag inget om, men det skulle jag informera mig om ifall jag ville fodra med ensilage.

C. Torrast, slabbar väl minst? :confused: Lättast balar.
 
Jag är lite kluven faktiskt, bägge alternativen B och C skulle vara fullt tänkbara i vårat fall.

Baserat på min erfarenhet skulle vi kanske välja B, pga vi haft såpass mycket problem med hösilage som varit för torrt.

Alternativ C skulle även det kunna ge en bra ekonomi, samt ett bra foder till hästarna förutsatt att vi skulle ha sluppit tidigare problem. Men processen i ett hösilage med TS på 63% kan bli fel, och hösilaget förblir halvfärdigt.

Vi har fn ett hösilage med TS på 60 %, det är bra tycker jag.
 
A är för blött för min smak.

B och C är likvärdiga på storlekssidan, men köper då hellre av den som tar betalt per kg TS (även om priset blir detsamma på pappret). Å andra sidan är 63% i torraste laget för min smak... så B blir det väl.

Sen skulle det vara intressant att veta hur många hästar som ska äta och vilken form balarna har och transporteringssätt.
 
Alt. A är uteslutet, för tunga och risk för frysning. Men utan att sett partierna går det inte att svara. Strukturen skulle få avgöra. Om det även strukturmässigt är likvärdigt skulle jag välja 63%.
 
Eftersom partierna har samma pris, så får TS-halten och balstorleken styra valet.
Ts 34% stor risk för oönskad bakterietillväxt - uteslutet.
Ts 55 % och 63 % är okej med tanke på botulism och mögeltillväxt. Men eftersom 55 % ligger i mitten på SLU: s rekommendationer så faller mitt val på det paritet, trots att dennes leverantör har något tyngre balar. Balarna är ändå för tunga för att kunna hanteras helt utan maskiner.
Svar. Leverantör B
/M
 
Vet inte riktigt, beror på vilka argument man kan framföra. Finns väl ytterligare tänkvärda argument att dra fram, så mer poäng kan delas ut :)
 
Eftersom alla balar innehåller lika många kg TS så spelar det ur lagringssynpunkt ingen roll vilken leverantör man tar, eftersom balarna kommer att konsumeras lika fort.

Ur miljöhänseende väljer man förstås närproducerat silage.
 
Är själv nybörjare när det gäller ensilage. Skulle vilja ha en förklaring på varför ej för hög resp för låg TS?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag funderar på att köpa en begagnad paketbil, t.ex. en VW Caddy, Citroen Berlingo, Peugeot Partner eller liknande. Tänkt...
2
Svar
22
· Visningar
1 561
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Denna tråd hamnar lite mellan stolarna bland underforumen, så moderator - känn dig fri att flytta den! Är just nu arg så jag kokar...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
10 855
Senast: Luleå
·
Foder & Strö Har ÄNTLIGEN fått tag på hösilage till mina kära vänner i stallet. Men nu till det STORA problemet. Hur många balar måste jag...
Svar
3
· Visningar
691
Senast: Trissa
·
C
Foder & Strö :( Hur gör ni när ni köper hö? För det första så är det svårt att finna något bra hö men det problemet är det kanske många som har. Men...
Svar
4
· Visningar
801
Senast: Grevinnan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp