Bukefalos 28 år!

Köpa häst

har provridit en häst idag som jag fastnade för. Dock är hon 15 år, men oerhört välriden och god kondition. Haft samma ägare sen hon varit 3 aldrig varit skadad. Ska provrida henne igen på söndag och bestämma mig då. Red både i paddock och ut i skogen, hon är väldigt väldigt pigg och gjorde lite glädjeskutt men inget mer än så. Ägaren tyckte också de såg bra ut då hon är väldigt speciell och är en enmanshäst.

Är de gårdsbesiktning man gör? Vem betslar de? Kostnad?

Är ingen dyr häst så inte tänk rönga. Det är ett arabiskt fullblod.
Viktigast vid besiktning är ju att det är en veterinär som kan göra en bra bedömning. Sen är det ju i regel bättre förhållanden på klinik, t.ex. hårt underlag i longervolten som kan avslöja skavanker. En häst som är 15 och bockar i galoppen kan ju ha något att dölja. Så jag hade nog satsat på att spåra upp en erfaren vet med gott rykte, klinik eller inte.
 
Jag tror inte riktigt du förstår, det blir ju inte användningsförbud på en häst efter besiktning, som det blir med bilar, dvs de går "igenom" med citattecken, dvs inte igenom igenom.
Det var veterinären som sa det till mig, sen är det upp till den som köper om man väljer att köpa i alla fall med eller utan anmärkningar.
Ua betyder utan anmärkning. En häst som går igenom en besiktning ua är alltså en häst som gått igenom en besiktning utan någon anmärkning. Svårare än så är det inte. Långt ifrån alla hästar går igenom en besiktning ua.

Bilar som inte går igenom en besiktning blir sällan körförbud på för övrigt. Bilar går också med andra ord alltid "igenom" en besikning.
 
Viktigast vid besiktning är ju att det är en veterinär som kan göra en bra bedömning. Sen är det ju i regel bättre förhållanden på klinik, t.ex. hårt underlag i longervolten som kan avslöja skavanker. En häst som är 15 och bockar i galoppen kan ju ha något att dölja. Så jag hade nog satsat på att spåra upp en erfaren vet med gott rykte, klinik eller inte.

Aha, jag tyckte hon bocka för hon var ivrig och ville ta galopp , hon gjorde bara de precis innan galoppen inte när man sen släppt henne och lät hon få springa:) det är en väldigt pigg häst nästan lite het
 
Det blev inget köp. Hade en kunnig kompis med som kände igenom henne hon tyckte hon reagera på ena sidan av ryggen och min kompis red henne och tyckte hon var vinglig. Hon bockade nästan av min kompis, och de var inget glädjebock..
 
En häst m anmärkning på besiktning går utmärkt att köpa beroende på pris ich vad det är, en liten defekt på en äldre häst får man räkna med. Sålänge det finns en bra försäkring att överta kan det vara helt ok.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 454
Senast: Lobelia
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 461
Senast: Hedinn
·
Ridning Hur hanterar man en häst som sticker hem på uteritter? Han lunkar på i godan ro och helt plötsligt tvärvänder han och drar järnet hemåt...
Svar
5
· Visningar
1 284
Senast: Karoliten
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 999
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp