Bukefalos 28 år!

Köpa häst

Frostfaxi

Trådstartare
har provridit en häst idag som jag fastnade för. Dock är hon 15 år, men oerhört välriden och god kondition. Haft samma ägare sen hon varit 3 aldrig varit skadad. Ska provrida henne igen på söndag och bestämma mig då. Red både i paddock och ut i skogen, hon är väldigt väldigt pigg och gjorde lite glädjeskutt men inget mer än så. Ägaren tyckte också de såg bra ut då hon är väldigt speciell och är en enmanshäst.

Är de gårdsbesiktning man gör? Vem betslar de? Kostnad?

Är ingen dyr häst så inte tänk rönga. Det är ett arabiskt fullblod.
 
Det beror helt på! Med en billigare häst som endast skulle användas till lättare promenadridning hade jag kunnat nöja mig med en gårdsbesiktning.
Sist jag besiktades häst, på klinik, betalade jag runt 2500 kr. Köparen stod för röntgen så det är inte inräknat. Vem som betalar besiktningen är olika från gång till gång, det är något jag brukar göra upp med säljare/köpare.
Oftast har jag som säljare stått för själva "grundbesiktningen" så har köparen fått betala det som de vill kontrollera utöver detta.
 
Det beror helt på! Med en billigare häst som endast skulle användas till lättare promenadridning hade jag kunnat nöja mig med en gårdsbesiktning.
Sist jag besiktades häst, på klinik, betalade jag runt 2500 kr. Köparen stod för röntgen så det är inte inräknat. Vem som betalar besiktningen är olika från gång till gång, det är något jag brukar göra upp med säljare/köpare.
Oftast har jag som säljare stått för själva "grundbesiktningen" så har köparen fått betala det som de vill kontrollera utöver detta.

2500 var ju inte så farligt. Hästen står i Skåne
 
Ska kolla upp de, tack. Om hästen ej går igenom , är de säljaren som betalar då?

Kan de bara en nackdel att köpa en 15 åring?
 
Ska kolla upp de, tack. Om hästen ej går igenom , är de säljaren som betalar då?

Beror på vad ni avtalar, jag har betalat oavsett om hästen går UA eller inte, det är ju jag som beställt besiktningen.

För mig är det billigare att klinikbesiktiga än att gårdsbesiktiga (Skåne)

Nackdelen med en 15-åring kan vara försäkringen. Kolla upp det, för det är inte alltid det går att ändra från 15 år och uppåt, även om jag har för mig att de är generösa med araber.
 
Ska kolla upp de, tack. Om hästen ej går igenom , är de säljaren som betalar då?

Kan de bara en nackdel att köpa en 15 åring?
Grejen är att en hästbesiktning är inte som en bilbesiktning, hästen går alltid igenom, men det kan vara antingen UA och med någon anmärkning. Det fick jag lära mig när jag köpte häst. :)
 
har provridit en häst idag som jag fastnade för. Dock är hon 15 år, men oerhört välriden och god kondition. Haft samma ägare sen hon varit 3 aldrig varit skadad. Ska provrida henne igen på söndag och bestämma mig då. Red både i paddock och ut i skogen, hon är väldigt väldigt pigg och gjorde lite glädjeskutt men inget mer än så. Ägaren tyckte också de såg bra ut då hon är väldigt speciell och är en enmanshäst.

Är de gårdsbesiktning man gör? Vem betslar de? Kostnad?

Är ingen dyr häst så inte tänk rönga. Det är ett arabiskt fullblod.

Dom senaste 2 ggr jag har köpt häst (eller 3 ggr, för att en gång blev inte av) var vi överens om att jag betalade om hästen gick igenom, säljaren om hästen inte gick igenom. Har inte varit några problem. Vi tog gårdsbesiktning.
 
Jag tycker att man betalar om hästen går igenom annars betalar ägaren. Jag kommer för att köpa en frisk häst och går den inte igenom har ju ägaren försökt luras eller varit helt ovetandes och då får hen stå för min tid, helt krasst.

Jag föredrar alltid klinik besiktning, då får du se hur den är att lasta och hur den beter sig på nya ställen helt gratis :D Men mest för att det är bäst. Betalar gärna den extra kronan än att något kryper fram 2 månader senare.

Jag skulle be att få rida hästen en kort tur i skogen ensam om det är det du tänkt göra med henne hemma. Om det är en enmanshäst så lär ju ägaren vara tryggheten.
Min tant var som ett lamm så länge hon såg mig men fanns jag inte med så :devil:
Ingen ville någonsin ta in eller ut mig dam, vet inte varför :angel:
 
Jag tycker att man betalar om hästen går igenom annars betalar ägaren. Jag kommer för att köpa en frisk häst och går den inte igenom har ju ägaren försökt luras eller varit helt ovetandes och då får hen stå för min tid, helt krasst.

Jag föredrar alltid klinik besiktning, då får du se hur den är att lasta och hur den beter sig på nya ställen helt gratis :D Men mest för att det är bäst. Betalar gärna den extra kronan än att något kryper fram 2 månader senare.

Jag skulle be att få rida hästen en kort tur i skogen ensam om det är det du tänkt göra med henne hemma. Om det är en enmanshäst så lär ju ägaren vara tryggheten.
Min tant var som ett lamm så länge hon såg mig men fanns jag inte med så :devil:
Ingen ville någonsin ta in eller ut mig dam, vet inte varför :angel:

Jag red henne ensam i skogen efter padocken både i trav och galopp, hon bocka lite i galoppen men ägaren sa det var inte mer än så, och de var bara i början av galoppen :) men min kompis ska med och prova henne i helgen där vi ska hoppa henne, samt min vän vill se henne under longering. Ringde en klinik som sa man röngar inte en så billig häst och har den varit fräsch i 15 år ska man inte gräva upp något. Han sa att i princip alla hästar har förändringar på röngen.
 
Va? En häst går inte alls alltid igenom. Att en häst går igenom en besiktning innebär att hästen är ua. En häst som får någon anmärkning går alltså inte igenom.
Jag tror inte riktigt du förstår, det blir ju inte användningsförbud på en häst efter besiktning, som det blir med bilar, dvs de går "igenom" med citattecken, dvs inte igenom igenom.
Det var veterinären som sa det till mig, sen är det upp till den som köper om man väljer att köpa i alla fall med eller utan anmärkningar.
 
För att svara på TS fråga : en besiktning betalar köparen och en gårdsbesiktning brukar funka bra utifrån att man köper en äldre häst som inte är dyr samt att köparen uttrycker att denne ska ha hästen till så som jag tolkar TS .
 
Jag tror inte riktigt du förstår, det blir ju inte användningsförbud på en häst efter besiktning, som det blir med bilar, dvs de går "igenom" med citattecken, dvs inte igenom igenom.
Det var veterinären som sa det till mig, sen är det upp till den som köper om man väljer att köpa i alla fall med eller utan anmärkningar.

Nej det är klart att det inte blir men det är ju inte heller relevant. Det relevanta är om hästen just där och då är frisk. Det är ju bara en lek med ord att säga att hästen går igenom oavsett för när man pratar om att hästen gått igenom så syftas det på att hen har gått igenom besiktningen ua.
 
Nej det är klart att det inte blir men det är ju inte heller relevant. Det relevanta är om hästen just där och då är frisk. Det är ju bara en lek med ord att säga att hästen går igenom oavsett för när man pratar om att hästen gått igenom så syftas det på att hen har gått igenom besiktningen ua.
Det ändrar inte vad jag menade från början, då det fortfarande är samma.
 
Grejen är att en hästbesiktning är inte som en bilbesiktning, hästen går alltid igenom, men det kan vara antingen UA och med någon anmärkning. Det fick jag lära mig när jag köpte häst. :)

Det här förstår jag inte vad du menar ?

Nej - en häst går inte öht igenom en besiktning inför köp med relevanta defekter .
Jag förstår inte alls ditt påstående och ffa inte jämförelsen med en bil /fordonsbesiktning .
 
En bilbesiktning och en hästbesiktning är två helt olika saker som inte har något med varandra att göra överhuvudtaget. Ingen tror väl att en häst får körförbud om hen inte går igenom besiktningen så varför ens göra jämförelsen?
Det skrev jag inte heller, men du verkar läsa in det så, dvs tolkar det fel. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 454
Senast: Lobelia
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 461
Senast: Hedinn
·
Ridning Hur hanterar man en häst som sticker hem på uteritter? Han lunkar på i godan ro och helt plötsligt tvärvänder han och drar järnet hemåt...
Svar
5
· Visningar
1 284
Senast: Karoliten
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 999
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp