Köpa hund?

L

Lovisia

Jag funderar på att köpa en egen hund. Jag är 20, pluggar på komvux och jobbar extra.
Jag läser två ämnen på komvux, ena ämnet är två "fasta" tider och med det andra ämnet kan jag göra lite hur jag vill, jag kommer när jag har tid och lust.

Vi har en hund i familjen, en tax. Men jag känner att jag vill ha en egen hund, en jack russel terrier. Jag älskar att vara ute i skogen, träna agility mm.

Nu till saken. Vad tycker ni, ska jag köpa en egen hund?
Skolan är två dagar i veckan, 2 timmar varje gång. Jag jobbar bara när jag själv vill, eftersom jag är timvikare, och kan säga nej när dom ringer och frågar.
Det är alltså egentligen skolan som tar upp tiden för valpen.
Jag har pratat med Mamma, hon jobbar oregelbunda tider, och är ibland hemma på dagarna.Hon skulle alltså kunna vara hemma dom timmar jag är borta.
Annars kan jag antagligen lämna hunden till min mormor och morfar, som bor 100 m bort, eller till min farfar.

Först om ett år ska jag börja läsa på heltid, så det är NU jag har möjlighet att vara hemma mycket. Förutom dom ca 4 timmar (uppdelat på två dagar)som jag går i skolan.

Vi har haft hund så gott som hela mitt lv, så det är inget nytt jag ger mig in på.

Vad tycker ni?! :confused:
 
tänk på att en JRT lever i kanske 15 år. tänk på allt du måste offra. hur gör du t ex om din framtida kärlek är allergisk? vem väljer du? kan du tänka dig att avstå från ett drömjobb för hundens skull (för att du inte hittar hundvakt, etc)? kan du tänka dig att offra en del av din frihet så är det bra att passa på nu. jag var 19 år när jag skaffade min första hund, och jag har inga hundföräldrar, men jag visste vad det var jag gav mig in på så det gick bra ändå.
 
Ja, jag har tänkt länge på det här nu. Är så himla sugen!! Och att ge upp lite fritid, för att få vara ute och busa och skoja med en familjemedlem, det är väl inte helt fel? :p Mina föräldrar har båda sagt att jag sak tänka igen det noga, och att dom inte tänker bli några "surrogat" mattor och hussar.
Jag har pojkvän nu, han bor en ca en halv timma från mig, ska jag till honom är det självklart att jag tar med hunden. Lika så om jag ska nån annan stans, har den person nåt att invända mot att jag ta hunden me mig, ja, då får det väl vara då, om det inte är något viktigt...
 
fast du tänker väl på att chansen att du ska vara tillsammans med samma kille 15 år till inte är så stor? vill inte verka pessimistisk, men så är det oftast inte. och även om allt går bra nu, behöver det inte vara så lätt om några år. och de flesta hundar tycker inte att det är skitkul att följa med överallt. det bästa brukar vara att vara hemma med matte... hur bor du nu? tillåter hyresvärden hundar? det är nämligen inte alla som gör det.

kolla upp allt och tänk dig för väldigt noga. tvivlar du det minsta så låt bli! kanske är det bättre att vänta ett par år och leva ansvarslöst ett tag till?

men känner du att det är rätt med en hund så lycka till! vovvar är det finaste som finns :love: (ens egna i alla fall :crazy:)

ps. har du sparade pengar, eller någon du kan låna av/som kan gå i borgen för dig om hunden blir sjuk och måste gå igenom en dyr behandling?
 
fast du tänker väl på att chansen att du ska vara tillsammans med samma kille 15 år till inte är så stor? vill inte verka pessimistisk, men så är det oftast inte. och även om allt går bra nu, behöver det inte vara så lätt om några år. och de flesta hundar tycker inte att det är skitkul att följa med överallt. det bästa brukar vara att vara hemma med matte...

Hur menar du egentligen; man köper har väl ändå inte hund baserat på vad ens framtida pojkvänner kan tänkas tycka (?) :o. Skulle jag träffa en kille som var allergisk eller inte gillade hundar hade han gått bort direkt! :devil:

Vad har du träffat för hundar som inte vill följa med överallt- det är det bästa mina hundar vet och jag har med mig dom varje dag vart jag än åker :). De blir uttråkade av att bara vara hemma...

Men jag håller med om att man ska tänka sig för! Bra att man kan vara hemma när hunden är valp- men när den blir vuxen då? Hur ska du (trådskrivaren) lösa hundens vardag om du studerar heltid om ett år? Ligga hemma ensam hela dagar är inget drägligt hundliv- valp som vuxen...
 
En hyresvärd kan inte neka hund om det inte är av speciella skäl tex speciella allergilägenheter, dvs lägenheter för allergiker.
Kollade upp hyreslagen för att se om våran dåvarande hyresvärd kunde neka enligt lag och eftersom det inte var ett hus för allergiker så kunde dom inte neka ;)
Inte heller att jag flyttade in till pojkvännen som dom var lite gramse över att vi inte hade talat om (finns inget enligt lag där heller och detta var en privat uthyrare)
 
Håller med dig :) Pojkvänner kommer och går ,en hund hittar du inte hos grannen,vovven är dig trogen! :smirk: Tycker de inte om hunden eller är allergisk så går de bort i första gallringen :D
 
Nej, nej! Jag tror inte att jag och min pojkvän kommer vara tillsammans i 15 år, det var just nu jag menade, hur min situation är just nu.
Hunden går ju sjäkvklart före en pojkvän! Tycker han inte om hundar, synd för honom, för med mig följer en hund! =)
Jag bor hos mina föräldrar, vi bor i villa. Så nån hyresvård behöver jag inte tänka på.
Jag ska bo hemma tills jag har läst klart, dvs i ca 4 år till. Vill inte ta för höga studielån. ;)
 
dåså. tyvärr har jag känt till flera hundar som fått omplaceras eller övertas av ägarens föräldrar, pga att den unga ägaren inte helt och hållet insett att vad jag vill med mitt liv och vad jag tycker i dag kanske inte är det samma som ett år senare. men är man bara inställd på att ens liv måste passa hunden också så borde det ju gå bra.

ang hundar som inte vill flänga runt överallt: har man bara en rymlig bil så är det klart att det är kul att se nya saker! men att åka lokaltrafik, flänga runt på stan bland en massa människor eller hos okänt folk är nog inte drömmen...
 
Nej då, det blir inte tal om att åka kollektivtrafik så mycket. För hoppningsvis har jag körkort innan, har inte så långt kvar nu.. :p
 
:D alla är inte som jag (=ansvarslösa) :angel:

ooops! såg att detta kunde tolkas fel. jag skulle aldrig vara ansvarslös mot mina hundar. menar bara att jag haft råd att skaffa körkort 1 år men festat upp alla pengar nästan (köpt tekniska grejer, typ tv, diskmaskin etc för resten ;))
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 765
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Jag har levt med pälsdjursallergi & astma sedan barnsben, har trots detta haft hund hemma under tonåren och inte reagerat nämnvärt på...
2
Svar
22
· Visningar
3 233
Senast: AnneB
·
Hundhälsa Hej! Jag har två hundar som tidigare haft lite gruff men på senaste år funkat bra ihop. Nu är det så att jag och sambon planerar att...
Svar
3
· Visningar
840
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 331
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp