Köpa hus-frågor, var?

Jag vet att flera i denna tråden skriver att det inte lönar sig att bygga nytt, men jag som är uppvuxen med en förälder som varit försäljningschef på ett av de största husbolagen i Sverige kan meddela att det finns gott om människor som byggt betydligt billigare än det kostar att köpa i samma område. Ju populärare område ju billigare att bygga är det ju. Ett nybyggt hus kostar ungefär lika mycket att bygga oavsett vart i landet du bygger, men hus kostar inte samma överallt. Så det kan bli betydligt billigare att bygga nytt än att köpa samma motsvarighet.

Men allting beror ju på vilka förutsättningar man har och vad man är ute efter. Jag bor i ett relativt populärt område, men jag bor trångt i min lilla villa/torp på 58 kvm utan förvaring. Jag har en del mark dock eftersom det är viktigt för mig och läget är perfekt sist på grusvägen, utan någon trafik. Dagens händelse är när grannen går förbi med hunden eller småtjejerna längre bort rider förbi på sina ponnyer. Jag offrade inomhusyta för utomhusyta kan man väl säga.

Sen beror det ju på hur man vill leva. Jag vill ärligt talat inte ha en förbränningstoalett eller separett. Då har jag hellre en vanlig vattenklosett med septitank som måste tömmas. Jag vet inte vad en tömning kostar i Norrtälje, men jag betalar ca 800:-/två gånger per år för att tömma min septitank. Hur ofta man behöver tömma beror ju givetvis på hur stor tank man har, men jag är själv med 3 kubiktank.

Jag har vänner som just nu bygger. De har en vanlig husvagn på tomten. Nu har de fått tomten av hennes mormor som förskott på arv, så de har ju den fördelen. Men de bygger sakta men säkert. De vill inte ta stora lån så de jobbar och bygger när de har tid och pengar. De bygger dock i timmer eftersom de vill ha ett timmerhus, men det blir ju också dyrare än ett vanligt trähus. Men de har köpt begagnade fönster, begagnad ytterdörr och hela köket är begagnat. Är man lite med sig och omkring sig och har lite koll på tex Blocket eller Marketplace kan man fynda riktigt fina grejer billigt. Men man ska ju ha någonstans att förvara det också.

Om du vill rita huset själv eller om du vill ändra färdiga ritningar kan du kolla på tex LB Hus där man har kostnadsfria ändringar. Ska du bara bygga ett litet hus kan du ju kolla på byggsatser ifrån Polen, men då behöver du ju ha lite kontakter hemma som kan sätta upp byggsatsen för dig. Byggsatsen för ett litet hus får ju plats på en lastbil, så transporten blir inte så dyr.

Synd att timmer är dyrare, hade gärna köpt en liten timmerstuga och byggt ut.
 
Eftersom du kikar lite mot ytterkanter utan kommunalt V/A

Om fastigheten ligger inom samlad bebyggelse men inte inom verksamhetsområde för V/A , kolla upp hur kommunens utbyggnadsplan ser ut så att du inte får en avgifts-chock ifall det visar sig att fastigheten tvångsansluts om några år.

Anläggningsavgiften/anslutningsavgiften varierar stort i kommunerna, allt från 100'000 till 400'000. Kanske till och med mer, vet att många höjer just nu.
 
Vad är det med det som du vill ha?
Det är bra att definiera det innan man går på husjakt.
Köpa på magkänsla brukar bli dyrt.

Nu har jag väl aldrig sagt att jag ska köpa på magkänsla?
Jag vill ha ett hus med enskilt läge med utsikt över fält och skog. Max 2,5 mil från Norrtälje, gärna inte rakt norrom.
 
Eftersom du kikar lite mot ytterkanter utan kommunalt V/A

Om fastigheten ligger inom samlad bebyggelse men inte inom verksamhetsområde för V/A , kolla upp hur kommunens utbyggnadsplan ser ut så att du inte får en avgifts-chock ifall det visar sig att fastigheten tvångsansluts om några år.

Anläggningsavgiften/anslutningsavgiften varierar stort i kommunerna, allt från 100'000 till 400'000. Kanske till och med mer, vet att många höjer just nu.

Ja, det har jag koll på att jag ska kolla. Vill helst inte tvingas till sån anslutning, så det är viktigt.
 
Ja, det har jag koll på att jag ska kolla. Vill helst inte tvingas till sån anslutning, så det är viktigt.
Även om du "bara" behöver göra om eller göra helt nytt enskilt avlopp kommer det ju att bli rätt dyrt. Men det har du säkert koll på. Vi ska gräva om vårt avlopp nu i höst/vinter, och det kommer enligt offert att gå på ca 100 000 kr.
 
Även om du "bara" behöver göra om eller göra helt nytt enskilt avlopp kommer det ju att bli rätt dyrt. Men det har du säkert koll på. Vi ska gräva om vårt avlopp nu i höst/vinter, och det kommer enligt offert att gå på ca 100 000 kr.

Ja, det vet jag med. Eftersom jag inte börjat leta mer seriöst har jag inte kollat områden och deras krav än. Men jag lägger hellre 100 på ett enskilt än 400 på kommunalt.
 
Nu har jag väl aldrig sagt att jag ska köpa på magkänsla?
Jag vill ha ett hus med enskilt läge med utsikt över fält och skog. Max 2,5 mil från Norrtälje, gärna inte rakt norrom.
Enskilt läge är svårt när det kommer till funktion.
Snöröjning och så.
Men lättare när man vill anlägga avlopp.
Vatten är dock en chansning i det området så det är ju bra om det redan finns - utan salt.
 
Enskilt läge är svårt när det kommer till funktion.
Snöröjning och så.
Men lättare när man vill anlägga avlopp.
Vatten är dock en chansning i det området så det är ju bra om det redan finns - utan salt.
Nä, inte så långt in från kusten. Har som sagt bott i området och det är långt till kusten inga som helst problem med saltvatten intränging i brunnar runt Rimbo, Lohärad och Edsbro.
 
Enskilt läge är svårt när det kommer till funktion.
Snöröjning och så.
Men lättare när man vill anlägga avlopp.
Vatten är dock en chansning i det området så det är ju bra om det redan finns - utan salt.

I Norrtälje bor det folk permanent i princip överallt, så risken att det inte ska snöröjas är liten. Men jag kommer ta mina bilturer i vinter.
 
Ja, det vet jag med. Eftersom jag inte börjat leta mer seriöst har jag inte kollat områden och deras krav än. Men jag lägger hellre 100 på ett enskilt än 400 på kommunalt.
Det räcker nog inte.
Vårt reningsverk gick på 110 000:- levererat till tomten.
Sedan så skulle det grävas ner och anslutas också.
Vi kan släppa spillvattnet i åkerns dräneringar du måste nog ha en infiltration som minst kostar 50 000:-.
Det drar liksom iväg ganska så fort.
Räkna med minst 200 000:- till avlopp om det inte finns.
 
Det räcker nog inte.
Vårt reningsverk gick på 110 000:- levererat till tomten.
Sedan så skulle det grävas ner och anslutas också.
Vi kan släppa spillvattnet i åkerns dräneringar du måste nog ha en infiltration som minst kostar 50 000:-.
Det drar liksom iväg ganska så fort.
Räkna med minst 200 000:- till avlopp om det inte finns.

Det verkar vara lite olika, jag har hört om folk som betalat mindre än så. Men det är ju såklart nått jag får kolla OM det nu blir aktuellt?
 
Det räcker nog inte.
Vårt reningsverk gick på 110 000:- levererat till tomten.
Sedan så skulle det grävas ner och anslutas också.
Vi kan släppa spillvattnet i åkerns dräneringar du måste nog ha en infiltration som minst kostar 50 000:-.
Det drar liksom iväg ganska så fort.
Räkna med minst 200 000:- till avlopp om det inte finns.
Är det krav på reningsverk på vissa ställen? Vårt avlopp - som alltså kommer att kosta ca 100 000 kr - har "bara" infiltration. Inte reningsverk.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 038
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
788
Senast: Rosett
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 092
Senast: kolblakkur
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 062
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp