Köpa liten bil

S

SaraJon

Jag har inne på att köpa mig en liten bil så jag tänkte höra lite allmänt om råd och bilmärken och ekonomi.

Först och främst, jag vill ha en ny bil. (jag kan nada om bilar och vill inte ha nån gammal kärra som krånglar med än det ena än det andra;))

Jag vill ha en liten billig smidig bensinsnål sak, bryr mig inte nåt vidare om motorkraft och körkänsla och sånt, den ska mest köras kortare sträckor i stadsmiljö, inga långa landsvägskörningar i hög hastighet sådär.

Jag har tittat lite på Toyota Aygo, nån som har erfarenhet av den? Kostar runt 100 000 i inköp, jag har ca 30 000 i kontanter och tänkte ta lån på resten. Är bilföretagens lån mest förmånliga eller är det smartare att ta nåt vanligt banklån? Jag vill betala av bilen hyfsat snabbt, 2 eller 3 år.

Någon annan tips på bilmodell i ungefär samma prisklass?

Vad kan man räkna med att bilen kostar för övrigt per månad (de första åren). Försäkring, skatt, service och sånt?

Ge mig lite input :bump:
 
Sv: Köpa liten bil

Hur mycket kör du?

Om du kör 1500 mil/år eller mer så kan det löna sig med en diesel istället för bensin, även om du mest kör i stan så kan det ju plocka på i mil. Nya diesel bilar är ofta låg skatt på eftersom de är miljövänliga(re inga bilar utan elbilar är väl miljövänliga....) med nya filter och prylar.

Jag har noll koll på småbilar då jag själv vill ha typ största möjliga :grin: men vad jag hört så är Toyota överlag bra bilar med bra garantier. Även många Kia ägare är nöjd och de har väl också små bilar.

Vad det gäller lån så är det olika på olika företag, ibland är banken billigast, i mitt fall så var det förmånligare med ett billån från bilhandlaren. Äger du fastighet/bostad och inte har den fullbelånad så är det ibland billigare att ta lånet på det istället för bilen. Fråga på din bank så hjälper de dig med en sådan lösning.

Skatt och försäkring är svårt att svara på för det skiljer jätte mycket på olika bilar, skatten är ju uträknad efter bl.a hur miljövänlig bilden är, försäkringen beror på vart i landet man bort etc. Det kan man dock få ett hum om via lite olika försäkrings jämnförelse sidor på nätet. På nätet kan du även kolla skatten på bilen, via www.transportstyrelsen.se kan du söka på registrerings nummer på en sådan bil du är intresserad av och se vad årsskatten är.

Service rekomenderas helt klart att göra på bilen, det höjer ju värdet när du vill sälja den. Annars så har du ju besiktining efter 2 år, parkering kanske? Tvätt, däckbyte, däckhotell är annat man måste tänka på.
 
Sv: Köpa liten bil

Jag hade en Ford Ka som jag älskade! Sålde efter 3 år eftersom det för mig är mer värt att ha ny bil än att behöva krångla med besiktning och när det börjar uppstå fel. Nu har jag en Fiesta eftersom jag behövde fler dörrar (barnen växer).

Nya Kan är dessutom riktigt snygg tycker jag! Ford brukar ha bra finansiering också. Hos min Ford handlare har jag gratis däckhotell och byte eftersom jag köpte däcken hos dem med bilen direkt.

Låg skatt och försäkring, rimliga service-priser.
 
Sv: Köpa liten bil

Toyota Aygo är ingen höjdare, verkligen inte. Tyvärr... Fuskbygge rakt igenom, satsa hellre på en Renault Clio. Ford Ka är helt ok, men tänk på att om du ska ha den basic så är den väldigt basic.

Jag jobbar på en biluthyrningsfirma, vilket innebär att jag klämt och känt på de flesta mindre bilar när de fått vara helt sprillans. Satsa då hellre på en något "större" bil, än de minsta som Citroën C1 och Toyota Aygo.
 
Sv: Köpa liten bil

Ka är väldigt basic! Men jag hade AC och CD-spelare sen var jag nöjd :-) Rätt högt ljud inne i kupén men det har nog de flesta bilar som inte är dyrare. Det bästa med Kan är att den är superstadig att köra! Hjulen sitter liksom längst ute i varsitt hörn, det gör jättestor skillnad på hur den känns att köra jämfört med andra bilar.
 
Sv: Köpa liten bil

Ka är ju en smaksak ;) Men många kunder brukar faktiskt bli glada över att få den istället för exempelvis Toyota Aygo... Säger ju rätt mycket egentligen ;)
Jag rekommenderar ju en Ka framför en Aygo i de allra flesta fall, trots att Aygo'n har fler "funktioner" i priset... Ka'n är ju mer stadigt byggd, precis som du säger, Madick, medan Aygo'n är ett litet fuskbygge som känns superplastig.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej alla, Jag har två katter som är under året gamla. Vi bor i hus i ett vanligt villaområde och har en trafikerad väg 50 meter bort...
Svar
14
· Visningar
6 389
Senast: Daimstruten
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 346
Senast: Mimmimamma
·
Fordon Jag och min kille har varit ihop i fem år, har precis köpt hus. Vi har inget samboavtal, då vi inte anser oss behöva avtala bort någon...
2
Svar
34
· Visningar
5 901
Senast: Presto
·
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 229
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp