Bukefalos 28 år!

Köpa oinriden islandshäst osedd?

Spraka

Trådstartare
Har nu hittat en häst som är påbörjad inridning, lugn och trygg i hanteringen, och som för övrigt verkar stämma in perfekt på det jag söker.
Kruxet är att hon finns väldigt många mil bort. Så det blir en resa med transport och hämta hem henne direkt.
Vet att det är lite som att köpa grisen i säcken. Men fått allt jag ville se på film, övermejlat, och har jag velat se något mer, har jag fått det.
Å andra sidan så är ju alla "oinridna" hästar ett litet osäkert kort.

Någon här som köpt sin häst osedd som det gått bra för? Och vise versa?

Eftersom hon är så ung så har jag inga planer på att göra en besiktning av henne. Är det lite dumt kanske? Tänker som så att hon är ju endå inte "sliten" på då hon inte är riden eller har fått belastningsskador, enligt ägarna fullt frisk utan tidigare skador. Är dessutom en häst som inte kostar alls mycket.

Ge mig för och nackdelar med detta köp!
 
Har nu hittat en häst som är påbörjad inridning, lugn och trygg i hanteringen, och som för övrigt verkar stämma in perfekt på det jag söker.
Kruxet är att hon finns väldigt många mil bort. Så det blir en resa med transport och hämta hem henne direkt.
Vet att det är lite som att köpa grisen i säcken. Men fått allt jag ville se på film, övermejlat, och har jag velat se något mer, har jag fått det.
Å andra sidan så är ju alla "oinridna" hästar ett litet osäkert kort.

Någon här som köpt sin häst osedd som det gått bra för? Och vise versa?

Eftersom hon är så ung så har jag inga planer på att göra en besiktning av henne. Är det lite dumt kanske? Tänker som så att hon är ju endå inte "sliten" på då hon inte är riden eller har fått belastningsskador, enligt ägarna fullt frisk utan tidigare skador. Är dessutom en häst som inte kostar alls mycket.

Ge mig för och nackdelar med detta köp!
Eftersom båda jag själv och två kompisar har köpt häst nyligen så har det blivit en del åka och åka med och titta på häst. Ingen har i verkligheten "sett ut" som på film eller beskrivning. Vissa har varit bättre andra sämre, men alltid med nått plus eller minus som inte framkommit.

Så njaeee, inte osedd.
 
Jag har kört och hämtat två osedda, den ena besiktigad och av en säljare jag köpt av tidigare = litade 100% på, den andra fick jag gratis och besiktigade inte samt visste var problem, även den från en person jag litade på (hon var ju också helt ärlig med hur hästen var). Gillar man spänning i vardagen och är beredd att lösa situationer efter hand som de står på bakbenen i andra änden av ett grimskaft så varför inte?
 
Jag har köpt häst osett.
Två hade jag lagt handpenning på efter telkontakt och att ha sett filmer. En islandshäst, en friser. Båda oinridna unghästar (islandshästen var tre år och hade ett känt fel, friesern var två år). Har gjort upp fler köp osett och sedan åkt och hämtat, men då utifrån premissen att "jag tar med mig släpet och om jag tycker om hästen så tar jag med den när jag tittat".
Av mina 16 hästar är det två som varit veterinärbesiktade.
Jag har inte blivit besviken.
Den jag blivit lite besviken på säljaren över, är en häst som jag först skulle ta på foder. Jag kände till problemen med hästen (och det var inga problem för mig) men när jag var där för att hämta, fick jag information om att hästen dessutom hade eksem. Den informationen tycker jag skulle ha kommit tidigare. Å andra sidan var den ägaren väldigt angelägen att bli av med hästen som för henne bara var ett problem (sexåring som man inte lyckats komma upp på ryggen på vid inridningsförsök) som hon dessutom tyckte var ful. Stackars häst. Jag lider med hästen över eksemen men är i övrigt nöjd med hästen som fungerar utmärkt för min ridning.
 
Har nu hittat en häst som är påbörjad inridning, lugn och trygg i hanteringen, och som för övrigt verkar stämma in perfekt på det jag söker.
Kruxet är att hon finns väldigt många mil bort. Så det blir en resa med transport och hämta hem henne direkt.
Vet att det är lite som att köpa grisen i säcken. Men fått allt jag ville se på film, övermejlat, och har jag velat se något mer, har jag fått det.
Å andra sidan så är ju alla "oinridna" hästar ett litet osäkert kort.

Någon här som köpt sin häst osedd som det gått bra för? Och vise versa?

Eftersom hon är så ung så har jag inga planer på att göra en besiktning av henne. Är det lite dumt kanske? Tänker som så att hon är ju endå inte "sliten" på då hon inte är riden eller har fått belastningsskador, enligt ägarna fullt frisk utan tidigare skador. Är dessutom en häst som inte kostar alls mycket.

Ge mig för och nackdelar med detta köp!

Jag hade köpt och besiktigat.

Eksem brukar man se ganska tydligt om de har eller ej, be om förra årets sommarbilder.
Spatt brukar inte komma i så unga år.

Har köpt häst osedd från Island, och sen sålt samma häst 6 år senare till en som köpte honom osedd. Båda gångerna skickades han dessutom mellan köpare och säljare med lastbil (och flyg från Island). Långa avstånd tycker jag hästarna har rätt att stå bättre än i vanlig transport :)
 
Min nuvarande häst köpte jag osedd (fick se filmer och bilder) från Tyskland. Jag är mer än nöjd.
 
Har nu hittat en häst som är påbörjad inridning, lugn och trygg i hanteringen, och som för övrigt verkar stämma in perfekt på det jag söker.
Kruxet är att hon finns väldigt många mil bort. Så det blir en resa med transport och hämta hem henne direkt.
Vet att det är lite som att köpa grisen i säcken. Men fått allt jag ville se på film, övermejlat, och har jag velat se något mer, har jag fått det.
Å andra sidan så är ju alla "oinridna" hästar ett litet osäkert kort.

Någon här som köpt sin häst osedd som det gått bra för? Och vise versa?

Eftersom hon är så ung så har jag inga planer på att göra en besiktning av henne. Är det lite dumt kanske? Tänker som så att hon är ju endå inte "sliten" på då hon inte är riden eller har fått belastningsskador, enligt ägarna fullt frisk utan tidigare skador. Är dessutom en häst som inte kostar alls mycket.

Ge mig för och nackdelar med detta köp!
Jag köpte min b-ponny osedd och obesiktad då jag endast skulle ha henne som sällskap till min islandshäst och hon var billig och jag ansåg mig ha råd att mista henne om hon visade sig vara helt körd.
Islandshästen köptes både sedd och besiktad då hon var betydligt dyrare och skulle användas som ridhäst.
 
Har nu hittat en häst som är påbörjad inridning, lugn och trygg i hanteringen, och som för övrigt verkar stämma in perfekt på det jag söker.
Kruxet är att hon finns väldigt många mil bort. Så det blir en resa med transport och hämta hem henne direkt.
Vet att det är lite som att köpa grisen i säcken. Men fått allt jag ville se på film, övermejlat, och har jag velat se något mer, har jag fått det.
Å andra sidan så är ju alla "oinridna" hästar ett litet osäkert kort.

Någon här som köpt sin häst osedd som det gått bra för? Och vise versa?

Eftersom hon är så ung så har jag inga planer på att göra en besiktning av henne. Är det lite dumt kanske? Tänker som så att hon är ju endå inte "sliten" på då hon inte är riden eller har fått belastningsskador, enligt ägarna fullt frisk utan tidigare skador. Är dessutom en häst som inte kostar alls mycket.

Ge mig för och nackdelar med detta köp!

Varför inte ta en heldag/helg och åk ner och titta innan?

Besiktning skulle jag verkligen gjort ändå.
 
När jag sålde min unghäst (islandshäst, oinriden men insutten och så) så kom köparna långt härifrån.

Jag skickade bilder och film och berättade så mycket jag kunde om honom. De bestämde att de ville ha honom, då bokade vi besiktning. Jag mailade inscannat besiktningspapper samma dag.
Sen kom de ner med släp några dagar senare och betalade och hämtade honom.
Funkade smidigt och de är nöjda med honom. :)
 
Oavsett sedd eller osedd hade jag besiktigat - ännu mer vid köp av osedd häst. Det viktiga är ju att du får en häst som är hel och frisk så att du kan få all den glädje du tänkt dig med din häst och inte efter ett tag upptäcker ett problem som du kunnat förebygga eller fått dig att avstå från hästen om du vetat om det. Det är ju inte inköpet och besiktningen som är det dyra utan själva hållandet av häst, och det är ju så mycket roligare att lägga pengar på träning eller inköp av saker än på veterinärkostnaderM
 
Har man tänkt att ha hästen i många år så vill man nog se den. Det finns massor av frågor utöver ridningen. Hantering, lynne, hur rör den sig utan ryttare. Hovarna, fet kanke fångbenägen.Vad har den för bakgrund. Finns mamman att se. Sen kan dom vara större i annonsen än i verkligheten.
 
Jag hade varken köpt osedd eller obesiktad. Har hittills aldrig sett en häst som känns "likadan" på film och IRL - det har alltid varit några punkter som filmen inte kunnat visa rättvist (både i positiv och i negativ riktning). Jag vill också ha möjlighet att "känna av" hästens personlighet, och det går ju inte på film...

Att besikta känns som en absolut självklarhet, och det brukar ju också försäkringsbolagen kräva när man skall teckna försäkring. Hade nog inte spattröntgat vid köp av unghäst som i övrigt är utan anmärkning, dock - det är så låg risk för spatt på unga hästar.
 
Har nu hittat en häst som är påbörjad inridning, lugn och trygg i hanteringen, och som för övrigt verkar stämma in perfekt på det jag söker.
Kruxet är att hon finns väldigt många mil bort. Så det blir en resa med transport och hämta hem henne direkt.
Vet att det är lite som att köpa grisen i säcken. Men fått allt jag ville se på film, övermejlat, och har jag velat se något mer, har jag fått det.
Å andra sidan så är ju alla "oinridna" hästar ett litet osäkert kort.

Någon här som köpt sin häst osedd som det gått bra för? Och vise versa?

Eftersom hon är så ung så har jag inga planer på att göra en besiktning av henne. Är det lite dumt kanske? Tänker som så att hon är ju endå inte "sliten" på då hon inte är riden eller har fått belastningsskador, enligt ägarna fullt frisk utan tidigare skador. Är dessutom en häst som inte kostar alls mycket.

Ge mig för och nackdelar med detta köp!


Jag köpte min så.. fick se bilder såklart innan.. svenskfödd helt ohanterad 3 år.
Skulle inte våga köpa inriden och äldre så dock.

Exem kan de få dagen efter du hämtad hästen och den har aldrig haft de innan om du köper en isisfödd så. Jag var med om detta en gång.. Hästen hade inge exem.. vi åkte å hämtade den och släppte ut den i hagen.. den sprang raka vägen och kliade sig... man vet med sig att 80% risk finns.. Troligen den långa flytten som utlöste det.
vill man ta den risken?? köp en isisfödd.. Om man inte vill de.. köp en svenskfödd.... de riskerar att få exem lika stort som vilken annan ras som helst.
.

Visst är det en risk men å andra sidan var det inga stora summor det handlade om så jag tog risken..:D dessutom kollade jag upp uppfödaren som hade/har gott rykte om sig att avla fram fina trevliga hästar. Så de gjorde mig tryggare.


Men visst.. skulle inte köpa en häst för 100 tusen på detta viset=)

Och så här 9 år senare så kan jag bara konstatera att det vart ett superlyckat hästköp.
Bättre häst går icke att få=)
 
Köpte ett 1 årigt halvblod osedd, "skickade" honom med lastbil som kom till stallet mitt i natten. Uppfödaren gjorde en gårdsbesiktning.
Fick lite bilder och filmer.
Bästa köpet jag har gjort!
 
Har nu hittat en häst som är påbörjad inridning, lugn och trygg i hanteringen, och som för övrigt verkar stämma in perfekt på det jag söker.
Kruxet är att hon finns väldigt många mil bort. Så det blir en resa med transport och hämta hem henne direkt.
Vet att det är lite som att köpa grisen i säcken. Men fått allt jag ville se på film, övermejlat, och har jag velat se något mer, har jag fått det.
Å andra sidan så är ju alla "oinridna" hästar ett litet osäkert kort.

Någon här som köpt sin häst osedd som det gått bra för? Och vise versa?

Eftersom hon är så ung så har jag inga planer på att göra en besiktning av henne. Är det lite dumt kanske? Tänker som så att hon är ju endå inte "sliten" på då hon inte är riden eller har fått belastningsskador, enligt ägarna fullt frisk utan tidigare skador. Är dessutom en häst som inte kostar alls mycket.

Ge mig för och nackdelar med detta köp!
Besiktning ska du alltid göra.
Det har jag gjort oavsett ålder på häst vid inköp, även om dom är oinridna (Vilket är det enda jag köper själv nu för tiden .. )
Osedd hade inte spelat mig någon roll, men jag har stor unghästvana och har tränat x antal hästar genom åren. Har du däremot planer på att fortsätta träningen själv så hade jag iaf åkt och tittat på den, man vill gärna veta hur dom är i huvudet. Det är svårt att se på bild, eller en film där den jagas runt litegranna ..

Be om en besiktning innan du åker dit med släpet för att titta på henne.
Går hon igenom så är det ju bara att köra på! Då hade jag tagit med släpet och om hästen föll mig i smaken hade jag tagit med hem.
Senaste hästen köpte jag som ej påbörjad 3.5 åring.
Åkte och tittade på honom ena dagen och hämtade hem dagen efter (iofs bara ca 1.5 tim bort, men hade han stått längre hade jag tagit med släp dag 1)
 
Har det gjorts någon vet-besiktning tidigare, som du kan få pappren från? Egentligen ska man ju inte lita på vet-bes som säljaren gjort/beställt, men det är ju bättre än inget.

Själv har jag köpt tre hästar i mitt liv, alla tre utan vet-bes, två av dem osedda.
Den första osedda såldes av min systers bästa kompis, väldigt billigt. En ganska stönig islands-/russ-korsning, jag tyckte väl inte att det var världens roligaste häst och hade troligen inte köpt den om jag provridit. MEN det var verkligen en perfekt första-häst har jag insett i efterhand; otroligt okomplicerad i hantering, aldrig sjuk eller halt eller ens stel i kroppen, superbra hovar, inte rädd för något, vem som helst kunde rida henne och man behövde aldrig vara rädd för sken/bockningar/stegringar.

Häst nr två tittade jag på och provred men gjorde ingen besiktning, då besiktningen hade kostat mer än vad hästen kostade. Kände säljaren och de sålde alltid med "retur-rätt" om det skulle visa sig att hästen inte skulle hålla för ridning. (Kallblods-travare som inte höll för travet utan såldes som ridhäst.) Hade honom i 16 år, tävlade både dressyr, hoppning och western med honom och tränade fälttävlan. Underbar häst!

Den andra som köptes osedd är den jag har nu; en PRE-valack, vid köp tre år och inte inriden. Vet-besiktigad av tidigare spekulant som drog sig ur pga röntgenfynd i bakknäna, priset sänktes drastiskt och var så lågt att jag ansåg mig ha råd att förlora de pengarna om han inte skulle hålla. Fick det fullständiga vet-protokollet och säljaren bad vet-stationen skicka röntgenbilderna till mig, dock blev det något strul där och de kom aldrig fram, men säljaren verkade väldigt uppriktig med alla detaljer om hästen. Fick se video från beteshagen där han gick med en flock med bla ett sto med föl, sättet han interagerade med stoet och fölet (nyfiken och ville hälsa på fölis, med stor respekt för stoet som höll undan honom) och sättet han rörde sig på vid undanmanövrarna räckte för att jag skulle känna att det här var en häst för mig! Har inte ångrat mig en dag!!! Nu är han sju år, vi har påbörjat piaffen och galoppombyten och han har inte haft några problem alls från bakknäna, så skuggorna på röntgenplåtarna var troligen bara pga att han var så ung så skelettet inte riktigt hade slutit sig så högt upp (han var 2,5 vid röntgen). Ibland har man bara en helt osannolik tur!
 
Har nu hittat en häst som är påbörjad inridning, lugn och trygg i hanteringen, och som för övrigt verkar stämma in perfekt på det jag söker.
Kruxet är att hon finns väldigt många mil bort. Så det blir en resa med transport och hämta hem henne direkt.
Vet att det är lite som att köpa grisen i säcken. Men fått allt jag ville se på film, övermejlat, och har jag velat se något mer, har jag fått det.
Å andra sidan så är ju alla "oinridna" hästar ett litet osäkert kort.

Någon här som köpt sin häst osedd som det gått bra för? Och vise versa?

Eftersom hon är så ung så har jag inga planer på att göra en besiktning av henne. Är det lite dumt kanske? Tänker som så att hon är ju endå inte "sliten" på då hon inte är riden eller har fått belastningsskador, enligt ägarna fullt frisk utan tidigare skador. Är dessutom en häst som inte kostar alls mycket.

Ge mig för och nackdelar med detta köp!

Nej jag hade inte köpt en häst osedd, besiktning ALLTID oavsett ålder. Sedan skulle jag ställa frågan VARFÖR de påbörjat inridning, och säljer den mitt under det. Antingen säljer man oinriden, eller så klarar man av grundpaketet först och säljer sedan. Sådant gör mig misstänksam, och jag ser nu i min omgivning att det finns fog för det då det finns en häst här som aldrig kommer att bi inriden då det bara inte går att göra det.
 
Om du ändå ska åka ned själv med transporten och vända kan du väl titta på den innan du skriver på pappren, eller har jag missuppfattat? Då riskerar du ju "bara" tiden och kostnaden det tar att köra dit och tillbaka med släp, snarare än att köpa en osedd häst.
 
Jag har köpt ett antal hästar utan besiktning och där köp varit uppgjort innan jag tittade på hästen.
Den av mina hästar som fungerar sämst är den som besiktigades. Problemet hade inte gått att upptäcka vid försäkringen utan hänger samman med ett för rasen vanligt problem.
Det är alltså ingens fel.

Men jag köper lågprishästar där jag är medveten om att fel kan finnas, och vissa befintliga fel är egentligen skälet till att jag köper.
Rörigt. Men: det finns en benägenhet att "problemhästar" hamnar hemma hos mig och då är felen kända och orsak till att hästen hamnar där den hamnar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, som rubriken lyder. Har du sålt en häst osedd någon gång? Vad var skälet till att den såldes osedd? Tvekade du på att sälja den...
Svar
16
· Visningar
2 654
Senast: Raja
·
O
Träning Hej, jag registrerade mig här idag och skall nu skriva lite om en sak, dels för jag vill skriva av mig, och dels för att jag vill veta...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 617
Senast: zolan
·
Islandshäst Ja nu är det alltså bestämt, igår så gick Tjaldur igenom besiktning samt spattröntgen och i helgen åker jag ner med min ettåring...
2
Svar
20
· Visningar
2 328
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp