Köpa råttor-funderingar

Sv: Köpa råttor-funderingar

Ja, jag kom på sen att jag har en liten hamsterbur som nog duger alldeles utmärkt som transportbur.
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

Tja nog för att med stora säckar så räcker ju maten länge men den ska ju hålla också då :D

Är du galen :eek: Jag köper en massa euroshopper jag, har aldrig märkt något fel med de, utom just att fruktmuslin var så sjukt fettande på mina sötnosar :D Skulle iofs vara perfekt att ge till Gunde och Krull som är rätt tunna fortfarande, men då lär väl tanterna kunna börja tävla sumobrottning till slut :rofl:

Hehe ok :D Tja, här har vi en irish iaf om du inte redan hittat: http://www.hawthorn.org.uk/marking.asp?id=16

Har transporterat råttor en massa förut med både tåg, buss och bil och det har aldrig varit några problem. Första resan med Rex och Reno på tåg var Rex rätt nervös och fick sån där "stressbajs", men det gick över rätt snabbt. Och Cacharel gillade inte dörrarna på bussen, men det gick också över.
Annars är det väldigt bra även om de blir stressade. Det stärker deras självförtroende att få prova på nya situationer och klara av de. Man märker tex en stor skillnad på Balder och Thor-Leif som inte miljötränats så mycket än och är rätt nervösa av sig ute, jämfört med tex Diva och Cacharel som är hur lugna som helst oavsett situation tack vare en massa miljöträning. Som med hästar och hundar liksom :)

Hamsterbur är perfekt, det är då det bästa jag vet som transportbur - dels blir det inte lika instängt som det blir med plast om det är varmt, och så kan man ju dra över en tröja om det är lite kallare eller blåsigt - och varför inte ta en sån där axelrem att fästa i gallret så blir det smidigare :bow:

Mulles_Matte:
Nej precis!
Fast själv undviker jag såna ändå, även att köpa direkt från uppfödare som lämnar djur till zooaffär. Man får ju liksom ingen koll alls på tex syskonen, om de kanske blir aggressiva eller sjuka hela högen typ :crazy: Okej så nu har jag ju 4 råttor från zooaffär, men ändå:angel: (det var undantag, varav 2 blev akuta för att ge Gudrun sällskap och 2 behövde omplaceras illa kvickt pga att de levde skitdåliga liv och skulle slås ihjäl annars)

Lyx! jag har fortfarande inte fått Diva i form efter den där fettbomben med den muslin :eek: Hon är visserligen inte ruskigt smällfet, men fet är hon så det skulle knappast skada att bli av med det där överflödiga fläsket - det är en stooor kula hon har på magen nu :D Så jag håller mig till bara grynblandning så får tunnisarna käka välling som tillskott, och så färskmaten förstås. Suck, jobbigt när råttorna i en flock har olika behov... Men det är det värt :D
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

Jo, visserligen kanske råttorna inte äter lika mycket som hästarna men det vore ändå mycket pengar att lägga ut på en gång när man väl måste köpa maten. Och sen vore det ju bara att hoppas att den höll också, som sagt. ;)

Jag gillar INTE Euroshopper sedan jag åt en gurka därifrån. Usch och blä. Klarar inte av att köpa någonting därifrån längre, mat som icke-mat. Vilket kanske visserligen är lite korkat med tanke på att det oftast är ganska billiga grejer. :cool:

Hur tror du det är med flyg? Pappa har rest så mycket i jobbet att han har fått bonusresor och kan resa mer eller mindre gratis, så flyg vore det absolut billigaste sättet för mig att ta mig till Sthml om jag skulle få för mig att hämta råttor därifrån själv. Att flyga är väl dock lite annorlunda än bil/buss/tåg eftersom det är i luften ( :idea: ) och speciellt start/landning kanske är lite otäckt?

OM man nu övht får ta med råttor på ett flyg. De kanske skulle tro att jag skulle försöka skrämma piloten med råttorna och kapa planet eller något. :D
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

Ingen aning hur det är med flyg. Ska visst vara ganska tjurigt :crazy:
Har för mig att det var nåt bolag som tog råttor utan problem iaf. Ska kolla om jag hittar nåt, tror det funnits en tråd om det i nåt forum :)
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

Tack för länken.

Jobbigt att det ska vara så tjurigt. Får väl bli flyg upp då och tåg hem eller något. Tåg är visserligen svindyrt, men... :crazy:

Om man som sagt inte kan hitta någon som ändå ska köra och kan ta med råttorna. Iaf en bit på vägen.
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

gul_zebra skrev:
Mulles_Matte:[/B] Nej precis!
Fast själv undviker jag såna ändå, även att köpa direkt från uppfödare som lämnar djur till zooaffär. Man får ju liksom ingen koll alls på tex syskonen, om de kanske blir aggressiva eller sjuka hela högen typ :crazy: Okej så nu har jag ju 4 råttor från zooaffär, men ändå:angel: (det var undantag, varav 2 blev akuta för att ge Gudrun sällskap och 2 behövde omplaceras illa kvickt pga att de levde skitdåliga liv och skulle slås ihjäl annars)

Lyx! jag har fortfarande inte fått Diva i form efter den där fettbomben med den muslin :eek: Hon är visserligen inte ruskigt smällfet, men fet är hon så det skulle knappast skada att bli av med det där överflödiga fläsket - det är en stooor kula hon har på magen nu :D Så jag håller mig till bara grynblandning så får tunnisarna käka välling som tillskott, och så färskmaten förstås. Suck, jobbigt när råttorna i en flock har olika behov... Men det är det värt :D

Jo.. jag undviker oxå att köpa därifrån, men ska väl inte säga nåt jag heller. Kunde ju inte låta bli å köpa den där lilla söta saken som var helt själv sist jag var i djuraffären :crazy: ;) Fast jag har faktiskt lämnat 2 råttor till en djuraffär, fast där jobbade jag iofs, och var supernoga med att dom hamnade på samma ställe osv.

Apropå Diva.
Du skuille kunna ge henne lite mindre grynblandning och sen mer grönsaker så borde hon komma i lite bättre form. Fast eftersom du har fler råttor i samma bur så blir det väl kanske lite svårt.
En av min gamla råttor bantades faktiskt med hjälp av mest grönskaer ´(ca 90 %), rispuffar (5 %) och resten okokt pasta och grynblandning.. (hon älskade det, även om d kanske inte va riktigt så bra för henne, fast hon blev 3 år gammal :D ) och hon gick faktiskt ner i vikt.
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

Jo, men det verkar inte som om Finnair flyger inrikes eller? Jag kunde inte hitta något inne på deras hemsida iaf. :confused:

Swebus hade kanske också funkat ja, men det är trots allt bekvämare + går snabbare med tåg. :cool: Får väl se hur ekonomin ser ut när/om det blir aktuellt med en resa till Sthml.
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

Jo fast det är svårt som sagt, iom att hon bor i samma bur som 4 andra tjejer som ska ha fri tillgång på grynblandningen :crazy: Men tja, jag får skatta mig lycklig - hon är inte sådär grovt överviktig utan fläsket går bra att leva med iaf, även om kulan är stor :D

aiquen: Ah ok. Tja jag vet ingenting om flyg så, har aldrig ens varit i närheten av ett plan IRL :crazy:
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

ah, men om hon inte är jättefet så är det ju ingen större fara.. det kunde ju vart värre :angel: ;)
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

Nej precis. Men tja, man får hålla i schack åtminstone :) Men lite mindre fläsk skulle verkligen inte skada :D

Skillnad möjligtvis? :angel: :D
Slank Diva
Tjock Diva, som är något tjockare nu än hon är på bilden
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

Oh yes! :D
Och hon som alltid varit en sån där perfekt råtta som hållit sig i den där perfekt slanka och välmusklade kroppen... Man kan knappt tro att det är hon längre :D Nåja, musklerna har hon kvar iaf. Du skulle bara veta vilken massa hon har under det där fläsket :love:
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

Haha jo jag kan tänka mej det.
Tänkte på det, hon börjar väl bli rätt gammal nu? Då brukar dom ju lägga på sej ett par hekton :crazy:
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

Jepp. 2 år i början på januari :crazy:
Så det är väl det, men man blev liksom så grymt förvånad när allt kom på en gång på alla råttorna just när jag använde fruktmuslin, så jag skulle tro att mycket beror på just den.

Gråhårig är hon också min lilla sötnos!
Ung
Gammal
:love:
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

Så söt hon är Diva! :)

När råttor sitter på axeln sådär, sitter de helt stilla där ett tag då så man kan gå runt med dem där eller är det bara något ögonblick?
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

Ja visst är hon, hon är min lilla ögonsten den damen :love:

Det är rätt olika. Oftast med mina har de bara suttit där korta stunder som små och vilda bebisar och sen med åldern har de börjat sitta still. ed vissa undantag förstås :)
Diva är iaf duktig och sitter still för det mesta, eller klättrar runt runt på axlarna och ibland ska hon gömma sig i tröjan (selen har jag bara på när råttisarna ska springa löst ute och på vilda och icke miljötränade småttingar när vi är utomhus, annars blir man ju strypt :D).
Min gamla Rex (RIP) var görvild som småtting och hoppade ner mest hela tiden, fick ha sele på honom ganska länge. Men åldern blev han duktig och satt kvar och kunde slippa selen, men kunde ta sig ner ibland om han behövde gå på toa. Ett tag fick han då ha sele på sig för att han helt enkelt inte höll sig i närheten när han var på marken, men han slapp det också så småningom. Reno (RIP) däremot, helbror till Rex, var helt annorlunda, tror inte jag har haft sele på honom mer än någon enstaka gång. Är väldigt individuellt det där med axelsittande även inom kullarna :)
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

Förhoppningsvis lever hon minst ett år till :)
Hon är en chocolate va? lr e det jag som inte ser skillnad på färger längre :crazy: Fin är hon i vilket fall :D
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

Ja hoppas går alltid :D

Nix! Hon är ba ut :) Hon har rostat en massa och blir bara mer och mer blaskig i färgen.
Här är hon som bebis, första fotot jag knäppte på henne, och inte alls lika rostad och blaskig som nu :)

namnls1.bmp
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 837
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 229
Senast: MiaMia
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 733
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 287
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp