Köpa råttor-funderingar

aiquen

Trådstartare
Jag har den senaste tiden börjat fundera lite smått på att köpa två råttor. Jag hade ju tänkt köpa kaniner innan men eftersom det blev som det blev med boendet osv så gick ju inte det, så då känns det som om det är enklare att köpa råttor istället. De kräver visserligen en del plats de också, men de lever ju inte så länge (på gott och ont) så det är lättare att planera in råttor i två-tre år framåt i tiden än kaniner på åtminstone dubbelt så lång tid eftersom jag nu inte har den blekaste aning om när, vart och till vad jag kommer flytta.

Än så länge känner jag mig dock en aning tveksam till om jag verkligen ska slå slag i saken och verkligen köpa råttor. Det känns som om det är en del funderingar jag behöver svar på först, ivf. Jag har visserligen viss erfarenhet av smådjur innan då jag haft gerbiler, hamstrar, marsvin och kanin, men vad är det man bör tänka på just när det gäller RÅTTOR? (Och då menar jag inte det klassiska att man har tid, plats, pengar osv utan just vad som är extra för just dem.)

Och kostnaden; ungefär vad kostar två råttor per månad? Alltså foder, strö och alla andra regelbundna kostnader (inte oförutsedda vet.kostnader och liknande då m.a.o)

Sen har jag lite burfunderingar också. En ny bur lär ju kosta skjortan om man vill ha en hyfsat stor (och det vill jag :p) så är det svårt att få tag i en begagnad bur eller brukar det finnas gott om dem 'där ute'? Är det svårt att bygga en själv? Vilken typ av bur går förresten att använda? Skulle det gå att avända en vanlig inne-kaninbur eller är de för låga och/eller för glesa i gallren?

OCH så en fråga till:

VAR tusan köper jag råttorna?

Jag har varit och kikat lite på olika hemsidor och det tycks inte finnas någon uppfödare i min närhet (Växjö, Småland) så är det verkligen fy skam att köpa från en djuraffär (mina senaste smådjur jag köpt därifrån har dock dött på förtid så det känns ju lite tveksamt ändå)?

Jag skulle helst vilja ha ungar också just eftersom de inte lever så länge. Skaffar jag råttor nu vill jag ju ha dem så länge som möjligt, liksom.

Och finns det någon sida någonstans på internet med en förteckning över de olika färgerna? Vore kul att kika på :)

Hoppas jag inte ställt alltför krångliga frågor nu.. :crazy:
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

Tja, extra för råttor som många inte tänker på är hur mycket tid och aktivering de kräver. De behöver hjärngympa varje dag, ju mer desto bättre! Och inte som många gör att bara släppa ut de nån timme/dag utan de kräver mycket motion. Och tja, håll koll - man må kunna lära en råtta att de inte får tugga på tapeten tex, men då gör de det av rent jävelskap istället :D

Kostnad beror på vad du använder för bottenströ, hur stor bur du har, vad de får för mat, om de är såna som gräver ur all mat så man tror att skålen är tom osv :p Toa-Lätt kostar iaf runt 120 kr för en 55-litersäck här, räcker väl nån månad på två burar på 95*51 cm i bottenyta. Mat och sånt kan jag inte svara på, för jag har 7 råttor så det blir lite mer än för 2 :D Men billigt är det iaf, själv ger jag mina helt enkelt vanlig grynblandning, går väl på runt 60-70 spänn/månad. Och så plus färskmat varje dag då men sånt tar jag från matresterna så jag har ingen koll på det heller.

Hitta begagnad bur är inte så svårt, det typ kryllar av de på blocket :) Kaninbur skulle jag inte rekommendera, de är för låga för att ge bra klättermöjligheter. Annars är ju kaninburar billiga så skulle du hitta två att ställa på varandra så funkar ju det också. Det är bara att använda fantasin :) Bebisar brukar ofta kunna komma ut genom gallret dock.
Själv använder jag Laura Super (Gabber), en parakitbur på 95*51*74 cm, är helnöjd med de :love: Man brukar kunna hitta de på blocket för runt 500 spänn så det är ju inte så farligt dyrt heller :)
Bygga själv är enkelt, men det måste lackas en hel del och även då är det stor risk att man får skrota den till slut...

Jepp, zooaffär är aja baja :p Inte bara för livslängden, det är större risk att de har dåligt temperament och är sjuka bla. Har själv haft råttor från zoo som varit rädd för människor, som blivit gamla snabbt, som inte accepterat andra råttor, osv.
Det brukar oftast gå bra med transporthjälp :) Kika på http://www.r8.kanske.net/srsforum där finns en sida där man kan söka och erbjuda transporthjälp - så skulle du tex hitta nån råtta i sthlm du vill ha så kanske någon där ska åka den sträckan och kan ta med den :)
Färger, teckningar mm finns på http://www.srs.st och http://www.hawthorn.org.uk/varieties.asp

Och förresten, innan jag glömmer - Råtthjälpen
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

Aktivering är nog viktigt, ja, men det är inget jag ser som ett större problem. ;) Och att de små liven gärna gnager både här och där har jag fått lära mig den hårda vägen. :crazy: :angel: Min första hamster gnagde sig en bra bit igenom min vägg (genom cementen och allt) under ett oövervakat ögonblick i mitt rum. Jag hade givetvis tagit undan sladdar och annat farligt, så inte tusan tänkte jag på att kraken skulle ge sig på en tjock vägg! :cool: Har råttor förresten tendenser att gnaga på burgallret eller är det något de normalt håller sig ifrån om de bara har tillräckligt med sysselsättning i buren?

Och vad är det för grejer man MÅSTE köpa regelbundet?
Mat, strömaterial... Vad är det mer? Vitaminer? Kan man köpa något färdigt blandfoder eller är det någon egen blandning av viktiga ingredienser man bör ge?

Och finns det några grejer man bör akta sig för även om djuraffärerna hävdar motsatsen (som t.ex. det där vaddet till hamstrar som kan bli en direkt livsfara)?

Vad bra också att det finns en bra marknad för begagnade burar. En ny bur + tillbehör kostar ju hutlöst mycket. :eek:

Angående djuraffär sen så är det ju just det du nämner som man tänker på... Känns inte helt säkert att köpa djur därifrån. De FYRA senaste djuren jag köpt därifrån (tre gerbiler + en hamster) har alla dött en för tidig död utan några som helst symptom före. De har helt enkelt bara legat döda en dag. Utom en av gerbilerna som jag fick i födelsedagspresent och som jag genast såg inte såg riktigt frisk ut (han var pigg och glad men hade lite avsaknad av päls på vissa ställen). Tog då med honom tillbaka till djuraffären som inte trodde det var någon fara och bara någon vecka senare dog han. :crazy:

Så då vore det ju hur bra som helst om man kunde få transporthjälp om man köper från en uppfödare i t.ex. Sthmls-trakten. Att själv köra hela vägen till Sthml för att köpa ett par råttor känns dock ganska uteslutet. Åtminstone för mina föräldrar som skulle få stå för både bil och körkort. ;)

Tack också för länkarna! :)
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

Black european birkshire (fick jag till det nu? :D) är så himla fina! :love:
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

Zebran har som vanligt bra svar och nyttiga länkar :love:

Jag byggde egen bur. Och som jag ser det vill råttor gärna ha hög bur så jag byggde den rund och hög :) Men även att bygga egen kostar en del penngar. Och det kräver den del jobb och kunnande. Kan du löda? Jäklar vad jag har blivit bra på det efter detta bygget.
Men rådisarna trivs väldigt bra i sin bur:D
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

Toriryttaren skrev:
Och det kräver den del jobb och kunnande. Kan du löda? Jäklar vad jag har blivit bra på det efter detta bygget.
Men rådisarna trivs väldigt bra i sin bur:D

Jo, jag kom på detta sen. Med tanke på mina kunskaper inom allting som har med hantverk att göra så är det nog inte särskilt lämpligt att jag ens tänker tanken att försöka mig på att snickra ihop en egen bur. :angel:

De exempel på hemmagjorda burar man kan se på internet är dock oftast vääldigt fina!
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

Jäklar, stålhamster! :eek:

Gallergnagning brukar innebära att de får för lite aktivering som jag har fattat det iaf och även märkt själv (Krull gnagde en hel del på gallret när hon kom, hade bott hos... idioter kort sagt), det har gått över när de fått mer aktivering.

Hmm... Mat, bottenströ (inte kutterspån dock!)... Det är allt jag kan komma på nu. Eller tja, vattenflaskor kan vara bra att ha nån extra också, iaf om man har råttor som gillar att tugga sönder de *sneglar på lilla Diva* :D
Extra vitaminer är bara onödigt om man ger de bra mat (och sånt man tex blandar i vattnet brukar ju ändå bara vara skit). Fast välling eller såna här vitamindrycker från apoteket vad-de-nu-hette (Nutrikal eller nåt sånt tror jag?) är görbra att ge till växande och tunna råttor (och självklart smaskens för vuxna också :)) Inga färdigblandningar, de innehåller oftast en massa skit som tex insektsdödningsmedel som man måste ha skyddskläder för att hantera egentligen, färgämnen mm... :crazy: Bättre att blanda eget. Musli är det många som använder bla. Bara att se till så blandningen mest innehåller alla 4 sädeslagen.

Hjul, hö/halm (risk för ohyra) och kutterspån (cancerframkallande och dåligt för luftvägarna) är det enda jag kommer på nu...

Nej precis :crazy: Och just med råttor iaf så är det ju inte direkt ovanligt med dåligt temperament och det är ju inte heller kul. har även hört att Imazos råttor har en medellivslängd på 1,5 år... :crazy:

Nix, du fick inte till det, european berkshire är det :D Två såna har jag fast det syns inte för de är så ljusa, båda är champagne :p
Men ett par svarta eubk har jag haft och det är ju döläckert - fast min favoritteckning är helt klart irish! :love:
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

gul_zebra skrev:
Eller tja, vattenflaskor kan vara bra att ha nån extra också, iaf om man har råttor som gillar att tugga sönder de *sneglar på lilla Diva* :D

Åhå.. det är inte bara jag som har vattenflask marodörer :bow: :D

aiquen
Å apropå kaninbur. Inget att rekommendera om du inte vill ha råttor springandes i hela lägenheten/huset (vet av egen erfarenhet)´lite för glest galler. Å det var även vuxna råttor som tog sej ut. :crazy:



I övrigt så har zebran redan hunnit svara på dom flesta frågorna :)
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

aiquen skrev:
OCH så en fråga till:

VAR tusan köper jag råttorna?

Jag har varit och kikat lite på olika hemsidor och det tycks inte finnas någon uppfödare i min närhet (Växjö, Småland) så är det verkligen fy skam att köpa från en djuraffär (mina senaste smådjur jag köpt därifrån har dock dött på förtid så det känns ju lite tveksamt ändå)?

Om jag fortfarande hade fött upp så kunde du fått köpa en av mej :angel: ;)
Nej, men att köpa en zooråtta är inte fy skam, men man måste vara beredd på att dom kan ha dåligt temperament, dö i förtid, få/ha sjukdomar mm.
Köper man från en privat uppfödare så är förutsättningarna för att få en frisk, trevlig råtta större än när man köper från en djuraffär.
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

Okej, så ingen av dina råttor har annars bitit på gallret om de bara haft nog med sysselsättning? För de ett jäkla liv annars då eller går det att sova i samma rum som dem? :cool:

Men müsli är det vanlig müsli man kan köpa på ICA eller vad? Fast det innehåller väl inte havre, korn o.s.v. så var får man tag på det? Känner mig lite förvirrad. :confused: :o

Nix, du fick inte till det, european berkshire är det :D Två såna har jag fast det syns inte för de är så ljusa, båda är champagne :p
Men ett par svarta eubk har jag haft och det är ju döläckert - fast min favoritteckning är helt klart irish! *love*

Okej, knappt en siffra rätt men ändå. :o :D

Är det här en irish förresten? En sån vill jag ha ivf :love:

http://www.boardmanweb.com/rattery/adoption/rivka/rivka504/g6b.jpg
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

Mulles_matte skrev:
Om jag fortfarande hade fött upp så kunde du fått köpa en av mej :angel: ;)
Nej, men att köpa en zooråtta är inte fy skam, men man måste vara beredd på att dom kan ha dåligt temperament, dö i förtid, få/ha sjukdomar mm.
Köper man från en privat uppfödare så är förutsättningarna för att få en frisk, trevlig råtta större än när man köper från en djuraffär.

Jaså, bor du i närheten eller? Synd att du inte föder upp längre då. :p

Fast även om det ju inte är 'förbjudet' att köpa en råtta från en djuraffär så känns det ändå som att det är sista utvägen. Speciellt då med tanke på att mina senaste djur från affär inte ens blivit ett år gamla, och SÅ mycket tror jag inte att jag har misskött dem. :cool: :crazy:
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

Jag bor utanför Värnamo, så så långt ifrån e det inte.
Ibland brukar man kunna få transporthjälp, så även om råttan är född i Norrland, så kan kanske någon som ska neråt landet ta den med sej. (fast det där har ju zebran redan tatt upp)

Om inte annat, så skulle jag nog försöka byta djuraffär. Alla djuraffärer har nämnligen inte samma leverantörer, finns även dom (iaf dom jag har erfarenhet av) som köper råttungar från privatpersoner. Så om du inte hittar någon uppfödare så kan du ju alltid kolla runt lite bland djuraffärerna. :)
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

Nix! Eller jo, småpojkarna har listat ut hur man öppnar en dörr så de "gnager upp" den, det är det enda. Men nu har jag satt lås på den så de har gett upp :D

Jodå, det finns sån musli också, bara att kolla innehållet :) Men passa dig för Euroshoppers fruktmusli, den använde jag ett tag - jag har nog aldrig sett råttor bli feta så fort som när jag gav de det :angel: Själv tycker jag vanlig grynblandning (också Ica) är enklast, så är det ju bara att blanda i lite smått och gott om man vill det :)

Nix, om jag inte ser helt fel så är det en american berkshire. En irish har en vit trekant på bröstet (eller som Rex, han hade ett hjärta :love: ) och strumpor på tassarna :)

Mulles_Matte: Fast man får nog ta och kolla upp uppfödarna innan också. Själv har jag köpt ett par råttor från djuraffär (eller tja, jag tog som en omplacering från grannen som köpt de där) som tar in från privat uppfödare, de är småväxta, har svårt att gå upp i vikt och temperamentet är inget att hurra över :crazy: Som tur är har den uppfödaren dock slutat föda upp - äntligen finns det allergier som är bra! :bow: :devil:
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

Okej, vad bra att det finns sån müsli. Jag såg framför mig hur jag gick på Granngården och köpte diverse olika säckar för att sedan blanda ihop till råttmat, och hur pengarna flög iväg. De skulle ju nästan kosta mer än hästarna då ju. ;) Och ang Euroshopper så är det ingen fara då det är ett märke jag undviker så gott jag kan. :devil:

Jag tittade på sidan bilden ligger på och det är nog en american berkshire precis som du säger. Stod ju där ju. Fast jag sökte på irish. Konstigt. ;) Men en sån vill jag ha ivf! Fast fortfarande european berkshire... Tror jag. :p

Haha jag blir helt tokig av att surfa runt på olika sidor, jag vill ha råttor NU! :D
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

Tänkte på det också, råttorna far inte illa av att åka en bit då?
Om jag t.ex. köper två i Sthml så är det en resa på ca 40 mil och tar ca 5 h med bil eller 3½ h med tåg.

Eller femtio minuter om man flyger fast jag vet inte hur det är med flygplan och råttor? :cool:
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

gul_zebra skrev:
Mulles_Matte: Fast man får nog ta och kolla upp uppfödarna innan också. Själv har jag köpt ett par råttor från djuraffär (eller tja, jag tog som en omplacering från grannen som köpt de där) som tar in från privat uppfödare, de är småväxta, har svårt att gå upp i vikt och temperamentet är inget att hurra över :crazy: Som tur är har den uppfödaren dock slutat föda upp - äntligen finns det allergier som är bra! :bow: :devil:

Jo självklart får man kolla upp uppfödaren, men det är betydligt enklare att kolla upp dom (oftast har väl djuraffären ett namn och telenummer) än tex Imazoo.
Och tyvärr, så har d flesta priv.uppfödarna som lämnar till djuraffärena köpt sina råttor där från första början :crazy:

Ang musli.. jag körde me Euroshoppers ett tag, och mina höll sej i perfekt form hela tiden.. fast blandade ut den med rispuffar, grynblandning, Crispy lux samt massa grönsaker och annat gott :D Om inte annat så kan den ju va bra om man har råttor som har dåligt hull :angel:
Finns någon annan musli som jag brukar köpa på hemköp oxå.. kommer bara inte ihåg vad den heter, men den är oxå bra :)
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa råttor-funderingar

Jag har som längst transporterat 4 st råttor 80 mil, i bil... och dom verkade inte ta någon större skada av det. Dom var mest nyfikna och satt och kollade vad som hände :)
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

Okej, vad bra. :)
Vad fraktade du dem i?

Jag har fraktat mina smågnagare i en papplåda eller en tjockare träbur som jag fick i affären när jag köpte de första gerbilerna. Men ska man åka långt så räcker väl inte en vanlig pappkartong?
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

Mulles_matte skrev:
Jag bor utanför Värnamo, så så långt ifrån e det inte.
Ibland brukar man kunna få transporthjälp, så även om råttan är född i Norrland, så kan kanske någon som ska neråt landet ta den med sej. (fast det där har ju zebran redan tatt upp)

Okej, nej det är ju inte så långt. Synd att du slutat då som sagt. ;)

Mulles_matte skrev:
Om inte annat, så skulle jag nog försöka byta djuraffär. Alla djuraffärer har nämnligen inte samma leverantörer, finns även dom (iaf dom jag har erfarenhet av) som köper råttungar från privatpersoner. Så om du inte hittar någon uppfödare så kan du ju alltid kolla runt lite bland djuraffärerna. :)

Säkert kan det vara skillnad mellan djuraffärer också, men det skulle ändå kännas bäst med uppfödare. Fast jag vet en djuraffär där min kompis köpte en kanin för några år sedan. Hon fick med både stamtavla och annat, vilket jag aldrig någonsin varit med om annars! Så det ligger kanske något i det du säger. När jag tänker efter har jag faktiskt köpt de djuren som har dött från en och samma djuraffär, så det kanske är dags att vända sig till en annan ivf.
 
Sv: Köpa råttor-funderingar

Jag hade dom i en mellanstor plastbur med "gallerlock", en såndär som finns i 2-3 olika storlekar. Eftersom alla var av samma kön, så tyckte jag det var bättre med en lite större bur än å släpa runt på massa transportburar. Kanske ska säga att det var vuxna råttor och inte ungar.
Men är det bara 1-2 ungar så funkar en mellanstor Petbox, transportbur osv alldeles utmärkt. Kostar runt 100:- eller nåt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 836
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 099
Senast: MiaMia
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 697
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 242
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp