Köpa unghäst , 2 åring

Våran två åring är inkörd, har fram tills hon kom hem och gick på sommarlov fått gå i flock i 14 månader på lösdrift medan det körde in henne. Hon körs normalt 2-3 dagar i veckan i lugna farter. Hon växer så mycket nu så hon har helt enkelt ägnat sig åt att gå på bete och äta men tanken är att hon ska köras igen minst 2 dagar i veckan från i början på augusti. Hon är i för sig en varmblodstravare men jag upplever att vi hade nytta av att lämna iväg henne i proffsträning där hon fick gå på lösdrift i stor flock under en längre period. Hon är väldigt snäll och välhanterad på rätt sätt. Det tar in alla unghästar 3 gånger i veckan sen där i mellan går det ute dygnet runt året runt.
Jajuste jag har ju också en tiondels travhäst som också är 2. Han är inkörd och går precis som din i lösdrift med jämnåriga pojkkamrater
 
En del tvååringar är mycket hanterade och en del väldigt ohanterade, och allt däremellan.

Vi har en åring som gått in och ut i stallet mellan 1 oktober och 1 maj.

Då var han väl hanterad och enkel på alla sätt och vis.

Nu under betesperioden har han blivit försiktigare med oss, men trevlig ändå.

Jag är inte orolig för att han varken ligger efter eller är för hanterad.

Min poäng är att det kan vara likadant med en tvååring.

Det är dock viktigt att ingen unghäst eller äldre (!), mår bra av långa pass när de lär sig nya saker.
 
Vad var det du reagerade på? Att han har provat på allting jag nämnde betyder ju inte att vi ägnar oss åt det dagligdags eller varje vecka. Som jag förtydligade är ”passen” korta typ 15-30 min och kanske någon gång i veckan. Tycker ändå det är rätt vanliga grejer att ha testat för en tvååring?
 
Jag har stött på de som ambitiöst tränat sina både ett- och tvååringar, där man nött saker gång efter gång. Jag tror inte att det är rätta sättet för att behålla den unga hästens nyfikenhet och jag tror verkligen inte att det behövs.

Mina egna uppfödningar löshoppades ihop med mamma en gång och löslongerades ihop med henne några gånger. När jag löshoppade dem första gången utan mamma ett eller två år senare behövde jag inte visa dem igen utan de mindes. Likadant med röstkommandon vid longering, alla har haft koll på de olika kommandona.
 
Jag har en tvååring och han har hittills gjort följande i sitt liv:

- Promenerat själv och med kompis(ar)
- Provat att gå som handhäst
- Tömkörts
- Löshoppat
- Sutten på/skrittad av barn 25-30 kg
- Provat diverse utrustning inklusive sadel, träns, sele osv.
- Lasttränat (han går iofs på direkt) och åkt lite kortare sträckor
- Miljötränat med presseningar, flaggor, broar, gungbrädor etc i ridhus

Planen är att till hösten ska även jag prova att sitta och så ska vi försöka köra in honom.

Jag tycker det blir orättvist när folk reagerar på detta.
Det kan handla om en gång i veckan 15 min den gör nått annat än gå i hagen. Slå ut det på timmar.

När jag jobbade i stall skeppades det dit halvblod som skulle ridas in våren de fyller 3år för att gå 3 årstest. De blev helt chockade från att inte gjort någonting knappt till allt ska gå jättefort och bli svinbra.

Jag menar bara att de finns grader och jag hoppas de flesta ägare kan läsa sin häst.
Detta är 8 saker och det kan varit endast 8 tillfällen i hästens liv, rent krasst.
 
Jag tycker det blir orättvist när folk reagerar på detta.
Det kan handla om en gång i veckan 15 min den gör nått annat än gå i hagen. Slå ut det på timmar.

När jag jobbade i stall skeppades det dit halvblod som skulle ridas in våren de fyller 3år för att gå 3 årstest. De blev helt chockade från att inte gjort någonting knappt till allt ska gå jättefort och bli svinbra.

Jag menar bara att de finns grader och jag hoppas de flesta ägare kan läsa sin häst.
Detta är 8 saker och det kan varit endast 8 tillfällen i hästens liv, rent krasst.
Vad gäller ridas in och visas på treårstest så behöver man verkligen inte fokusera på ridningen. Hästen ska visas i alla gångarterna i båda varven. Jag har sett de som nöter och nöter, vilket verkligen inte behövs. Har varit funktionär vid hundratals treårstest. Kompisens häst reds för tionde gången på själva testet och fick diplom.
 
Vad gäller ridas in och visas på treårstest så behöver man verkligen inte fokusera på ridningen. Hästen ska visas i alla gångarterna i båda varven. Jag har sett de som nöter och nöter, vilket verkligen inte behövs. Har varit funktionär vid hundratals treårstest. Kompisens häst reds för tionde gången på själva testet och fick diplom.

Japp men vissa kom helt ohanterade. En fick vi börja med att fixa hovarna på för att ens kunde fundera på att hänga lite.
 
Dock tyckte uppfödaren de var bra att börja hantera 2 åringen så den är väl förberedd till inridning vid 3 årq ålder.

Allt beror ju på vad man menar med hantering. Är det just stå uppbunden, gå i grimma, lyfta ben eller är det en massa annat som ha sadel och träns, lasttränas, löshoppas, sittas på, longeras, tömköras? Jag tycker det är milsvid skillnad.
MIna har aldrig varit förberedda i nån högre grad för inridning. Det har aldrig varit ett problem öht att rida in någon
 
Jag tycker inte heller att man behöver eller ska göra så mycket med unghästar. Låta dem gå på stor lösdrift med andra unghästar är det viktigaste. Komma in, stå uppbundna, få hovarna verkade och bli borstade räcker.

I stallet där jag jobbat kommer det ett gäng varje år från samma uppfödare, de är hanterade som ovan. De kommer på hösten när de är 2,5 år. De är sällan några problem att rida in dem.
Efter inridning åker de tillbaka till lösdriften igen för att sedan återkomma och förberedas för treårs. De som behöver mer tid får mer tid och visas inte. Stona brukar betäckas efter att ha blivit visade och sen lånas de ut, säljs eller kommer tillbaka för att bli tävlingshästar.
 
På den tiden vi hade bebisar var 2-åringarna ledda i grimskaft, uppbundna och verkade. När de närmade sig 3 fick de börja lära sig att ha bett i munnen och en longergjord/däckel runt magen sen skickades de på inkörning över sommaren som 3-åringar, sen inridning år 4 om de inte sålts innan dess.
 
Vad var det du reagerade på? Att han har provat på allting jag nämnde betyder ju inte att vi ägnar oss åt det dagligdags eller varje vecka. Som jag förtydligade är ”passen” korta typ 15-30 min och kanske någon gång i veckan. Tycker ändå det är rätt vanliga grejer att ha testat för en tvååring?
För min del så var förtydligandet inte till ngn fördel. Det är väldigt mkt för en tvååring. För mig är det stor skillnad på hantering och jobb och en tvååring ska enligt mig inte jobba på det sättet.
 
När jag jobbade i stall skeppades det dit halvblod som skulle ridas in våren de fyller 3år för att gå 3 årstest. De blev helt chockade från att inte gjort någonting knappt till allt ska gå jättefort och bli svinbra.

Det ovannämnda är riktigt oschysst tycker jag. Finns liksom inte utbildare som kan trolla. Har själv fått hem hästar som kommit helt ohanterade från lösdrift och så förväntar sig ägaren att hästen ska vara som en polishäst på en månad.
 
Ska träffa båda hästarna imorgon. En 2 årig arab med fin stam och redan 155. Grov. Och en arab/kallblodstravare 13 år inriden men inriden men inte så utbildad. 155 hög.Och se vilken jag fastnar för bäst. De ligger i samma prisklass.
 
Ska träffa båda hästarna imorgon. En 2 årig arab med fin stam och redan 155. Grov. Och en arab/kallblodstravare 13 år inriden men inriden men inte så utbildad. 155 hög.Och se vilken jag fastnar för bäst. De ligger i samma prisklass.
Spännande. Ska du provrida den äldre?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 009
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 116
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 224
Hästvård Hej! Jag provar här, alla tips mottages. Ett fullblod från Polen född 2010, importerades 2016, gick lite 110 i Sverige och hamnade...
Svar
14
· Visningar
4 949
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp