Bukefalos 28 år!

Köpa ut till 17-åring?

Jag hade gjort det,är uppväxt i ett hem med moderat sprithantering,typ vin/öl till maten redan i ung ålder,med föräldrar som bott mycket vid medelhavet och anammat deras vanor.
Hellre det än att dom dricker fulsprit.
 
Icke, inte en droppe alkohol kommer dottern få med sig eller ens smaka hemma innan hon är myndig. Det finns gott om forskning på vad alkohol hemifrån i ung ålder kan ge för resultat, jag hade backat mina argument med det om det behövs i diskussionen.

Förstår att hon tycker det är skittråkigt och störigt att inte få ”när alla andra får” och hon är så nära 18 men är du inte 18 fyllda så kommer du inte in på krogen och då blir det ingen alkohol hemma heller, inte här i alla fall.
 
Jag hade utan tvekan kunnat göra det, men så är jag ju rätt dansk med.
Jag är också dansk. Jag köpte ut när jag nyss fyllt ända till den dag då jag fick ett meddelande där det stod att en av de jag handlat till hade trillat och fått en spricka i läppen på fyllan och satt på akuten. Det var alkohol jag hade handlat. Ren olycka och en jag ansåg var ganska ansvarsfull. Då ändrade jag inställning till det. Nästa gång ligger ungen på tågspåret när tåget kommer eller nåt.
 
Det handlar inte om att direkt bråka och gnälla. Alkoholen finns här, vi hällde ut halva men nu vet jag inte om det är en bra ide´ ändå. Fasen att jag ska vara så velig. Skulle sagt blankt nej direkt. Nu blir hon ledsen eftersom hon trodde det var grönt ljus för den mängden.
Äsch, man får ångra sig och det är inte för tidigt för din unge att lära sig det :)
 
Icke, inte en droppe alkohol kommer dottern få med sig eller ens smaka hemma innan hon är myndig. Det finns gott om forskning på vad alkohol hemifrån i ung ålder kan ge för resultat, jag hade backat mina argument med det om det behövs i diskussionen.

Förstår att hon tycker det är skittråkigt och störigt att inte få ”när alla andra får” och hon är så nära 18 men är du inte 18 fyllda så kommer du inte in på krogen och då blir det ingen alkohol hemma heller, inte här i alla fall.
Min bror köpte sin första starköl på krogen när han var 16. Det är inte jättelänge sedan så väljer man rätt är det inga bekymmer :p
 
Fast va hade du förväntat dig när du först säger att det är ok och sen den dagen det gäller ångrar dig? Jag hade inte köpt ut till mitt barn.
 
Jag känner att man får väga in risken/möjligheten att hen får tag i alkohol på annat håll. Om jag köper ut har jag ju koll på vad och vilken mängd det dricks. Om man nu kan lita på att det inte blir mer än så.

Det är verkligen ett dilemma som jag är glad att jag inte hamnat i än. Min tonåring säger själv att hon aldrig ska dricka. Och just nu tror jag på henne, vad som händer i framtiden får vi se.
Jag körde med Pappa, skulle du kunna köpa en flaska vin som Lotta och jag kan dela på?

Lotta körde samma sak ...
 
Jag hade och har sagt nej och har aldrig köpt ut till mina barn. De har inte heller fått dricka eller ta med sig alkohol hemifrån förren de kunde handla på systemet själva. Däremot är jag inte så korkad att jag inte förstod att de skulle dricka ändå och att förbjuda bara är så extremt naivt och ökar risken för att de inte skulle våga ringa om de hade druckit. Jag sa därför att jag inte ville att de skulle dricka och bad dem samtidigt säga till när de tänkte dricka så jag kunde vara redo att hämta (vi hade alltså inte diskussionen när det var skarpt läge). De frågade aldrig om att få/köpa alkohol och de sa till när de tänkte dricka, vart de skulle och när de ville bli hämtade.

Jag ville att de skulle veta min ståndpunkt och jag ville att de alltid alltid skulle veta att oavsett vad kunde de ringa och jag kom dit därför tog jag upp det till diskussion i lugn och ro.
 
Mina föräldrar köpte ut rätt tidigt till mig, och även om det finns forskning som talar för motsatsen så ledde det faktiskt till en mer kontrollerad konsumtion (jag har smakat hembränt en gång i mitt liv, men då var jag myndig). Idag dricker jag i stort sett inte alls.
 
Att prova ett glas vin hemma vid ett högtidligt tillfälle när de är över femton är ok för mig men som svar på att jag skulle "köpa ut" skulle de få: -Det kan du glömma.
 
Att prova ett glas vin hemma vid ett högtidligt tillfälle när de är över femton är ok för mig (...)

"Kanske tänker du att du kan lära dina tonårsbarn att dricka lite lagom genom att bjuda dem på alkohol i hemmet? I själva verket lär du dem bara att dricka. All forskning visar att ungdomar som blir bjudna hemma dricker mer alkohol än kompisar som inte blir bjudna i hemmet."
https://www.tänkom.nu/
 
Jag hade inte gjort det (gör det inte och har aldrig gjort) men är medveten om dubbelmoralen i att jag tycker det är "ok" att hen dricker och jag vet hur lätt det är att få tag i. Så det är i grund och botten, i mitt fall iaf, ett meningslöst ställningstagande.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
18 409
Kropp & Själ Jag vet att jag inte är ensam om det här, men det känns så ändå ibland... De flesta i min ålder (dvs mellan 20 och 25) verkar nästan...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp