Bukefalos 28 år!

Köpa ut till 17-åring?

Mina föräldrar köpte ut rätt tidigt till mig, och även om det finns forskning som talar för motsatsen så ledde det faktiskt till en mer kontrollerad konsumtion (jag har smakat hembränt en gång i mitt liv, men då var jag myndig). Idag dricker jag i stort sett inte alls.
Fast det är ju svårt att veta hur situationen hade sett ut om de inte hade köpt ut.

Jag hade i stort sett fri tillgång till vad jag än ville ha från systemet från att jag var 15-16 (i princip fri tillgång till alkohol innan det också, men inte samma möjlighet att själv skriva shoppinglistan). Drack inte hembränt (men iofs lite väl mycket), testade inga andra droger och numera dricker jag inte alls. Men det gör inte att jag tror att det är en bra idé att köpa ut till ungdomar, det är fortfarande en skitdålig idé.
 
Och om all forskning visar att barn som får alkohol hemma dricker mer än kompisar utan alkohol hemma, så undrar jag vad ditt syfte är.
De kommer inte få alkohol hemma men vår bedömning, även om det inte är aktuellt än på ett antal år, är att när man är femton är det inte orimligt att vid något enstaka speciellt tillfälle, liksom de vuxna, få ett glas vin. Det är en slags markering att man tillhör de vuxnas, om än inte fullt ut, skara med mera ansvar.
 
Min bror köpte sin första starköl på krogen när han var 16. Det är inte jättelänge sedan så väljer man rätt är det inga bekymmer :p
Jag kan tycka att det är stor skillnad på att en tonåring tar sig i på krogen på egen hand (been there, done that när jag var 15) och att man som vuxen bryter mot reglerna.

Det tillhör liksom tonåren att bryta reglerna... ;)
 
De kommer inte få alkohol hemma men vår bedömning, även om det inte är aktuellt än på ett antal år, är att när man är femton är det inte orimligt att vid något enstaka speciellt tillfälle, liksom de vuxna, få ett glas vin. Det är en slags markering att man tillhör de vuxnas, om än inte fullt ut, skara med mera ansvar.
Men då får de ju de facto alkohol hemma.
 
Kanske beror det också på barn och omständigheter? Kanske är jag naiv, men...

Min far köpte ut till mig och jag drack mig rejält berusad. I runt 18-19-årsåldern. Hadehan inte köpt had jag fått tag på dt nån annanstans. Han köpte åt mina kompisar också. Oftast rosévin.

I mitt och makens hem fanns alkohol men aldrig fylla. Drack vi vin till maten fick avkomman ett vinglas med cocacola. Aldrig att vi serverade sprit/vin/öl hemma till barnet!
Jag köpte till avkomman när hen var myndig men inte i bolagsålder.

Vi har haft många diskussioner om detta. Hen säger sig vara tacksam för att alkohol var så totalt odramatiskt hemma. Hens bästa kompis hade stentuffa föräldrar och kompisen stal sprit, blandade busgrogg på allt som gick att uppbringa och drack sig redlös ofta, ofta. Alkohlol var jättespännande. Vilket det inte var för avkomman.

Jag litade på avkomman och hens kompisgäng. Gänget var ganska blandade i åldrar och de äldsta hade körkort - först för epa och sedan bil. Vi hade kontakt när de var ue och visste var de var och vilka som var med.
Hade jag haft den minsta tvekan hade jag inte köpt. Definitivt inte.
 
Men då får de ju de facto alkohol hemma.
Nä, det får de inte. Det är ungefär samma som att påstå att man som trettonåring dricker alkohol i kyrkan vid konfirmationen när man tar nattvarden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag kommer nog köpa ut till dottern när hon blir stor. Hellre att jag fixar än att hon och hennes kompisar byter sex mot alkohol med någon äldre kille. Mina äldre syskon och vänner köpte ut till mig, eller kompisars äldre syskon. Vi turades om lite.
 
Jag vet inte hur det ser ut idag men när jag var i den åldern köpte vi bara alkohol från Tyskland. Mycket billigare och ingen behövde köpa ut.
Fanns hur många langare som helst.
Det är nog olika i olika umgängeskretsar. Mina kompisar var alltid äldre än mig så de kunde handla på systemet och köpa till oss som var yngre.
 
Det är nog olika i olika umgängeskretsar. Mina kompisar var alltid äldre än mig så de kunde handla på systemet och köpa till oss som var yngre.

Vi hade äldre syskon som kunde köpa ut men onödigt när import är så mycket billigare.
Jag hade en flaska Jeltsin stående i bokhyllan. Mamma var inte jättenöjd men hon förstod att det inte var någon idé att säga något eller ta den. Jag skulle bara köpt en ny.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
18 199
Kropp & Själ Jag vet att jag inte är ensam om det här, men det känns så ändå ibland... De flesta i min ålder (dvs mellan 20 och 25) verkar nästan...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp