Köpa ut till 17-åring?

Jag är kluven. Jag är en av dem som fick dricka av mina föräldrar. Oftast drack jag i princip bara det, någon enstaka gång tog jag någon klunk av någon annans öl, men jag var väldigt skeptiskt till vad andra hade och häxblandningar som mina vänner ägnade sig åt var jag inte intresserad av. Jag var inte ute särskilt ofta heller. Men endast cider eller alkoläsk. Aldrig ren sprit. Så skulle inte köpa ut sånt till ev egna barn. Och verkligen inte om det var några sura miner inblandat.
 
Mycket möjligt, men kolla bara på alla fräscha snubbar som tycker att de har rätt att ligga med en tjej för att de köpt drinkar åt henne. Det visar ju på att byte alkohol mot sex (mer eller mindre frivilligt) existerar.
Syftade mer på att ligga med nån som betalning för ett flak typ

Men det du skriver är sant och helt stört att det finns sånna killar :(
 
Mamma skulle ha köpt ut åt mig. Hon var av åsikten att "bättre att jag vet vad du dricker än att du får tag i något som inte är bra".

Jag tillhör dock de kluvna.
 
[QUOTE="Problematisk”]

"Jag lär hen hur man dricker alkohol" - Nej, du lär hen ATT dricka alkohol. Du kan berätta hur "man ska" dricka alkohol på ett ansvarsfullt sätt, utan att bjuda på det och riskera ungens hälsa mer än nödvändigt. För jag antar att du inte erbjuder ungen att prova alla potentiellt farliga saker du vill lära hen att förhålla sig till? Fast ja, om du t.ex. lär ut trafikvett till små barn samtidigt som ni leker mitt på vägen så kanske det är rätt metod för dig.

Alltså förlåt men, har ni varit unga? Har ni haft unga kompisar? Har ni unga bekanta? Har ni typ varit ute i samhället någon valborg, skolavslutning, festival eller liknande? Eller typ sett sån där reklam som gick på tv förr om (o)ansvarsfull hantering av alkohol? För det låter inte riktigt så.

Och för att svara på själva frågan också:
Jag har inga barn, men skulle jag nån gång ha ett tonårsbarn skulle jag förhålla mig rätt likt min kära mor. Dvs definitivt ingen alkohol hemifrån, jag vill inte att du ska dricka, fulsprit kan vara farligt (fram med skrämselpropaganda ur verkligheten), det finns mycket beroende i släkten, men OM du dricker och blir full så vill jag ändå att du kommer hem.
[/QUOTE]
Vi har kanske rätt olika syn på hur alkohol ska drickas, och vilken sorts alkohol som ska drickas? I mitt hem dricks inga drinkar eller söt cider/alkoläsk där målet är att bli påverkad. Men ostron ÄR godare med bubbel till. Och bubbel är godare med ostron till. För att ta ett exempel. Jag blev lite vinsnobbig rätt tidigt och tyckte att billigt sött vin var odrickbart. De sorterna som jag gillade var för dyra att dricka mycket av. Och lite så är det fortfarande. Jag gör sällan skillnad på mängden jag dricker hemma, om det är en enkel middag eller om det är stor fest. De gångerna det blir mer är när jag är ute.

Förutom att smaka vin så blev jag också övertalad att smaka andra delikatesser när jag var barn. Som rysk kaviar och foie gras. Vaktel, skogsduva och just ostron var vardagsmat hemma hos pappa. Det är faktiskt inte heller något jag överkonsumerar. Jag äter inte ens kött.

Skrämselpropaganda är sämsta taktiken. Det är som att be om dålig tillit. Hur ska tonåringen kunna skilja på sant och falskt? Hen kommer hitta annan info och den kanske är ännu sämre men på fel håll...
 
Haha, i min familj var regeln att inte röka så skulle man få körkortet betalt. Jag började röka och fick pröjsa körkortet själv :grin:.
Jag tycker väldigt illa om den sortens regler. Jag slapp dem som barn och jag har inte använt dem mot mina barn.

Det blir ju omöjligt att lära ungarna att tex ÄTA innan de dricker om man har infört en sån regel. Och så ser jag inte kopplingen till körkortet. Om man vill att barnen lär sig köra bil tidigt, är det ju dumt att försvåra det.
 
Hade vänner vars föräldrar körde med det, innebar ju bara att det blev en väldig massa hemlighållande. Hade inte vågat ringa hem till deras föräldrar om mina vänner blivit för fulla. Tror att det går utmärkt att som förälder säga att man inte vill att barnen ska dricka, men om de nu skulle råka bli för fulla så ska de ringa hem.
Är nog olika hur man är som individ, för min del var det aldrig något hemlighållande. Gick utmärkt att vara med kompisar och ha kul utan alkohol också, i och för sig vet jag inte om dagens samhälle ändrats sen jag var yngre. Det som funkade för mig kanske inte ens funkar längre, vem vet. :p
 
Skulle aldrig köpa ut eller ”uppmuntra” alkoholkonsumtion före 20-årsåldern. Hjärnan är fullt utvecklad först kring 21, så varför starta nedbrytningsprocessen tidigare.
Några år efter det t.o.m. så man gör bäst att hålla sig undan från droger tills runt 25 för att vara säker på full utveckling.
 
Skulle aldrig köpa ut eller ”uppmuntra” alkoholkonsumtion före 20-årsåldern. Hjärnan är fullt utvecklad först kring 21, så varför starta nedbrytningsprocessen tidigare.

Du inser väl att de flesta tonåringar provar på alkohol, helt oavsett vad föräldrarna anser om alkohol?

Personligen skulle jag aldrig "uppmuntra" någon, oavsett ålder till att dricka alkohol, men i min värld finns det betydligt värre saker en äldre tonåring kan pyssla med än att dricka några få drinkar/nån enstaka breezer/nån enstaka cider nån gång ibland.
 
Oj, så många svar! Så mycket intressant. Tack!
Såhär blev det: Halva flaskan hälldes i vasken, fylldes sen upp igen med alkoholfritt vitt vin. Blev knappast jättegott men ändå. (3,5 dl vin, jämförelsevis).
Förklarade med all tydlighet att OM där blev mer än så på festen så bara ring, när som helst, jag hämtar oavsett. Jag kan ALLTID hämta, det måste hon känna och vara bekväm med.
Jag hämtade, vid halv tre-tiden i natt, en glad tjej som knappt var det minsta berusad. Festen var lugn och fin, några drack mer men inte massor. Hon drack bara sina dl:er.
Andra av hennes vänner lade ut på sina snap hur de drack vodka till frukost och spydde i Lunds rabatter kring lunchtid. Hon var definitivt inte en av dem

Men ja, jag hade ångest igår, kände skuld och vet inte om jag handlade rätt. Förmodligen inte, jag bröt ju mot lagen. Inte minst.

Hon har varit rejält berusad 2 gånger i sitt liv, bägge gångerna vid 16 års ålder då klasskompisar gav henne massor av läsk med vodka i, för att se hur hon skulle bli som full. Det var inte roligt. Även då hämtade jag. Sedan dess har inget liknande hänt, ens på rejält blöta fester, hon har alltid hållit måttet och vet sina gränser. Ofta är hon den enda helt nyktra.

Att tonåringar idag inte ska dricka alls är givetvis ett önskemål men jag är rädd att det är lite av en utopi.
 
Oj, så många svar! Så mycket intressant. Tack!
Såhär blev det: Halva flaskan hälldes i vasken, fylldes sen upp igen med alkoholfritt vitt vin. Blev knappast jättegott men ändå. (3,5 dl vin, jämförelsevis).
Förklarade med all tydlighet att OM där blev mer än så på festen så bara ring, när som helst, jag hämtar oavsett. Jag kan ALLTID hämta, det måste hon känna och vara bekväm med.
Jag hämtade, vid halv tre-tiden i natt, en glad tjej som knappt var det minsta berusad. Festen var lugn och fin, några drack mer men inte massor. Hon drack bara sina dl:er.
Andra av hennes vänner lade ut på sina snap hur de drack vodka till frukost och spydde i Lunds rabatter kring lunchtid. Hon var definitivt inte en av dem

Men ja, jag hade ångest igår, kände skuld och vet inte om jag handlade rätt. Förmodligen inte, jag bröt ju mot lagen. Inte minst.

Hon har varit rejält berusad 2 gånger i sitt liv, bägge gångerna vid 16 års ålder då klasskompisar gav henne massor av läsk med vodka i, för att se hur hon skulle bli som full. Det var inte roligt. Även då hämtade jag. Sedan dess har inget liknande hänt, ens på rejält blöta fester, hon har alltid hållit måttet och vet sina gränser. Ofta är hon den enda helt nyktra.

Att tonåringar idag inte ska dricka alls är givetvis ett önskemål men jag är rädd att det är lite av en utopi.

Bra att det blev en bra kväll för henne och att det kändes okej för er båda :)

Men... Fattar jag rätt att hon fick med sig en blandning av sourz och vitt vin? :wtf:
 
Du inser väl att de flesta tonåringar provar på alkohol, helt oavsett vad föräldrarna anser om alkohol?

Personligen skulle jag aldrig "uppmuntra" någon, oavsett ålder till att dricka alkohol, men i min värld finns det betydligt värre saker en äldre tonåring kan pyssla med än att dricka några få drinkar/nån enstaka breezer/nån enstaka cider nån gång ibland.
Ja. Men jag ser inget skäl till att jag ska bidra till degeneration av hjärnan innan den ens är färdigutvecklad. Och man kan aldrig styra vad en tonåring gör. Men jag behöver inte sponsra ”dumheter” (alkohol, tobak, droger, base jumping mm). Det kan jag påverka.
 
Oj, så många svar! Så mycket intressant. Tack!
Såhär blev det: Halva flaskan hälldes i vasken, fylldes sen upp igen med alkoholfritt vitt vin. Blev knappast jättegott men ändå. (3,5 dl vin, jämförelsevis).
Förklarade med all tydlighet att OM där blev mer än så på festen så bara ring, när som helst, jag hämtar oavsett. Jag kan ALLTID hämta, det måste hon känna och vara bekväm med.
Jag hämtade, vid halv tre-tiden i natt, en glad tjej som knappt var det minsta berusad. Festen var lugn och fin, några drack mer men inte massor. Hon drack bara sina dl:er.
Andra av hennes vänner lade ut på sina snap hur de drack vodka till frukost och spydde i Lunds rabatter kring lunchtid. Hon var definitivt inte en av dem

Men ja, jag hade ångest igår, kände skuld och vet inte om jag handlade rätt. Förmodligen inte, jag bröt ju mot lagen. Inte minst.

Hon har varit rejält berusad 2 gånger i sitt liv, bägge gångerna vid 16 års ålder då klasskompisar gav henne massor av läsk med vodka i, för att se hur hon skulle bli som full. Det var inte roligt. Även då hämtade jag. Sedan dess har inget liknande hänt, ens på rejält blöta fester, hon har alltid hållit måttet och vet sina gränser. Ofta är hon den enda helt nyktra.

Att tonåringar idag inte ska dricka alls är givetvis ett önskemål men jag är rädd att det är lite av en utopi.

Jag skulle vilja säga att du har en förståndig ung kvinna därhemma :heart Kul att hon hade roligt utan att vara drängfull :)

Och ja, det är en utopi att hoppas på att ungdomar ska låta bli alkohol. Jag har inte glömt bort min ungdomstid och de saker man gjorde då :D
 
Jag skulle (och har sagt) nej. Men också förklarat varför. All forskning visar att om det hemifrån är tillåtet att dricka, så dricker de mer.
Läs här för lite argument:
https://www.tänkom.nu/

Min erfarenhet är tvärtom. Iaf i min bekantskapskrets när jag var tonåring. Vi var ett gäng på 8 st stycken som festade ihop på gymnasiet. 7 av oss fick 2 cider var (4,5% från systemet) att dricka när vi skulle festa. Den 8:e fick inget alls. Hennes mamma var stenhård. Ingen alkohol alls. Varken hemma eller ute. Hon gick ut på stan och köpte hembränt (en halvliters läskflaska med hembränt). Vi andra drack våra två cider, blev lite smålulliga (och kissnödiga) och nöjde oss med det. Hon med hembränt drack mer än hon kunde klara av i stort sett varje gång och en gång däckade hon på uteställets toalett (sånt uteställe där de inte sålde alkohol eftersom alla var minderåriga) så vakterna fick köra hem henne. Vi andra drack inget av hennes då vi tyckte att hembränt verkade farligt och vi hade ju våra cider och var nöjda med att bli lite lulliga. Våra föräldrar var väldigt noga med att vi bara fick dricka våra två cider och absolut inte skulle dricka nåt hembränt eller nåt annat.

Min pappa lärde mig tidigt (från 15-16 års ålder) att man ska dricka med måtta. Jag fick smaka ett litet glas likör till efterrätten eller fick en skvätt vin till maten. Han var noga med att få mig att förstå att man inte ska dricka för att bli full utan för att det är gott och då med måtta. Han resonerade som så att om jag var van vid kvalitet så kommer jag inte dricka mig full på billigt skit och han hade rätt. Så fungerade jag redan som tonåring och så fungerar jag fortfarande. Det var inte så spännande med alkohol eftersom jag fick smaka det lite då och då hemma. Så när jag var ute och festade med kompisarna så var det enklare för mig att vara måttlig (enklare än för de av mina vänner vars föräldrar aldrig lärde dem att hantera alkohol).

Det skulle aldrig falla mig in att skicka ut en tonåring i världen (med fester och frestelser) utan att ha gett tonåringen verktygen att hantera det. Jag tror inte att man lär dem det genom att förbjuda alkohol helt.
 
Senast ändrad:
Jag skulle vilja säga att du har en förståndig ung kvinna därhemma :heart Kul att hon hade roligt utan att vara drängfull :)

Och ja, det är en utopi att hoppas på att ungdomar ska låta bli alkohol. Jag har inte glömt bort min ungdomstid och de saker man gjorde då :D
Jag ser det inte ens som något att hoppas på. Alkohol ger mycket mer bra än dåligt till mitt liv, och till många andras. Människor har alltid berusat sig. Det lär finnas mångtusenåriga belägg för det.
 
Det går utmärkt att ha en nolltolerans mot alkohol (för barn) och samtidigt bli uppringd av en full tonåring för hämtning. Det lyckades min mamma med och det tänker jag också sträva efter. Aldrig i livet att jag skulle köpa ut åt någon alls. Dels är det olagligt och sen har jag sett för mycket elände på jobbet för att kunna tycka något annat än att alkohol egentligen borde förbjudas. Och då är jag ingen nykterist, långt därifrån.
 
Senast ändrad:
Min erfarenhet är tvärtom. Iaf i min bekantskapskrets när jag var tonåring. Vi var ett gäng på 8 st stycken som festade ihop på gymnasiet. 7 av oss fick 2 cider var (4,5% från systemet) att dricka när vi skulle festa. Den 8:e fick inget alls. Hennes mamma var stenhård. Ingen alkohol alls. Varken hemma eller ute. Hon gick ut på stan och köpte hembränt (en halvliters läskflaska med hembränt). Vi andra drack våra två cider, blev lite smålulliga (och kissnödiga) och nöjde oss med det. Hon med hembränt drack mer än hon kunde klara av i stort sett varje gång och en gång däckade hon på uteställets toalett (sånt uteställe där de inte sålde alkohol eftersom alla var minderåriga) så vakterna fick köra hem henne. Vi andra drack inget av hennes då vi tyckte att hembränt verkade farligt och vi hade ju våra cider och var nöjda med att bli lite lulliga. Våra föräldrar var väldigt noga med att vi bara fick dricka våra två cider och absolut inte skulle dricka nåt hembränt eller nåt annat.

Min pappa lärde mig tidigt (från 15-16 års ålder) att man ska dricka med måtta. Jag fick smaka ett litet glas likör till efterrätten eller fick en skvätt vin till maten. Han var noga med att få mig att förstå att man inte ska dricka för att bli full utan för att det är gott och då med måtta. Han resonerade som så att om jag var van vid kvalitet så kommer jag inte dricka mig full på billigt skit och han hade rätt. Så fungerade jag redan som tonåring och så fungerar jag fortfarande. Det var inte så spännande med alkohol eftersom jag fick smaka det lite då och då hemma. Så när jag var ute och festade med kompisarna så var det enklare för mig att vara måttlig (enklare än för de av mina vänner vars föräldrar aldrig lärde dem att hantera alkohol).

Det skulle aldrig falla mig in att skicka ut en tonåring i världen (med fester och frestelser) utan att ha gett tonåringen verktygen att hantera det. Jag tror inte att man lär dem det genom att förbjuda alkohol helt.
Mitt barn vill dessutom absolut inte bli full. De två gånger det hänt mådde hon fruktansvärt dåligt, kräktes i minst ett dygn efteråt och var jätteledsen. Den lilla mängd hon drack igår var alldeles lagom och hon kände inte längtan efter mer. Jag hoppas att hon kan fortsätta så. Jag dricker gärna vin själv, men blir aldrig full och den mängd jag dricker förstör inget i mitt liv utan är en trevlig liten knorr vid veckans slut, då jag arbetat mycket och vill koppla av.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
17 990
Kropp & Själ Jag vet att jag inte är ensam om det här, men det känns så ändå ibland... De flesta i min ålder (dvs mellan 20 och 25) verkar nästan...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp