Köpa ut till 17-åring?

@bumpo Ja men så var min mamma också även om hon inte köpte ut. Hon har hämtat mig i alla fall ett par gånger då jag inte alls kunnat ta hand om mig själv och helvete vad tacksam jag är över att inget annat hände. Och jag har haft vänner som sovit hos mig också för att de inte vågat hem onyktra. Så det behöver inte finnas någon motsättning mellan att inte köpa ut och ha barn som ringer eller kommer hem.
När jag skrev 'fick' så gällde det just fick. Köpa ut eller okeja att drickadet sådant de fått tag i själva vs inte köpa ut var en annan sak. De fick alltså inte dricka alls. Av den ena eller tredje anledningen.
 
När jag skrev 'fick' så gällde det just fick. Köpa ut eller okeja att drickadet sådant de fått tag i själva vs inte köpa ut var en annan sak. De fick alltså inte dricka alls. Av den ena eller tredje anledningen.

Nämen jag "fick" inte heller dricka, det visste jag klart och tydligt. Men min förälder var väl som jag, vet om att det kommer hända men tillåter det inte. Det var hur mycket som helst som jag inte fick göra men som jag ändå bad om hjälp med när jag väl gjort det och behövde hjälp av en vuxen.
 
Det är ju inte så att det behöver finnas ett motsatsförhållande när det gäller att ha ett avslappnat och ansvarsfullt alkoholbruk som förälder och att inte köpa ut åt minderåriga.

Snarare tvärtom i mina ögon.

Det är ju inte så att alla som går på vad forskningen säger (hälften av Kidsen på minimaria igår natt hade säkert "föräldrar som litar på dem") antingen är absolutister som tror att alkohol är livsfarlig eller själva super skallen i småbitar på fulöl.

Vissa saker får man helt enkelt inte göra som minderårig. Att tonåringen själv bryter regler må vara hänt. Det är en annan fråga.

(Sen jag tycka att det är absurt att ha 20år gräns på systemet. Är man vuxen så är man anser jag)
 
Detta med att lära ut ett måttligt alkoholbruk med smak för kvalitet och kombination med mat framför fyllesupande är väl mer en överföring av kulturella normer.
Hur man talar om det och att se föräldrarnas egen praktik tror jag gör mer.
Inte att själva smakandet när man sitter tillsammans vid vid middagen är avgörande.
 
Jag bävar för den dagen min dotter sätter igång, för då lär det bli jordbävning här. Mina föräldrar var ganska liberala och köpte ut lite alkoläsk till mig ibland, kan dock inte påminna mig om att jag var särskilt berusad någon gång före jag blev 18, dröjde nog till jag var 20 och jobbade på Irland som jag hade min första rejäla fylla.
Jag skulle, eventuellt, kunna sträcka mig till att låta barnen skåla in med ett glas champagne till nyår eller ett glas rött till fin mat, det tillhör lite vår kultur hemma att vi tar ett fint rödvin till maten, det får tiden utvisa och det lär inte vara aktuellt på många år, just rödvin är ju inte heller någon alkohol som är enkel att börja med för ungdomar ;-) . Köpa ut för ungdomsfester dock, absolut inte.
 
Nu har jag inte läst forskningsrapporterna själv men korrigerar den för föräldrar som har en osund inställning och konsumtion? Det känns ju lite märkligt annars att ungdomar som får lära sig smakskillnaden mellan en riesling och en sauvignon blanc ska buntas ihop med ungdomar från hem där man dricker en elefantöl direkt när man kommer hem från jobbet?

Viss forskning får man ta lite med en nypa salt. Det finns t ex forskning som visar att barn löper högre risk att dö av PSD om man samsover, men där kunde jag i alla fall inte utläsa om man korrigerar för föräldrar som har störd sömn och/eller använder medel som påverkar deras sömn. Man har inte heller forskat på om babynest påverkar. Ska man strikt gå efter forskningen så ska alla barn sova ensamma i spjälsäng. Det är jag glad att jag har struntat i. Jag gjorde istället det som var bäst för mig och mitt barn, och så kommer jag resonera i framtiden också. Läsa, fundera och sedan göra det som passar bäst för just oss.
 
Själv var jag rätt ointresserad av alkohol och annat efter dom tidiga tonåren 13-16 var väl min vilda tid med allt vad den tiden (60-70-tal) erbjöd. Sen var det träningen som var intresset, fick mitt Svarta Bälte -82 och tävlade i SM -83. Hygglig placering fick pisk av blivande Europamästaren så hängde inte läpp.
Efter 27 blev jag latare och jobbade mindre så då blev det mer festande men aldrig 'over the top'. Full har jag nog inte varit sen 70-talet.
 
Hej.
Det är jag som pratar med era tonåringar efter festen. Det har jag gjort i 20 år nu. ibland är jag mitt i festen på stan och hjälper dom som behöver.
Det är jag som lyssnar på hur den o den gjorde si o så. Hur den o den morsan/farsan inte märker att den o den är riktigt i skiten (dvs drogar eller alltid är dräggfull).
Ungdomarna sitter INTE och säger att min morsa är skitschysst och köper ut. Njet, det är polarna som säger; -XX morsa köpte ju alltid ut...inte konstigt att XX alltid blir så full. Lite föraktfullt sådär.
XX ser mest generad ut, -Men morsan ville ju veta vad jag drack... Asgarv från resten av polarna: -Och det du fick av ÖÖ? - Berättade du det för morsan? Och sen den som är tyst, den dom andra inte riktigt ser i ögonen när vi pratar. Jag funderar på vad som pågår där?
Varför är det så förbaskat viktigt att "lära" ungar att dricka? Lär dom att INTE dricka.

(Och -Oh ja, jag har festat hårt så mycket och haft skitkul - att jag klarade mig från allvarliga incidenter VET jag är mest tur. Många av mina kompisar hade "otur" istället.)
 
Viss forskning får man ta lite med en nypa salt. Det finns t ex forskning som visar att barn löper högre risk att dö av PSD om man samsover, men där kunde jag i alla fall inte utläsa om man korrigerar för föräldrar som har störd sömn och/eller använder medel som påverkar deras sömn. Man har inte heller forskat på om babynest påverkar. Ska man strikt gå efter forskningen så ska alla barn sova ensamma i spjälsäng. Det är jag glad att jag har struntat i. Jag gjorde istället det som var bäst för mig och mitt barn, och så kommer jag resonera i framtiden också. Läsa, fundera och sedan göra det som passar bäst för just oss.
Just den här typen av forskning är lite för välbelagd för att "ta med en nypa salt", om inte annat för att vi har byggt ett helt alkoholmonopol på det.
 
Just den här typen av forskning är lite för välbelagd för att "ta med en nypa salt", om inte annat för att vi har byggt ett helt alkoholmonopol på det.

Just för att vi byggt ett helt monopol kring det så är kanske folk mer angelägna om att forskningen ska visa just det som stöttar monopolet.

Jag förstår inte logiken i att man vid 18 års ålder anses vuxen, får bli invald i riksdagen, får slåss, döda och dö för Sverige osv men man får inte handla på systemet.
 
Nu har jag inte läst forskningsrapporterna själv men korrigerar den för föräldrar som har en osund inställning och konsumtion? Det känns ju lite märkligt annars att ungdomar som får lära sig smakskillnaden mellan en riesling och en sauvignon blanc ska buntas ihop med ungdomar från hem där man dricker en elefantöl direkt när man kommer hem från jobbet?

Viss forskning får man ta lite med en nypa salt. Det finns t ex forskning som visar att barn löper högre risk att dö av PSD om man samsover, men där kunde jag i alla fall inte utläsa om man korrigerar för föräldrar som har störd sömn och/eller använder medel som påverkar deras sömn. Man har inte heller forskat på om babynest påverkar. Ska man strikt gå efter forskningen så ska alla barn sova ensamma i spjälsäng. Det är jag glad att jag har struntat i. Jag gjorde istället det som var bäst för mig och mitt barn, och så kommer jag resonera i framtiden också. Läsa, fundera och sedan göra det som passar bäst för just oss.

Det där är ett typiskt Buketankefel: jag har inte läst forskningsrapporterna själv. Det finns väldigt få forskningsrapporter som lönar sig för oss lekmän att läsa själva. Vi får helt enkelt tro på hur experterna tolkar dem för oss. Och i det här fallet har jag har läst om att barn som bjuds på alkohol hemma också konsumerar mer från tillräckligt många experthåll i tillräckligt många år för att helt enkelt tro på det.

Det verkar dessutom som om din skepsis styrs av att du inte vill att det ska vara så. Också en fälla man lätt går i
 
Just för att vi byggt ett helt monopol kring det så är kanske folk mer angelägna om att forskningen ska visa just det som stöttar monopolet.
alltså jag har noll intresse av att dras in i en diskussion om konspirationsteorier med dig. om du inte tror på forskningen så gör inte det då liksom, men jag utvärderar verkligen inte fakta efter mina åsikter.
 
Eller kritisera forskning som inte passar ens egen syn? :D

Jag är inte den som kritiserat forskningen. Har inte läst den tillräckligt noga för att göra det. Det var någon annan som gjorde det. Jag bara ifrågasatte att monopolet legitimiserade forskningen per automatik. Systembolaget har funnits i över 50 år och forskningsrapporterna är nyare än så. Att därför påstå att man "byggt ett helt alkoholmonopol på det" är direkt felaktigt.
 
Jag köpte aldrig ut åt sonen, inte heller drack vi hemma. Men är man populär och driftig får man tag i sånt utan besvär.
 
Min pappa lät mig smaka mindre mängder hemma och lärde mig att det ska vara gott att dricka alkohol och att man dricker med måtta och att man ALDRIG NÅGONSIN ska dricka hembränt!! Han lärde mig att det inte är något superspännande med alkohol utan något som kan förhöja en måltid eller ge ett litet behagligt rus (men att man inte ska sträva efter att bli full). Han (och mamma) var väldigt noga med när de gav mig mina två 4,5%-iga cider från systemet att det endast var dessa två jag fick dricka och att de litade på mig. Det gjorde de rätt i. Jag var fullständigt nöjd med mina två cider. Jag blev lite smålullig men inte mer. Och trots att jag under några år levde studentliv så har jag aldrig druckit så mycket att jag fått en blackout eller gjort något jag ångrat dagen efter. Så jag anser att mina föräldrar gjorde ett bra jobb och gav mig de verktyg jag behövde när det gäller alkohol. Sen hjälpte det ju att nästan alla mina vänners föräldrar gjorde likadant. Hon som hade med sig hembränt var den som stack ut och vi andra ville definitivt inte göra som hon. Jag undrar ibland vad som hade hänt om hennes mamma också hade köpt två cider till henne. Hade hon ändå gått ut och köpt hembränt eller hade hon varit nöjd med sina två cider precis som vi var.
Åh men kom igen. ”Pappa lärde mig”?
Tror du verkligen att tonåringar generellt funkar på det sättet? Bara för att föräldrarna ”lär dem” något och så gör de aldrig dumma grejer?
För tonåringar som grupp är kända för att vara kloka, lyssna på sina föräldrar och liksom vara allmänt skötsamma?

Hur vet du ens att det var detta som gjorde att du hanterade alkohol på ett visst sätt? Det kanske hade blivit likadant oavsett för just dig?
 
Nu har jag lite snabbt läst några sidor om just denna forskning och sidor som uppmuntrar till att föräldrar inte ska låta sina barn smaka alkohol hemma. Alla använder ungefär samma ord:

"Problemet är att unga främst dricker för att bli berusade... " från sidan: https://www.omsystembolaget.se/barn-och-unga/tonarsforaldrar/att-vara-en-forebild/

Mitt problem med den meningen är ordet berusad. Det är allt för brett. Det inkluderar allt från lite lagom salongsberusad (på rätt sida gränsen med god marginal, vilket jag inte har något problem med att en nästan 18-åring är utan att behöva ruinera sig på krogen) till asplakat däckad. Som tonåring drack jag aldrig för att bli full (på fel sida gränsen). Bara lite lagom salongsberusad. Känna av det lite lite grann men inte mer. Nä, alla unga dricker inte för att bli dyngfulla. Lite smålullig ja. Men inte full på riktigt. Det finns ju naturligtvis de (både unga och vuxna) som dricker för att bli riktigt fulla. Men att dra alla över en kam känns inte riktigt rättvist.

Ska man sen prata om 18-19-åringarna så är det vuxna människor. De får dricka sig fulla på krogen svindyrt men de får inte köpa hem en flaska gott vin och dela med en vän till en god middag.
 
Mina föräldrar köpte ut rätt tidigt till mig, och även om det finns forskning som talar för motsatsen så ledde det faktiskt till en mer kontrollerad konsumtion (jag har smakat hembränt en gång i mitt liv, men då var jag myndig). Idag dricker jag i stort sett inte alls.
Samma här. Jag var 15 första gången min mor köpte ut till mig. Jag kommer dock aldrig köpa ut till mina barn.
 
Åh men kom igen. ”Pappa lärde mig”?
Tror du verkligen att tonåringar generellt funkar på det sättet? Bara för att föräldrarna ”lär dem” något och så gör de aldrig dumma grejer?
För tonåringar som grupp är kända för att vara kloka, lyssna på sina föräldrar och liksom vara allmänt skötsamma?

Hur vet du ens att det var detta som gjorde att du hanterade alkohol på ett visst sätt? Det kanske hade blivit likadant oavsett för just dig?

Det funkade för mig. Och om du menar att alla är som de är oavsett vad man gör så borde det ju då inte spela någon roll om man köper ut till sin nästan 18-åring? Om allt redan är ristat i sten som skriver?
 
Det funkade för mig. Och om du menar att alla är som de är oavsett vad man gör så borde det ju då inte spela någon roll om man köper ut till sin nästan 18-åring? Om allt redan är ristat i sten som skriver?
Nej jag menar självklart inte att allt är skrivet i sten. Men det är ju på individnivå omöjligt att veta vad som orsakat vad i efterhand. Det är ju så många faktorer som varit inblandade som kan ha gjort att du blev det där undantaget som inte drack mer trots att du fick tillgång hemma.
På gruppnivå verkar man ju vara säker på att det är dåligt att ge ungdomar alkohol hemma eller köpa ut åt sina barn. Det trumfar ju alla gånger högre än dina individuella upplevelser.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
17 990
Kropp & Själ Jag vet att jag inte är ensam om det här, men det känns så ändå ibland... De flesta i min ålder (dvs mellan 20 och 25) verkar nästan...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp