Köpstopp 2020

Just plastlösa kläder kör jag med. Nu syr jag ju det mesta själv i bomullstyg oftast, men jag erkänner att det blir en del polyester.
Bomullstyg inte bra alls för miljön, det går åt stora mängder vatten och bekämpningsmedel.
Tyvärr finns inte så många alternativ men det kommer ju mer och mer i bambu nu, hampa ska också vara bättre miljömässigt.
 
Bomullstyg inte bra alls för miljön, det går åt stora mängder vatten och bekämpningsmedel.
Tyvärr finns inte så många alternativ men det kommer ju mer och mer i bambu nu, hampa ska också vara bättre miljömässigt.

Allt som tillverkas har en miljöpåverkan. Men av flera onda ting väljer jag hellre det som passar ändamålet och inte släpper mikroplast.
 
Jag försöker också göra det, dock är rena träningskläder undantagna, jag tycker att det är för svårt. Jag har dock mest troligt inte behov av fler träningskläder på ett tag.
Jag har även "plastförbud" överlag, vissa saker är nästan omöjliga att hitta dock! Jag har en jättebra slev i plast i köket och letar en likadan i trä eller metall, men det är omöjligt att hitta. Den i plast fungerar dock ett tag till.

Ja tyvärr så har jag inte hittat något vettigt alternativ till träningsbyxor så dom behöver jag köpa om jag har sönder mina så att de ej går att laga.
 
Jaa jag ska ha köpstopp typ hela 2020 :(... Men det är för att jag ska spara till operation och bilen behöver in på service och på det kommer jag få ganska hög restskatt. Men operation ser jag fram emot! Och kanske lite fillers först för att se vad som går att göra utan operation :)
 
Jag har tyvärr redan lyckats misslyckas 😞 Visste att det skulle ske men trodde att jag skulle hålla ut några dagar till iallafall 😑 Fast nu är jag lite stolt för idag har jag låtit bli att köpa både godis och en pärlväv! Jag byggde en egen provisorisk pärlväv istället, pilligt som bara den men den funkar iallafall 😁 Igår lät jag bli att köpa ett par ljusblåa skor trots att de var på rea. Jag vet att jag borde känna mig duktig men just nu ångrar jag mig massor för jag villhöver verkligen ljusblåa skor för det har jag inga. Tack och lov så finns de inte på internet så jag kan inte beställa dem (jäkla tur för annars hade jag nog gjort det 😫😡) och jag är för snål för att lägga 150kr på bensin för att åka och köpa dem i butiken. Jag tänker inte ens titta på andra sidor efter ljusblåa skor för vill inte misslyckas med detta! Jag har vita skor och satinband så jag tänkte fixa ljusblåa skosnören istället som lösning 🙂
 
Jag tycker köpstopp-trådar är toppen, så jag hakar på.
Förra årets tråd + tråden om att rensa ut saker har gjort att jag helt tänkt om när det gäller konsumtion eller rättare sagt så har jag börjat tänka :idea:

Jag har aldrig varit någon stor-shoppare, allra minst till mig själv. Men även annat shoppande, t.ex till hemmet eller djuren, har jag börjat tänka över, för handen på hjärtat så har jag det mesta och lite till...

I år blir målet att nyttja det jag faktiskt har ;)
 
Jag tycker köpstopp-trådar är toppen, så jag hakar på.
Förra årets tråd + tråden om att rensa ut saker har gjort att jag helt tänkt om när det gäller konsumtion eller rättare sagt så har jag börjat tänka :idea:

Jag har aldrig varit någon stor-shoppare, allra minst till mig själv. Men även annat shoppande, t.ex till hemmet eller djuren, har jag börjat tänka över, för handen på hjärtat så har jag det mesta och lite till...

I år blir målet att nyttja det jag faktiskt har ;)

Jag är ingen storshoppare jag heller, men tycker det är kul att förändra sitt tänk.

Jag ska också nyttja det jag redan har! Det är så bra, jag fick en klänning i julklapp, som passar jättebra till två tröjor och en kofta som jag inte använt på flera år! Nu har jag redan använt dem flera ggr!
 
Jag ska försöka ha ett totalt köpstopp på kläder. Alla typer av kläder. Jag har köpt på tok för mycket träning- och friluftskläder att jag har så jag klarar mig. Kommer bli jättesvårt men jag ska försöka.
Har ett skostopp sedan ett halvår som jag ska fortsätta med. Var sjukt nära på att köpa ett par ice bugs på mellandagsrean men lyckades hålla mig. Ska inte köpa ett enda par skor till innan de jag har är utgångna.
 
Fler som ska ha köpstopp 2020?
Vi kanske kan peppa varandra??😁
Jag tycker köpstopp låter lite orealistiskt och naivt, iallafall om jag går till mig själv.

Men en mer medveten genomtänkt och minskad onödig konsumtion passar mig bättre. Till exempel att jag måste förmå mig själv att äta ur det jag har i frys och skafferi bättre, att inte komma hem med en påse med tunna fyrtioniokronors t-shirts lite för ofta. Slänga ut ett par skor innan nya kommer in. Typ så. Men köpstopp är inte mitt tåg.
 
Ska minska mitt klädköpande.
Gick ner mycket vikt för två år sedan och behövde byta ut det mesta.
Det har dock gått till iiiite överdrift, så nu sållar jag inköpen hårt.
Garderoben är ny och stor och redan smockfull. :o
BA285F96-DCBF-4308-A0ED-F4F5C40752A5.jpeg
 
Följer tråden! Hade 5-6 månader totalt köpstopp förra året och det är sjukt vad pengar man sparar och vad mycket man kan göra med de grejer som finns hemma :laugh: Tänkte inte köra alls lika strikt nu dock (det var sjukt tråkigt), men det kan vara bra som en påminnelse så att jag håller det på en vettig nivå.

Mina riktlinjer är:
- Inga villhöver köp
- Jag får köpa saker till hobbies som behövs men i första hand göra något av det som finns hemma
- Jag får köpa kläder begagnat som behövs men då ska jag också sälja eller bli av med ett annat plagg
 
Jag behöver ny body lotion upptäckte jag precis. Tänker räkna det som förbrukningsvaror fast det egentligen klassas som lyx hos mig, eftersom jag ändå måste beställa mer schampo och balsam. Däremot ska jag inte köpa nånting mer "bara för att", vilket lätt bli fallet när jag väl ger mig ut på nätet och kollar utbud...
 
Efter en stor flytt 2019 är jag väldigt motiverad att minska mina inköp och tänka till en extra gång. Dels för att flytten körde ekonomin i botten och dels flyttpackningens insikt om hur mycket grejer en enda person kan ha... Nu känner jag mig nästan äcklad över alla kläder och andra saker jag har köpt men inte slitit på så jag satsar på att använda det jag har istället för att köpa så fort andan faller på.
 
Jag har insett att jag behöver spara ihop till en ny laptop då den jag har börjar sjunga på sista versen. "Råkade" köpa massor med halvt onödiga men roliga pysselgrejer på mellandagsrea så jag har nog att sysselsätta mig med för minst ett år framöver. Tänkte försöka spara lite genom att ge mig själv köpstopp annat än för att ersätta absolut nödvändiga förbrukningsvaror samt en vägglampa som gick sönder förra året och som inte är utbytt än. Även utrensning av en massor med grejer som jag har samlat på mig men aldrig använder borde kunna ge en slant. Jag hatar egentligen saker så underligt att jag samlat på mig så mycket bra att ha-prylar egentligen :o

Har dessutom lovat att hjälpa en nära vän med att hitta inredning till sin lägenhet han håller på att renovera så om jag inte lovar mig själv att inte köpa något så ser jag en överhängande risk för att jag hittar massor med grejer till mig själv i stället :crazy::angel:
 
Jag har varit duktig och inte köpt en lila kjol och ljusblå tröja med kaninöron! Villhovet är fortfarande starkt men jag ska jäklar i mig klara det! Jag har en ljusblå likadan kjol och en ljuslila tröja med marsvin på så det känns som att jag kan lika gärna kombinera dem och få samma effekt som med lila kjol och ljusblå tröja
 
Är råimponerad av er som klarar köpstopp ett helt år!
Djur och renoveringsbehov diskar mig från starten.
Behöver en ny (begagnad bil) med.
Kanske ska börja med en månad i kvartalet?

Jag tänker att varje dag man håller sig ifrån att köpa nåt är en bra dag. :) Jag handlade mat i tisdags senast och även om det blivit lite tomt på mjölk och fil, så klarar jag mig definitivt till imorgon. Dvs en hel vecka utan att öppna plånboken! Sen att jag kommer handla massor med mat imorgon (för att kunna göra tre sorters matlådor), det är ok tycker jag.

Så kämpa på! Alla dagar räknas. :)
 

Liknande trådar

Hemmet Så jag ska köpa ett takduschset till min dusch. Tycker dock det är jättesvårt att veta vilket märke som är av bra kvalité. Vidare har...
Svar
0
· Visningar
138
Senast: Acto
·
Kläder & Bli fin Ok, nu är det problem. Jag ska på 60-årsfirande och har inget att ha på mig 🙈 normalt går jag i jeans och hoodie och när värmen kommer...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 764
Senast: Tajger
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 985
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
409
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp