Köra åring

maria_b

Trådstartare
Har vart efter planer på att flytta min åring (7,5 mån nu)´. Hon är avvand och kommer att köras ensam en sträcka på ca 1,5-2 h. Hon är inte van vid att stå uppbunden mer än att jag gjort det någon gång senast jag var och hälsade på. Transport har hon åkt ett antal gånger tidigare som föl men ihop med sin mamma.

Jag funderar på hur som är bäst att köra henne. Har ett stort släp, Ifor Wiliams, extra brett, extra högt. Jag tänker om det kan vara en bra ide att köra henne helt utan mellanvägg men med långa bommar och backa ordentligt med halmbalar framtill så att hon inte kan gå under/över bommen. Och att köra henne lös isåfall.

Vad tror ni? Tips mottages tacksamt!
 
Sv: Köra åring

Min tjej jag sålde var 1,5 när de körde henne 25 mil. Band upp henne i släpet och åkte som man ska göra.
Hon hade då aldrig åkt släp (förutom som föl) och bara stått på gången några ggr. Gick hur bra som helst :)
Ett grimskaft under och ett över bommen så hon inte skulle kunna hoppa bommen.
 
Sv: Köra åring

Faran med att binda en liten häst är att binder man den kort så når inte arslet bak-bommen. Vilket gör att de lätt blir lite otrygga.
En häst under året är bäst att köra lös. TS har en bra plan för transporteringen, tycker jag.
 
Sv: Köra åring

Jag tycker du har en bra plan. Exakt så hade jag gjort faktiskt.
Det brukar dessutom ge dem en lite mjukare och trevligare inskolning i att tycka det är ok att åka om de kan röra sig och ställa sig så som de tycker känns bäst.
Att få en åkvan och trygg häst att sen åka uppbunden och framlänges brukar inte vara problem.
Kolla bara så den inte kan få upp skötardörren inifrån.
 
Sv: Köra åring

Men din var betydligt äldre (större?, antar jag) än TS häst.
Och många blir förvånade hur lätt vissa hoppar över bommen, trots att de är bundna med max 1 dm grimskaft.
 
Sv: Köra åring

Ja.

Sa dock inte att hennes ide var dum då det handlar om en så liten :)
Kompisens lille 8 mån åkte lös med halmbalar fram framför bommen och man såg till att skötardörren var låst så den inte riskerade gå få upp.
 
Sv: Köra åring

När jag har kört min unghäst så har jag bundit fast henne med en halsring (en sån man har till kor), gett henne hönät att tugga på och haft mellanvägg. Har aldrig varit några problem! :)
 
Sv: Köra åring

Tack för era svar :) Verkar inte som nån har några negativa synpunkter på hur jag tänkt göra så jag kör på det. Jag har övervakningskamera i boxen också så jag kan hålla extra koll. Skötardörren är ingen risk att den kommer att åka upp då den inte går att öppna inifrån :)
 

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas...
2
Svar
30
· Visningar
6 749
Senast: Novalisa
·
Hästhantering Har en nybliven 6-åring som fram tills 4 års ålder var både lätt att lasta och köra. Som 3-åring fick hon en större sårskada och fick...
2
Svar
27
· Visningar
3 965
Senast: Rugge
·
Utrustning Hej! Nu är Digbil i transportspekulantsbranschen igen.... Jag tittar på Bojsläp i allmänhet, Boj Bravo i synnerhet. Då jag inte klämt...
Svar
2
· Visningar
1 690
Senast: Rugge
·
Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 069
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp