köra häst i transport

miamiSwing

Trådstartare
Hört en dela säga att man kan köra hästen baklänges! Men nu tycker ju ja de värka konstigt för hur får dom plats med huvudet? Om man tex har en vanlig transport o lastar in framifrån om man har fronturlastning. nån som har nå bra ide. Det är så att ja ska köra min häst som har hoppar över bommen alla gånger vi kör han. nån som har andra tips?
 
Sv: köra häst i transport

..hoppas innerligt att det är en feltolkning av mej att du har frontURlastning, att du inte planerar att lasta IN i frontURlastningen....men tanke på att åka baklänges....
Transporter där hästarna åker baklänges har så klart bommen anpassad på rätt plats...så huvudet får plats....
Det skrivna ordet kan väldigt lätt misstolkas så jag förutsätter att jag misstolkat det du skrev....
Annars kan ju lösningen vara att byta till en transport där hästen åker baklänges och är avsedd för baklängesåkande...eller hyra en för att se om det går bättre..
 
Sv: köra häst i transport

jaaa, de va folk sa de till mig därför vart ja rätt så fundersam o undra om de finns folk som lastar på hästen på fronturlastningen. ja skulle ALDRIG göra de.

Nå tips på hur ja ska kunna lasta honom utan att han ska behöva sys igen?
 
Sv: köra häst i transport

Vill du köra hästen baklänges så får du skaffa en transport som är byggd för det. En vanlig transport funkar det ju inte med eftersom hästen inte har plats för huvudet eftersom rampen är precis bakom bakbommen.

Dock har jag sett folk som på tävlingar där det varit varmt lastat sina hästar med fronurlastningen och sedan ställt dom baklänges i transporten med rampen öppen.
Dom körde alltså inte så utan hästarna stod så under tävlinsdagen.
Det funkar väl om man har uppsikt över hästarna, men jag skulle nog inte våga göra så.
 
Sv: köra häst i transport

Det är inte tillåtet att bara vända på hästen i en vanlig transport, då måste man flytta bakbommen, och då får de flesta hästar inte plats. POnnyer däremot skulle det fungera.

Men det finns iaf ett märke där de har en transportmodell som är gjord för att de ska åka baklänges.

Eg borde nog alla släp vara så, hästar åker helst baklänges nämligen. Så är säkert det + att det finns en transport som är gjord för det du hört?

Eller så föl/unghästar upp till 1 år, som åker lösa, de ställer sig oftast med rumpan mot fronten och huvudet bakåt.
 
Sv: köra häst i transport

vet du va de är för märken på transporten man kan köra på sidan eller baklänges?
 
Sv: köra häst i transport

Och diagonalt har flera märken lösningar, åtminstone för ponny. T ex Boj, Ume, Cheval, Fautras. Vi har ett ume, där hästarna reser diagonalt, i och urlastning via bakläm.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 009
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 012
Senast: Sel
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 829
Senast: TinyWiny
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 287
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp