Köra själv för första gången

Ja nu sitter jag här och har klarat körprovet. Bilen står parkerad utanför jobbet, däcken byttes idag och om några timmar ska jag ta mitt pick och pack här och... köra hem helt själv! :nailbiting: Hur ska det gå? Har övningskört i 2+ år nu med någon bredvid hela tiden, kommer kännas helt wierd att den platsen är tom. Har ni några tips och råd till en vilsen nybliven bilförare?
 

När jag blev nervös i vissa trafiksituationer i början så pratade jag mig med själv. "Nu ska jag vänster i rondellen så då behöver jag byta fil och då behöver jag kolla så att det är fritt och så blinka oooooch så en förflyttning, heja mig, bra gjort" typ. :D

Du fixar det! :banana:
 
Finns det antydan till rusningstrafik där du jobbar? Kör efter/efter rusningen första gångens kör. Ju tommare det är på vägen desto lättare är det att köra.
Ja, alltså det är rusningstrafik här när jag slutar jobbet. Grejen är den att jag behöver hämta min son på fritids, så behöver sticka när jag slutar jobbet.
 
Jag har haft körkort i många år men jag pratar fortfarande med mig själv när jag kör på okända ställen.

När man fått körkort är det bra att våga köra lite varje dag så man får in vanan och blir trygg själv med att köra.

Tänk på att precis alla gör fel då och då, och det går alltid att göra om. Missar man ett avtag tar man nästa och kör en liten omväg, stannar motorn startar man igen osv osv.
 
Stort grattis!

Detta med att säga vad man ska göra - och göra vad man sagt. Titta på piloterna och dera checklistor!

Sen vill vi ha en rapport om premiärturen!
 
Ta det lugnt, rabbla instruktionerna högt som en ritual när du känner dig osäker, och känner du dig stressad så leta efter en p-ficka och stå still tills hjärnan hunnit ikapp igen. Och tänk som att du är på en framridningsbana! Kommunicera, var tydlig med dina vägval, sök ögonkontakt, etc.

Massa folk med körkort kör som idioter så du behöver inte bli stressad över vad folk tror om din körning 😅. Den är säkert utmärkt eftersom du har all teori färsk i minnet.
 
Ta det lugnt, rabbla instruktionerna högt som en ritual när du känner dig osäker, och känner du dig stressad så leta efter en p-ficka och stå still tills hjärnan hunnit ikapp igen. Och tänk som att du är på en framridningsbana! Kommunicera, var tydlig med dina vägval, sök ögonkontakt, etc.

Massa folk med körkort kör som idioter så du behöver inte bli stressad över vad folk tror om din körning 😅. Den är säkert utmärkt eftersom du har all teori färsk i minnet.
Ja, och ha INTE på nån radio första gången
Och det är helt okay att köra två varv i rondellen eller köra en konstig omväg om det känns lättare.
 
Hoppas det gått bra och grattis till körkortet!

När jag var ny bakom ratten brukade jag berätta för mig själv att jag har precis lika stor rätt som alla andra att vara på vägen. Även om det känns som att jag kör för långsamt/velar/gör fel så här faktiskt alla varit nybörjare någon gång. Det underlättade för mig :)
 
Det gick bra! Körde motorled större delen till skolan men det var ganska lugnt trots rusningstid. Inga långa köer eller så. Lyssnade på Nina och Vanessa i ena örat, blir lugn av deras röster men hörde inte så mycket vad dom sa. Plockade upp sonen och körde sen ut till stallet, det var lite knöligare med mycket köer men vi tog det piano.

Eldprovet var parkeringen hemma sen då dom har grävt upp hela vårt kvarter pga ska lägga ny asfalt, så det är högst oklart vart man får parkera eller inte då dom flyttar runt skyltar och avspärrningar dag för dag just nu. Dessutom är det smockfullt med bilar så svårt att hitta en lucka, men jag lyckades till slut! Fick dock ringa sambon pga bryt då sonen blir så himla stressad av parkeringssituationen, men gjorde till slut en, i mitt tycke jävligt snygg fickparkering!
 
1A318EC3-09DB-4DD1-8B8D-6CED5AA617B8.jpeg


Osminkad bild på den som motiverade mig att aldrig sluta kämpa och ge upp ❤️
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är ju helt normalt att glömma bort att man kokat upp vatten, men inte hällt upp det över tebladen i muggen. Det är ju normalt att...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 547
Senast: Araminta
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 194
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 929
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp