Kolla däcktryck, hur ofta?

Kollar innan däckbyte (som man förstås gör själv…) och då självklart även reservdäcket. Sen innan längre turer eller när jag kör förbi någon av de bra mackarna som har en pump med display. De små mobila kompressorerna på mackarna tycker jag är för opraktiska.
 
Alla som har däcktrycksvarnare (som numer är lagstadgat på nyare bilar), sköter ni kalibreringen ordentligt - varje gång lufttrycket ändras eller däck-konstellationen ändras (hjulbyte, däckbyte, påfyllning av luft) ska det aktivt kalibreras om av er som förare.

Det var ett huvudsakligt argument varför detta system jag var med och uppfann och implementerade i början av 2000-talet aldrig skulle fungera i praktiken. Nu är det de facto standard, men det vore roligt att få veta Bukes dom!
Jag tycker att det är toppen! När jag bytt däck så talar den om att trycket har ändrats och då kalibrerar jag om den. Annars har den bara varnat vid ett tillfälle och då visade det sig att jag hade en spik i hjulet. Utan varningen hade jag säkert kört på tills det var "för sent". 😅
 
Har idag för första gången bytt däck på en bil med däcktrycksvarnare. Den sa ingenting när jag bytt, men ska kalibrera nästa gång jag kör (fick kolla i manualen vad man skulle göra vid däckbyte).
 
Men i det här fallet är det svårt med en hjälpande hand. För bilen vet inte om man bytt hjul eller om man pillat med däcktrycket med avsikt eller inte.

Så man måste veta och göra det som del av sin rutin. Det står ju tydligt i den 300-sidiga:p manualen som följer med bilen.

Jag har alltid tyckt det varit förvånansvärt lite man blivit informerad om vid köp av ny bil och gäller det begagnad så lär det väl vara helt obefintligt oftast.

Nu har jag ju inte tryckvarnare på nuvarande bil, men jag har inga som helst problem med att läsa en instruktionsbok eller göra kontroller om det behövs. Irriterande att det inte framgår tydligare dock, jag verkar ju snarast vara en avvikelse från normen.

Har alltid ca 0,2-0,3 bar högre än det lägsta angivna trycket. Under alla de år som jag jobbade på Volvo fick jag aldrig till mig något annat än att det är lägsta rekommenderade tryck, inte det optimala. (Och skillnaden i bränsleförbrukning är ju oftast mätbar.)
 
Nu har jag ju inte tryckvarnare på nuvarande bil, men jag har inga som helst problem med att läsa en instruktionsbok eller göra kontroller om det behövs. Irriterande att det inte framgår tydligare dock, jag verkar ju snarast vara en avvikelse från normen.

Har alltid ca 0,2-0,3 bar högre än det lägsta angivna trycket. Under alla de år som jag jobbade på Volvo fick jag aldrig till mig något annat än att det är lägsta rekommenderade tryck, inte det optimala. (Och skillnaden i bränsleförbrukning är ju oftast mätbar.)

Har hos oss dar vi har tropisk hetta pa vissa stallen, mycket kalla vintrar pa andra, och tillrackligt hoga berg for att forandra lufttrycket sager man att man i varma klimat/somrar och i hoga "altitudes" bor ha ungefar 2-3 PSI hogre tryck an det som ar recommenderat i dorren.
 
Alla som har däcktrycksvarnare (som numer är lagstadgat på nyare bilar), sköter ni kalibreringen ordentligt - varje gång lufttrycket ändras eller däck-konstellationen ändras (hjulbyte, däckbyte, påfyllning av luft) ska det aktivt kalibreras om av er som förare.

Det var ett huvudsakligt argument varför detta system jag var med och uppfann och implementerade i början av 2000-talet aldrig skulle fungera i praktiken. Nu är det de facto standard, men det vore roligt att få veta Bukes dom!
Ja för om jag glömmer det blir jag så rädd när bilen varnar innan jag kommer på att jag bytt däck 🙈 Så nu nollar jag alltid innan jag kört utanför grindarna hos däckfirman så slipper jag bli rädd för att något är trasigt.
 
En heeelt annan fråga kommer här:

Hur ofta kollar ni ert blodtryck?

Jag är lite fascinerad av hur väl de flesta sköter om dina bilar 😅 och vilka pengar man kostar på dem men att göra detsamma med sig själv verkar för många vara svårare att prioritera ;)
 
En heeelt annan fråga kommer här:

Hur ofta kollar ni ert blodtryck?

Jag är lite fascinerad av hur väl de flesta sköter om dina bilar 😅 och vilka pengar man kostar på dem men att göra detsamma med sig själv verkar för många vara svårare att prioritera ;)
När personalen på vårdcentralen plockar fram grejerna? 🤪

Hade jag någon gång haft något annat än normalt blodtryck hade jag nog kollat det oftare. Kanske. 😎
 
En heeelt annan fråga kommer här:

Hur ofta kollar ni ert blodtryck?

Jag är lite fascinerad av hur väl de flesta sköter om dina bilar 😅 och vilka pengar man kostar på dem men att göra detsamma med sig själv verkar för många vara svårare att prioritera ;)

Ett par gånger om året, och då med ett par olika mätningar under en dag eller två. (Jag får nämligen skyhögt blodtryck så fort någon plockar fram en mätare. :idea: Mäter jag ett par gånger så klingar den stressen av.)

Har man normalt blodtryck brukar det ju inte bli hälsovådligt hög på nolltid bara sådär (som ett däck med ett litet läckage kan bli farligt från ena dagen till den andra, med tanke på jämförelsen).

Tar man inte hand om sin bil utsätter man både sig själv och andra för livsfara. Det är rätt högt prioriterat i min bok, bland det viktigaste faktiskt. Ytterst få andra saker jag gör skulle innebära att jag riskerar andras liv, men kör bil gör vi hela tiden.
 
Senast ändrad:
Min bil larmade om däcktryck så jag blev tvungen att läsa instruktionsboken för att släcka varningen. I instruktionsboken rekommenderade man att kontrollera däcktrycket varannan vecka...
Jag har ärligt talat enbart kollat däcktrycket när bilen själv har larmat. Dvs två gånger i hela mitt liv.

I samband med mitt första bilköp blev jag ihop med en bilmekaniker så vissa saker präntade han in direkt- ha koll på däcken är en av dom. Kikar däcken visuellt inför nästan varje körning, och kollar däcktryck så fort jag upplever att bilen inte känns rätt att köra.
 
En heeelt annan fråga kommer här:

Hur ofta kollar ni ert blodtryck?

Jag är lite fascinerad av hur väl de flesta sköter om dina bilar 😅 och vilka pengar man kostar på dem men att göra detsamma med sig själv verkar för många vara svårare att prioritera ;)
Vartannat år när vi har hälsokontroll på jobbet. Känner att jag fortfarande ligger lågt.
 
I samband med mitt första bilköp blev jag ihop med en bilmekaniker så vissa saker präntade han in direkt- ha koll på däcken är en av dom. Kikar däcken visuellt inför nästan varje körning, och kollar däcktryck så fort jag upplever att bilen inte känns rätt att köra.
Ja däcken ser iaf jag över när jag går förbi. På uppfarten har vi gropar typ där däcken står så man luras ibland....
 
Min bil larmade om däcktryck så jag blev tvungen att läsa instruktionsboken för att släcka varningen. I instruktionsboken rekommenderade man att kontrollera däcktrycket varannan vecka...
Jag har ärligt talat enbart kollat däcktrycket när bilen själv har larmat. Dvs två gånger i hela mitt liv.
När man kör släp med häst i behöver man ha högre tryck i bakdäcken än annars så jag ändrar/kollar trycket ofta.
 
Eventuellt inför långresor på nuvarande bil. Aldrig annars. Kör med samma däck året runt så det sker inte på verkstad heller. Har aldrig behövt justera däcktryck utom med nya och då inom ett par veckor efter montage.

Oljan kollas betydligt oftare, minst 4 ggr
/år pga oljeslulande bil
 
Alla som har däcktrycksvarnare (som numer är lagstadgat på nyare bilar), sköter ni kalibreringen ordentligt - varje gång lufttrycket ändras eller däck-konstellationen ändras (hjulbyte, däckbyte, påfyllning av luft) ska det aktivt kalibreras om av er som förare.

Det var ett huvudsakligt argument varför detta system jag var med och uppfann och implementerade i början av 2000-talet aldrig skulle fungera i praktiken. Nu är det de facto standard, men det vore roligt att få veta Bukes dom!

Jag vet inte vad det innebär att kalibrera men jag har valt trycket själv (tror 2.3, eller 2.5, kan aldrig komma ihåg 😅) och kollar däcktrycket efter byte och fyller då till 2.8. Larmet har larmat vid trycket jag önskat. Kan inte det räcka 😆

Allt mätt vid Circle Ks eminenta luftstation på Lund Södra 😁 (dvs ett halvår ignorerade jag att kolla trycket pga den var trasig 😅).
 
Däcktrycken kollas varje gång tändningen slås på innan motorn startar :up:
Det är ganska få bilar som har sådana system. De flesta däcktrycksvarnarsystem fungerar inte så. Många ogillar systemen eftersom däck och fälgar inte längre kan köpas helt fritt, utan blir en portion dyrare varje gång.
 
Kollar vid byte vår och höst med mätare, sticker något däck ut med att tappat mer lyft under förvaring så håller jag lite extra koll i början.
Annars så visuellt när jag går från och till bilen eller om jag tycker det känns konstigt/avvikande vid körning.
 
Det är ganska få bilar som har sådana system. De flesta däcktrycksvarnarsystem fungerar inte så. Många ogillar systemen eftersom däck och fälgar inte längre kan köpas helt fritt, utan blir en portion dyrare varje gång.
För mig är det perfekt o bekvämt. Då har man hela tiden koll :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 503
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 426
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 625
Senast: Saigon
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 489
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp