Kolla - jag och Vitnos i närkontakt!

snurpe

Trådstartare
:banana: Känns som om jag terroriserar er med Vitnosinfo men vissa har vi tom efterfrågat det :D De senaste dagarna har jag börjat hålla i Vitnos :) Hon ligger lugnt och snällt bara hon får ha ett badlakan över baken :)

Hon ser onekligen besvärad ut på korten, men det var första dagen jag höll i henne, kramade om henne och klappade henne hemma :) Hon skötte sig jättebra! Hon hade alla möjligheter att bita och riva mig men försökte inte ens. När jag flyttade mig och tog av henne handduken trodde jag hon skulle springa iväg, men inte - hon låg kvar på bordet med mig! :idea: Jag är jätteglad!

Bild 1
Bild 2
Bild 3

Som vanligt - ta bort http:// och tryck enter igen.

/snurpe
 
Det tror jag också :) Hon är oerhört kelig med de andra kissarna och verkar tycka om närkontakt.

Jag har ju bara haft henne i snart en månad :)

/snurpe
 
Kul att se dig! Hur är det med Nisse eller vad han hette numera? (den skygga katten)

/snurpe
 
Eftersom jag snart ska flytta ihop med min kille så är både Nisse och Mesh där nu (ja jag köpte Mesh som Natazcha hade hand om genom en djurförening) Så nu kan de vara ute (han bor på landet).
Tyvärr har Nisse valt att vara mestadels ute (kanske han fick sug efter det igen eftersom han varit vild) Men han kommer och äter men vill inte vara inne. Kanske det blir annat när det blir väldigt kallt.
Mesh går ut ibland, men förra veckan var hon ute en hel natt. Sen dess har hon vägrat gå ut :D Hon står bara vid dörren och tycker det verkar kallt och går in igen. Innan hon var ute en hel natt så skulle hon ut hela tiden, men nu hon fick väl nog :)
Om Nisse fortsätter att välja vara ute så kommer jag skaffa en katt till. För det märks på Mesh att hon är lite ensam. Leker gör hon ju men inte alls på samma sätt som förut.
Men hon är en väldigt mysig och kelig katt.
 
Wohoo och en :love:

Jag blir så glad när man får se bilder på fröken Vitnos....hur hon hela tiden utvecklas, det har gått snabbt hemma hos er måste jag säga...när jag träffade henne hos Lena var hon väldans skeptisk med hälsningarna....fast det har man juh rätt till när man är Queen of the Univers :bow:

Hoppas på massor av foto på "madammen" i framtiden!

Mvh C + Gänget
 
Hon är fortfarande väldigt skeptisk när man kommer fram till henne, tittar på en och undrar om det verkligen är nödvändigt med närkontakt :smirk:

Vi har massor kvar att jobba med, men för att bara varit här en månad har vi kommit jättelångt tycker jag! Det är en helt annan katt jämfört när hon första gången satte sin tass här. Jag tror hon känner att jag vill henne gott :) Igår lekte hon med en boll i vardagsrummet. Det var första gången jag såg henne leka på riktigt :love:

/snurpe
 
Jag är jättelycklig - jag har hållt Vitnos i famnen för första gången :banana:

Hon ser lite rädd ut, men det är ju inte så konstigt. Allra första gången ju :) Hon är så duktig lilla prinsessan! Satt alldeles stilla och jag höll henne ganska länge ändå innan jag släppte ned henne på golvet. Inget rivande, bitande eller andra försök att komma loss. Satt helt lugnt - så stolt över henne!

Bildbevis :D

/snurpe
 
Supergrattis till er!!!! :banana: :banana:

Fantastiskt att det går så snabbt hemma hos er....Lena måste vara alldeles "till" sig :)

Jättegrattis igen och skicka gärna hit lite av fröken Vitnos självförtroende till "vår" Sally.....fast hon var attans duktig idag, satt på sambons ben i soffan under hela 45 min. :)

Ha det bra!

Mvh C + Gänget
 
:eek: Wow! vilka ofattbara framsteg lillan gör!! Hur lyckas du??

Jag blev lite inspirerad och tänkte prova med handduk med min skygga kisse men hon blev livrädd när hon såg handduken och sprang iväg från mig flera gånger och blev bara uppjagad och superrädd! De få gånger jag har lyft henne har hon slagits för livet och bitit och rivit mig rejält så jag har tagit det väldigt lugnt och inte lyft henne alls. Men nu har hon varit hos mig sen maj och jag hoppas hon vågar lita på mig snart.

Hon kommer sällan till oss för att bli klappad/få kontakt men när man sätter sig hos henne och börjar klappa henne njuter hon något otroligt, aldrig sett en katt njuta så! Hon verkligen trycker pannan mot handen, ja hela kroppen och trampar och spänner ut hela frambenen och spinner förstås. Under hakan är rena extasen, hon vet knappt vart hon ska ta vägen. Men så fort jag trycker lite, som förberedande för ett lyft, liksom "flytta" henne lite blir hon helspänd och rädd :(
Några tips??
 
Tycker det låter som om du gör alldeles rätt. Nu vet inte jag vad som hänt kissen innan hon kom till dig?
Ge henne en handduk, låt den ligga på golvet med en platt kudde eller nått under så dne inbjuder till att hon ska ligga där. När hon verkar acceptera handduken, så kan du börja lyfta upp henne med handduken kvar runt. Då luktar ju handduken hon och inte lika mycket er. Men korta-korta stunder gäller.

Yoga var inte (eller glömde allt hon lärt sig) lätt att klippa klorna på när hon kom till mig. Men jag fick en jättebra situation att utgå ifrån. Varje gång jag går på toa, kommer Yoga och sätter sig på golvet i badrummet. Då lyfte jag upp henne, lade henne på rygg i mitt knä och innan hon hann fundera på vad som hände, släppte jag ner henne igen. Hon visade inga tecken på att tycka det var läskigt, så jag höll kvar lite längre från varje gång. Började hon sprattla, så höll jag henne mot mig tills jag kände att hon släppte efter och då släppte jag ner henne. Lite samma som att ge efter i en förhållning.

Men tid är det viktiga och det kommer att ta tid. Men har kissen råkat ut för nån form av trauma så kan det sätta men och katten kanske inte blir som andra katter mer. Dock ska det ju gå att hålla katten ganska snart, annars kanske den aldrig kommer att bli människovan och då vet jag inte vad som är bäst.

Lycka till !!
 
Jättegrattis igen och skicka gärna hit lite av fröken Vitnos självförtroende till "vår" Sally.....fast hon var attans duktig idag, satt på sambons ben i soffan under hela 45 min. :)

Men sådant gör inte Vitnos ännu. Jag får bara ta i henne när jag lyckats "fånga henne". Låter lite dramatiskt. Sträcker man fram handen kommer hon fram och nosar men går direkt undan igen. Hon är väldigt nyfiken men är omöjlig att ta på om hon rör sig fritt i lägenheten. Men har man väl fått tag på henne är hon väldigt duktig och sitter alldeles still :)

Vi har maaaassor med träning framöver oss men visst går det framåt! :banana:

/snurpe
 
:eek: Wow! vilka ofattbara framsteg lillan gör!! Hur lyckas du??

Jag lägger ner en hel del tid och försöker förstå henne. Men det främsta skälet till att det går så bra är att hon faktiskt är nyfiken och bjuder till trots att hon är väldigt rädd :)

/snurpe
 
Sista bilden är bara för gullig... Hon ser ut som "alltså, jag fattar inte vad den där nya matten håller på med. Uppenbarligen behöver hon en MASSA gosövningar så jag får väl ställa upp då.."

Kul att det går så bra :)!

mandalaki
 
När Sally kom till oss använde vi handduk för att klippa hennes klor.....nu räcker det att hon ser en handduk så springer hon genast och gömmer sig :crazy: Som tur är så har vi en underbar kontaktperson i Jeanette! Hon kommer hit och hjälper oss att klippa Sallys klor....

Sally har vi lyft utan handduk men hon blir alldeles stel och drar sig definitivt inte från att bitas...har ett par ärr som bevis ;)
Vi har dock haft Sally sedan mars och hon har gjort framsteg hela tiden......fröken Vitnos har inte bott hos er så länge så de framsteg hon gjort är fantastiska.... :)

Om du vill se vår fröken Sally så ta en kik på www.kks.nu under Jeanettes katter.....Sallys fullständiga namn är Mustang Sallys Eldorado... :D

Mvh C + Gänget
 
Kissen har bott på en bondgård i 4 år och aldrig gått att ens klappa innan jag tog hem henne. Hon har inte ens vågat sitta och äta om människorna varit någon meter från matplatsen :( Hon har också någon gång blivit påkörd av en bil och alla tänder fram i käken är utslagna (utom en liten plutt!) och hennes bäckene har läkt ihop snett och ena bakbenet läkt ihop ur led. Inget hon har ont av men livet som utekatt är över förstås och hon verkar inte ledsen för det :)

Hennes favoritplats är i hyllan på understa hyllplanet som är fyllt av gamla serietidningar :D Där ligger hon gärna när människorna är i full gång, annars ligger hon gärna i nedkanten på min mammas säng och några gånger har hon legat kvar/kommit upp och lagt sig när mamma ligger i sängen.

Jag undrar om jag skrämde livet ur henne när jag fångade henne. Hon hade fått ungar som skulle slås ihjäl men jag tog hem dem och räddade dem men det infångandet av mamma katt var hemskt :( Hon hann inte se mig innan jag fångade henne men hon slogs för livet :( Rev, bet och skreeeek det värsta jag hört. Men efter hon brottats klart och djupt flåsande och säkert i stor chock var "lugn" bar jag henne till lådan jag gjort iordning. Efter dess (i maj) har jag lyft henne 2 gånger och båda gångerna har varit "måsten" och hon har varit panikslagen. Därför har jag bara låtit bli helt att lyfta, vill att hon ska lära sig lita på mig först. Det får ta den tid det tar... Jag hoppas bara hon kommer gå med på att bli lyft NÅGON GÅNG?! Vad tror du? Veterinärbesök och dylikt är inte roliga :( :( Ibland har vi inte kunnat få med oss henne.

Tycker du jag ska träna med handduk ändå? Börja med att hon får ligga på den osv? Kan ju lägga den i hennes hylla ;) Klippa klorna går inte, de har bara blivit klippta en gång i augusti när hon kastrerades och var sövd. Hon slåss verkligen när hon blir rädd och hon skrämmer mig mer än jag skulle önska, när hon blir sån.. :crazy: Droppa grejer (frontline) i öronen har dock gått jättebra, hon har knappt reagerat!
Imorse kom hon förresten fram och STRÖK sig mot mig när jag hällde upp mat, helt frivilligt precis som de andra katterna brukar göra! :eek: Litet framsteg tycker jag :)

Eftersom hon från att inte ha gått att klappa alls, gick till att acceptera att bli klappad (men klöste till som fan så fort hon blev rädd igen) och nu ÄLSKAR att bli klappad och verkligen själv trycker huvudet mot handen (kan klappa hela henne utom magen) så tycker jag hon borde kunna släppa loss ännu mer, våga mer och mer och till slut våga bli lyft också? Hon kanske är Vitnos raka motsats -en kisse som behöver jäääättelång tid på sig?

/Veronica som gärna får tips och råd då hon har sitt livs första skygga kisse!
 
fröken Vitnos har inte bott hos er så länge så de framsteg hon gjort är fantastiska.... :)

1 månad och 4 dagar :) Och ändå har allt skett på hennes villkor. Visst har jag pressat henne lite. Annars kommer jag aldrig komma nära henne, men framstegen har hon gjort själv :) Hon tar det verkligen jättebra och jag trodde aldrig jag skulle kunna ha henne i famnen så här fort.

Mest av allt längtar jag efter den dag då hon frivilligt hoppar upp i soffan och vill gosa. För jag tror den rädda kissen är en riktig kelgris och jag är övertygad om att den dagen kommer. Hon behöver bara lite tid :)

/snurpe
 

Liknande trådar

A
Avel tidigt i morse hände det som inte fick hända. Min märr fick ett dödfött föl:cry: Jag ska förklara från början lite kortfattat: Jag...
Svar
12
· Visningar
4 404
Senast: mul
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 930
Senast: ameo
·
Övr. Katt Idag har jag varit med lilla prinsessan till veterinären :) Hon blev rädd, men jag tyckte det gick under omständigheterna jättebra...
Svar
5
· Visningar
859
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 168
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp