Kompaktkamera med riktigt bra zoom

Tulip

Trådstartare
Har funderingar på att skaffa mig en kamera för att kunna fota på lite längre avstånd än vad som funkar med mobiltelefonen. Jag är totalamatör och kommer inte att lägga ner jättemycket tid på att lära mig att fota och vill inte heller släpa på en stor kamera så en systemkamera går bort. Vad jag är ute efter är en relativt liten (får vara större än en mobiltelefon), snabb kamera med rejäl zoom, har sett upp till 30ggr vilket förmodligen är vad jag vill ha. Naturligtvis vill jag att det ska vara hyfsad kvalitet på bilderna men jag planerar inte att göra några stora förstoringar eller liknande. En fördel är om det går OK att fota i dåliga ljusförhållanden.
Någon som har några tips om kameror eller vad jag ska tänka på. Prisklass kring 4000 är väl vad jag tänkt mig.
 
Det viktigaste är inte kameran utan objektivet! Du kan lätt köpa en enklare tex Canon kamerahus men se till att skaffa ett bra objektiv! Finns ganska många smidiga modeller. Kamerahuset kan du nog få för ngn tusenlapp, dock kostar ett bra objektiv runt din budget, men du kanske kan hitta ngt på andrahandsmarknaden!
 
Det viktigaste är inte kameran utan objektivet! Du kan lätt köpa en enklare tex Canon kamerahus men se till att skaffa ett bra objektiv! Finns ganska många smidiga modeller. Kamerahuset kan du nog få för ngn tusenlapp, dock kostar ett bra objektiv runt din budget, men du kanske kan hitta ngt på andrahandsmarknaden!

Tack för tipset, men det är inte en systemkamera med stort objektiv jag är ute efter. Jag vet att det är det som behövs om man ska ta riktigt bra bilder men en sån kommer bara att ligga hemma och då blir det inte några bilder alls. Det jag vill ha är en liten smidig kompaktkamera med rejäl zoom, superzoomkameror brukar de kallas i reklamen.