Kompaktkamera med riktigt bra zoom

Tulip

Trådstartare
Har funderingar på att skaffa mig en kamera för att kunna fota på lite längre avstånd än vad som funkar med mobiltelefonen. Jag är totalamatör och kommer inte att lägga ner jättemycket tid på att lära mig att fota och vill inte heller släpa på en stor kamera så en systemkamera går bort. Vad jag är ute efter är en relativt liten (får vara större än en mobiltelefon), snabb kamera med rejäl zoom, har sett upp till 30ggr vilket förmodligen är vad jag vill ha. Naturligtvis vill jag att det ska vara hyfsad kvalitet på bilderna men jag planerar inte att göra några stora förstoringar eller liknande. En fördel är om det går OK att fota i dåliga ljusförhållanden.
Någon som har några tips om kameror eller vad jag ska tänka på. Prisklass kring 4000 är väl vad jag tänkt mig.
 
Det viktigaste är inte kameran utan objektivet! Du kan lätt köpa en enklare tex Canon kamerahus men se till att skaffa ett bra objektiv! Finns ganska många smidiga modeller. Kamerahuset kan du nog få för ngn tusenlapp, dock kostar ett bra objektiv runt din budget, men du kanske kan hitta ngt på andrahandsmarknaden!
 
Det viktigaste är inte kameran utan objektivet! Du kan lätt köpa en enklare tex Canon kamerahus men se till att skaffa ett bra objektiv! Finns ganska många smidiga modeller. Kamerahuset kan du nog få för ngn tusenlapp, dock kostar ett bra objektiv runt din budget, men du kanske kan hitta ngt på andrahandsmarknaden!

Tack för tipset, men det är inte en systemkamera med stort objektiv jag är ute efter. Jag vet att det är det som behövs om man ska ta riktigt bra bilder men en sån kommer bara att ligga hemma och då blir det inte några bilder alls. Det jag vill ha är en liten smidig kompaktkamera med rejäl zoom, superzoomkameror brukar de kallas i reklamen.
 
Tack för tipset, men det är inte en systemkamera med stort objektiv jag är ute efter. Jag vet att det är det som behövs om man ska ta riktigt bra bilder men en sån kommer bara att ligga hemma och då blir det inte några bilder alls. Det jag vill ha är en liten smidig kompaktkamera med rejäl zoom, superzoomkameror brukar de kallas i reklamen.

Det finns smidiga kompakta systemkameror numera, dock blir det ju inte samma som en du kan ta med i fickan typ. Har tyvärr ingen erfarenhet av sådana men hoppas du hittar en bra! :)
 
Jag köpte en nikon coolpix just för ändamålet att ha en bra kompakt med mycket zoom. Har fungerat perfekt för det. Får plats i fickan och tar bra foton och filmer. Jag har en systemkamera med bra objektiv så det var just kompakt jag ville ha.

Jag minns tyvärr inte exakt modell, men typ den här https://images.google.se/imgres?imgurl=http://picscdn.redblue.de/doi/pixelboxx-mss-70125969/fee_786_587_png/NIKON-CoolPix-A900---Svart&imgrefurl=http://www.mediamarkt.se/sv/product/_nikon-coolpix-a900-svart-1285165.html&docid=8hV6-PKabtQVoM&tbnid=roLJfppF32kj0M:&vet=1&w=786&h=587&hl=sv-se&source=sh/x/im

Nått sånt är det jag funderar på. Mycket möjligt att det blir just en sådan men jag tar gärna emot fler tips
 
Nått sånt är det jag funderar på. Mycket möjligt att det blir just en sådan men jag tar gärna emot fler tips

Om du vill kan jag kolla modell ikväll/imorgon och ge lite mer utförlig info om vad jag tycker om den. Men rekommenderar som du förstår mycket starkt! :)
 
Jag har en Nikon coolpix s7000 och den tycker jag funkar kanon! :up:
Den är lagom stor att få ner i fickan när man är ute på äventyr dock "bara" 20x zoom men kan lätt zooma in till månen och se kraterna och det är helt lagom för mig :D
Dessutom kan man (som säkert många andra kameror idag) styras genom en app i mobilen.. ex om man ställer ifrån sig kameran och vill ta en bild på avstånd... samt wifi så man lätt kan föra över bilder till mobil eller dator när som helst :up:
Den kanske har nåt år på nacken men den är super, inte så dyr och jag rekommenderar den verkligen! https://www.nikon.se/sv_SE/product/discontinued/digital-cameras/coolpix/2017/coolpix-s7000

Kom o tänka på att den kanske inte säljs längre :confused::angel: och om inte, så borde de andra coolpixarna vara minst lika bra..:)
 
Senast ändrad:
Är jag den enda som inte är så imponerad av Coolpix? Eller var snarare, det var några år sedan nu så de har kanske förbättrats betydligt.
Då var "objektivet" I alla fall ljussvagt vilket gav oskärpa. Batteriet hade rätt dålig livslängd, dvs blev kortare mellan laddad och urladdat rätt fort.
Sedan var den lite seg emellanåt också.

Nikon systemkameror däremot :D Men nu var det ju inte det du skulle ha.

Jag har ju en canon ixus, den är dock inte med 30x zoom.
Men canon har superzoom-kameror också och jag har hört gott om dem och är väldigt nöjd med min Ixus.

Jag hade sneglat på Canon eller Sonys modeller.
 
Vi har en på jobbet som tar så himla bra och fina bilder. Både inzoomade och macro närbilder. Fast objektiv men den är inte lika liten som en kompaktkamera. Ska kolla på måndag vad den heter, vill minnas att den låg runt din prisklass och jag tycker man får mycket för pengarna.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 009
Senast: Lii
·
R
IT & mobiler Jag funderar på att köpa en ny kamera till mig själv i julklapp. Var inne lite snabbt på Elgigantens hemsida och upptäckte att jag är...
2
Svar
25
· Visningar
2 740
Senast: Raderad medlem 6459
·
IT & mobiler Jag är på jakt efter en kompaktkamera som man kan ha med sig i väskan, är lite bökigt att släpa med sig systemkameran jämt... Men jag...
Svar
7
· Visningar
1 251
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Är på jakt efter en rejäl dragbil, då vår CR-V med nöd och näppe får dra en stor häst i det släp jag har i dagsläget. Vill ha en bil...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
23 090
Senast: smulan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp