BRA dragbil

Sv: BRA dragbil

Det kan ju förklara varför de ligger så lågt i pris...

Just nu är det 4 modeller som är mer intressanta än andra:

Audi Allroad 2,5 TDI
VW Passat Tdi 4-motion
Honda CR-V diesel
och Trail Blazer hänger med fortfarande, (tycker de är så grymt snygga!!)
 
Sv: BRA dragbil

Vad kräsen du är, xc90 är ju snyyygg ;) 112 hästar är ju nada, det skulle inte jag vilja dra släp med, speciellt inte 2 ton :p

Exakt var är XC90 snygg?? Tycker bara den är klumpig och ful, allra helst bakifrån. Ser ut som en oformlig degklump :p
 
Sv: BRA dragbil

Haha neeej den är asball ju :D jag gillar iofs att den är så stor. Jag ska byta ut min Nissan kombi till en xc90 till hösten när jag tar ekort. Iofs har jag bara kört en xc90 och den var trimmad till 400 hästar så det gick foooort hehe.
 
Sv: BRA dragbil

CR-V diesel får dra 2000. Skatt på drygt 4000 kr. Drar 0,65 l/milen utan släp.

Vi hade en sådan fram till nyss, mannen bytte till en bensinare med automat, dieseln har ju inte blivit billigare direkt.

Välj en som är från 2006 och frammåt. Modellen är omgjord efter det.

Edit: Ser nu att det redan hör till dina alternativ.
 
Sv: BRA dragbil

Är på jakt efter en rejäl dragbil, då vår CR-V med nöd och näppe får dra en stor häst i det släp jag har i dagsläget.

Vill ha en bil som får dra minst 2000kg (allt under det går bort direkt!)

Tittat på en VW Tiguan, men den är tyvärr något för liten för min smak (hur trevlig som helst att köra och dra släp med, men trång i baksätet och obefintligt lastutrymme). Ligger även något över den prisklass jag tänkt mig.

Är nu mer och mer inne på en Chevrolet TrailBlazer. Någon som har en sådan? Erfarenheter av den som dragbil? :)

Har tänkt mig någonting i prisklassen 70-120', max 10 år gammal. 4wd är nästintill ett krav (men kan ev förhandlas bort om allt annat är perfekt för ändamålet).
Har även tittat på en LandRover Freelander, men den hade sjukt hög årsskatt (vägrar lägga över 10'/år bara på skatten)


Förslag?

Jag har Blazern-99, och bara älskar min bil.
Tyvärr för törstig för mig egentligen som även pendlar en del till jobbet, men kan absolut inte tänka mig att byta ut den ändå.
Märks inte om man hänger 2000 efter överhuvudtaget, inte ens i bensintanken :p
Tar sig fram överallt, skulle det vara lite tufft så är det bara att trycka på knappen till fyrhjulsdriften. Jag har helst i fyrhjulsdriften även när jag drar med den i alla fall om det är lite tyngre saker, tycker den känns bättre att köra då.
Den drar förresten ca 1,45 för mig när jag kör med min blyfot, och som inte överhuvudtaget vet vad ecodriving är.

Men om jag inte minns helt fel finns Trailblazern även att få tag i som disel, kan kanske vara ett alternativ om du vill få ner förbrukningen?

/Camilla
 
Sv: BRA dragbil

Någon som har erfarnhet av en LandRover Freelander TD4 (112hk)?
Den får dra 2000kg, men frågan är om den orkar med tanke på hästkrafterna... Någon?

Har inte haft någon själv som tur är, till och med dom inbitna landrover fantasterna skyr den som pesten.
Har haft ett par stycken i omgivningen alla med många och dyra problem tex rasad motor.
Däremot bör det inte vara något större problem att dra med 112 diselhästar, är ju i stort sett att jämför med ca 170 bensinhästar.

/Camilla
 
Sv: BRA dragbil

Jag har inga synpunkter på utseendet, smaken är som baken (som bekant), men efter att ha tvingats tillbringa en vecka med sagda modell säger jag: aldrig mer. Fy, vilken kass bil. Förhoppningsvis har de förbättrat de senare modellerna, men det var verkligen en plåga att ha med den att göra. Obekväm, otymplig, stolpar i synfältet konstant, ingen komfort ö h t. Och till det priset? Nej, tack.

Då är jag ändå Volvofantast och har svårt att tänka mig en tillvaro utan min XC70, trots att maken frestar med en fräsch 40-årskris.
 
Sv: BRA dragbil

Förresten har du tittat på tahoen, lite större än blazern? Men med V8:an i ska den dricka mindre än blazern, och får ju dra mer. Och om jag minns rätt så inte så mycket dyrare i skatt?

Tyckte själv den var lite stor och klumpig i början, men har kört blazern så pass länge nu att den börjar kännas så småbil, så byts den ut någon gång inom det närmaste så blir det nog en tahoe för min del. Komforten i dom stora amrikanarna går inte att jämföra med övriga.

/Camilla
 
Sv: BRA dragbil

Jag har Blazern-99, och bara älskar min bil.
Tyvärr för törstig för mig egentligen som även pendlar en del till jobbet, men kan absolut inte tänka mig att byta ut den ändå.
Märks inte om man hänger 2000 efter överhuvudtaget, inte ens i bensintanken :p
Tar sig fram överallt, skulle det vara lite tufft så är det bara att trycka på knappen till fyrhjulsdriften. Jag har helst i fyrhjulsdriften även när jag drar med den i alla fall om det är lite tyngre saker, tycker den känns bättre att köra då.
Den drar förresten ca 1,45 för mig när jag kör med min blyfot, och som inte överhuvudtaget vet vad ecodriving är.

Men om jag inte minns helt fel finns Trailblazern även att få tag i som disel, kan kanske vara ett alternativ om du vill få ner förbrukningen?

/Camilla

Har inte lyckats hitta en enda TrailBlazer som är diesel, alla är 4,2-liters bensinare med 273hk.
Har sett uppgifter på att den ska dra ca 1,2 vid blandad körning, men ofta ska man säkert ta de uppgifterna med en nypa salt ;)
 
Sv: BRA dragbil

Förresten har du tittat på tahoen, lite större än blazern? Men med V8:an i ska den dricka mindre än blazern, och får ju dra mer. Och om jag minns rätt så inte så mycket dyrare i skatt?

Tyckte själv den var lite stor och klumpig i början, men har kört blazern så pass länge nu att den börjar kännas så småbil, så byts den ut någon gång inom det närmaste så blir det nog en tahoe för min del. Komforten i dom stora amrikanarna går inte att jämföra med övriga.

/Camilla

Har tittat på Tahoe också, lika snygg den ;) Hade bara fått för mig att de drar mer soppa än Blazern, därför har den inte varit så aktuell, + att den känns lite väl stor...
 
Sv: BRA dragbil

Ful kan jag hålla mef om. Iofs tycker jag att alla icke sportbilar är fula.
Men plastig? Inte värr än andra moderna bilar.
 
Sv: BRA dragbil

Har tittat på Tahoe också, lika snygg den ;) Hade bara fått för mig att de drar mer soppa än Blazern, därför har den inte varit så aktuell, + att den känns lite väl stor...

Har en kompis som haft en äldre tahoe med v8 5.3liters om jag minns rätt, och han hade vid blandad körning lägre förbrukning än vad jag har vid lång körning, men minns inte den exakta siffran men jag kan höra.
Det roliga är att han köpte bilen mot sin dåvarande sambos vilja, hon skulle aldrig i sitt liv sätta sig bakom ratten på den bilen. Sen när hon väl hamnat där en gång så fick han inte tillbaka den förrän det tog slut mellan dom två :p
Den ska tydligen inte kännas mycket större än blazern att köra.

/Camilla
 
Sv: BRA dragbil

Har inte lyckats hitta en enda TrailBlazer som är diesel, alla är 4,2-liters bensinare med 273hk.
Har sett uppgifter på att den ska dra ca 1,2 vid blandad körning, men ofta ska man säkert ta de uppgifterna med en nypa salt ;)

Kan hända att det faktiskt inte finns några alls sälda eller importerade hit till Sverige, men är nästan säker på att jag sett det när jag satt och tittade på USA-marknaden efter det.

Tror faktiskt den siffran är ganska korrekt, för min är ju inte Trailblazern, utan heter bara Blazer och har den äldre motorn på 4,3 liter(193 hästkrafter) räcker utan problem körmässigt, men den blir törstig just för att motorn får slita lite mycket tack vare vikten vs. hästkrafterna.

/Camilla
 
Sv: BRA dragbil

Fast för den prisintervallen ts har får hon aldrig tag på en fräsch tahoe. Fula och slitna tahoes (hihi hoes :D) går för 150k och uppåt och då ofta med defekter. Vill man ha en fräsch/hel så får man ju nästan lägga 200k. Vi tittade på massa tahoes i höstas och då låg priserna såhär och det verkar oförändrat.
 
Sv: BRA dragbil

Fast för den prisintervallen ts har får hon aldrig tag på en fräsch tahoe. Fula och slitna tahoes (hihi hoes :D) går för 150k och uppåt och då ofta med defekter. Vill man ha en fräsch/hel så får man ju nästan lägga 200k. Vi tittade på massa tahoes i höstas och då låg priserna såhär och det verkar oförändrat.

Det verkar dyrt de ni hittat för jämngamla med min(de flesta något nyare) och mindre mil (16000) såg jag kring 100 sist jag kollade. Nu var det bara annonserna jag tittade på så kan inte säga något om deras verkliga skick, men dom såg fräscha ut och hade som sagt inte rullat så långt.

Hittade direkt på första blocket sökningen en -02, 15000-15499, som ser bra ut i skicket på bilderna både ut- och invändigt för 89 000:-
Så visserligen i äldsta laget för ts men sen å andra sidan i nedan kant av hennes prisspann, så borde inte vara omöjligt att hitta något vettigt inom hennes ramar.

/Camilla
 
Senast ändrad:
Sv: BRA dragbil

Även en Tahoe-03,7000 mil 119000:- Som riktigt gärna hade fått följa med mig hem om jag bara haft råd.

/Camilla
 
Sv: BRA dragbil

Ja det varierar nog mkt var i landet man letar. Men många vi kollade i nedre prisspannet hade antingen gått massa eller så var den så "hårt körd" av tidigare ägare att det inte fanns ngt kvar, seg och tråkig liksom. De vi provkörde låg runt 100k och de var värdelösa :p alla fina var dyrare och det gick bort, första bilen kanske inte ska kosta 200k direkt :p

Men hittar man ngn som vårdat sin bil med lite kärlek (och inte struntat i servicen) så kan man säkert fynda, om man orkar leta lite :)
 

Liknande trådar

Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 160
Senast: Liten
·
Utrustning Funderar på vad som kännetecknar en bra dragbil? Jag drar idag med vår saab 9-5 2,3t -08 och den är helt ok. Men skulle vilja ha en...
Svar
17
· Visningar
3 118
Senast: Skruttan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp