BRA dragbil

Sv: BRA dragbil

Ful kan jag hålla mef om. Iofs tycker jag att alla icke sportbilar är fula.
Men plastig? Inte värr än andra moderna bilar.

Håller med. Utseendemässigt är den av klassen "hatar eller älskar". Men plastig??? Knappast. Om man inte väljer den tvåhjulsdrivna snikmodellen förstås. Men det gör man väl knappast om man skall dra?
 
Sv: BRA dragbil

Jag tvivlar starkt på att de kör lagligt. Roade mig med att slå 5-6 st CR-V och INGEN av dem fick dra övre 1500 kg.
Jo vi har pratat om just detta nyligen och de har kollat upp det eftersom bara en av dem har E-kort och det visade sig att det är bara den som får dra båda hästarna lagligt. Kör man med bara B-kort blir det övervikt. De åker på träningar och tävlingar väldigt ofta så därför är de noga med detta. Men nu blir jag fundersam. Tänk om jag tagit fel på bilen? Måste kolla när jag går förbi sen.
 
Sv: BRA dragbil

Vilken körkorsbehörighet spelar ju ingen roll om inte bilen får dra mer än 1500 kg. Men är det en nyare så kan det ju stämma (se ovan), fast å andra sidan var ju TS budget inte tillräcklig för en sådan bil som du i så fall föreslår.
 
Sv: BRA dragbil

Jag har inga synpunkter på utseendet, smaken är som baken (som bekant), men efter att ha tvingats tillbringa en vecka med sagda modell säger jag: aldrig mer. Fy, vilken kass bil. Förhoppningsvis har de förbättrat de senare modellerna, men det var verkligen en plåga att ha med den att göra. Obekväm, otymplig, stolpar i synfältet konstant, ingen komfort ö h t. Och till det priset? Nej, tack.

Vet du vilken årsmodell det var på den du provade? Jag är lite sugen på en XC90. Jag behöver också en bil som kan dra 2 ton eller mer och har lite mer pengar än TS att röra mig med, ca 180000 kan jag lägga. Priset på XC90 har ju gått ner rätt mycket. Jag antar att det är för att den är törstig, men jag cyklar rätt mycket till vardags så jag kör sällan kortare sträckor än 1 mil så det kanske inte blir så farligt i alla fall. Jag kör i ca 1500 mil om året så jag antar att det är en bensinare som gäller för mig och då verkar det inte finnas så många mer att välja på än XC90 och kanske något mer (har dålig koll, Passat kanske?)
 
Sv: BRA dragbil

Vet du vilken årsmodell det var på den du provade? Jag är lite sugen på en XC90. Jag behöver också en bil som kan dra 2 ton eller mer och har lite mer pengar än TS att röra mig med, ca 180000 kan jag lägga. Priset på XC90 har ju gått ner rätt mycket. Jag antar att det är för att den är törstig, men jag cyklar rätt mycket till vardags så jag kör sällan kortare sträckor än 1 mil så det kanske inte blir så farligt i alla fall. Jag kör i ca 1500 mil om året så jag antar att det är en bensinare som gäller för mig och då verkar det inte finnas så många mer att välja på än XC90 och kanske något mer (har dålig koll, Passat kanske?)

Min gubbe, som jobbar på Bilia, har länge försökt få mig att byta ut min Land Rover mot en XC90. Jag tvärvägrar dock. Däremot så vill jag minnas att de första årsmodellerna av XC90'n inte var så mkt att hänga i julgranen (kommer inte ihåg vilket år som var den magiska gränsen, men kan höra med honom) då de hade en hel del fel.

TS-> Freelandern var rätt full av fel, precis som alla säger, när de släppte tvåan hade dock bilen shapat till sig rätt mkt, och är, som sagt, i princip en XC60. Har för mig det är 2007 o framåt. Men om du ändå tittat på törstiga chevor, har du inte kikat på "riktiga" Land Rovers?
 
Sv: BRA dragbil

Kan väl erkänna att just nu har mitt billetande stannat av, och det lutar åt att jag behåller hondan (av flera olika anledningar)

Tycker inte att LandRover har så snygga bilar egentligen, kollade mest på FreeLandern iom att jag hittade en billig på nätet ;)

Men, som det ser ut nu kommer hondan få stanna kvar, iaf i 6 månader framöver
 
Sv: BRA dragbil

Jag köpte ny bil i lördags!

Jag hade som krav: Diesel, 4WD, Skatt under 5000kr, måste få dra minst 1800kg (jag har e-kort), max dra 1l/milen i stadskörning (utan släp förstås), inte äldre än -06, max 15 000mil, nyservad med ev. kamrem bytt, Max 110 000kr.

Dom jag kollade främst på var Hyundai Santa Fe och VW Passat MEN ingen av dom hittade jag med mina krav för under 125 000 :crazy:

Har kollat på de flesta bilarna som nämns i tråden men just skatten, dragkapaciteten, hur törstig den är eller priset har gjort att de flesta går bort. En nyare bil är både billigare och mindre törstig MEN man får lägga på ännu mer då; 130-140 000 får du en VW passat 08:a som gått 10 000 mil.... Jag har inte dom pengarna tyvärr...


Men så helt plötsligt dök hon upp på annons, katten ;)
Chevrolet Captiva -07 4WD, diesel, får dra 2000kg och slukar 0,9 i stadskörning. Skatten ligger på nästan exakt 5000 så visst kunde den vart billigare. Men i jämförelse med de andra så är det ändå okej! Nybesiktad och med bytt kamrem och olja+oljefilter :)

Dom som inte gillar volvos XC60 - XC90 gillar nog inte denna heller, den är rätt lik. (Men de nyare modellerna har mycket tuffare front álá cheva ;) ) Men jag hoppas jag fått mycket för pengarna. Prutade ner den till en bra bit under 100' :)

Jag har inte hört så mycket om chevor men det känns som om jag fått mycket bil för pengarna. Jag läste tester innan och den verkar fått okej omdöme som bruksbil även om den inte tar sig upp för mnt everest liksom.

Foto0092.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: BRA dragbil

Har tittat på och provkört captiva, men tyvärr faller den på att den har alldeles för litet utrymme i baksätet (mina barn klagade bara på den korta provkörningen att de inte fick plats med fötterna, krävs ju lite mer utrymme när de har bilstolar). Himla trevlig bil i övrigt :)
 
Sv: BRA dragbil

Nu har jag inga barn och jag sitter sällan själv i baksätet men jag kan nog ändå förstå dig där. Jämför jag med min gamla Santa Fe så hade den nog lite mer där bak. Konstigt egentligen för denna har gigantiskt bagageutrymme istället. Man borde ju kunnat flytta bak sätet en decimeter annars.

Men jag tror det kan bero på att den görs i både 5-sitts och 7-sitts och man ändrar nog inget mer än lägger till eller tar bort de sista två sätena och då är ju oftast de bilarna något trängre? En tanke bara men ja, mig spelar det ingen roll direkt :)

Jag har inte provat att dra med den än, ska göra det i helgen :)
 
Sv: BRA dragbil

(kommer inte ihåg vilket år som var den magiska gränsen, men kan höra med honom) då de hade en hel del fel.
Det får du gärna kolla. Hade egentligen velat ha en bensinsnålare bil men jag antar att ekvationen är svår att få ihop med att den ska kunna dra mycket och jag inte har råd med en nyare bil, annars har jag en vän som är supernöjd med sin Ford Kuga.
 
Sv: BRA dragbil

*kl*

Stallägaren här köpte nyligen en Kia Sorento och är helnöjd, den får enligt henne dra 3500kg om du har BE-kort och Kia har blivit mycket bättre på kvalitet än de var i början. Hon är iaf jättenöjd med sin bil.
 
Sv: BRA dragbil

Det där låter som denne inte kan läsa reg. beviset.

Köpte en Audi där säljaren oxå fick för sig att den fick dra hela totalvikten för bil o släp sammanlagt:rofl:

Seabaz. fin bil:laugh: Grattis.
 
Sv: BRA dragbil

Nja, det är väl inte otroligt att bilen får dra 3500 kg, det är ju t ex bara Freelander i LR-sortimentet som INTE får dra 3,5 ton.
 
Sv: BRA dragbil

Tittade på en Sorento innan vi köpte hondan, och den sorenton (diesel från om det var 07 eller 08) fick inte dra mer än 2800kg. Den föll på att årsskatten låg på nästan 9000kr/år (men, det är ju inte omöjligt att det finns de som får dra mer, även om det känns mkt med 3500kg....)
 
Sv: BRA dragbil

Tittade på en Sorento innan vi köpte hondan, och den sorenton (diesel från om det var 07 eller 08) fick inte dra mer än 2800kg. Den föll på att årsskatten låg på nästan 9000kr/år (men, det är ju inte omöjligt att det finns de som får dra mer, även om det känns mkt med 3500kg....)

En snabb sökning på bilhandlarsajt ger ett flertal Sorento som får dra 3500 kg. Men man måste upp lite i motorstyrka (~170 hk diesel)
 
Sv: BRA dragbil

Du borde kanske borde kolla upp lite noggrannare själv?
Kan ju tillägga att det rör sig om en person som har nitisk koll på allt och dessutom varit mäkta stolt över sin nya bils dragkapacitet. Hon har ett XR3000 släp och kör väldigt ofta två hästar i det så hon behöver en dragbil med hög kapacitet.


boccia: Ja hon har inte nämnt vad den kostar i skatt och du har ju redan fått svar angående dragkapaciteten.
 
Sv: BRA dragbil

Jag köpte ny bil i lördags!

//

Men så helt plötsligt dök hon upp på annons, katten ;)
Chevrolet Captiva -07 4WD, diesel, får dra 2000kg och slukar 0,9 i stadskörning. Skatten ligger på nästan exakt 5000 så visst kunde den vart billigare. Men i jämförelse med de andra så är det ändå okej! Nybesiktad och med bytt kamrem och olja+oljefilter :)

//

Vad har du för 4wd-system i den Koreanen?
 
Sv: BRA dragbil

Den driver på fram och när det behövs så fördelar den 50/50 på fram och bakaxel. Om det var det du mena? Jag är verkligen ingen bilkunnig men jag hade samma system på min gamla Santa Fe :)
 

Liknande trådar

Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 150
Senast: Liten
·
Utrustning Funderar på vad som kännetecknar en bra dragbil? Jag drar idag med vår saab 9-5 2,3t -08 och den är helt ok. Men skulle vilja ha en...
Svar
17
· Visningar
3 117
Senast: Skruttan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp