Sv: BRA dragbil
Jag köpte ny bil i lördags!
Jag hade som krav: Diesel, 4WD, Skatt under 5000kr, måste få dra minst 1800kg (jag har e-kort), max dra 1l/milen i stadskörning (utan släp förstås), inte äldre än -06, max 15 000mil, nyservad med ev. kamrem bytt, Max 110 000kr.
Dom jag kollade främst på var Hyundai Santa Fe och VW Passat MEN ingen av dom hittade jag med mina krav för under 125 000
Har kollat på de flesta bilarna som nämns i tråden men just skatten, dragkapaciteten, hur törstig den är eller priset har gjort att de flesta går bort. En nyare bil är både billigare och mindre törstig MEN man får lägga på ännu mer då; 130-140 000 får du en VW passat 08:a som gått 10 000 mil.... Jag har inte dom pengarna tyvärr...
Men så helt plötsligt dök hon upp på annons, katten

Chevrolet Captiva -07 4WD, diesel, får dra 2000kg och slukar 0,9 i stadskörning. Skatten ligger på nästan exakt 5000 så visst kunde den vart billigare. Men i jämförelse med de andra så är det ändå okej! Nybesiktad och med bytt kamrem och olja+oljefilter
Dom som inte gillar volvos XC60 - XC90 gillar nog inte denna heller, den är rätt lik. (Men de nyare modellerna har mycket tuffare front álá cheva

) Men jag hoppas jag fått mycket för pengarna. Prutade ner den till en bra bit under 100'
Jag har inte hört så mycket om chevor men det känns som om jag fått mycket bil för pengarna. Jag läste tester innan och den verkar fått okej omdöme som bruksbil även om den inte tar sig upp för mnt everest liksom.