Konferens utomlands

Mischmasch

Trådstartare
Är det rimligt av arbetsgivare att kräva att arbetstagare följer med på konferens utomlands i 5 dagar? Dessutom dela hotellrum med kollega om man inte vill betala 4000 kr extra ur egen ficka.

Kan man inte följa med ska det "godkännas" av chefen, men ingen aning om vad som räknas som okej anledning till frånvaro. Vad borde räknas som okej anledning?

Tänker att det borde vara många som har barn, djur m.m. som gör att man inte bara kan vara borta hemifrån hur som helst.
 
Vi har en konferens varje år, man åker på onsdagen och kommer hem på lördagen (och blir bjudna på all mat etc). Vi brukar kolla med de som inte åker med om skälen som brukar vara tex, ska flytta, har redan bokat semester, har barnet den veckan etc. Allt är såklart ok.
Vi delar också rum men jag vet att man om man har speciella skäl kan få ett enkelrum och när man bidrar som speaker på konferensen har man också fått enkelrum för att kunna förbereda sig ordentligt. Att kräva 4000 kr för enkelrum känns konstigt i mina ögon.

Vi får reda på datumen tidigt (det är i princip alltid i maj, vi fick reda på datumen till i år i december så man har god tid på sig att fixa djurvakt etc(mina är redan inbokade))

Jag tycker det är positivt att arbetsgivaren bjuder på ett sådant event som kostar massor med pengar. Jag tycker det är toppenbra att umgås med mina kollegor från de andra siterna runtom i Europa på riktigt.
 
Jag tänker att det beror på vad en har för arbete och om resor kan förväntas förekomma i tjänsten.

Om en har ett jobb där resor ingår i arbetet, kan det nog anses rimligt.
Om en har ett jobb där resor normalt inte förekommer och/eller är frivilligt, så anser jag inte att det är rimligt (om det betraktas som obligatoriskt att åka).
 
Jag tänker att det beror på vad en har för arbete och om resor kan förväntas förekomma i tjänsten.

Om en har ett jobb där resor ingår i arbetet, kan det nog anses rimligt.
Om en har ett jobb där resor normalt inte förekommer och/eller är frivilligt, så anser jag inte att det är rimligt (om det betraktas som obligatoriskt att åka).

Absolut, jag också!

Jag antog med tanke på Trådstarten att dylika resor inte ingår i tjänsten till vardags. :)
 
Är det rimligt av arbetsgivare att kräva att arbetstagare följer med på konferens utomlands i 5 dagar? Dessutom dela hotellrum med kollega om man inte vill betala 4000 kr extra ur egen ficka.

Kan man inte följa med ska det "godkännas" av chefen, men ingen aning om vad som räknas som okej anledning till frånvaro. Vad borde räknas som okej anledning?

Tänker att det borde vara många som har barn, djur m.m. som gör att man inte bara kan vara borta hemifrån hur som helst.
Nej det är inte rimligt. Om det inte är så som @Liten skrev att det är enligt tidigare överenskommelse och känd förutsättning för din tjänst.
 
Är det rimligt av arbetsgivare att kräva att arbetstagare följer med på konferens utomlands i 5 dagar? Dessutom dela hotellrum med kollega om man inte vill betala 4000 kr extra ur egen ficka.

Kan man inte följa med ska det "godkännas" av chefen, men ingen aning om vad som räknas som okej anledning till frånvaro. Vad borde räknas som okej anledning?

Tänker att det borde vara många som har barn, djur m.m. som gör att man inte bara kan vara borta hemifrån hur som helst.

Jag har det ungefär som @Kakis .

Resor ingår inte i min tjänst utöver om jag själv aktivt önskar att få åka på en specifik utbildning eller liknande. Men vi har en gemensam konferens med hela kollegiet varje år, den går vanligen till något nordiskt land och vi får hotell/mat/studiebesök etc betalt av AG. Det räknas som arbetstid, vi har personal- och arbetsmöten på plats där vi planerar kommande verksamhetsår, och datumen kommer ut senast ett halvår i förväg så att alla ska kunna planera in tiden.

Vill du absolut inte åka med så har jag aldrig varit med om att någon tvingats hos oss, men eftersom vi i mångt och mycket grundplanerar för hela verksamheten då innebär det att du missar mycket om du inte är med. Vi har en kollega som alltid vägrat åka och hen är då kvar och agerar vikarie hemma istället. Jag tror inte att hon anger något annat skäl än "vill inte".
 
Glada och tacksamma? För vad?
Snarare hade 99% av mina kolleger varit mycket skeptiska och vägrat åka med.

Jag tror inte heller att 99% hade varit glada och tacksamma. 99% av anställda på ett företag där mycket resor ingår i jobbet möjligtvis, knappast annars. Jag kan utan bekymmer komma på fler i min bekantskapskrets som troligen skulle ha problem med en sån grej, än som skulle vara glada och tacksamma.
 
Glada och tacksamma? För vad?
Snarare hade 99% av mina kolleger varit mycket skeptiska och vägrat åka med.
Vi har också sådana resor ibland. Hos oss är de allra flesta faktiskt väldigt glada för dessa resor. Dock inte jag numera. Jag vill inte vara borta så länge av olika skäl och jag vill absolut inte tvingas dela rum med en kollega. Låter kanske tjurigt, men så är det för mig. Jag tycker att det är jätteroligt för dem som VILL åka men jag tycker inte det är ok att tvinga folk. Varför kasta bort de pengarna på t ex mig, som verkligen inte vill liksom..?
 
Jag har det ungefär som @Kakis .

Resor ingår inte i min tjänst utöver om jag själv aktivt önskar att få åka på en specifik utbildning eller liknande. Men vi har en gemensam konferens med hela kollegiet varje år, den går vanligen till något nordiskt land och vi får hotell/mat/studiebesök etc betalt av AG. Det räknas som arbetstid, vi har personal- och arbetsmöten på plats där vi planerar kommande verksamhetsår, och datumen kommer ut senast ett halvår i förväg så att alla ska kunna planera in tiden.

Vill du absolut inte åka med så har jag aldrig varit med om att någon tvingats hos oss, men eftersom vi i mångt och mycket grundplanerar för hela verksamheten då innebär det att du missar mycket om du inte är med. Vi har en kollega som alltid vägrat åka och hen är då kvar och agerar vikarie hemma istället. Jag tror inte att hon anger något annat skäl än "vill inte".
Jag har varit med i ett par ledningsgrupper och då har vi haft liknande upplägg en gång per termin för att planera verksamheten och budget. För att få arbeta ostört har vi då åkt iväg till en konferensanläggning med en övernattning. Avsiktligt har vi planerat så att det inte är för långt bort så att de som inte kan/vill ligga över ändå kan delta och hinna åka hem på kvällen.
 
Resor direkt kopplade till arbetsuppgifterna är ytterst sällan med övernattning. Däremot kickoffer, sådana här konferenser och dylikt innebär oftast övernattning.
Hade julfest med övernattning en gång då mina föräldrar skulle komma och hälsa på just den helgen (dom bor 100 mil bort så vi träffas inte så ofta). Det var tydligen inte en ok anledning att avstå från julfesten.
 
Resor direkt kopplade till arbetsuppgifterna är ytterst sällan med övernattning. Däremot kickoffer, sådana här konferenser och dylikt innebär oftast övernattning.
Hade julfest med övernattning en gång då mina föräldrar skulle komma och hälsa på just den helgen (dom bor 100 mil bort så vi träffas inte så ofta). Det var tydligen inte en ok anledning att avstå från julfesten.
Jag hoppas självklart att du trivs på ditt jobb!
Men ett sådant företag är helt otidsenligt och supermossigt. Obligatorisk Kick-off liksom, julfest med övernattning? Sånt är ju självklart helt frivilligt i en vettig organisation!
 
Resor direkt kopplade till arbetsuppgifterna är ytterst sällan med övernattning. Däremot kickoffer, sådana här konferenser och dylikt innebär oftast övernattning.
Hade julfest med övernattning en gång då mina föräldrar skulle komma och hälsa på just den helgen (dom bor 100 mil bort så vi träffas inte så ofta). Det var tydligen inte en ok anledning att avstå från julfesten.


Men vad i allsin dar är det för soppig företagspolicy? Jag skulle ge den enkla anledningen: Kan inte och sedan ta upp det med facket om det blev problem.
 
Vi är medarbetarägda så jag kan förstå att man förväntas vara med/delta på dylika aktiviteter eftersom dom alltid är i kombination med arbetsrelaterade möten. Men jag tycker inte det ska vara obligatoriskt och att man ska behöva få "godkänd frånvaro" för att inte närvara när det handlar om övernattningar (och särskilt inte på helgen), och att närmsta chef ska värdera om ens anledning är ok eller inte efter eget tyckande. Borde räcka med ett "jag har inte möjlighet den här gången".
 
Vi har aldrig obligatorisk närvaro på sådana tillställningar/konferenser och definit inte på julfester eller liknande! Låter ju sjukt att en fest inte får vara frivillig :eek:
Min avdelning hade nyligen en kick-off som var en kryssning dvs utomlands och med övernattning där avdelningens framtid planerades. Ingen behövde dela hytt om de inte ville. Man behövde anmäla sig för att åka med, dvs de som inte ville åka behövde inte ens göra något så tycker jag att det ska vara! Jag hatar sådana finlandskryssningar av många anledningar så jag följde inte med. Inga problem alls från arbetsgivarhåll.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 814
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 314
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Hej! Om ni har blivit besviken på genomfört medarbetarsamtal och lönesamtal, hur har ni fått tillväga då? Om ni är chefer, hur agerar ni...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
18 007
Senast: Breaktown
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 298
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp