Konfirmation.

Svenska kyrkan är alltså som helhet rätt modern och tolkar inte boken helt enligt bokstav. Man är inte generellt en fara för medmänniskorna även det finns några stollar som skulle kunna vara det, som svenska kyrkan inte står bakom, förstås. Jag tycker att man i moderna dagens Sverige troende, medlem i svenska kyrkan verkar kunna förstå att vissa delar i Bibeln nog är rätt ordentligt förlegad och något man skippar liksom, vi har ju utvecklas under åren.
Men ändå tycker du, som ateist, att boken ska slängas och någon nisse ska skriva en ny som gäller från i dag?

Du har nog rätt i att du som utomstående nog inte riktigt har någon röst i frågan. Men för all del, jag hade förstått din ståndpunkt om Svenska kyrkan hade stått där med sin heliga Bibel och tutat i varenda människa de kom åt en massa otäcka och farliga saker och bidragit till rejält ökad psykisk och fysisk ohälsa. Fast det verkar ändå inte vara din uppfattning att de gör?

Jag har varit med på flera konfirmandlektioner, konfirmandläger X flera, dels som deltagare och sedan som ledare, jag har varit med i svenska kyrkans ungdomskör i 5 år, deltagit i flertalet gudstjänster och även musikaler osv och inte någon gång har jag känt att jag har blivit itutad en massa historisk vajsing bajsing som sanningar. Det är inte riktigt så det bedrivs i dag, man får tro hur mycket eller lite man vill, på vad man vill osv.
Men bibeln finns ju ändå där som bas, och det är problematiskt tycker jag. Det ÄR en förlegad gammal bok - kyrkan kan liksom förnya sig och försöka hänga med bäst den vill, men hela grejen börjar bli dated tycker jag. Svår att försvara i dagens samhälle.
 
Men bibeln finns ju ändå där som bas, och det är problematiskt tycker jag. Det ÄR en förlegad gammal bok - kyrkan kan liksom förnya sig och försöka hänga med bäst den vill, men hela grejen börjar bli dated tycker jag. Svår att försvara i dagens samhälle.
Ja men precis. Och det blir ju lite poänglöst om man tror på en sak som man ändå väljer att ändra lite som man vill.
 
Fast ska man då istället förlåtas för precis allt in absurdum? Varför då ha en moral alls? igen blir det ju som ett axplock av det som står och vad som eventuellt kan tlkas mellan raderna, och det är ju absolut inte något vi inte kan klara av utan kyrkan. Ska jag dessutom behöva be om förlåtelse för att vara född som jag är? Tack, men nej tack. :)

*kl
Jag har absolut ingenting emot individuell tro, det är fint och bra att människor hittar hem och känner sig hemma i sin egen filosofi, men jag tycker verkligen att religion som en organisation ofta gör mer skada än nytta - och där den gör nytta hade en neutral, ickereligiös organisation varit att föredra.
Varför ska du be om ursäkt för att du är som du är?

Varför skulle man inte förlåtas för allt? Här i Sverige begår vi brott, får ett straff och anser sedan efter det att vi har sonat vårt brott. Menar du att kyrkan som sådan ska ha vissa saker de inte ska förlåta?

Självklart ett axplock, religion kan inte sitta fast i stenåldern medan människorna blir allt mer moderna och inser att vissa resonemang är förlegade. Något annat vore korkat.
 
Men bibeln finns ju ändå där som bas, och det är problematiskt tycker jag. Det ÄR en förlegad gammal bok - kyrkan kan liksom förnya sig och försöka hänga med bäst den vill, men hela grejen börjar bli dated tycker jag. Svår att försvara i dagens samhälle.
Har du läst Bibeln? Är allt kasst? Allt, från pärm till pärm? Jag tycker att det är svårt att försvara att skriva en ny bok till en gammal religion för att ateister inte tycker det står bara trevliga saker i en urgammal bok.
 
Varför ska du be om ursäkt för att du är som du är?

Varför skulle man inte förlåtas för allt? Här i Sverige begår vi brott, får ett straff och anser sedan efter det att vi har sonat vårt brott. Menar du att kyrkan som sådan ska ha vissa saker de inte ska förlåta?

Självklart ett axplock, religion kan inte sitta fast i stenåldern medan människorna blir allt mer moderna och inser att vissa resonemang är förlegade. Något annat vore korkat.
Mitt liv är ju ett liv i "synd" på flera sätt så jag bör enligt kristendomen be lite om ursäkt för att jag är som jag är. Nu är jag ju inte kristen och behöver därmed inte bekymra mig, men det skaver att se stor religiös organisation lägga skam och skuld på folk. För mig är det vad kyrkan gör. Jag inser att jag är färgad av upplevelser, men jag har väldigt svårt att se någonting positivt i organiserad religion, oavsett religion.

Fast kyrkan har väl i sitt eviga förlåtande antingen inga straff eller evigt straff? Jag tycker att religion som organisation hör hemma just i det förgågna, så kan var och en istället tro och önska och hoppas precis som de vill.
 
Vad jag har sa svart att forsta ar hur manga som har synpunkter pa troende. Varfor spelar det nagon roll i dag? Jag bryr mig inte om manniskor ar LGBTQ, tror pa Gud eller ar Hindu ... Det viktiga, i min uppfattning, ar att vi alla respekterar och accepterar varandra och vara skillnader.
Samma här! Men det är ju det organiserad religion oftast Inte gör!
 
Varför ska du be om ursäkt för att du är som du är?

Varför skulle man inte förlåtas för allt? Här i Sverige begår vi brott, får ett straff och anser sedan efter det att vi har sonat vårt brott. Menar du att kyrkan som sådan ska ha vissa saker de inte ska förlåta?

Självklart ett axplock, religion kan inte sitta fast i stenåldern medan människorna blir allt mer moderna och inser att vissa resonemang är förlegade. Något annat vore korkat.
I Sverige blir vi inte förlåtna för allt efter avtjänat straff. Det tycker jag inte heller vi ska.
 
Mitt liv är ju ett liv i "synd" på flera sätt så jag bör enligt kristendomen be lite om ursäkt för att jag är som jag är. Nu är jag ju inte kristen och behöver därmed inte bekymra mig, men det skaver att se stor religiös organisation lägga skam och skuld på folk. För mig är det vad kyrkan gör. Jag inser att jag är färgad av upplevelser, men jag har väldigt svårt att se någonting positivt i organiserad religion, oavsett religion.

Fast kyrkan har väl i sitt eviga förlåtande antingen inga straff eller evigt straff? Jag tycker att religion som organisation hör hemma just i det förgågna, så kan var och en istället tro och önska och hoppas precis som de vill.
Så svenska kyrkan 2022 anser att du är fel och ska be om ursäkt för att du inte är heterosexuell? När man i kyrkan viger homosexuella och anser att det är lika ok som andra sexualiteter, numera, och dessutom arbetar , precis som andra arbetsplatser och organisationer, med allas lika värde?
 
Så svenska kyrkan 2022 anser att du är fel och ska be om ursäkt för att du inte är heterosexuell? När man i kyrkan viger homosexuella och anser att det är lika ok som andra sexualiteter, numera, och dessutom arbetar , precis som andra arbetsplatser och organisationer, med allas lika värde?
Jag menar inte specfikt det faktum att jag inte är heterosexuell, jag gör ju/har gjort en hel drös med saker som inte är särskilt kristna. Sedan kanske värdegrunden utåt är sådan, men den religiösa rörelsen i sig är fortfarande rätt homofobisk. Nu spelar det ju mindre roll för mig eftersom jag inte är intresserad av att vara medlem i Svenska Kyrkan, men jag tycker fortfarande att en stor del av religiös organisation handlar just om att antingen döma folk eller att rekrytera dem. Ibland både och.
 
Jag menar inte specfikt det faktum att jag inte är heterosexuell, jag gör ju/har gjort en hel drös med saker som inte är särskilt kristna. Sedan kanske värdegrunden utåt är sådan, men den religiösa rörelsen i sig är fortfarande rätt homofobisk. Nu spelar det ju mindre roll för mig eftersom jag inte är intresserad av att vara medlem i Svenska Kyrkan, men jag tycker fortfarande att en stor del av religiös organisation handlar just om att antingen döma folk eller att rekrytera dem. Ibland både och.
Jag pratar om svenska kyrkan, och där håller jag inte med om din åsikt. Hade du pratat om frikyrkorna i Sverige, så hade jag delat din åsikt. Men inte svenska kyrkan.

Men jag släpper det där, du har rätt till din åsikt och jag min.
 
Jag pratar om svenska kyrkan, och där håller jag inte med om din åsikt. Hade du pratat om frikyrkorna i Sverige, så hade jag delat din åsikt. Men inte svenska kyrkan.

Men jag släpper det där, du har rätt till din åsikt och jag min.
Jag erkänner att jag inte är jättepåläst och det var ett bra tag sedan jag hade kontakt med kyrkan hemma i Sverige, men jag har alltid varit obekväm med fenomenet kristen tro som organisation. Ingenting i tråden har fått mig att ändra åsikt och tänka att det är bättre nu.
Helt klart okej med olika åsikter!
 
Jag pratar om svenska kyrkan, och där håller jag inte med om din åsikt. Hade du pratat om frikyrkorna i Sverige, så hade jag delat din åsikt. Men inte svenska kyrkan.

Men jag släpper det där, du har rätt till din åsikt och jag min.
Svenska kyrkan har endel samarbeten med frikyrkor, iaf där jag kommer ifrån. Vilket inte är så fräscht tycker jag.
 
Jag konfirmerade mig och gjorde det nog för att jag gärna ville tro på gud eller på "något" även om jag aldrig kände mig kristen så var det ändå något som kändes bra då, önskade mig även ett kors i gåva och bar det i många år.

Idag är jag mycket mer ateist än jag var då får jag nog säga, men tycker nog fortfarande att jag gjorde det av rätt inställning.
 
Jag erkänner att jag inte är jättepåläst och det var ett bra tag sedan jag hade kontakt med kyrkan hemma i Sverige, men jag har alltid varit obekväm med fenomenet kristen tro som organisation. Ingenting i tråden har fått mig att ändra åsikt och tänka att det är bättre nu.
Helt klart okej med olika åsikter!
Tråden har förvånat mig över andra människors sätt att se på troende, men inte fått mig att ändra åsikt heller.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 631
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 059
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917
Relationer Jag har en förälder med alkoholmissbruk sedan många år tillbaka. Det finns även annan psykisk ohälsa med i bilden, som depression och...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp