Könsbekräftande klädsel - är det viktigt?

Bukefalos 30 år!

Jag pratar om hur det ser ut i andras ögon, om jag träffar eller ser en person i vanliga kläder varje dag men den personen en dag har lagt till något, eller tagit på sig något som den inte brukar ha så är det ganska naturligt att kommentera och säga att det är fint. Det är inget konstigt med det.

Spelar ingen roll hur enkelt det är eller hur svårt och avancerat det är, får man en känsla att personen har gjort en extra ansträngning för, av vilken anledning som helst, så är det en naturlig reaktion att uppmuntra och säga att det är fint.
Jag kan tycka att det är en konstig reaktion, om det innebär att du säger "Vad fin du är!" som är det jag får höra.
Att kommentera "Fin klänning!" är inget jag ifrågasätter alls. Bara grejen att jag på något vis är finare i klänning än i jeans och skjorta.

Jag kan tycka att det är en konstig reaktion, om det innebär att du säger "Vad fin du är!" som är det jag får höra.
Att kommentera "Fin klänning!" är inget jag ifrågasätter alls. Bara grejen att jag på något vis är finare i klänning än i jeans och skjorta.
Jag tycker det är artigt att säga iallafall när man får en känsla av att någon har gjort sig lite finare en dag. Det är inget konstigt med det.

Jag blir iallafall glad när folk lägger märke till sådant. Jag tar inte en sån kommentar som att dom tycker jag är ful annars.

Du skall inte se mig som särskilt representativ när det gäller vare sig köns-uttryck eller klädstil.
Vare sig på Bukefalos eller ute i samhället i allmänhet.

Jag följer i det fallet inte några som helst normer över huvud taget.
För mig så är skillnaden mellan manligt och kvinnligt inte intressant alls.
Varken hos mig eller hos andra.

Jag tycker det är artigt att säga iallafall när man får en känsla av att någon har gjort sig lite finare en dag. Det är inget konstigt med det.

Jag blir iallafall glad när folk lägger märke till sådant. Jag tar inte en sån kommentar som att dom tycker jag är ful annars.
Folk får gärna kommentera min klänning och det faktum att jag för en gångs skull valt det, men inte säga "Vad fin DU är!". Jag kan ju tycka att det är rätt oartigt att säga, är jag ful annars då? Att kommentera kläderna är en helt annan sak. Att kommentera mig för att jag inte har de vanliga kläderna på mig, som om jag då är finare känns rätt trist.

Vem vet, när min son blir vuxen kanske det är vanligt att män både sminkar sig, använder nagellack osv. Men än så länge är ju fortfarande mallen som heteromän "måste" hålla sig inom otroligt smal.
Är det något att hoppas på? Det är att ta det sämsta och göra det till norm istället för att försöka förändra till det bättre.

Jag kommenterar gärna människors kläder som jag tycker är fina- fin tröja, fin skjorta, snygga brallor, jag gillar livremmen, fin klänning, fin färg osv, men just koppla det till personen gör jag inte.

Jag tycker givetvis folk ska få klä sig som de vill, oavsett kön!
Jag kan tycka att tex klänning och smink kan vara fint på en man. Attraheras jag av det och kommer leva med en man som klär sig så? Nej, förmodligen inte. Men så attraheras jag ju inte av alla män heller eller alla typer av manskläder. Men jag kan estetiskt tycka det ser fint ut om det är vackra kläder/smink etc.
Precis som jag kan tycka detsamma om en kvinna har kvinnokodad look eller har manskodad look. Det kan vara fint eller fult det med.
Att få uttrycka sig genom kläder hur man vill utan att behöva tänka på vilket kön man fötts som eller identifierar sig som bör alla få.
Men jag är inte naiv nog och tro att samhället är så inkluderande tyvärr trots att jag själv inte stöter på problem av sånt iom att jag tycker om feminina kläder, smink, långt hår etc på mig själv. Jag hade önskat att det vore friare för alla!

Jag tycker givetvis folk ska få klä sig som de vill, oavsett kön!
Jag kan tycka att tex klänning och smink kan vara fint på en man. Attraheras jag av det och kommer leva med en man som klär sig så? Nej, förmodligen inte. Men så attraheras jag ju inte av alla män heller eller alla typer av manskläder. Men jag kan estetiskt tycka det ser fint ut om det är vackra kläder/smink etc.
Precis som jag kan tycka detsamma om en kvinna har kvinnokodad look eller har manskodad look. Det kan vara fint eller fult det med.
Att få uttrycka sig genom kläder hur man vill utan att behöva tänka på vilket kön man fötts som eller identifierar sig som bör alla få.
Men jag är inte naiv nog och tro att samhället är så inkluderande tyvärr trots att jag själv inte stöter på problem av sånt iom att jag tycker om feminina kläder, smink, långt hår etc på mig själv. Jag hade önskat att det vore friare för alla!
Det där är lite intressant! En viss klädsel på en kvinna kan vara riktigt snyggt-attraktivt till och med, medan samma klädsel på en annan nästan ser malplacerat ut. Samma fenomen kan jag uppleva på män. Nu har jag ingen åsikt om det, man får klä sig som man trivs med, men jag tänkte mer på min egen reaktion på samma klädsel på olika personer. Vad det är som gör det så olika.

Något som däremot är väldigt känsligt är håret, att klippa av sig håret som kvinna kan vara något som folk reagerar ganska kraftigt på. Att ha rakat huvud som kvinna (vilket är extremt vanligt bland medelåldersmän) rent av provocerande om du inte är sjuk.
Jag har en vän som rakade huvudet. Eftersom hon har så normvackert ansikte så fick hon mest bara hejarop.
Jag upplever liknande när kvinnor som enligt norm är vackra på normfeminina sätt så kan de köra hårdare på vissa manskodade kläder/frisyrer etc utan att samhället slår bakut.

Det handlar ju inte om normer utan lagstiftning (naken=förargelseväckande beteende Nazist symboler= hets mot folkgrupp).
Lagar är kodifiering av de normer vi vill skall gälla i ett samhälle, att det inte anses acceptabelt att gå naken är en tydlig norm, samma att någon med nazistsympatier inte får bära symboler för det öppet, det är också en norm.

Det där är lite intressant! En viss klädsel på en kvinna kan vara riktigt snyggt-attraktivt till och med, medan samma klädsel på en annan nästan ser malplacerat ut. Samma fenomen kan jag uppleva på män. Nu har jag ingen åsikt om det, man får klä sig som man trivs med, men jag tänkte mer på min egen reaktion på samma klädsel på olika personer. Vad det är som gör det så olika.
Det handlar kanske om att "äga outfiten"? Vara självsäker i den.. Eller så stylar man lite, lite olika och lyckas liksom sy ihop det bättre eller sämre pga det?

Jag kan absolut tycka att något är fint på en person som inte är lika fint på någon annan. Det kan men behöver inte ha med kön att göra, utan vilken personlighet personen har, färger, vilket sammanhang det är, passform osv. En tröja kan absolut vara en fin tröja men den kan ju passa någon extremt bra och en annan mindre bra. En ful tröja kan helt otippat vara skitsnygg på någon. Jag tycker inte att det är konstigt alls.
Dock innebär ju "vedertagna finkläder", inklusive klädkoder till tillställningar, i princip undantagslöst att könsuttryck förstärks och polariseras, åtminstone om sammanhanget är det allra minsta konventionellt (vilket det ju ofta är när klädkod är aktuellt). Mycket tyder på att "fin" klädsel har väldigt mycket med könsuttryck att göra.

Vad är det som är problemtiskt i att killar/män tex har nagellack eller smink?
Fåfänga är något man sett inte är positivt, det gå långt tillbaka i den mänskliga historien, det är kanske inte är en av dedirekt dödssynderna men faller under en vidare tolkning av högmod. Sen i modern tid kan väl ingen ha missat skönhetsindustrins negativa påverkan?

Fåfänga är något man sett inte är positivt, det gå långt tillbaka i den mänskliga historien, det är kanske inte är en av dedirekt dödssynderna men faller under en vidare tolkning av högmod. Sen i modern tid kan väl ingen ha missat skönhetsindustrins negativa påverkan?
Så killar och män ska då skita i att klippa frisyrer, styla håret, klä sig "fint" etc? Eftersom det bara handlar om fåfänga och högmod och inte att det är könskodat för dig?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka