Bukefalos 28 år!

Konsten att elda i vedspis (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 23)

Att folk är bittra mot försöket att förbjuda vedspisar, bevisar inte att det är ofarligt. Att man eldat i alla tider och ändå kunnat få barn, bevisar inte heller att det är ofarligt. Det finns egentligen inga bevis för att det är ofarligt.
Ändå ska jag köpa att det är ofarligt, utan att få nån källa. Men jag ska minsann faktiskt visa fram en källa för att det kan vara farligt för annars blir det ingen diskussion? Vad ska den diskussionen handla om? Hur den källan också är påhittad för att få förbjuda vedspisar?

Jag har ingen lust att bli ställd mot väggen bara för att jag inte springer i förespråkarnas ledband utan protest.
Nu drar in mig i saker som jag aldrig någonsin har diskuterat.
 
Nu eldar jag nästan dagligen i min spis. Älskar att komma hem till ett "kallt" hus och få elda upp några grader. Jag kanske är knasig, men det får jag bjuda på i så fall.
Mer än någonsin, vill jag bo i ett hus där man kan elda ännu mer för värmen.
 
Nu eldar jag nästan dagligen i min spis. Älskar att komma hem till ett "kallt" hus och få elda upp några grader. Jag kanske är knasig, men det får jag bjuda på i så fall.
Mer än någonsin, vill jag bo i ett hus där man kan elda ännu mer för värmen.
Inget knasigt med det :) ! Jag brukar också elda på eftermiddagen när jag kommer hem. Älskar att sitta i soffan och titta på lågorna och känna värmen. För att inte tala om hunden. Han kommer alltid tassande och kryper ner i sin hundsäng framför brasan när den har varit i gång ett tag... :)
 
Inget knasigt med det :) ! Jag brukar också elda på eftermiddagen när jag kommer hem. Älskar att sitta i soffan och titta på lågorna och känna värmen. För att inte tala om hunden. Han kommer alltid tassande och kryper ner i sin hundsäng framför brasan när den har varit i gång ett tag... :)

Trodde det skulle bli jobbigt med temperaturskillnaderna, men det är ju nästan det charmigaste nu.
 
Trodde det skulle bli jobbigt med temperaturskillnaderna, men det är ju nästan det charmigaste nu.
Än så länge har det inte varit speciellt kallt här och som kallast har vi haft 16 grader inne, men de senaste dagarna ungefär 18 grader på morgonen. Om jag eldar upp till 20-21 grader på kvällen så sjunker det så sakteliga över natten sedan. Vår kamin är en keddy insats som sitter i en stor murad kamin så den håller värmen rätt länge efter att man har slutat elda.
 
Än så länge har det inte varit speciellt kallt här och som kallast har vi haft 16 grader inne, men de senaste dagarna ungefär 18 grader på morgonen. Om jag eldar upp till 20-21 grader på kvällen så sjunker det så sakteliga över natten sedan. Vår kamin är en keddy insats som sitter i en stor murad kamin så den håller värmen rätt länge efter att man har slutat elda.

Jag har ju bara en vanlig vedspis a la Huskvarna no27, så håller inte värmen jättelänge. Kanske köper en kaminfläkt, vi får se.
 
Med det resonemanget är rökning ofarligt med, då? De flesta rökare får ju barn, trots allt?
Min katts hälsa är viktigast för mig. Att några anser att det är ofarligt eftersom folk fått barn trots vedeldning är inte en tillräckligt bra anledning till att jag ska förkasta allt som står om hälsorisker vid vedeldning och riskera hennes välmående. Men finns det vetenskapliga bevis för att vedeldning inte påverkar astmatiker, så omvärderar jag helt klart min rädsla!

Vetenskapliga bevis har jag inte, men lillebror hade rejäl astma när han var liten, vi eldade dagligen i vedspisen under vintern och hans astma blev då Inge sämre av det. Sen växte astman bort, trots att vi fortsatte elda i vedspisen.

Grejen är att eldar man rätt så ska ju inget mer än värmen komma in.

Just nu har jag bara kakelugn att elda i, den är långt över 100 år gammal, men gör sitt jobb. ❤️ Självklart kollad och godkänd att elda i. Är jag för snabb att stänga spjället så känns det på lukten direkt.
 
Haha har du blivit frälst @MissFideli 😂
Skämt å sido, det är naturligtvis inte nyttigt att få i sig en massa rök men som så många redan har påpekat, gör man rätt (ser till att veden är torr och att det är ordentligt drag) blir det minimalt med rök.

Gissar att katten tycker det är mysigt också?
 
Haha har du blivit frälst @MissFideli 😂
Skämt å sido, det är naturligtvis inte nyttigt att få i sig en massa rök men som så många redan har påpekat, gör man rätt (ser till att veden är torr och att det är ordentligt drag) blir det minimalt med rök.

Gissar att katten tycker det är mysigt också?

Katterna bryr sig oväntat lite. Jag är totalfrälst! Skulle ändå vilja ha en mer kaminaktig variant som rymmer mer ved åt gången.
Men ja, jag älskar detta 😍😆
 
Det värsta är väl att min längtan efter att få leva väldigt "spartanskt" har ökat.
Fast det är en himla skillnad mellan att myselda som lite tillskott för att det är kul och att elda som enda värmekälla för värmens skull. Tycker jag i alla fall... :) Om det nu är det du menar med spartanskt?
 

Liknande trådar

Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 683
Senast: Lindon
·
M
Övr. Katt ...vill jag göra. Detta är enbart mina åsikter och tankar om de senaste dagarnas diskussioner här och på det andra forumet. Jag ber...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 692
Senast: beda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ekonomiska beslut
  • Stänger du toalettlocket?
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp