Konstiga grannar ni haft?

Herregud vad mycket konstiga grannar jag haft :-)

När jag först flyttade hemifrån hade jag nog lite för högljudda fester lite för ofta, men fick konstigt nog aldrig några klagomål. Tvärtom verkade de gilla mig, speciellt en väldigt arg granne som var kock och nog var lite alkoholiserad - han brukade ge stora fina köttstycken till min hund (på den tiden var jag så fattig att jag knappt hade råd med köttfärs eller spillbitar till mig själv ) och skällde agressivt ut alla andra personer som råkade gå på den mycket stora gemensamma gräsmattan med sina hundar, det var i hans mening nämligen endast MIN hunds gräsmatta (?) eftersom den låg närmast vår port så att säga.

Fast min favorit grannhistoria är bara några år gammal. Vi bodde i svale med typ 6 lägenheter och då brukar man veta vilka folk är på den nivån att man nickar till varandra när man möts i trappen ungefär. Men med ett undantag - det bodde en jättetrevlig ung man i huset som brukade stå utanför och röka och som alltid hejade glatt och småpratade lite när man träffades, honom lärde man känna lite mer.
En dag hör vi oväsen nerifrån skrik och gap och det visar sig att grannen är full och väldigt ledsen och arg. Han hade blivit utsatt för rasister på jobbet och var allmänt upprörd och ledsen på sin situation. Stöket har lockat ut fler grannar och helt plötsligt så är nästan alla i hela trapphuset engagerade i ett gemensamt projekt att muntra upp honom och övertyga och stötta honom i att ta sig hem och sova ruset av sig. För första gången pratade alla med varandra! Han hade ju pratat med alla i huset även om vi andra inte pratade med varandra...
 
Har berättat om galna granntanten förr men hon är den klart värsta. Jag fick inte spola vatten i köket efter 20 enligt henne. Då bankade hon i väggen och slutade jag inte kom hon och bankade på dörren. Hon hörde inte ens TVn när jag spolade vatten, sa hon. Men när hon ville att jag skulle följa med in och lyssna, efter att jag satt på kranen för fullt, hörde jag ingenting. När hon stängde balkongdörren kunde jag höra ett svagt susande.

Hyresvärden sa att jag fick använda vattnet, att jag skulle strunta i henne. Fick rådet att ringa Securitas och att vi skulle sätta på kranen när de var där. De kom, och såg ut som jag var tokig när jag förklarade att grannen kommer banka på dörren direkt jag satt på kranen. På med kranen, grannen kom, Securitas-killarna öppnade och tanten skällde ut dem också. När hon gick sa de "hon är ju inte klok..?" Nä, jag vet.
 
På ett ställe hade vi en fruktad tvättstugenazist. Ni vet en sådan där som letar efter kvarglömt ludd med förstoringsglas och en oändlig mängd arga lappar att sätta utt...
Hon bodde bredvid mig och jag brukade hälsa på henne, mest i förebyggande syfte. Så kom det. Två dagar innan jag ska flytta, ni vet hur det brukar vara då. Jag slänger i min tvätt i maskinen och glömmer bort den. Ett tag senare ringer det på dörren. Jag tittar ut, ser människan och blir sådär iskall eftersom jag i samma sekund kommer på att jag glömt min tvätttid. Och av alla människor i hela huset så har jag har tagit hennes tvättid. En kort sekund funderar jag på att låtsas att jag inte är hemma och sedan fly huset utan min tvätt.

Men jag öppnar dörren - och det visar sig att hon inte är arg och dessutom både torkat och VIKT tvätten åt mig!!!
 
Kanske det här är tråden där jag borde berätta även om min kompis från universitetet som mycket bestämt hävdade att det var förbjudet att använda micron efter kl 22, och som brukade klaga på sina grannar om de gjorde det.
Tydligen var micro-plinget oerhört irriterande. :idea:
 
Bodde en period i ett litet hyreshus med gemensam trädgård på baksidan. Hyresvärden uppmuntrade oss att odla, plocka frukt osv.

När jag tog några äpplen för att göra paj, kom en grannkvinna ut gråtande och påtalade att jag gjorde trädet ledset genom att ta frukten. Hon snyftade och frågade om jag skulle börja klättra också. Förstod jag inte att det gjorde ont på trädet?
 
Mja alltså har ju haft en del konstiga grannar genom åren men även konstiga hyresvärdar. Den som var värst hyrde vi privat av. Hen tyckte de var en ypplig idé att sitta nere i pannrummet och röka i källaren 🙄 Jo så att vi hade ju vår ytterdörr nere och där var de en dörr till källaren så vi skulle komma åt tvättstugan den vägen .. Vi visste ju exakt när hyresvärden var där kan ju säga om inte annat kunde man lukta sig till de 🙈
 
Har en granne nu som vi kommit på två år i rad med att plocka hallon från våra buskar.
Förra året trodde jag att sambon gett honom okej så jag hejade bara på honom. Men i år frågade jag honom vad han höll på med.
Fick svaret "jag bara plockar av de sista hallonen" (läs på finlandsvenska)
Jag blev så stum att jag kom helt av mig.
 
Jag hade en granne i lägenheten ovanför som spelade Fairytale med Alexander Rybak på repeat från tidig morgon till sen kväll (typ 6-24) varje dag i ett halvår. Inte jättehögt, det gick att överrösta med t.ex. TVn, men tillräckligt så det hördes när det i övrigt var tyst hos mig. Detta var när jag pluggade, vilket jag gärna gör i tystnad... men nej, hela tiden "I'm in looooove with a fairytaaaale" om och om igen. Jag är helt säker på att det kan användas som tortyrredskap.

Efter ett drygt halvår bytte hon låt till Darins version av Coldplays Viva la Vida. Den gick på repeat i fyra månader, sen flyttade jag...

Hon hade också två grand danois på 43 kvm. Lät lite som en elefanthjord ibland.

Det var tider det.
Påminner mig om min sista lägenhet. Det var underförstått att det var okej med ljud och man hörde ändå inte så mycket om i lägenheterna trots att folk hade fester så det dånade i trapphuset. Passade mig perfekt som ibland får lust att städa mitt i natten 🙈🤣

Men vi hade en kille som blivit dumpad av sin tjej och spelade samma låt om och om igen i ett halvår. Basen gick in i de andra lägenheterna så man hörde samma bastoner om och om igen.

Och så hade vi killen som tydligen skulle lära sig spela elgitarr. 3 ackord kunde han. 1 år senare kunde han fortfarande bara dessa 3 ackord. 🙄 "dum-da-dam" om och om igen. Funderade på att ge honom presentkort på musikskolan 🤷‍♀️
 
I mitt förra hus var det överlag väldigt tyst. Gammalt betonghus, inte alls lyhört. Dessutom nästan bara pensionärer som bodde där så det var tyst som graven för jämnan. Med ETT undantag..

Min granne som bodde under mig (bottenplan). Han var en äldre herre, tror han kan ha haft någon form av utvecklingsstörning? Väldigt trevlig och pratsam (lite väl pratsam) men man märkte liksom på honom att något så att säga inte var riktigt rätt. Typ en gång i månaden eller så så verkade han köra något sorts dansbandsmaraton. Spelade bara dansbandsmusik, SUPERHÖGT. Nu snackar vi alltså att man nästan ville hålla för öronen om man gick förbi hans dörr för det var sådan volym, och det är som sagt inte ett lyhört hus så han måste fått hörselskador..

Dessutom kunde han aldrig lyssna färdigt på en låt utan började om eller bytte alltid typ en halv-en minut in i låten. Detta höll på att driva min far till vansinne när han renoverade när jag flyttade in :D

Styrelseordförande där var en riktig satkärring och hon försökte ett tag få mig att gå med på att lämna något sorts formellt klagomål då hon och de andra tanterna tyckte det här oljudet var så otroligt störande. Ja visst det var störigt och HÖGT men samtidigt så sällan och heller inte speciellt länge per gång så låt han vara liksom. Blev inte direkt mer poppis när jag sa att det inte störde mig.

Tror tyvärr han gått bort nu, såg lägenheten till salu för en tid sen :(
 
När mina föräldrars granne gick i pension, började han klippa gräs/köra med röjsåg/motorsåg/dylikt högljudda maskiner klockan sju varje lördag och söndagmorgon. Varje vecka. Klockan nio gick han in igen och syntes typ inte till mer på resten av veckan. Hör till saken att mamma jobbar oregelbundna tider så hon var hemma flera ”vardagmornar” och då var han inte ute, så det kändes som att han gjorde det enbart för att det bodde tonåringar i grannhuset som ville sova om helgerna.

Han bor inte kvar och mina nuvarande egna grannar sen jag flyttade hemifrån är fantastiska.
 
Måste vara gubben som hade någon stor typ karelsk björnhund (?) som skällde konstant! Gubben beskyllde oss för att knarka (för att vi var unga) att vi rökte inomhus (aldrig gjort!) att vi festade varje helg (inte en enda gång under dom 10 månaderna vi bodde där) att tanten under beklagade sig för honom för att vi väsnades så mycket (tanten var i princip heldöv, jag var t.o.m. ner och frågade henne om vi verkligen störde, för i sånt fall skulle vi ju försöka bättra oss såklart, men hon hörde inte vad jag sa trots att jag nästan skrek)…

En dag kom grannen bredvid oss in och bad om ursäkt för att hon hade hört av gubben att vi hade klagat på volymen på hennes tv (vilket vi aldrig gjort!).

Gubben parkerade alltid strax utanför porten och kunde stå där i några dagar, när vi körde in och ställde oss utanför porten EN gång för att vi hade för mycket att bära kom han ut och hyttade med käppen, slog näven på motorhuven och pekade på skylten att man inte fick köra in där. När dåvarande sambon sa ”Det gör ju du flera dagar i veckan! Vi ska bara lasta ur bilen sen ställer vi oss på parkeringen!” fick vi åter igen höra att vi var knarkare och ligister, och han hade minsann bott där i 30 år så han hade förmåner. Att vi ville förgifta han inne i lägenheten med avgaserna.

En dag kom jag hem från jobbet (cyklade) och han kom utspringandes och sa att min hund stått och skällt heeeeela dagen så han hade inte ens kunnat sova! ”Det var då lustigt, hunden har varit hos mamma i 3 dagar nu!” Då var jag åter igen en knarkare. 🙄

Kom hem från jobbet en annan gång, då står han och plingar och dunkar frenetiskt på våran dörr och min hund står såklart och skäller på andra sidan. Jag frågar vad han håller på med, då kollar han på mig och springer förbi mig och vidare ner till sig.

Han tog ofta sin hund och gick ut och ställde sig 20 meter från porten och kunde stå där med hunden i upp till en halvtimme, sen gick dom in igen.
Han var enda anledningen till att vi flyttade!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 470
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 209
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 130
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 208
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp