Kontrakt som plötsligt ändras

Håller med. Visst att det kan vara snyggt att ha någon sorts möte men i såna fall för att informera vad man har tänkt att ändra på. Inte diskutera. Sen får man väl som företagare alltid vara öppen för synpunkter för att göra sin verksamhet bättre men det är en lite annan sak.
De bästa stall jag har stått i som jag inte har haft själv har alltid haft en stark ägare eller stallchef. Har mycket hellre en bra sådan som sköter allting konsekvent om än kanske inte precis som jag skulle göra själv än en som velar fram och tillbaka och ändrar saker hela tiden för att följa innackorderingarnas nycker.
Ett infomöte skulle jag nog oxå valt för att informera alla på samma gång och slippa rykten och tusen samtal/sms.
 
Allvarligt! Ska inte stallägaren ha 100% bestämmande rätt på som gård och i sin verksamhet?

Alltid bra med såna här trådar så man inte kommer på tanken på att hyra ut.

Du missförstår mig. Aldrig har jag sagt att stallägaren inte ska ha full bestämmelserätt, det är självklart att han ska.

Dock tycker jag det är allmänt otrevligt att som jag skrev förut säga ''ta det eller dra''. Är det inte bättre för alla parter att ha ett möte där de hyrande kan säga sitt och stallägaren talar om varför det blir som det blir.
Om de inhyrda ändå inte förstår så ligger det på dom.
 
upp i pris(hö, spån yada yada). Och förhoppningsvis komma fram till en kompromiss alla är nöjda med.

Jag skulle ärligt talat inte vilja stå i ett stall där det inte går att prata med stallägaren på ett vuxet sätt, jag anser inte att ''såhär är det, stå ut eller dra'' är speciellt vuxet utan det är mer tankesättet barn har när de leker. Men visst har stallägaren rätten att göra så.


1. Det handlar inte om en kompromiss.
Det är inte en förhandling mellan två parter om vilka villkor som ska gälla.

2. Var är motsägelsen? Att stallägaren erbjuder en viss tjänst, och sedan ändrar erbjudandet, handlar rimligen inte om att personen inte går att prata med på ett vuxet sätt.
Det är ju inget som säger att en stallägare säger "stå ut eller dra".
"stå ut eller dra" är en tolkning.
Som inte jag gör.

Däremot är ju trådstarten skriven i viss affekt. Där man ser en ekonomisk och praktisk försämring jämfört med tidigare förhållanden.
Det finns ett antal beräkningar av hur mycket det de facto "borde" kosta att ha häst installad för att det ska bli lönsamhet för stallägaren. Och om man räknar med arbetstid så blir det rätt många tusenlappar i månaden. Som väldigt sällan stämmer med vad det i verkligheten kostar.

Jag, som i och för sig har eget stall numera, har ganska stor förståelse för att det finns stallägare som tröttnar på att sponsra andra människors hästägande med sitt arbete och/eller sin ekonomi.
Om vi tänker oss att det hela sköts vitt med momsredovisning och skatteredovisning så blir det dyrt.
Och arbetsinsatsen som kan tyckas vara liten, är ofta större än man tror.
Man bör ju räkna med även den tid som går åt till att prata med hyrsegästerna, typ A ringer och berättar att staketet till hage 2 har gått sönder och behöver repareras. Eller B ringer och berättar att hästen har skadat sig, kan man vara snäll och kolla lite extra på ett sår.
Eller C ska på en kort resa och undrar om man kan tänka sig att hjälpa till med täcken under en dag.
Och D är missnöjd med att ha sin häst i samma hage som A, eftersom As häst biter sönder täckena.
och så vidare.
Dessutom "ska" tydligen stallägare som inte längre erbjuder lika stor service, ifrågasättas. För det kommer som en blixt från klar himmel, och de inackorderade borde få säga sin mening om vad som är rimligt, så man kommer fram till en kompromiss...

(min erfarenhet av att vara inackorderad är jättebra; en engagerad och hjälpsam stallägare som drev stall pga sitt intresse, tog betalt så det i stort sett gick plus/minus noll och redovisade momsen, men levde på "vanlig" pension. Hade alltså inget jobb som skulle skötas utan kunde gå omkring och enbart sköta hästarna på anläggningen, och dessutom som sagt till mycket lågt pris - lite sliten anläggning men det gör ju inget i mina ögon)
Den personen tog orimligt lågt betalt och köpte in högkvalitativt foder från en relativt dyr producent
 
Du missförstår mig. Aldrig har jag sagt att stallägaren inte ska ha full bestämmelserätt, det är självklart att han ska.

Dock tycker jag det är allmänt otrevligt att som jag skrev förut säga ''ta det eller dra''. Är det inte bättre för alla parter att ha ett möte där de hyrande kan säga sitt och stallägaren talar om varför det blir som det blir.
Om de inhyrda ändå inte förstår så ligger det på dom.

Vem säger att attityden är "ta det eller dra"?
 
Vem säger att attityden är "ta det eller dra"?

Det är som jag uppfattar det om stallägaren skickar ut mejl eller vad det nu kan vara om att det kommer ske ändringar och är helt emot att ens prata om det.

Jag ser inget fel i kompromisser, tycker det är väldigt tråkigt om stallägaren har en dryg inställning och är helt emot att vika en tum, det tycker jag det kan vara värt att ha glada inackorderingar. Däremot har jag aldrig sagt att stallägaren ska bli helt överkörd, jag pratar om små saker för allas trevnad.

Jag kanske ser på stallägande och hyrande på annat sätt än de flesta andra men gemenskapen är viktig för mig, jag kommer aldrig flytta in i ett stall där allt är fyrkantigt och det inte går att disskutera saker med stallägaren eller de andra inhyrda för den delen, för så vill jag inte ha det.
Hästar är nöje för mig och inte ett jobb.
 
Du missförstår mig. Aldrig har jag sagt att stallägaren inte ska ha full bestämmelserätt, det är självklart att han ska.

Dock tycker jag det är allmänt otrevligt att som jag skrev förut säga ''ta det eller dra''. Är det inte bättre för alla parter att ha ett möte där de hyrande kan säga sitt och stallägaren talar om varför det blir som det blir.
Om de inhyrda ändå inte förstår så ligger det på dom.

Fast vad ska diskuteras? Vädret?
Varför har folk behov av att veta varför? Vad spelar det för roll för kommande förändringar, anledningen kan ju vara allt från högst personlig till rent ekonomiskt.
 
Jag tror de flesta förstår att priserna stiger lite varje år men en kraftig höjning så är det klart de flesta har frågor om hur skötseln nu fungerar, vad man kan förvänta sig osv. Tar man in kunder får man, även om man sliter, också iaf orka informera dem.
 
Det är som jag uppfattar det om stallägaren skickar ut mejl eller vad det nu kan vara om att det kommer ske ändringar och är helt emot att ens prata om det.

Jag ser inget fel i kompromisser, tycker det är väldigt tråkigt om stallägaren har en dryg inställning och är helt emot att vika en tum, det tycker jag det kan vara värt att ha glada inackorderingar. Däremot har jag aldrig sagt att stallägaren ska bli helt överkörd, jag pratar om små saker för allas trevnad.

Jag kanske ser på stallägande och hyrande på annat sätt än de flesta andra men gemenskapen är viktig för mig, jag kommer aldrig flytta in i ett stall där allt är fyrkantigt och det inte går att disskutera saker med stallägaren eller de andra inhyrda för den delen, för så vill jag inte ha det.
Hästar är nöje för mig och inte ett jobb.

Ja för dig är det ett nöje och för stallägaren ett jobb. Eller bör vara ett jobb för stallägaren, åtminstone. Men det är nog rätt vanligt med inställningen att stallägaren ska vara tillmötesgående i "små saker för allas trevnad".
Det är bara det att "för allas trevnad" kanske är olika för hästägarna. Den ena vill ha en sak, den andra något annat.
Då när jag var inhyrd var förutsättningen: "hyran är X kronor för storhäst och Y för ponny. Torvströ och hösilage ingår i hyran. Havre ingår i hyran. In- och utsläpp samt mockning ingår måndag tom lördag, söndagar ingår ingen service."
Jätte-enkelt och jättetydligt. Den som ville ha torrhö till hästen fick skaffa det själv. Den som ville ströa med spån fick göra det men fick sköta det själv. Den som ville ha täcken hit och dit, fick sköta det själv. Annat kraftfoder än havre fick man fixa själv - både inköp och serverande. Eller ställa i ordning så stallägaren kunde stjälpa in i krubban.
Inga problem.
Tydlighet, inte fyrkantighet i mina ögon.

Min stallägare (med familj) och jag trivdes gott tillsammans. Vi kunde sitta halva dagar ute i solen och prata strunt. Men stallägarens bostadshus var fredad zon. Var stallägaren inne i huset, fick det vara viktigt som man störde honom om.


Ett mail som information tycker jag är utmärkt. Eller ett anslag.
Att försöka masa ihop ett gäng människor på samma plats, samma tid för att hålla ett möte kan ju vara jättekrångligt. Alla har en massa saker för sig.
 
Jag kanske ser på stallägande och hyrande på annat sätt än de flesta andra men gemenskapen är viktig för mig, jag kommer aldrig flytta in i ett stall där allt är fyrkantigt och det inte går att disskutera saker med stallägaren eller de andra inhyrda för den delen, för så vill jag inte ha det.
Hästar är nöje för mig och inte ett jobb.

Ett till svar på samma inlägg...
menar du att stallägaren ska vara villig att ändra på både det ena och det andra utifrån dina förutsättningar?
Du önskar A i stället för B, då ska stallägaren anpassa sig till dina önskemål?
Eller räcker det som "min" stallägare att säga "visst får du göra A, men då får du fixa det själv. För det är B som ingår i erbjudandet.
Sista alternativet skulle vara "fyrkantighet"?
 
Verkar vara oerhört mycket missuppfattningar i den här tråden kring det jag, @Lipperta, @Tora m.fl. vill få fram.

Vi syftar öht inte på att de inackorderade ska vara med och bestämma, sätta priserna eller någonting annat. Absolut inte! Det vi syftar på är rena informationsmöten där stallägaren kan meddela väsentliga ändringar 2-3 veckor före att kontraktet kräver det, samt de inackorderade kan uttrycka sina tankar och åsikter kring det. Vilket är bra från båda hållen, både så att ev. missnöjda inackorderingar har tid på sig att hitta nya stallplatser, och så att stallägaren kan förbereda sig på ev. x antal tomma boxar. Särskilt om man har ett stort stall är detta nog väldigt angeläget.

Detta förfarande är, åtminstone i mina krokar, kutym hos såväl mindre som större stall. Såväl stallägare som de inackorderade verkar väldigt nöjda med "systemet".

Jag har hört talas om stall där stallägaren inte verkar ha någon som helst kommunikation med sina inackorderade, som pekar med hela handen på varje enskild dagen innan kontraktet tvingar denne att kungöra ändringar och tvingar de inackorderade att snabbt bestämma "stick eller acceptera" direkt. (I praktiken tvingas de inackorderade skriva på och stå kvar åtminstone en period då det är oerhört svårt att hitta nya stallplatser så snabbt). Åtminstone de stallen jag har hört talas om som kör den metoden, är öht inte seriösa. Där är det inte bara kommunikationen som felar, utan även mycket annat. Jag personligen skulle aldrig sätta min fot och H.Hs hov på ett sådant ställe.

Därmed inte sagt att alla stall som gör så i andra delar av landet är rakt igenom är oseriösa. Absolut inte! Däremot vill jag påstå att man som stallägare har någon form av kommunikationsproblem och (antagligen) en dålig relation med sina inackorderade om man gör så. Vill man vara kundvänlig och ha en god relation med sina inackorderade bör man ha informationsmöten då och då om större förändringar, inte nödvändigtvis bara av kontraktsart, utan även om t.ex. förändrade ridvägar i skogen pga. jakt eller annat som kan vara av värde för de inackorderade att veta.
 
Men herregud. Det är ett rykte som sprids. Kanske stallägaren ska hålla ett möte eller skicka ut info. Det får ju hem göra som hen vill. Eller jag antar liksom att infon kommer att ges inom en snar framtid efter som ryktet redan går.

Man köper en tjänst, och är den inte tillräckligt billig får man byta till en annan tjänst. Det är liksom ingen ponnyklubb utan en persons arbete och verksamhet. Inte sjutton frågar mataffären där man har sitt matkonto ifall det är okej om höjer priserna om några veckor.
 
Senast ändrad:
@Dressyrtjejen_97 fast det folk har svarat på är ursprungsinlägget samt detta

OK, så jag förstår av era svar att man är rättslös när man hyr stallplats. Man tror att man har kommit överens om något och inrättar sin tillvaro efter det. Men det kan när som helst ändras till orimliga villkor.

Inget av det TS uttrycker ekvivalerar en oansvarig, osympatisk, ”dålig” stallägare osv, det antagandet står du för.
För övrigt verkar inte TS blivit uppsagt över huvud taget då inget formellt delgetts denne.

Jag tror det finns en hel del vi inte vet som inte redovisas här. Just av den anledningen bör man ju inte dra stora växlar ang saker som aldrig skrivits .
 
Men herregud. Det är ett rykte som sprids. Kanske stallägaren ska hålla ett möte eller skicka ut info. Det får ju hem göra som hen vill. Eller jag antar liksom att infon kommer att ges inom en snar framtid efter som ryktet redan går.

Man köper en tjänst, och är den inte tillräckligt billig får man byta till en annan tjänst. Det är liksom ingen ponnyklubb utan en persons arbete och verksamhet. Inte sjutton frågar mataffären där man har sitt matkonto ifall det är okej om höjer priserna om några veckor.
Jättemärklig jämförelse, du har inget avtal med din mataffär. Telia tex däremot sänder definitivt ut info per mail/post innan höjningar sker. Anser man höjningen orimlig brukar de och andra företag vara resonabla.
 
Jättemärklig jämförelse, du har inget avtal med din mataffär. Telia tex däremot sänder definitivt ut info per mail/post innan höjningar sker. Anser man höjningen orimlig brukar de och andra företag vara resonabla.
Telia sänder alltid ut info, ja. Men valen man har är ju att antingen acceptera höjningen eller avsluta avtalet. Inte har man väl ett val att förhandla om höjningar :confused:?
 
Telia sänder alltid ut info, ja. Men valen man har är ju att antingen acceptera höjningen eller avsluta avtalet. Inte har man väl ett val att förhandla om höjningar :confused:?
Det skulle jag också gärna vilja veta. Jag HATAR att de alltid skriver Nu justerar vi priset för att ge dig EN ÄNNU BÄTTRE UPPLEVELSE och så gör de en stor prishöjning och tvingar på mig något jag inte behöver.
 
Det är som jag uppfattar det om stallägaren skickar ut mejl eller vad det nu kan vara om att det kommer ske ändringar och är helt emot att ens prata om det.

Jag ser inget fel i kompromisser, tycker det är väldigt tråkigt om stallägaren har en dryg inställning och är helt emot att vika en tum, det tycker jag det kan vara värt att ha glada inackorderingar. Däremot har jag aldrig sagt att stallägaren ska bli helt överkörd, jag pratar om små saker för allas trevnad.

Jag kanske ser på stallägande och hyrande på annat sätt än de flesta andra men gemenskapen är viktig för mig, jag kommer aldrig flytta in i ett stall där allt är fyrkantigt och det inte går att disskutera saker med stallägaren eller de andra inhyrda för den delen, för så vill jag inte ha det.
Hästar är nöje för mig och inte ett jobb.


Fast om du pratar om ”småsaker” allmänt så svarar du ju i helt fel tråd gällande ämne. Denna tråd handlar ju om ändringar i hyresavtalet inom avtalad uppsägningstid .

Folk har responderat på detta inlägg :

Jag skulle bli väldigt nöjd med min stallägare om hon bjöd in till möte angånde uppkommande ändringar. Då finns det chans för oss som hyr att säga ''Nja den där ändringen tycker vi verkligen inte om kan vi inte ändra på det här istället?'' och även en chans för stallägaren att förklara varför ändringen sker, är det tidsbrist eller har saker gått upp i pris(hö, spån yada yada). Och förhoppningsvis komma fram till en kompromiss alla är nöjda med.

Jag skulle ärligt talat inte vilja stå i ett stall där det inte går att prata med stallägaren på ett vuxet sätt, jag anser inte att ''såhär är det, stå ut eller dra'' är speciellt vuxet utan det är mer tankesättet barn har när de leker. Men visst har stallägaren rätten att göra så.
 
Senast ändrad:
@Lipperta
Dessutom så i övrigt verkar det som du läser in en massa saker om en stallägare som inte står , utifrån personliga åsikter osv? TS har ju faktiskt skrivit att denne alltid trivts med stallet och stallägaren .
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 199
Senast: Karamello30
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 224
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 850
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 782
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp