Konvalescens - utbruten ur Dressyrsnackis 14

Aha okej. Det är väl olika, men många hästar blir ju lugnare när de är lite inramade och med en lös inspänning som uppmanar dem att sänka nacken.
Ja, så är det och hon fungerar oftast med inspänning men ibland blir hon otroligt förnärmad och frustrerad över ens de lösaste inspänningar. Oftast i kombination med överenergin.
Idag testade jag med en väldigt lös halsförlängare och efter ett par minuter kunde vi gå normalt av stallplanen och vi landade bara i diket två gånger :up:
 
trådlån pga igenkänning av poster.
Jag har själv en häst på boxvila/sjukhage för tillfället och jag känner också att det fan inte är kul. Idag t.ex. fick han tokryck när han skulle stå i ligghallen, där han kunde se de andra, och torka lite medan jag skulle mocka sjukrutan. Han skulle visst ladda upp för att springa genom tråden och sprang runt. Bestämmer att leda ut honom istället och då får han till serier av stegringar, sparkar och allehanda ryck samtidigt som jag inte ville släppa min stolthet på något sätt, vilket bara gör att vi flyger runt där ännu längre innan jag får lotsat honom till sjukrutan. Jag försöker träna på att inte vara så jäkla fast i att "såhär ska han inte gå en meter och tro att det är ok" för att träna på det när han är så frustrerad och uppdämd och jag är frustrerad och lite rädd är som att banka huvudet i väggen bara. Men det där att hitta vad som är rätt i en sådan stund och hålla sig lugn är ju svårare än att bli känslosam och brutalt självkritiskt efterhand... Är en sådan dag där man bölar i bilen hela vägen hem och inte vill ha häst ens. Tur det finns dagar åt andra hållet också.
Det är riktigt jobbigt när de är så understimulerade att man nästan inte känner igen sin häst längre och har svårt att läsa av de. Min är alltid lite knäpp men just nu när hon knappt kan stå på gången utan att man blir mangla är inte skoj!
 
Ja, så är det och hon fungerar oftast med inspänning men ibland blir hon otroligt förnärmad och frustrerad över ens de lösaste inspänningar. Oftast i kombination med överenergin.
Idag testade jag med en väldigt lös halsförlängare och efter ett par minuter kunde vi gå normalt av stallplanen och vi landade bara i diket två gånger :up:
Man får testa sig fram till det som funkar 👍

Jag går bara i ridhus just nu med min (med inspänning). Men nu när jag kan ge henne lugnande så kommer vi nog våga oss ut på en promenad i det fria snart 😆
 
Det är riktigt jobbigt när de är så understimulerade att man nästan inte känner igen sin häst längre och har svårt att läsa av de. Min är alltid lite knäpp men just nu när hon knappt kan stå på gången utan att man blir mangla är inte skoj!

Eller hur! Och man inte vet vad man ska korrigera och vad man ska ignorera för att inte förvärra. Hujedamig...
 
Man får testa sig fram till det som funkar 👍

Jag går bara i ridhus just nu med min (med inspänning). Men nu när jag kan ge henne lugnande så kommer vi nog våga oss ut på en promenad i det fria snart 😆
Vi har ju hängt på vår lilla bana hemma ett tag nu men det är inte ultimat då hon ska gå rakt fram. Bara en vecka kvar typ.... 🙄 Tills återbesök iaf.
Har funderat på att ge henne confidence eq, brukar använda det till henne ibland.
 
Vi har ju hängt på vår lilla bana hemma ett tag nu men det är inte ultimat då hon ska gå rakt fram. Bara en vecka kvar typ.... 🙄 Tills återbesök iaf.
Har funderat på att ge henne confidence eq, brukar använda det till henne ibland.
Kan du inte få lugnande från veterinären då?
 
Ja du! Han tittade på röntgenbilderna och visade på ena sidan av hovbenet att det var en inflammation där. Han och hovslagaren misstänkte fraktur innan bilderna men inget såg så trasigt ut.
Värmekamera visade en väldigt varm hov!
Vi ska höras på måndag igen.
Försäkringsbolaget har godkänt MR eller CT röntgen om det behövs.

Orsaken verkar ingen av dem vilja spekulera i 😣
Gör en MR så vet du. Jag fick tid snabbt. Tog bara någon vecka. Hovbensinflammation är så himla ovanligt o varför och varifrån skulle han ha fått det. O så länge man inte gjort en MR så spekulerar man ju ihjäl sig plus att alla andra dårar spekulerar på för fullt också. Håller tummarna att du ska få svar snabbt och kan sätta in rätt hjälp för din häst så snart som möjligt!
Den första veterinären påstod att min häst antingen var felverkad eller att den hade något genetiskt fel. Allvarligt..vilken dåre.🙄
 
@Hedwig ja som sagt - det är otroligt ovanligt med hovbensinflammation ....

ang just MR så skulle jag nog inte resonera som så att det är ”enda vettiga lösningen” för diagnos osv. Ligamentskador hittar man oftast via enkelt ultraljud i första hand. Och konvalescensen på ligamentskador är ofta lång så om ultraljudet indikerar ligamentskada så gör det ingen skillnad att MR konstaterar detaljer - konvalescens , behandling och rehab ser ändå likadan ut .
 
Senast ändrad:
Jg lånar en stallkompis häst. Hästen gillar att få jobba och jag gillar dressyr, vet inte vem som har roligast ;)
 
Den första veterinären påstod att min häst antingen var felverkad eller att den hade något genetiskt fel. Allvarligt..vilken dåre.🙄

Det är inte galet i sig att utifrån hovbensimflammation om det är det, se till hur hästen är byggd och hur den skos.
 
@Hedwig ja som sagt - det är otroligt ovanligt med hovbensinflammation ....

ang just MR så skulle jag nog inte resonera som så att det är ”enda vettiga lösningen” för diagnos osv. Ligamentskador hittar man oftast via enkelt ultraljud i första hand. Och konvalescensen på ligamentskador är ofta lång så om ultraljudet indikerar ligamentskada så gör det ingen skillnad att MR konstaterar detaljer - konvalescens , behandling och rehab ser ändå likadan ut .
Man kan ju inte ultraljuda hovarna. Det går att se vissa saker med ultraljud men de flesta mjukdelar i hoven går inte att se med annat än MR.

Vi har haft jättestor nytta av resultatet från MR både för behandling och skoning.
 
Man kan ju inte ultraljuda hovarna. Det går att se vissa saker med ultraljud men de flesta mjukdelar i hoven går inte att se med annat än MR.

Vi har haft jättestor nytta av resultatet från MR både för behandling och skoning.
Precis vad de sa till mig. När det sitter i hoven är det som att famla i blindo utan MR.
 
Usch, känns som att jag jinxade mig själv genom att skriva om konvalescenten. Vaknade till att han stod med 40 graders feber och inte ville äta :( Veterinär har som tur är jour för sina kunder så hon kommer vid lunch, fick i honom några små nävar mash iaf.
 
Usch, känns som att jag jinxade mig själv genom att skriva om konvalescenten. Vaknade till att han stod med 40 graders feber och inte ville äta :( Veterinär har som tur är jour för sina kunder så hon kommer vid lunch, fick i honom några små nävar mash iaf.
Hoppas han snart är bättre!
 
Gör en MR så vet du. Jag fick tid snabbt. Tog bara någon vecka. Hovbensinflammation är så himla ovanligt o varför och varifrån skulle han ha fått det. O så länge man inte gjort en MR så spekulerar man ju ihjäl sig plus att alla andra dårar spekulerar på för fullt också. Håller tummarna att du ska få svar snabbt och kan sätta in rätt hjälp för din häst så snart som möjligt!
Den första veterinären påstod att min häst antingen var felverkad eller att den hade något genetiskt fel. Allvarligt..vilken dåre.🙄

Det blir ett återbesök i veckan med ultraljud, hittar vi inget så får det bli CT eller MR.
Tyvärr är det fortfarande ingen förbättring 😔
 
Det blir ett återbesök i veckan med ultraljud, hittar vi inget så får det bli CT eller MR.
Tyvärr är det fortfarande ingen förbättring 😔

I mitt fall så räckte det med ultraljud men ”åt fel håll” dvs de skador vi lyckades se med ultraljud var tillräckliga för att inse att han aldrig skulle kunna bli bra och en MR (som jag faktiskt hade bokat med aldrig åkte till) hade bara visat den fulla omfattningen och den behövde vi inte.

MR visar mjukdelar bättre än CT, men CT är bättre på skelettet. Vid MR är de sederade och vid CT sövda.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vabruari
  • Hiss och diss del 5
  • Påsk pepp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp