Köpa billig oförsäkrad häst utan att besikta?

Bukefalos 30 år!

Tänk på att man lätt missar hältor på gårdsbesiktning. Visst, syns det på böjprov så kan man väl se det, men annars blir det lätt att man travar upp med en oskodd häst på grusväg och då är det ganska många som är lite ömma. Utan några skador. Varmblodstravare så kan den också ha fler gångarter, som kan försvåra bedömningen.

Sen är det klart att det kan vara bra att lyssna på hjärtat, lungor osv. Det är inte fel att gårdsbesiktiga. Men det ger verkligen inte någon garanti för att hästen är frisk och hel.

Med hänvisning till ovan hade jag förmodligen inte besiktigat, iaf inte om det inte fanns en klinik nära. Annorlunda om hästen skulle vara avsedd för hård träning/tävling, men antar att så inte är fallet här.

Tänk på att man lätt missar hältor på gårdsbesiktning. Visst, syns det på böjprov så kan man väl se det, men annars blir det lätt att man travar upp med en oskodd häst på grusväg och då är det ganska många som är lite ömma. Utan några skador. Varmblodstravare så kan den också ha fler gångarter, som kan försvåra bedömningen.

Sen är det klart att det kan vara bra att lyssna på hjärtat, lungor osv. Det är inte fel att gårdsbesiktiga. Men det ger verkligen inte någon garanti för att hästen är frisk och hel.

Med hänvisning till ovan hade jag förmodligen inte besiktigat, iaf inte om det inte fanns en klinik nära. Annorlunda om hästen skulle vara avsedd för hård träning/tävling, men antar att så inte är fallet här.

Jag tänker liknande ang gårdsbesiktning.

TS det låter ju på dig som att du inte har en relation till just denna hästen? Vill du köpa en billig häst men inte råkar fästa dig vid vid den och sedan inte vara nöjd med vad den kan prestera så ska du ju absolut besiktiga.

Hade jag velat ha en specifik häst oavsett men med TS förutsättningar så hade jag också struntat i att besiktiga vid köp. Men bokat in en ordentlig genomgång hos min egen veterinär vid hemkomst för att få status på hästen och kunna veta förutsättningarna för vårt fortsatta liv tillsammans. Hade alltså endast hoppat besiktning om den inte betydde något för köp/försäkring osv och jag istället velat åka till en klinik jag vill använda.

Som jag ser det finns det två delar i detta. Nummer ett är det som många berört - den ekonomiska risken att köpa utan besiktning. Av den anledningen hade jag kunnat tänka mig att avstå besiktning i det aktuella fallet. Den andra delen är vad hästan ska göra i nya hemmet. Ska hästen ridas /köras kan det ju vara bra med en veterinärkoll för att veta att man köper en häst som faktiskt har förutsättningar att fungera för det man tänkt. Att köpa en häst som inte fungerar är jättedyrt även om det inte är billigt. Ska hästen bara gå som sällskap är det förstås inte lika nödvändigt.

Jag köpte ett 5-årigt fullblod billigt utan besiktning. Var inga som helst problem att försäkra henne utan reservationer trots att hon gått löp. Mycket trevlig häst i all hantering och helt oproblematisk att rida.

Vi har fastnat för en varmblodstravare. Aldrig startad men travtränad.
Gått som sällskapshäst samt som skogsmulle de senaste åren,regelbundet riden det senaste halvåret.

Han 7 år och kostar ett par tusenlappar, inte försäkrad, har aldrig varit skadad/sjuk.
Vi ska titta och provrida innan ev köp.
Tänker att en besiktning inte känns helt nödvändig då hästen inte är försäkrad.
Vi kommer försäkra den,men allt som kan klassas som gamla skador kommer ju ändå inte att ersättas av försäkringsbolaget eftersom den blir försäkrad först i samband med köpet.

Tänker jag vettigt eller helt knas om att skippa besiktning i detta läget?
Folksam försäkrar in hästen utan veterinärintyg då vi inte kommer ha livdel på honom.
Vilken typ av skador är vanligast som klassas som "gamla" och som försäkringsbolaget därigenom inte täcker?
Förstår ju att det är otroligt svårt att svara på, men vilka summor på ett ungefär skulle det kunna röra sig om?
Tanken är ju att ha en rejäl budget för detta, alternativt skänka bort honom om det är en skada av en typ han inte har ont av som enbart sällskapshäst.
Sista alternativet blir ju att ta bort honom om han skulle behöva behandling för astronomiska summor som inte försäkringsbolaget täcker.
Min är ett ypperligt exempel på denna frågan.
Jag köpte en importerad unghäst född -18, i juli-23. Hon hade stått i Sverige typ 3mån, innan dess Holland 1mån och innan dess kom hon från Spanien.

Jag fastnade pladask och köpte på film, alltså osedd och obesiktigad. Försäkrade henne utan problem, trots obesiktigad.

Sen nov-23 har vi varit in och ut massa gånger på klinik, har lagt STORA summor ur egen ficka på utredningar och behandlingar då försäkringsbolaget inte täckt pga gamla skador. Detta är då pålagringar på SI-led, mild Kissing spines. Bara besöket på Husaby där dessa skador hittades gick på över 17.000kr som jag fick lägga själv. Utöver vet. besök har jag haft ute diverse fysioterapeuter och osteopater.

Hästen är fortfarande inte bra då det dyker upp nya saker med jämna mellanrum.

Så absolut, man kan chansa och det kan gå vägen. Det kan också gå käpprätt åt helvete som det gjort för mig. Det ”roliga” är att hästen inte visar någon smärta vid hantering eller när vi är ute och lullar i skogen, så bara för att en häst ”funkar” som skogsmulle betyder inte det att den är OK.

Senast ändrad:
Jag köpte en importerad unghäst född -18, i juli-23. Hon hade stått i Sverige typ 3mån, innan dess Holland 1mån och innan dess kom hon från Spanien.

Jag fastnade pladask och köpte på film, alltså osedd och obesiktigad. Försäkrade henne utan problem, trots obesiktigad.

Sen nov-23 har vi varit in och ut massa gånger på klinik, har lagt STORA summor ur egen ficka på utredningar och behandlingar då försäkringsbolaget inte täckt pga gamla skador. Detta är då pålagringar på SI-led, mild Kissing spines. Bara besöket på Husaby där dessa skador hittades gick på över 17.000kr som jag fick lägga själv. Utöver vet. besök har jag haft ute diverse fysioterapeuter och osteopater.

Fast i ditt fll hade ju inte det uppdagats med en vanlig besiktning oavsett.

Sålde en hopphäst som tävlat 130 till en ridskola. Besiktades på klinik gick igenom UA, ingen röntgen gjord dock. Var dock hingströntgad som 3åring.
Hästen dömdes ut 6 månader senare pga SI leden.
Hästen hade funkat klockrent hos alla ryttare inkl oss själva. Men problemen uppdagades när det systematiskt blev "fel ridning" på hästen. Innan reds hästen alltid "för hästen rätt" och hade då inga problem.

Så absolut, man kan chansa och det kan gå vägen. Det kan också gå käpprätt åt helvete som det gjort för mig.
Åh fy vad jobbigt för både dig och hästen. Jag lutar ju nu mer åt att ändå besikta. Dock tänker jag att de problem din häst har är ju inget man kan upptäcka på en vanlig gårdsbesiktning utan röntgen.
Men så otroligt tråkigt det som hänt dig!

Fast i ditt fll hade ju inte det uppdagats med en vanlig besiktning oavsett.

Sålde en hopphäst som tävlat 130 till en ridskola. Besiktades på klinik gick igenom UA, ingen röntgen gjord dock. Var dock hingströntgad som 3åring.
Hästen dömdes ut 6 månader senare pga SI leden.
Hästen hade funkat klockrent hos alla ryttare inkl oss själva. Men problemen uppdagades när det systematiskt blev "fel ridning" på hästen. Innan reds hästen alltid "för hästen rätt" och hade då inga problem.
Nej det hade inte uppdagats vid en besiktning. Men det KAN upptäckas fel, som gör att man kan välja att avstå köp.

Åh fy vad jobbigt för både dig och hästen. Jag lutar ju nu mer åt att ändå besikta. Dock tänker jag att de problem din häst har är ju inget man kan upptäcka på en vanlig gårdsbesiktning utan röntgen.
Men så otroligt tråkigt det som hänt dig!
Jag hade gjort en ordentlig klinikbesiktning i ditt fall ändå, det är inte många tusenlappar i det stora hela. Tyvärr har jag fått lära mig den hårda vägen

Vi har fastnat för en varmblodstravare. Aldrig startad men travtränad.
Gått som sällskapshäst samt som skogsmulle de senaste åren,regelbundet riden det senaste halvåret.

Han 7 år och kostar ett par tusenlappar, inte försäkrad, har aldrig varit skadad/sjuk.
Vi ska titta och provrida innan ev köp.
Tänker att en besiktning inte känns helt nödvändig då hästen inte är försäkrad.
Vi kommer försäkra den,men allt som kan klassas som gamla skador kommer ju ändå inte att ersättas av försäkringsbolaget eftersom den blir försäkrad först i samband med köpet.

Tänker jag vettigt eller helt knas om att skippa besiktning i detta läget?
Folksam försäkrar in hästen utan veterinärintyg då vi inte kommer ha livdel på honom.
Vilken typ av skador är vanligast som klassas som "gamla" och som försäkringsbolaget därigenom inte täcker?
Förstår ju att det är otroligt svårt att svara på, men vilka summor på ett ungefär skulle det kunna röra sig om?
Tanken är ju att ha en rejäl budget för detta, alternativt skänka bort honom om det är en skada av en typ han inte har ont av som enbart sällskapshäst.
Sista alternativet blir ju att ta bort honom om han skulle behöva behandling för astronomiska summor som inte försäkringsbolaget täcker.
Min som jag köpte i slutet av maj och som gick igenom vetbes ua har varit konvalescent sen i juli och har kostat skjortan i veterinärräkningar, medicin och rehab. Långt över 50 000 kronor.

Nu har försäkringen betalat, men teoretiskt hade hans symptom lika gärna kunnat bero på något som försäkringsbolaget ansåg förelåg innan köp. Han försäkrades vid köp. Och trots att försäkringen betalat så har jag fått lägga långt över 10 000 ut egen ficka i självrisker

Han har ryggont och mitt i utredningen av det fick han en senskada. Om det skulle visat sig att hans ryggont berodde på kissing spines t ex så hade försäkringen inte betalat ett öre. Han har tack och lov inte KS. Samma sak med senskadan, säg det skulle visat sig det fanns en äldre skada på senan - då hade försäkringsbolaget inte betalat. Och rent teoretiskt så kan det framåt komma fram något som gör att försäkringsbolaget slutar att ersätta.

Så svaret hur mycket det kan kosta är hur mycket som helst.

Obs att min häst INTE har en dålig prognos, vi har inte ens en slutlig diagnos helt och hållet och det är absolut inte ett läge där ta bort honom är ett alternativ för någon inblandad. Så det är inte bara saker som är nattsvarta som kan bli väldigt dyrt.

Sen kan du hamna i PRECIS samma läge med en veterinärbesiktad med. Den kan t ex vara ren på böjprov men sen blir halt och röntgen visar artros och försäkringen täcker inte. Så besiktningen blir mer för DIG i ett sådant här läge, att du ska veta att de är hyfsat fräsch vid köp. Jag skulle inte vilja köpa utan att den gått igenom böjprov.

Så absolut, man kan chansa och det kan gå vägen. Det kan också gå käpprätt åt helvete som det gjort för mig. Det ”roliga” är att hästen inte visar någon smärta vid hantering eller när vi är ute och lullar i skogen, så bara för att en häst ”funkar” som skogsmulle betyder inte det att den är OK.
Det har blivit en dyr häst, med andra ord. Det är ju just det, att försäkringsbolaget kanske inte täcker skadan. 😢

Ingen av mina eller min kompis hästar har besiktats innan köp, den enda hästen där jag ångrar att vi inte gjort besiktning innan är Zarre. Och det har egentligen inget att göra med att han var trasigast av alla våra hästar, vi aldrig hitta grundorsaken och han tillslut fick bli änglahäst i år. ❤️‍🩹
Utan det har att göra med att vi köpte Zarre på annons utan att vi kände honom innan, hade vi gjort en besiktning och han inte varit helt fräsch så hade vi avstått köp iom ingen tidigare relation.

Jämfört med Alva som jag köpte av en kompis efter att ha haft henne som min egen ett år, Axel som jag tog över när kompis akut inte kunde ha kvar honom (och avlivning var alternativet till att jag tog honom) eller Mirax som jag fick möjlighet att köpa när han pensionerades från ridskolan, min gamla sköthäst, som jag redan vid övertagandet visste inte var fräsch. Fanns inget på denna jord som skulle fått mig att ändra mig, även om han rent krasst skulle varit så trasig att jag tagit hem honom för att ge honom ett fint avslut skulle jag varit beredd att göra det, så mycket har han betytt för mig. (Nu skulle aldrig ridskolan sålt en häst som var så illa därann så ingen tror jag menar det 🙈, bara ett ex för att förtydliga min poäng)

Inte i något av dessa fall skulle något som helst fynd under en bes påverkat mitt beslut att köpa/ta över hästen och därför kändes det totalt orelevant med besiktning. Jag kommer säkerligen köpa utan att besikta igen MEN jag kommer aldrig köpa en okänd häst på annons utan att besikta först.

För att försäkra hästen tror jag inte det spelar någon roll om du besiktar men om ett ev fynd på besiktning innebär att du skulle välja att avstå? Ja då skulle jag välja att besikta. Visst risken finns att hästen kostar multum i vetvård av någon anledning senare ändå trots ua i protokollet men den risken finns alltid. 🙈😅 Kostnaden för att besikta är nog den minsta i sammanhanget.

För att försäkra hästen tror jag inte det spelar någon roll om du besiktar men om ett ev fynd på besiktning innebär att du skulle välja att avstå? Ja då skulle jag välja att besikta. Visst risken finns att hästen kostar multum i vetvård av någon anledning senare ändå trots ua i protokollet men den risken finns alltid. 🙈😅 Kostnaden för att besikta är nog den minsta i sammanhanget.
Det här är en väldigt viktig punkt. Hade du avstått köp om hästen var 0.5 grader halt på två ben? Ett? Finns veterinärer som anser att det är normalt (jag håller inte med). Om svaret är ja, då finns det en mening med att besiktiga. Är svaret nej så påverkar det ju inte, då är det ganska onödigt. Finns självklart fler nyanser och grövre exempel, detta är bara ett ganska rimligt sådant.

Nu har du haft extrem otur med ett riktigt shitty bolag. Men. Jag som verkligen inte är den som besiktat hästar jag köpt (hade inte gjort det i ts fall heller) hade absolut besiktat en yngre häst som jag inte vet om den fungerat och dessutom varit i Sverige en väldigt kort tid.

Själv har jag aldrig gjort nåt annat än gårdsbesiktning på två av hästarna jag köpt, resten typ 10 stycken har varit obesiktade. Ingen har dött av något som skulle upptäckts på varken klinik eller gårdsbesiktning. En häst hade massor av röntgenfynd, vilket inte behövdes röntgen för att räkna ut🙈, han fick en helt annan skada som han togs bort för. Det var en import och jag hade sett honom under några år och visste att han var fullt träningsbar.

Jag hade åtminstone gjort en gårdsbesiktning, men det är för att jag fått mig några rejäla nosknäppar med hästar jag inte besiktat. Den senaste obesiktade köptes för 30' och hade nog kostat mig minst det dubbla innan den togs bort - pga fel som hade upptäckts på en gårdsbesiktning. Har tyvärr noll tillit längre till travfolk som säljer sina avdankade travhästar som ridhästar. De verkar tro att bara för att de är för sönder för att gå travlopp så funkar de som ridhästar...

Min nya kallis besiktades således på klinik och funkar hittills klockrent.

Jag besiktigade min cob på klinik. Det var, förutom själva besiktningen, också intressant för det lät oss se hur hon var med att åka iväg. Så det är ju ett plus när det är en häst man inte känner.

Min shettis besiktigade jag inte innan köp. Hade henne på foder först och gav en låg köpesumma. Här var det krasst talat så att jag hade köpt hästen oavsett eventuella resultat på en besiktning.

Jag hade förmodligen inte besiktat.

Jag har köpt både obesiktade och besiktade hästar. Har inga skräckhistorier från något utav valen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka