Hur gör jag ägarbytet utan att det blir något fel?

Bukefalos 30 år!

bettysmatte

Trådstartare
Som många väl sett ska jag byta bil. Min gamla är sönderrostad undertill och i nuläget inte ens körbar. Den står hos min mekaniker. När jag berättade att jag tänkte skrota den erbjöd han sig att köpa den för ett par tusen och jag tackade ja. MEN ett problem är fordonsskatten. Den ska betalas i november. Den är dyr (2700 kr) och jag vill verkligen inte behöva betala den när jag ska sälja bilen. Jag förmodar att min mekaniker tänker ta delar och sedan skrota, för jag är rätt säker på att han inte har planer på att fixa den. Den ska alltså med största sannolikhet aldrig köras igen. Igår ringde jag försäkringsbolaget och känner mig nästan vimsigare nu än innan. Jag har gjort skadeanmälan och fakturan för bärgning borde ha nått dem nu. Det är det enda jag vill ha ersättning för. Jag frågade om jag kunde ställa av bilen, men det lät som en mindre omöjlighet. För verkstaden fick inte ens rulla bilen om jag ställde av den, vilket de i för sig kanske inte ska göra ändå. Men de fick det att låta väldigt vanskligt. Det jag hoppas på är en snabb handläggning hos försäkringsbolaget så att mitt ärende avslutas innan november och vi kan göra ägarbyte innan nästa månad. Är det någon som vet med säkerhet vad det smidigaste är att göra, för alla parter? Finns det verkligen risk med att ställa av bilen, om jag meddelar min mekaniker att jag gör det? Vi känner varandra rätt väl vid det här laget, så jag litar helt och fullt på honom.

Som många väl sett ska jag byta bil. Min gamla är sönderrostad undertill och i nuläget inte ens körbar. Den står hos min mekaniker. När jag berättade att jag tänkte skrota den erbjöd han sig att köpa den för ett par tusen och jag tackade ja. MEN ett problem är fordonsskatten. Den ska betalas i november. Den är dyr (2700 kr) och jag vill verkligen inte behöva betala den när jag ska sälja bilen. Jag förmodar att min mekaniker tänker ta delar och sedan skrota, för jag är rätt säker på att han inte har planer på att fixa den. Den ska alltså med största sannolikhet aldrig köras igen. Igår ringde jag försäkringsbolaget och känner mig nästan vimsigare nu än innan. Jag har gjort skadeanmälan och fakturan för bärgning borde ha nått dem nu. Det är det enda jag vill ha ersättning för. Jag frågade om jag kunde ställa av bilen, men det lät som en mindre omöjlighet. För verkstaden fick inte ens rulla bilen om jag ställde av den, vilket de i för sig kanske inte ska göra ändå. Men de fick det att låta väldigt vanskligt. Det jag hoppas på är en snabb handläggning hos försäkringsbolaget så att mitt ärende avslutas innan november och vi kan göra ägarbyte innan nästa månad. Är det någon som vet med säkerhet vad det smidigaste är att göra, för alla parter? Finns det verkligen risk med att ställa av bilen, om jag meddelar min mekaniker att jag gör det? Vi känner varandra rätt väl vid det här laget, så jag litar helt och fullt på honom.
Jag hade ställt av den.

Ställ av den! Bilar är ju inte ens påställda när de står för försäljning hos bilhandlare, de ställer alltid av direkt och får då ut ev överbliven skatt som förra ägaren betalat in..
Fast då ÄGER de ju bilen. Nu är det jag som äger och den står hos någon annan. Tänker att det kan finnas en skillnad där?

Inga risker och problem med det då? Jag har haft en avställd bil förut, men då har den stått på min tomt. Aldrig hos någon annan.
Prata med mekanikern som ska ha den.
Säg att du tänker ställa av den. Om det mir förmodan innebär problem för honom får ni väl göra upp om pengarna för den också tänker jag..

Riskerna jag tror finns är:
1. Om man kör annat än raka vägen till besiktning riskerar man böter.

2. Om man lyckas krocka med en annan bil har en avställd bil ingen giltig trafikförsäkring och det kan väl bli dyrt.

Om skatten skall betalas i nov så slipper du den om du ställer av innan sista oktober. Ställer du av i november kommet du att få betala in men får tillbaka.

Om bilen ej är körduglig ser jag ingen som helst anledning att ha den påställd
Den som får tillbaka är ju den som äger den då vilket inte kommer vara bettysmatte.

Men det är klart att du ska ställa av den @bettysmatte det gör jag så fort en bil inte ska användas på ett tag. Om köparen behöver ställa på den får han göra det efter ägarbytet och kan då utnyttja att först betala och sen få tillbaka så fort han ställer av igen (i praktiken kan man ringa Transportstyrelsen och få reda på hur mkt skatten är för de dagarna som den var påställd och bara betala in det beloppet så slipper man låna ut pengar till Transportstyrelsen). Men som sagt, se till att ställa av den innan 1 nov annars är det du som åker på att betala och han som får tillbaka efter ägarbytet.

Ställ av den. Satt i samma sits med en skruttbil för några år sen, var ren tur att köparen var snäll och påpekade det för mig. Höll på att bli både blåst och hotades med misshandel av en annan potentiell köpare, låter ju inte som det är någon risk här, alternativet är ju att prata med mekanikern och så betalar hen dig det hen tänkt betala för bilen +skatten som sen då kommer tillbaka till ägaren (dvs mekanikern).

Inga risker och problem med det då? Jag har haft en avställd bil förut, men då har den stått på min tomt. Aldrig hos någon annan.
Nej, bilen ska ju inte köras mer så ställ av den. Bilar som parkeras för förvaring ställs av även om de står hos någon annan. Informera mekanikern att du ställar av den, men den ska ju inte ut i trafik mer så den behöver ingen trafikförsäkring.

Tack för tråden - den fick mig att inse att jag glömt att ställa av sommarbilen när jag körde in den i vinteridet! :)
Så nu är det gjort och såhär står det på Transportstyrelsens hemsida efter att jag ställt av den:
1761638716061.webp

Så om den ska ut på vägen måste den ha trafikförsäkring men behöver inte ställas på.
Kanske är det "inte får bogseras" som försäkringsbolaget missförstått med att det inte ens får rullas.
Mekanikern kan ju flytta den hur han vill inom sitt område, det är ju knappast allmän väg.

Såhär. Ställ av bilen nu innan oktober är slut om du vill slippa betala skatten. Gör sedan ägarbytet i november så får nya ägaren ställa på bilen om den ska rulla någonstans. Försäkringsbolaget har inget med det att göra. Försäkringen upphör så fort du ställer av bilen iallafall om du bara har en trafikförsäkring.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka