Köpa bomfri - något man ska tänka på?

Mattsson

Trådstartare
Har nu bestämt mig för att köpa en bomfri sadel, eftersom hästen är så omusklad att det är svårt att hitta en sadel som ligger bra. För att inte tala om att jag kommer behöver byta sadel ett flertal ggr under muskeluppbyggnaden annars. Hoppas nu på lite tips o råd om det är något särskilt man bör tänka på eller akta sig för. Har kikat på nätet och konstaterat att både Börjes och Hööks bomfria är betydligt billigare än andra. Är de ok? Någon som har en sådan? Ska åka runt o klämma o känna lite också samt givetvis prova på hästis. Har lånat en Barefoot av en kompis o den ligger bra, men de är lite för dyra för min plånbok just nu. Tacksam för hjälp :bow:

Sv: Köpa bomfri - något man ska tänka på?

Sök bland trådarna efter svar. Dessa två sadlar har varit uppe i egna trådar.
// Linda

En bomlös sadel blir inte lika "stabil" som en vanlig sadel,en del säger att man kan hoppa i dem.Personligen så håller jag inte med ,i alla fall inte ngr högre hinder.Själv tycker jag inte att Börjes +Hööks är ngr höjdare,hellre då Knights barback.Samma var noga med padden,de billigare varianterna är inte så tryckutjämnande.Sadeln kan snurra ngt,brösta är att rekommendera.Red själv i en bomlös ett tag,och det var okey,upplevde bara att man kom en bit ifrån hästen,men hellre det än att inte kunna rida alls.

Den typen av bomlösa som Hööks har är ofta lite instabila och kan glida i sidled.
Jag skulle rekommendera att du satsar på en dyrare modell som kommer att ge både dig och hästen bättre komfort.

Jag har provat en Barefoot och den kändes inte ostabil på något sätt. Ska prova att söka på lite trådar, men det är alltså stor skillnad på Barefoot och Hööks/Börjes? Får jaga beg i så fall.... Padden har jag förstått att den är viktig, så det blir nog en från stall Vrå.

Nu har jag i alla fall köpt en bomfri från Hööks, men det är 60 dagars öppet köp så om den känns betydligt sämre än den Barefoot jag har provat så får jag lämna tillbaks den. Ska beställa en pad från Stall Vrå nu. Den kommer jag ju att behöva i vilket fall som. Återkommer med rapport efter provtur.

Nu har jag i alla fall köpt en bomfri från Hööks, men det är 60 dagars öppet köp så om den känns betydligt sämre än den Barefoot jag har provat så får jag lämna tillbaks den. Ska beställa en pad från Stall Vrå nu. Den kommer jag ju att behöva i vilket fall som. Återkommer med rapport efter provtur.

Jag har provat hööks bomlösa och den glider inte, ligger väldigt stabilt på min häst. Så hur den ligger beror nog på hästen du har. Även en bomlös behöver provas ut på hästen.
Däremot är en bra pad att rekomendera. Lycka till!!

Har bara provridit en gång hittills, men det kändes jättebra:banana: Sadeln gled inte någonting och Hööks sadeln är både lättare i vikt och känns faktiskt smalare att sitta i än Barefoot, sen får man väl se hur länge den håller, men den har ju faktiskt garanti. Jag har köpt pad med Skito inlägg till. Både jag och hästen är hittillls jättenöjda:)

Min uppfattning är samma som din:bump: Jag kan möjligen tänka mig att sadeln glider lite innan pad/inlägg/sadel har hunnit forma sig efter hästen, men när det väl har satt sig så borde den ligga betydligt stabilare än en bomsadel. För säkerhets skull lät jag därför hästen värma upp lite innan jag hoppade upp första gången i min nya sadel (o enda gången hittills, förbaskade jobb.....) o sadeln gled inte en millimeter.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 054
Senast: Juli0a
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 352
Senast: lillamy73
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig... 2
Svar
28
· Visningar
5 490
Senast: Polibek
·
Anläggning Vi håller på att kikar på att köpa en gård där det finns ett befintligt stall. Nu är det så att alla boxar har inte fönster och min... 2
Svar
22
· Visningar
4 461
Senast: XeeXeX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka