Köpa digital systemkamera, hjälp!!

tinna

Trådstartare
Jag tänker köpa en digital systemkamera. Det är ju en djungel... Jag har fattat att det är Canon och Nikon som gäller.
Men hur mycket behöver man, vilken modell, vilka objektiv osv os??
Jag vill kunna ta porträtt, landskap, miljö och även närbilder på växter/blommor o dyl. Naturbilder mm mm.
Vad ska jag välja, ge mej förslag i alla prislägen.

Sv: Köpa digital systemkamera, hjälp!!

Budget så tipsar jag om Fujifilms F serie, t.ex. F60FD den ger bra bildkvalité och bra kvalité vid lite högre iso än de flesta andra kompaktkameror. Steget upp är t.ex. Nikon D60 eller Canon 1000D som brukar gå att hitta billigt. Steget högre än så är Nikon D300 eller Canon 50D och ännu högre upp har vi Nikon D700 och Canon 5D mark 2 och högst upp har vi Nikon D3X och Canon 1Ds mark 3.

Egentligen är det viktigast att lägga pengar på objektiven.
De flesta systemkameror klarar av att ta bra bilder (om du inte har väldigt specifika krav och vill kunna ta tex sportbilder).

Jag har en Canon eos 450d som jag är väldigt nöjd med.
Just nu har jag bara ett objektiv, ett EF 50/1.8, otroligt prisvärt objektiv (inte nåt superobjektiv men om man ser till vad det kostar så får man verkligen mer än vad man betalar för).
Har tagit jättebra bilder med det, både närbilder på tex växter och porträtt samt naturbilder.

Skulle vilja ha ett nytt objektiv, Canon EF 70-200 f/2.8L IS USM, men får nog spara ett tag först :angel:

Jag tycker att du skall bege dig på en klämm-o-känn turne, så du får känna vad som passar dig.
Alla kamerorna som är nämnda, nikon, canon , fujifilms är bra kameror och kan göra det du ber om.
Objektiven är som sagt viktigare än husen, men det hela handlar om vad ud har för budget.
5000 eller 50000?

Har för mig att den jag har kostade ca 7500 inklusive objektivet. Bara för att ge en prisuppfattning tänkte jag. Det objektivet jag har kostar iofs bara typ 1200 vilket får ses som väldans billigt.

Men som Kuckeliku sa så är det nog vettigt att åka runt och känna på kamerorna. Är ju personligt det där med vilken kamera som passar en. Hur den känns att hålla i och sådär. Kvalitetsmässigt är de ju som sagt ungefär lika ändå så då kan ju den personliga smaken få avgöra :)

Det blev en Nikon D60 plus ett extra Nikon objektiv 55-200,minne filter, väska
för dryga 8000:-

Liknande trådar

IT & mobiler Hej! Jag vet att det finns en hel del duktiga fotografer här och jag skulle behöva lite hjälp! Efter att ha köpt en digital...
Svar
19
· Visningar
3 003
Senast: Domenico
·
IT & mobiler Har letat bland de många kameratrådarna som finns men inte funnit det jag sökte så bestämde mig för att göra ännu en kameratråd.. Jag... 2
Svar
34
· Visningar
3 481
Senast: pemma
·
IT & mobiler Är jag helt ute o seglar när jag envisas med att fortsätta köpa sådana? Jag är fumlig med händerna och tappar tyvärr mina kameror då och... 2 3
Svar
53
· Visningar
4 952
Senast: BlackRose
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus... 2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V