Koppel som släppte

Enya

Trådstartare
Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda. Flexikoppel.
I förrgår när jag en den nya personen vi träffade tog en promenad släppte plötsligt kopplet när spionen rullade sig lite kort bara. Både från halsband och nosgrimma på samma gång och kvar stod jag med kopplet i handen och ett snärtljud i "burken" som visade på vad som just hänt.

Jag reagerade med "Oh shit!" och gick sedan lugnt fram till honom och sa "vänta, jag ska bara..." och han stod still så jag kunde koppla honom igen, han hann inte märka något alls. Men han får ju inte komma lös. Aldrig. Det är därför han är dubbelkopplad.

Vad är det som gör att kopplet släpper? Det händer ibland på promenad när han skakar på sig att tex halsbandet lossnar, men första gången att båda lossnar helt.

Hur kan jag undvika det? finns det en annan sorts hake eller fästning jag kan sätta dit? Kan jag lösa det på något vis?
 
En vanlig sådan man trycker ner.

432473039_10160331971273877_3458760808147152163_n.jpg
 
Byt hake. Den varianten går lätt upp när den kommer mot nånting. Eftersom du aldrig lossar kopplet så funkar en karbinhake där du tejpar så den inte kan gå upp.
Jag kopplar det i halsbandet varje dag. När vi är i skogen byter jag till sele och halsband så det går ju inte att tejpa fast.
 
Nonstop har sådana här hakar på flera av sina koppel, finns säkert hos flera tillverkare:
move_leash_feature_1.webp


Där måste man vrida ett halvt varv på den orangea delen för att sedan kunna trycka upp den som en vanlig karbinhake. Betydligt säkrare. Jag har använt sådan typ av hakar främst i samband med klättring och tycker de är betydligt smidigare än de som man måste skruva för att låsa.
 
Ja de blir slitna och då släpper de lättare
Men de jag länkade till är säkrare
Blir ju då bättre att köpa en sådan än ett nytt koppel. :) Även om det ser rätt slitet ut nu när jag ser det på bild faktiskt. Men jag gillar inte de billigare i med bara "snöre" utan föredrar de med tape som jag har och de är ju lite dyrare, dessutom är de inte i tydliga färger såg jag så får nog vänta tills det verkligen behövs istället :D

Nu måste jag fråga här när jag kommer på det. När jag köpte mitt flexikoppel för fyra år sedan fick jag med en rem, typ en sådan man har till nosgrimmor att sätta mellan halsband och nosgrimma. Varför fanns den med flexikopplet? Vad var det för extra rem?
434182303_10160332017043877_1150482719324767090_n.jpg
 
Nonstop har sådana här hakar på flera av sina koppel, finns säkert hos flera tillverkare:
move_leash_feature_1.webp


Där måste man vrida ett halvt varv på den orangea delen för att sedan kunna trycka upp den som en vanlig karbinhake. Betydligt säkrare. Jag har använt sådan typ av hakar främst i samband med klättring och tycker de är betydligt smidigare än de som man måste skruva för att låsa.
Jag googlade lite och såg sådana koppel, men inga sådana hakar på flexi tyvärr. annars väldigt smart också med annan färg på skruvsaken! Jag gillar sådant tänk! Och orange som jag tycker är fint :D
 
Blir ju då bättre att köpa en sådan än ett nytt koppel. :) Även om det ser rätt slitet ut nu när jag ser det på bild faktiskt. Men jag gillar inte de billigare i med bara "snöre" utan föredrar de med tape som jag har och de är ju lite dyrare, dessutom är de inte i tydliga färger såg jag så får nog vänta tills det verkligen behövs istället :D

Nu måste jag fråga här när jag kommer på det. När jag köpte mitt flexikoppel för fyra år sedan fick jag med en rem, typ en sådan man har till nosgrimmor att sätta mellan halsband och nosgrimma. Varför fanns den med flexikopplet? Vad var det för extra rem?
Visa bifogad fil 141597
Vissa flexikoppel har ett band man kan fästa och ha runt handleden i fall man tappar taget om handtaget så tappar man inte dosan och den åker iväg. Kanske är det du menar? Eller en sån snodd man ska ha runt halsen?
Screenshot_20240321_151644_Samsung Internet.jpg
 
Vissa flexikoppel har ett band man kan fästa och ha runt handleden i fall man tappar taget om handtaget så tappar man inte dosan och den åker iväg. Kanske är det du menar? Eller en sån snodd man ska ha runt halsen?Visa bifogad fil 141606
Det ser ut som snodden på bilden där, men jag tyckte det stod något om att ha runt handen men jag kan inte förstå hur det ska gå till när den ser ut som på bilden. Så den kanske är tänkt att fungera som på bilden. Känns jättekonstigt, inte så ofta ett halsband går sönder. :)

Nu har han stort läder halvstryphalsband med kedja så jag har halsband och nosgrimma i samma hake utan problem, men när det är sele använder jag remmen mellan halsband och selen. Förr fanns exakt sådana remmar med när man köper nosgrimma men inte numera tyvärr. Är väl tänkt att man ska gå med två koppel och det verkar snarare krångligt tycker jag. Eller ingen säkerhet alls som jag ser en del.
 
Jag älskar karbinhakarna på Non-stops koppel och känner mig säker när jag är ute med hundarna. Dessutom är de väldigt lätta så de blir inte tunga mot mina små hundar.
Både pistolhake och BGB-hakar kan gå upp ”av sig själv”. En klassiker är när BGB-haken går upp och fastnar runt akillessenan på hunden. Omöjligt att få bort utan en stor bultsax och oftast tripp till veterinären för sedering.
 
Jag älskar karbinhakarna på Non-stops koppel och känner mig säker när jag är ute med hundarna. Dessutom är de väldigt lätta så de blir inte tunga mot mina små hundar.
Både pistolhake och BGB-hakar kan gå upp ”av sig själv”. En klassiker är när BGB-haken går upp och fastnar runt akillessenan på hunden. Omöjligt att få bort utan en stor bultsax och oftast tripp till veterinären för sedering.
Har faktiskt aldrig råkat ut för det som tur är. Det enda jag råkat ut för är att de släpper från halsbandet. Vad är BGB-hake?
 
De har inte stängt sig ordenligt.
Denna stänger sig, jag brukar känna då jag inte ser. Men den lutar ju något inåt, så har börjat fundera på om det påverkar på något vis, även om det inte ser mycket ut. Den kan ju lossna av att han bara skakar på kroppen. Jag kan förstå att den glider upp ibland när han rullar sig, men att bara skaka sig känns lite knäppt. Måste vara slitage i den då kanske.
 
Jag älskar karbinhakarna på Non-stops koppel och känner mig säker när jag är ute med hundarna. Dessutom är de väldigt lätta så de blir inte tunga mot mina små hundar.
Både pistolhake och BGB-hakar kan gå upp ”av sig själv”. En klassiker är när BGB-haken går upp och fastnar runt akillessenan på hunden. Omöjligt att få bort utan en stor bultsax och oftast tripp till veterinären för sedering.
Har funderat lite och en sådan hake är ju en sådan som fanns ofta förr på koppel, och jag har för mig jag råkade ut för att den fastnade någonstans på hundens bakben. Många år sedan, dobermann så inget fluff som var i vägen heller. Det gick att lirka upp, lite sliten hake, men ett jävla jobb innan hunden var loss igen, lugn hund som tur var, så gick att hantera på ett lugnt sätt. Tog någon minut av känsla av panik innan vi kunde andas ut. Mängder av år sedan, har inte en sådan hake numera sedan många år.

Googlade och såg haken och kände rädslan och så kom minnet tillbaka. Komiskt egentligen hur minnet fungerar, att bara se en bild så minns man saker och känslor som annars lagts bort pga tid som gått. Men minns hur den kändes att trycka på och hur man kunde böja ena biten lite för att få ut hunden från haken. Avskyr dem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 933
Senast: Sel
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 029
Senast: Iamia
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 487
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp