Koppla om elmätare?

Hur ser förändringen ut över tid om du tittar på andra månader? Jag hade tittat på alla månader några år tillbaka, då har du möjlighet att se mönster.
 
Jag kollade ratsit och enligt dem så står det 3 lägenheter tomma i min trapp och 4 tomma i trappen bredvid (av sammanlagt 13 lägenheter så det är ju uppenbart att ingen normal människa vill bo kvar här), men eftersom jag har samma inställning på elementen så borde det inte påverka min förbrukning utan bara temperaturen inomhus.

Jag tror du har svaret här. Om lägenheterna runt omkring är kalla kommer det krävas mer energi för att värma din lägenhet med dina egna element.

Låter för övrigt väldigt tufft att ha det så kallt som du har det :(
 
Antar du har hyfsad isolering? Ett oomskött 50-talshus kan ha sämre värmeekonomi än ett timmerhus från 1800-talet.

Jo, timmerhus + tilläggsisolerat.

Men inte ska man väl stå för hela byggnadens uppvärmning när man bor i lägenhet? Hyresvärden måste ju åtminstone hålla trapphus, källare och lägenheterna runtomkring på +10C för att inte byggnaden ska bli skadad.
 
Jo, timmerhus + tilläggsisolerat.

Men inte ska man väl stå för hela byggnadens uppvärmning när man bor i lägenhet? Hyresvärden måste ju åtminstone hålla trapphus, källare och lägenheterna runtomkring på +10C för att inte byggnaden ska bli skadad.
Fast 10 grader är ju inte så varmt om lägenheterna förut kanske har hållit i alla fall 18 grader?
 
Nä, men det borde inte gå så mycket ström även med direktel att öka värmen från +10 till +18 i en liten lägenhet - om inte byggnaden är dåligt isolerad och läcker som ett såll.

1200kWh är ju jättemycket på en månad för en liten lägenhet.
Fast TS lägenhet ÄR inte jätteliten. Hon har skrivit att den är på över 60 kvm. Ungefär lika stor som vårt torp.
 
Jo, timmerhus + tilläggsisolerat.

Men inte ska man väl stå för hela byggnadens uppvärmning när man bor i lägenhet? Hyresvärden måste ju åtminstone hålla trapphus, källare och lägenheterna runtomkring på +10C för att inte byggnaden ska bli skadad.
Har nog aldrig sett ett trapphus med element i? Tvärtom har trapphusfönster varit toppen att ställa ut blommor i som behöver svalt på vintern. Samma med källare, vi använde källarförrådet som delvis matkällare. Inga element utom möjligen i tvättstugan. Vindarna har däremot varit varma, men det har inte berott på element!
 
om inte byggnaden är dåligt isolerad och läcker som ett såll.
Men det är väl det den gör...

Är dessutom notoriskt omöjligt att räkna på vad man faktiskt värmer i en lägenhet med direktel utan att ha uppgifter om hela huset (både byggtekniskt och vad alla andra tillför av energi).
Går ju att pumpa in värme i de murade väggarna i evighet som går ut någon annanstans om man är den som håller högre temperatur än omgivningen.
Tror t.ex. inte det var vanligt med värmekällor i trapphus på den typen av hus (annat än ett vid dörren för att mota den värsta kylan, och det tror jag är i kyligare delar av landet)
 
Kom att tänka på nu att den dyra elen förra året faktiskt kan vara en faktor här också. Om @Lyan snålat på sin el redan tidigare men andra inte gjort det. Däremot har de också börjat snåla nu efter det blivit dyrare, då kommer det märkas genom att @Lyan behöver använda mer el för att nå samma rumstemperatur redan utan att det är kyligare väder ute.
 
Men det är väl det den gör...

Är dessutom notoriskt omöjligt att räkna på vad man faktiskt värmer i en lägenhet med direktel utan att ha uppgifter om hela huset (både byggtekniskt och vad alla andra tillför av energi).
Går ju att pumpa in värme i de murade väggarna i evighet som går ut någon annanstans om man är den som håller högre temperatur än omgivningen.
Tror t.ex. inte det var vanligt med värmekällor i trapphus på den typen av hus (annat än ett vid dörren för att mota den värsta kylan, och det tror jag är i kyligare delar av landet)
Precis, jag gjorde av med lika mycket el i min lilla 1:a i ett tidigt 1900-talshus utan tvätt och diskmaskin och med ett kylskåp samt att jag var hemma mycket mindre än vad jag gör nu i ett hus byggt på 40-talet med tjocka väggar trots fler hushållsmaskiner, fler i hushållet och mer hemmatid. Vi har bra fönster och dörrar och huset läcker väldigt lite värme. På våra ca 100 kvm har vi senaste decembrarna gjort av med 299-400 kWh, så det går ju inte ens att jämföra även om det låter mycket @Lyan. Men de tomma lägenheterna kan absolut vara bovarna!
 
Tack för era svar! Jag ska svara er vettigt så fort jag kan!

Men jag kom att tänka på en sak nu pga ett par saker ni skrev. Mina element har som sagt ingen termostat så om jag sätter inställningen på 5 så är det 5 som gäller oberoende av temperaturen utanför elementet är. MEN! Nu när det står så många lägenheter tomma med troligtvis ingen värme alls på (om inte hyresvärden fifflat då), kan det då vara så att det krävs mer el för mina element att få upp värmen till 5 för att de inte har hjälp av de andra lägenheternas element? Det kan ju i så fall också förklara varför mitt kökselement inte fick upp värmen till mer än 15 grader trots högsta inställningen. Men samtidigt så känns inte det heller så troligt eftersom jag inte har vattenelement 🤔
 
Tack för era svar! Jag ska svara er vettigt så fort jag kan!

Men jag kom att tänka på en sak nu pga ett par saker ni skrev. Mina element har som sagt ingen termostat så om jag sätter inställningen på 5 så är det 5 som gäller oberoende av temperaturen utanför elementet är. MEN! Nu när det står så många lägenheter tomma med troligtvis ingen värme alls på (om inte hyresvärden fifflat då), kan det då vara så att det krävs mer el för mina element att få upp värmen till 5 för att de inte har hjälp av de andra lägenheternas element? Det kan ju i så fall också förklara varför mitt kökselement inte fick upp värmen till mer än 15 grader trots högsta inställningen. Men samtidigt så känns inte det heller så troligt eftersom jag inte har vattenelement 🤔
Blir dina element skållheta då, när du har dem på inställning "5"? Det borde de ju bli.

Jag vet att du inte vill flytta, men att bo kvar i en rätt stor lägenhet med enbart direktverkande el kommer nog aldrig att bli speciellt bra för din ekonomi med tanke på elkostnaderna.
 
Antar du har hyfsad isolering? Ett oomskött 50-talshus kan ha sämre värmeekonomi än ett timmerhus från 1800-talet.
Jag bor i ett gammalt men tilläggsisolerat timmerhus på runt 90 kvm. Fönstren och dörrarna är dock omoderna och läcker som såll. Min energiförbrukning har legat mellan 400-600 kWh per månad den här vintern. Jag har vedeldad panna med ackumulatortankar och ett fjösigt elementen på 250 watt samt thermobar på lika mycket i gång när det är kallt. Men att värmeelementet och thermobaren är i gång enda skillnaden mellan månaderna där jag gjort av med mindre och mer.
 
Blir dina element skållheta då, när du har dem på inställning "5"? Det borde de ju bli.

Jag vet att du inte vill flytta, men att bo kvar i en rätt stor lägenhet med enbart direktverkande el kommer nog aldrig att bli speciellt bra för din ekonomi med tanke på elkostnaderna.
Skållheta tycker jag inte att de blir, men mina händer tål väldigt mycket värme så det är möjligt att de blir det men att det inte känns så för mig. Ska se om jag kommer ihåg att ta med mig termometern nästa gång jag går till lokalen så kan jag mäta både vatten och element

Fast jag har bott här i 14 år och jag har aldrig haft något problem med elen tidigare. Eller jo, men då hade jag hamnat på ett anvisningskontrakt så det tycker jag inte gälls
 
Skållheta tycker jag inte att de blir, men mina händer tål väldigt mycket värme så det är möjligt att de blir det men att det inte känns så för mig. Ska se om jag kommer ihåg att ta med mig termometern nästa gång jag går till lokalen så kan jag mäta både vatten och element

Fast jag har bott här i 14 år och jag har aldrig haft något problem med elen tidigare. Eller jo, men då hade jag hamnat på ett anvisningskontrakt så det tycker jag inte gälls
Att du upplever att du aldrig har haft problem med elen tidigare kan ju faktiskt vara för att det har varit väldigt billigt med el till för ett par år sedan?
 
Tack för era svar! Jag ska svara er vettigt så fort jag kan!

Men jag kom att tänka på en sak nu pga ett par saker ni skrev. Mina element har som sagt ingen termostat så om jag sätter inställningen på 5 så är det 5 som gäller oberoende av temperaturen utanför elementet är. MEN! Nu när det står så många lägenheter tomma med troligtvis ingen värme alls på (om inte hyresvärden fifflat då), kan det då vara så att det krävs mer el för mina element att få upp värmen till 5 för att de inte har hjälp av de andra lägenheternas element? Det kan ju i så fall också förklara varför mitt kökselement inte fick upp värmen till mer än 15 grader trots högsta inställningen. Men samtidigt så känns inte det heller så troligt eftersom jag inte har vattenelement 🤔
Jag tror inte de är helt utan termostat. Men att de har en enklare typ av termostat som bara känner av elementets egen temperatur (oljan i det) eller temperaturen precis invid elementet. Så det inte finns den direkta kopplingen till rummets temperatur som bättre termostater har.

Din el värmer inte bara luften i rummet, luften värmer sedan väggarna i sin tur. Beroende på vad som finns på andra sidan den väggen så går det olika mycket el hos dig. En annan granne som har varmare inne gör att du behöver värma mindre av väggen. En tom lägenhet eller ett kallt trapphus kan istället göra att väggen förlorar värme som går till att värma luften i det rummet. Så att du hela tiden får värma mer för att inte väggen ska bli kall och börja kyla ditt rum.

Det behöver inte vara avstängd värme på andra sidan väggen, bara kallare rumstemperatur än på din sida för att du ska "bli av med el" som värmer mer än ditt eget rum. Det är knappast någon värmeisolering alls i innerväggarna i ett murat lägenhetshus från den tiden.
 
Att du upplever att du aldrig har haft problem med elen tidigare kan ju faktiskt vara för att det har varit väldigt billigt med el till för ett par år sedan?
Fast det handlar inte om pengarna utan om förbrukningen. Detta är så långt bak jag kan se utan att behöva begära ut från elbolaget
IMG_2768.jpeg
 
@Lyan står det någonstans på elementen hur många watt de drar?

Jag tror precis som du skriver att om de andra lägenheterna har haft hyresgäster tidigare som haft ok värme så har det hjälpt din lägenhet att vara varm också utan att du har behövt maxa elementen.
1000w på det i köket och badrummet står inte. Det är bara de elementen jag brukar ha igång och ofta på högsta inställningen
Jag tror inte de är helt utan termostat. Men att de har en enklare typ av termostat som bara känner av elementets egen temperatur (oljan i det) eller temperaturen precis invid elementet. Så det inte finns den direkta kopplingen till rummets temperatur som bättre termostater har.

Din el värmer inte bara luften i rummet, luften värmer sedan väggarna i sin tur. Beroende på vad som finns på andra sidan den väggen så går det olika mycket el hos dig. En annan granne som har varmare inne gör att du behöver värma mindre av väggen. En tom lägenhet eller ett kallt trapphus kan istället göra att väggen förlorar värme som går till att värma luften i det rummet. Så att du hela tiden får värma mer för att inte väggen ska bli kall och börja kyla ditt rum.

Det behöver inte vara avstängd värme på andra sidan väggen, bara kallare rumstemperatur än på din sida för att du ska "bli av med el" som värmer mer än ditt eget rum. Det är knappast någon värmeisolering alls i innerväggarna i ett murat lägenhetshus från den tiden.
Kökselementet sitter på ytterväggen och badrumselementet mot vardagsrummet. Inställningarna har varit samma som nästan alltid så de borde inte dra mer än normalt tycker jag, men om det krävs mer el för att de överhuvudtaget ska få upp värmen så spelar det ju såklart in, men 400kwh på en månad känns så extremt mycket
 
1000w på det i köket och badrummet står inte. Det är bara de elementen jag brukar ha igång och ofta på högsta inställningen

Om det elementet går på full effekt (dock ej troligt) hela tiden så gör det av med 1000W/h, alltså 1 kilowatt. På en månad skulle det elementet ensamt göra av med 720 kWh om det stod igång 24/7 och alltid gick på fullt blås.

Eftersom du dessutom har flera element i lägenheten som förmodligen drar liknande mängd energi så är det inte konstigt att fin förbrukning är hög. Ett i övrigt kallt och gammalt hus gör det dessutom svårt för dig att få upp värmen med de förutsättningar du har.

Jag tror tyvärr inte att någon har fifflat med din elmätare eller att det blivit fel hos elbolaget :heart
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 354
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 083
Senast: Habina
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 398
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 587
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp