Koppla om elmätare?

Har nog aldrig sett ett trapphus med element i? Tvärtom har trapphusfönster varit toppen att ställa ut blommor i som behöver svalt på vintern. Samma med källare, vi använde källarförrådet som delvis matkällare. Inga element utom möjligen i tvättstugan. Vindarna har däremot varit varma, men det har inte berott på element!
Här är det element i alla trapphus..mer eller mindre.
 
Har nog aldrig sett ett trapphus med element i? Tvärtom har trapphusfönster varit toppen att ställa ut blommor i som behöver svalt på vintern. Samma med källare, vi använde källarförrådet som delvis matkällare. Inga element utom möjligen i tvättstugan. Vindarna har däremot varit varma, men det har inte berott på element!

Tror aldrig jag sett ett utan 😅. Om det inte är golvvärme.
 
@Lyan Har du fått ny elmätare? De gamla mätte ofta fel så när nätägarna byter till modernare mätare som mäter rätt kan förbrukningen hoppa uppåt till den verkliga förbrukningen.
Jag bor i en liten 1a. I början, med äldre mätaren, gick det ca 1100 kWh/år, sen har de bytt mätare 1-2 gånger och nu går det ca 2200 kWh/år ...
Jag märkte att förbrukningen ökade efter mätarbyte. Har månadsavläsning.
 
Tack för alla era svar 💖

Nu har jag pratat med elbolaget igen, men de kunde inte hjälpa mig mer än att säga att det är automatisk avläsning och att de inte har tillgång till någon mer information. Jag ringde till fastighetsbolaget, men hon på kontoret kunde inte svara mer än att hon höll med om att hoppet i förbrukningen inte lät normalt så nu väntar jag på att en annan som ska ha mer koll ska ringa upp
 
Jag sitter i en liten etta i elomr 4. Har direktverkande el. Har lärt mig denna vinter att det varit många väderomslag o då tycks det krävas mer el. Den här månaden krävs det ovanligt mkt.
 
Kan vara med att elementen och andra förbrukare ligger på samma faser så det blir obalans i din egen förbrukning. Det kan bli så att man betalar även för det som då blir i nollan. Hette ett tag Nollmätning, ett tag fyrfasmätning osv. Blir då att en del av strömmen mäts två gånger, men riktigt hur det fungerar det får nog nån elektriker svara på.

Och det är nog där du ska börja. Fastighetsbolaget får skicka dit elektriker och besiktiga anläggningen omedelbart. För det kan vara något fel med som ställer till det. De borde reagera på alla åtta omedelbart!
 
Kolla med elbolaget så de verkligen får in dina mätvärden eller om det är en beräkning för att de just nu inte får kontakt med din elmätare.
Det ska de ha fått sa hon
Jag sitter i en liten etta i elomr 4. Har direktverkande el. Har lärt mig denna vinter att det varit många väderomslag o då tycks det krävas mer el. Den här månaden krävs det ovanligt mkt.
Fast jag har bott här i 14 år och det har inte varit så innan. Eller jo, en gång kanske för då blev det rätt mycket dyrare en månad, men det är många år sedan så jag kan inte se förbrukningen nu
Kan vara med att elementen och andra förbrukare ligger på samma faser så det blir obalans i din egen förbrukning. Det kan bli så att man betalar även för det som då blir i nollan. Hette ett tag Nollmätning, ett tag fyrfasmätning osv. Blir då att en del av strömmen mäts två gånger, men riktigt hur det fungerar det får nog nån elektriker svara på.

Och det är nog där du ska börja. Fastighetsbolaget får skicka dit elektriker och besiktiga anläggningen omedelbart. För det kan vara något fel med som ställer till det. De borde reagera på alla åtta omedelbart!
Fastighetsbolaget har inte ringt tillbaka till mig (inte ett dugg förvånande 🙄😑). Så länge det inte är fastighetsägaren som betalar så ligger allt myyyyyyycket långt ned på prioriteringslistan. Elen i min lokal är katastrof sedan en rejäl kortslutning för X antal år sedan (2011 tror jag) och än har inget hänt så jag har fått koppla takarmaturerna till vägguttagen med förlängningssladdar för att få någorlunda vettigt lyse.
Enda gången jag sett dem reagera ganska fort är när jag fick kortslutning i lägenheten och när jag skulle byta säkring så såg den ut såhär
2020-12-05%20(1).jpeg
 
Kranen i min lokal läckte varmvatten med sådan här stråle i evigheter och det krävdes flera samtal under flera månader för att få den fixad (med ”reservdelar” som de tagit från andra kranar som gått sönder)
2020-09-28%20(3).jpeg
 
Just det ja! Han skickade även två fastighetsskötare med 2-3 trasiga låskistor för att laga mitt dörrlås. Det tog dem 1-2 timmar att pyssla ihop och sedan gick det sönder två dagar senare och han fick ändå köpa en ny låskista. Det hade ju varit extremt mycket billigare att köpa en ny och byta på en gång om man räknar in arbetstiden för två fastighetsskötare plus att de hade kunnat fixa en massa annat under den bortslösade tiden. Där reagerade han rätt fort också, men med tanke på vad för folk som bodde här då och att jag fick knyta fast ytterdörren i garderoben för att hålla den stängd så insåg han nog att han hade åkt på det om någon gjort inbrott i min lägenhet.

Det är bara tragiskt! När han köpte detta huset så var det ett av de finare i centrum. Nu är det stadens slumhus som ingen vill bo i trots väldigt fina lägenheter och bra läge
 
Det ska de ha fått sa hon

Fast jag har bott här i 14 år och det har inte varit så innan. Eller jo, en gång kanske för då blev det rätt mycket dyrare en månad, men det är många år sedan så jag kan inte se förbrukningen nu

Fastighetsbolaget har inte ringt tillbaka till mig (inte ett dugg förvånande 🙄😑). Så länge det inte är fastighetsägaren som betalar så ligger allt myyyyyyycket långt ned på prioriteringslistan. Elen i min lokal är katastrof sedan en rejäl kortslutning för X antal år sedan (2011 tror jag) och än har inget hänt så jag har fått koppla takarmaturerna till vägguttagen med förlängningssladdar för att få någorlunda vettigt lyse.
Enda gången jag sett dem reagera ganska fort är när jag fick kortslutning i lägenheten och när jag skulle byta säkring så såg den ut såhär
Visa bifogad fil 137885
Jag frågade en elektriker om detta och fick till svar.

"Nej, säkringen blir förbikopplad.
Risken är att hon har gamla klena kablar med spröd isolering i väggarna, nu är det huvudsäkringen bara som skyddar, som är för stor för den gamla sköra kabeln, lastar hon den för mycket kommer kabeln smälta och brandrisk uppstår"


Har du kvar någon säkring som ser ut sådär ? @Lyan
 
Jag frågade en elektriker om detta och fick till svar.

"Nej, säkringen blir förbikopplad.
Risken är att hon har gamla klena kablar med spröd isolering i väggarna, nu är det huvudsäkringen bara som skyddar, som är för stor för den gamla sköra kabeln, lastar hon den för mycket kommer kabeln smälta och brandrisk uppstår"


Har du kvar någon säkring som ser ut sådär ? @Lyan
Nej, det har jag inte. Detta var det de förra hyresgästerna som gjorde, men den satt där i flera år medans jag bodde här eftersom den aldrig small. Jag hittade den när det blev kortslutning i en lampa i köket och en annan säkring small så tack och lov hann det inte hända något med den!
 
@Lyan står det någonstans på elementen hur många watt de drar?

Jag tror precis som du skriver att om de andra lägenheterna har haft hyresgäster tidigare som haft ok värme så har det hjälpt din lägenhet att vara varm också utan att du har behövt maxa elementen.

Jag sitter i skrivande stund i mitt "office" har hemma. Det ar ett hornrum, som alltsa har tva yttervaggar. Har ar det 1.5 - 3 grader kallare pa vintern och varmare pa sommaren an i ovriga huset.
Om rummet/rummen pa andra sidan vaggen har utrymts och inte varms sedan forra vintern ar det inte konstigt om det gar mer el.
 
Nej, det har jag inte. Detta var det de förra hyresgästerna som gjorde, men den satt där i flera år medans jag bodde här eftersom den aldrig small. Jag hittade den när det blev kortslutning i en lampa i köket och en annan säkring small så tack och lov hann det inte hända något med den!
Så skönt att den är borta, jag blev lite orolig för din skull ❤️
 
Nästan så det känns som att elen skulle stängas av tills den är besiktigad! Tills det är gjort så kommer frågan om att deponera hyran om det skulle behövas.

Finns där något uttag i allmänna ytorna som det går att dra skarvsladd ifrån tills elen är genomgången?
 
Nästan så det känns som att elen skulle stängas av tills den är besiktigad! Tills det är gjort så kommer frågan om att deponera hyran om det skulle behövas.

Finns där något uttag i allmänna ytorna som det går att dra skarvsladd ifrån tills elen är genomgången?
Jag vet inte hur man gör för att stänga av elen. Hyresvärden kommer inte att göra det så länge inte han lider någon skada ekonomiskt av vad det nu är som inte stämmer och jag vet inte om det är tillräckligt för att deponera hyran. Jag vet liksom folk som lever med hinkar i lägenheten för att taket läcker och minst en har fått stänga ned sin verksamhet pga råttor. Så hyresvärden har hellre tomma lokaler än att försöka få bort råttorna.

Nej, jag tror inte det. Kanske att det finns på vindsvåningen, men om jag drar skarvsladd utan lov så riskerar jag att råka illa ut och hyresvärden kommer inte att gå med på att jag gör det.

Jag fattar ärligt talat inte hur han kan få hålla på alls! Men hyresgästföreningen har inte kunnat hjälpa när jag har varit i kontakt med dem tidigare och kommunen är ju medvetna om hur det ser ut eftersom de gått in och tvingat honom bygga ett sophus (det jag har hört är att det är kommunen iallafall. Det kan vara också någon annan som har behörighet till det)
 
Jag måste försöka ta tag i att prata med min vettiga granne också för att se om det är samma för henne. Hon har bott här ännu längre än vad jag har. Det har äckelgrannen också, men honom vill jag inte ha att göra med. Sedan finns det en annan som har bott här i kanske tre år nu som jag också vet lite vem hon är. De andra som bor här i huset har jag noll koll på
 
Jag vet inte hur man gör för att stänga av elen. Hyresvärden kommer inte att göra det så länge inte han lider någon skada ekonomiskt av vad det nu är som inte stämmer och jag vet inte om det är tillräckligt för att deponera hyran. Jag vet liksom folk som lever med hinkar i lägenheten för att taket läcker och minst en har fått stänga ned sin verksamhet pga råttor. Så hyresvärden har hellre tomma lokaler än att försöka få bort råttorna.

Nej, jag tror inte det. Kanske att det finns på vindsvåningen, men om jag drar skarvsladd utan lov så riskerar jag att råka illa ut och hyresvärden kommer inte att gå med på att jag gör det.

Jag fattar ärligt talat inte hur han kan få hålla på alls! Men hyresgästföreningen har inte kunnat hjälpa när jag har varit i kontakt med dem tidigare och kommunen är ju medvetna om hur det ser ut eftersom de gått in och tvingat honom bygga ett sophus (det jag har hört är att det är kommunen iallafall. Det kan vara också någon annan som har behörighet till det)

Mycket av det du räknar upp är rimliga skäl för att deponera hyran. Det låter väldigt märkligt att hyresgästföreningens jurister inte kunnat ge dig råd, har du frågat om att deponera hyra pga bruksskicket på bostaden? Elfel är inte att leka med... Prata med konsumentrådgivaren i kommunen åtminstone, det är ju inte så att kommunen per automatik vet att elen är undermåligt underhållen om ingen upplyser dem.

Här står det mer om att deponera hyra: https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/bo-och-leva/om-pengar/deponera-pengar/deponera-hyra.html
(Det råkade vara lst Sthlm som var första google-träff, reglerna är samma i hela landet.)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 382
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 083
Senast: Habina
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 402
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 587
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp