Bukefalos 28 år!

Kor tillsammans med hästar på lösdrift

S

snuffo_12

En bonde jag känner som har kor måste göra sig av med några kvigor då han har för många djur så de inte kommer få plats i ladugården i vinter.
Eftersom köparen bangade ur måste han tyvärr sälja dem till slakt som det ser ut just nu.

Idag slog mig tanken att jag ju kanske hade kunnat ta hem en eller två till mig på lösdrift tillsammans med hästarna.

Min fråga är, hade en ko kunnat trivts på lösdrift tillsammans med hästar, eller skulle dom behöva vara två i så fall? Och hade dom kunnat trivts då med?

Vad ska jag tänka på?
Är min tanke ens möjlig?

Och, observera att än så länge är det just bara en tanke. :)
 
Sv: Kor tillsammans med hästar på lösdrift

Ja, det är dem.
 
Sv: Kor tillsammans med hästar på lösdrift

Du kan ha ko med häst så länge de är avhornade. Det finns en fördel att ha kor och hästar att gå tillsammans nämligen att de betar växelvis och äter därmed upp varandras parasitägg utan att någon påverkas av det. Men sen finns det ju aspekter med att ha ko också som kanske skulle tas i åtanke.

Nu vet inte jag om bonden som har kon mjölkar dem men en mjölkgivande ko ska mjölkas varje dag och flera gånger om dagen för att slippa riskera att få juverinflammationer så länge den inte har en kalv. En svensk ko ger 50 liter mjölk om dagen och ska mjölkas ungefär 2-4 gånger/dygn. Sen är det ju en matkostnad också då en enda ko betar ca 70kg gräs/20kg ensilage, äter ca 20 kilo kraftfoder och dricker ca 150 liter vatten om dagen. Kor har stora magar och äter det fyrdubbla än en häst. ;)

Men visst går det.
 
Sv: Kor tillsammans med hästar på lösdrift

Avhornade är dem, och mjölkas gör de inte heller.

Tack för svar!
 
Sv: Kor tillsammans med hästar på lösdrift

Jag sambetar kor och hästar, och det är inga problem. Det enda jag ser som ett ev. bekymmer är om det är en ensam kviga som inte är så mycket hanterad och som blir rädd vid utsläpp. Det är nästan hopplöst att fånga en sådan, och hon kan utan problem springa rakt igenom staketet och försvinna ut på bygden om hon känner sig trängd.
Men får hon/de bara vänja in sig lite lugnt och fint vid nytt ställe och hästarna så ser jag inga problem i övrigt.
 
Sv: Kor tillsammans med hästar på lösdrift

Jag har haft min häst tillsammans med två sinkor under sommaren, och det har fungerat jättebra! Hästen bryr sig inte alls och inte korna heller. Och i stallet står hästen vägg i vägg med korna, så det är bara bra:) En fördel sen om du rider ut och möter kor;)

Lycka till!!
 
Sv: Kor tillsammans med hästar på lösdrift

Du kan ha ko med häst så länge de är avhornade. Det finns en fördel att ha kor och hästar att gå tillsammans nämligen att de betar växelvis och äter därmed upp varandras parasitägg utan att någon påverkas av det. Men sen finns det ju aspekter med att ha ko också som kanske skulle tas i åtanke.

Nu vet inte jag om bonden som har kon mjölkar dem men en mjölkgivande ko ska mjölkas varje dag och flera gånger om dagen för att slippa riskera att få juverinflammationer så länge den inte har en kalv. En svensk ko ger 50 liter mjölk om dagen och ska mjölkas ungefär 2-4 gånger/dygn. Sen är det ju en matkostnad också då en enda ko betar ca 70kg gräs/20kg ensilage, äter ca 20 kilo kraftfoder och dricker ca 150 liter vatten om dagen. Kor har stora magar och äter det fyrdubbla än en häst. ;)

Men visst går det.


Det första du säger att de växelbetar är helt rätt och en god fördel! Men att en ko skulle äta 4 ggr mer än en häst betvivlar jag starkt... En ko har 3 förmagar och en riktig mage! Är född och uppväxt på mjölkgård och har häst tillsammans med sinkorna, vilket funkar utmärkt!
Låter som du tagit svaret från wikipedia...
 
Sv: Kor tillsammans med hästar på lösdrift

Vi har hästar och 1 stut på samma lösdrift. Har 2 baggar i samma hage också. Stuten tyr sig till både hästarna och fåren så de skulle jag säga gå alldeles utmärkt! =D
 
Sv: Kor tillsammans med hästar på lösdrift

Att tänka på om jag inte minns helt fel är att du inte får ha ett djur utan dom måste vara med i flock om minst två djur.

/Camilla
 
Sv: Kor tillsammans med hästar på lösdrift

Du kan ha ko med häst så länge de är avhornade. Det finns en fördel att ha kor och hästar att gå tillsammans nämligen att de betar växelvis och äter därmed upp varandras parasitägg utan att någon påverkas av det. Men sen finns det ju aspekter med att ha ko också som kanske skulle tas i åtanke.

Nu vet inte jag om bonden som har kon mjölkar dem men en mjölkgivande ko ska mjölkas varje dag och flera gånger om dagen för att slippa riskera att få juverinflammationer så länge den inte har en kalv. En svensk ko ger 50 liter mjölk om dagen och ska mjölkas ungefär 2-4 gånger/dygn. Sen är det ju en matkostnad också då en enda ko betar ca 70kg gräs/20kg ensilage, äter ca 20 kilo kraftfoder och dricker ca 150 liter vatten om dagen. Kor har stora magar och äter det fyrdubbla än en häst. ;)

Men visst går det.

Men nu va det ju kviga/or och mjölkas således inte:D
Sen va det väl att ta i om du menar att Ts måste ge sin kviga eller om så vore en ko 20 kilo kraftfoder:confused:
 
Sv: Kor tillsammans med hästar på lösdrift

En svensk ko mjölkar inte alls 50 liter om dan... Och all mat du räknat upp, knappt en fullmjölkande SLB äter det.. Fyar magar betyder inte att den äter mer.. Hur skulle en ko som kan vara lika stor som en häst äta 4 ggr mer? Läs på innan du går ut med info!
 
Sv: Kor tillsammans med hästar på lösdrift

Sen klarar väl sig även de på ett bra grovfoder bara de inte ska högprestera.

Sen får vi se hur länge det dröjer innan det dyker upp en tråd om lämplig sadel till ko!

Ptr
 
Sv: Kor tillsammans med hästar på lösdrift

Som flera redan svarat så är dina siffror ganska fel.
Det var kvigor det handlade om i tråden och dom äter inte mer än en normal häst.

För övrigt så kan man inte säga hur mkt en ko äter/dricker/mjölkar sådär.
Det beror helt på vart i laktationen den är.
En ko som mjölkar 50 liter om dagen mjölkar MYCKET!
30-40 är väl mer normalt den tid dom mjölkar som mest.
20 kg kraftoder skulle jag heller aldrig stoppa i en ko. Då skulle magen säga upp sig totalt. Runt 8 kg kraftfoder är optimalt till ett bra grovfoder är senaste "rönet".
Vad du menar med 20 kg ensilage är ju rätt diffust med. Med tanke på att oliak omgångar ensilage är olika blött.
Man brukar räkna med att en kos mage klarar att bryta ner 1,5% fiber av sin levandevikt.
Skulle uppskattningsvis gissa att en ko kan klämma i sig som mest 10-15 kg ts per dygn.
 
Sv: Kor tillsammans med hästar på lösdrift

min sambo hade bondgård förut, de hade kor, hästar och får i samma hage, det man ska tänka då på är att hagen var ENORM! de hade allt i hagen, bäck, sjö, skog, sten.. det fungerade super, de kor som hade horn hade horn, inget djur kom till skada.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 513
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 172
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 392
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 368
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp